Oude rat, alleen of in groep?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oude rat, alleen of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:00

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb in totaal 3 ratten, één van dik 2, één van 1 en één van ruim een half jaar.

De rat van 2 is de laatste dagen heel slecht en vanavond echt helemaal ingestort. Ze zit nu weer aan de antibiotica ivm chronische luchtweg infectie die ze er nu echt niet bij kan hebben. Ze is dusdanig slap dat ze niet meer kan klimmen, fatsoenlijk lopen, eten of drinken. Net een lappenpop als ik haar oppak. Het blijkt dat ze niet goed bij de drinkfles kan komen aangezien ze uitgedroogd is. Ik geef haar nu met de hand boullion om aan te sterken, en dat neemt ze heel gretig aan. Evenals de chocolade pasta met antibiotica :o .

Voor nu ligt ze lekker apart in een reismandje, zodat ze in alle rust kan slapen. Als ze de nacht goed doorkomt en wat aansterkt kan ik haar natuurlijk daar niet in houden. Als ze niet bijkomt krijgt ze morgen een enkeltje DA ;( . Maar ik duim heel hard dat ik haar er doorheen kan slepen.

De andere twee ratten zijn jong en echt een stel vlegels, die liggen ook meestal in het hangmatje te slapen terwijl de oude rat beneden in het huisje ligt. Wat is nu het beste: de oude rat apart houden met oa een waterbakje op begaande grond (ik wil namelijk nog best wel een extra kooi kopen als dat nodig is) of haar gewoon terug doen bij de andere twee in de furret xl kooi?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:02

Ach wat zielig voor je rat :(:) Is 2 al oud voor een rat?
Ik heb geen verstand van ratten, maar doen de jonge ratten wat bij de oude rat? Bijvoorbeeld aanvallen of mee willen spelen ofzo? Als ze hem met rust laten, zou ik hem er gewoon bijzetten. En als hij gewoon bij het eten & drinken enzo kan. Anders zou ik hem inderdaad apart houden.
Succes en sterkte!

zonnebloem18

Re: Oude rat, alleen of in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:45

Ik zou de huidige kooi zo inrichten dat hij ook geschikt is voor je oudje, trappetjes minder stijl, etensbakje en water laag (op de bodem).
Ik zie vaak dat ze alleen nog veel sneller wegkwijnen en ze de warmte van een vriendje missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:35

Hoe gaat het nu?

Ik houd zelf mijn oudjes altijd in de groep, vaak worden ze inderdaad nog slechter zonder vriendjes. De kooi krijgt dan ook een 'bejaarden'inrichting zodat ze zich nog goed kunnen redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:33

Naar omstandigheden redelijk. Ze zit nog in het reismandje en doet ook niet meer dan slapen. Ze eet en drinkt wel weer goed, gelukkig. Ga vanavond boodschappen doen en dan even een bejaardendieet inslaan. Lopen kan ze nog steeds niet en alleen al het kopje omhoog houden is zwaar. De turgor van de huid wekt nog steeds de indruk dat ze uitgedroogd is dus ik wacht nog even af tot dat weer helemaal in orde is. Als alleen houden geen optie is moet ze wel weer sterk genoeg worden om zich zelfstandig te redden in de groep, ook met bejaardeninrichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:15

Zo lang ze niks anders doet dan slapen zou ik haar inderdaad in het reismandje houden. Als een rat zich niet meer in een (rustige) groep met aangepaste inrichting kan redden zou ik me trouwens gaan afvragen of in laten slapen niet beter is, maar jij kent je diertje het best natuurlijk.

Ik hoop dat ze snel opknapt en weer lekker bij haar vriendjes kan! Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:14

M'n lievelingsratje is niet meer ;( , ik baal er zo enorm van, beestje was tam geboren. Maar vanmorgen ging het echt niet meer. Toen ik wakker werd en eens ging kijken dacht ik dat ze al overleden was maar ze werd toch wakker. Haar pippetje met slappe boillion sloeg ze af terwijl ze die gisteren nog zo graag had. De huidturgor was weer normaal maar ze kon nog steeds niet lopen :n . Met lood in m'n schoenen maar naar de DA gereden en zij was het met me eens dat inslapen het beste zou zijn. Ze was al overduidelijk bezig met het stervensproces en dat was helaas onomkeerbaar.

Het is nu zo leeg in de kooi. Een paar weken geleden stoven er nog 4 van die vlegels doorheen en stonden ze te dringen bij het deurtje voor wat lekkers. Nu zijn mijn oudjes beiden dood ;( .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:55

Ah wat rot voor je. :(:)
Het kan zo snel gaan en ze laten inderdaad zo'n leegte achter. Heel veel sterkte!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:16

Ach, wat verdrietig.... onvoorstelbaar soms wat een enorme leegte zo'n klein diertje kan achterlaten. Heel veel sterkte.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:11

Jammer dat ze het niet gehaald heeft, maar je hebt wel het beste gedaan wat je kon doen...

Voor de volgende zieke en zwakke ratjes:
De dierenarts verkoopt Convalescence Support voor katten.
Toen ik stage liep in Utrecht heb ik eens overlegd met de DA daar of het ook een goed idee zou zijn voor ratten en het blijkt ontzettend goed aan te slaan (ook bv voor fretten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:24

Nou aangezien ik er nog 2 heb en ratten er nu niet echt om bekend staan vredig in te slapen :o

Wat is dat precies voor medicatie/voeding en wat doet het? In welke fase moet je minimaal gaan beginnen met toedienen? Mijn ratje was namelijk al aan het sterven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:35

Het is voeding wat je aan moet maken met water (astronautenvoer-idee). Je kunt het aan zieke en zwakke dieren geven om aan te sterken. Puur om wat extra binnen te krijgen.