Konijn dood, ander blijft alleen over.. en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Konijn dood, ander blijft alleen over.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:25

Titel is even kort samengevat. Vannacht/vanochtend is mijn ene konijn helaas overleden, ze was waarschijnlijk ziek want ze wou helemaal niet meer eten. Toen we dat merkten hebben we haar toch tijdelijk naar binnen gehaald maar helaas is ze afgelopen nacht overleden.

Echter zat ze samen met mijn andere konijn in een konijnenparadijsje buiten, en die blijft nu dus alleen over. We hadden de konijnen niet samen gekocht. Die overleden is, was 7 of 8 jaar en die nu over is, is 3 jaar. De konijnen zijn ook pas afgelopen voor jaar "gekoppeld". Het waren allebei voedsters en wonder boven wonder ging dat goed..

Omdat mijn ene konijn nu alleen zit ben ik toch stiekem opzoek naar een herplaatser voor erbij.
Hebben jullie adviezen voor mij? Moet ik het doen?
Ik heb gelezen op internet dat een gecastreerde ram bij een voedster het beste gaat, dus daar heb ik naar zitten kijken en heb leuke diertjes gezien.

Als ik niet duidelijk genoeg ben, of jullie willen nog iets weten, vraag het ;)
Alvast bedankt voor adviezen :)

LadyLaura

Re: Konijn dood, ander blijft alleen over.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:28

Het is een risico, maar je kan het proberen.
Kan je niet eens een konijn lenen en die erbij zetten?
Als dat goed gaat weet je in ieder geval dat ze nog wel andere konijnen accepteert in plaats van alleen je vorige konijn.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:31

Als ik jouw was zou ik even met een konijnenopvang in de buurt overleggen.
Je kunt op de site misschien al een paar leuke rammetjes uitzoeken en dan een keer er langs gaan met je eigen konijntje.
Die mensen daar hebben er veel verstand van en weten meestal wel of een koppeling goed gaat. Je kunt je konijntje daar laten koppelen op een neutrale plek.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:33

De bedoeling was inderdaad om bij een konijnenopvang langs te gaan :) Ik heb nu even via de e-mail contact met ze opgenomen of ze inderdaad gecastreerde rammen bij een voedster herplaatsen en of we een keer langs kunnen komen.
Zou het sneu vinden als m'n konijn nu alleen blijft..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:34

Ik zou contact opnemen met een konijnenopvang bij je in de buurt om te gaan kijken naar een gecastreerde ram.
Zij kunnen je ook helpen bij het koppelen van de konijnen.
Op http://www.bunnybunch kun je contactgegevens vinden over de konijnenopvang bij jou in de buurt.
Het beste is dan om je voedster mee te nemen en daar te beginnen met koppelen. Mocht het dan niet goed gaan dan kunnen ze kijken naar een andere gecastreerde ram waarmee het wel zou kunnen klikken.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:42

Carola: Heel erg bedankt voor de website. Zeer nuttig en bruikbaar. Heb nu de site van de dierenbescherming in Utrecht die hebben ook zeer leuke konijnen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:44

Inderdaad, kijk bij een opvang naar een gecastreerd rammetje, dat is de beste combinatie.

LadyLaura schreef:
Als dat goed gaat weet je in ieder geval dat ze nog wel andere konijnen accepteert in plaats van alleen je vorige konijn.

Dat is geen goed idee, ten eerste geeft een koppeling altijd stress, dus een nutteloze koppeling die je daarna weer uit elkaar haalt moet je niet doen. Ten tweede is de groep konijnen die geen partner accepteert veel kleiner dan veel mensen denken, als je tenminste de juiste geslachten bij elkaar zet, op neutraal terrein en er aan denkt dat ze de rangorde moeten bepalen. Sommige mensen zien het bepalen van de rangorde aan voor vechten, ja dan zijn weinig konijnen te koppelen.
En het zou ook nog kunnen zijn dat de karakters niet bij elkaar passen, dan heb je een groot voordeel als je bij een opvang koppelt, die mensen hebben veel ervaren en hebben meer konijnen, dus dan kan er makkelijk een ander gekozen worden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:14

Echt een konijntje uit een opvang halen, het liefste nog van dezelfde leeftijd, des te langer ze bij elkaar kunnen blijven. Dat is natuurlijk altijd nog afwachten met ziektes e.d., maar daar gaan we niet van uit.
Wat apart dat de voedsters goed samen gingen, dat hoor je niet vaak, zeker niet als het geen familie van elkaar is.
Succes met het zoeken van een knappe vent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:54

Wij koppelen alleen maar voedsters :') En dat is tot nu toe altijd nog goed gegaan :D We hebben er een helepoos 4 voedsters gehad en die zaten allemaal bij elkaar in :D Alleen nu zijn er nog 2 over ;) de 2 anderen zijn door ouderdom overleden ( allebei zijn ze ouder geworden als 12 jaar :D ) En hierna komen er geen konijnen meer bij ;) Wij hebben er nu nog 1 van 11 zitten ( Die nu helaas erg mager wordt ;( en haren begint te verliezen, maar dat is nu eenmaal ouderdom) En we hebben er 1 van 5 zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:09

Kijk even met de zoekfunctie, er zijn al verschillende topics over dit onderwerp.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:13

LadyLaura schreef:

Risico? Welk risico? ;)
Tuurlijk er weer een nieuw konijn bij zetten! Konijn is nog maar 3, heeft nog heel wat jaren te gaan, en aangezien een konijn een groepsdier is ;)
Inderdaad bij een konijnenopvang kijken, www.bunnybunch.nl staat een lijst.