Enten jullie je konijn in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Enten jullie je konijn in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:10

Ik heb twee jonge konijn. Ze lopen buiten en kunnen zelf beslissen wanneer ze overdag in het rennetje willen. 's Nachts zitten ze in hun hok. Dit alles is wel afgesloten maar bijvoorbeeld vogels zitten er wel regelmatig om de restjes granen op te eten.

Nou vroeg ik me af of enten wel nodig is. Ik dacht altijd van wel maar ik hoor steeds meer geluiden (ook van fokkers met veel konijnen) dat ze het niet meer doen. Voor twee konijnen ben ik jaarlijks 82,00 euro kwijt (en dit is nog op de konijnendag!). Vind het best veel maar ik ben gek op ze en wil ze natuurlijk niet besmet zien.

Maar mijn vraag is, is het wel nodig? En waarom enten jullie wel of niet?

Lieszje

Re: Enten jullie je konijn in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:11

Nee wij enten ons konijn niet.
Hij zit alleen in een hok en komt er eigenlijk bijna niet meer uit (heeft ie vaak niet eens zin in).
Vroeger nam ik hem vaak mee naar een stuk gras in de buurt, vond het niet nodig om hem in te enten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:16

Ik ent mijn konijnen wel.

Wij hebben ook een kat rondlopen die overal komt en dus vanalles mee kan nemen. Ook als je zelf gaat wandelen in bijv, het bos kun je ziektes meenemen.

Daarnaast vind ik de ziektes waartegen ze geënt worden dermate serieus en ernstig, dat ik niet zou willen dat ze die krijgen. Vooral de symptomen die eraan vooraf gaan en de kans dat ze het overleven zijn voor mij redenen om het zekere voor het onzekere te nemen.

De prijs die je noemt vind ik echter te absurt voor woorden. Bij onze dierenartsen (2 verschillende plaatsen ivm verhuizing) is op de konijnen ent dag de prijs tussen de 10 en 15 euro per enting, omdat de entstof op die dagen op gaat. Op andere dagen maken ze 1 potje open wat voor 1 konijn gebruikt wordt en na 3 uur kan worden weggegooid. Dat je dan meer betaald is normaal.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:27

Ik vind de prijzen ook absurd. Ik betaal 20,50 per konijn en dit dus 2 x per jaar. Ik kan wel naar iemand anders maar die vraagt nog meer, schiet helaas ook niet op.

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:28

Nee, een konijn enten gaat me te ver! Zo lang hij leeft leeft hij maar ga er niet aan dokteren.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:32

Hier wordt ook geent.
Het zijn dermate rotziektes dat ik het niet op mijn geweten wil hebben
niets gedaan te hebben terwijl het te voorkomen was (voor zover mogelijk
natuurlijk)
Ook ik vind het absurde prijzen.

Ik betaal tijdens het entspreekuur €25 voor het 1ste konijn...de 2de €5,-
korting. Dit is echt abnormaal...

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:36

Ik heb mijn konijn toen het nog een kleintje was in laten enten dat is nu 3jaar geleden en daarna nooit meer. Met mijn vorige konijn heb ik dat ook gedaan en die is 13 geworden. Dus het is helemaal niet nodig en gewoon geld klopperij naar mijn idee

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:40

Ja mijn konijnen laat ik enten.
Ooit had ik er 6 en die werden altijd geent.
Nu heb ik er nog maar 2 en dat kost hier geloof ik 20 euro per konijn.

Ik ben een konijn aan vhd verloren en dat ging verschrikkelijk snel!
Gelukkig stond dit konijn apart van de rest dus de rest heeft het overleeft, maar ik had zomaar alles kwijt kunnen zijn.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:42

Ik ent mijn konijn wel in. Dit omdat ik een konijn heb gehad dat overleden is aan maxymitose (weet niet hoe je het schrijft)
Het is wel duur, maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn konijn er aan sterft.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:43

Hier wordt ook geent.
Mijn schoonfamilie lacht me daarom uit, maar al meerdere malen gingen alle konijnen in de buurt de pijp uit, behalve de mijne.
Bovendien zijn het de dieren van mijn kids en ik wil voor die centjes geen wekenlang verdriet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:00

Ja ik ent ook. Er zijn meerdere die het belachelijk vinden maar ik ben van mening dat als je een dier aanschaft je er ook goed voor moet zorgen en daar horen entingen en wormkuren ook bij. Tevens worden de konijnen nagekeken (tanden en kiezen) en ook dat is van belang.
Mijn konijnen gaan twee keer per jaar naar de dierenarts voor de entingen en het nakijken. Dat kost me voor beiden 28 euro per keer. Dat is 56,00 Euro in het jaar en ca. 5 euro per maand en maar 2,50 voor 1 konijn. Dat zijn 3 zakken chips, die kan ik wel missen......

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:08

Onze konijnen worden ook ge-ent! Ze kunnen dag en nacht vrij in de tuin rondlopen, geeft ze toch weer extra bescherming. De konijnen gaan dan ook gelijk weer door de apk, wat ik toch ook wel erg belangrijk vind. We wilden het eigenlijk 2x per jaar laten doen, maar dat is er nog steeds niet van gekomen, waardoor we tot nu toe enkel elk voorjaar naar de dierenarts zijn geweest.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 11:13

Natuurlijk kun je die (omgerekende) paard euro per maand wel missen. Je kiest ook voor zo'n dier, dus als het nodig is onderneem je actie.

Maar ik vraag me serieus af of het nodig is. Daar komt bij dat een enting maar max. 3 maanden werkzaam is.

Mijn kat heb ik 12 jaar ingeënt en toch chronische niesziekte gekregen. Je spuit in zo'n dier ook een stof die wel wat met het lichaampje doet en als het weinig helpt. Maar ja... dat weet je eigenlijk nooit tot het moment zelf. Het is wel zo dat er in mijn omgeving veel konijnen en hazen rondlopen. Wanneer ik met de hond loop, zie ik altijd keutels liggen op de weg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:16

En juist daar schuilt het gevaar, andere konijnen/hazen in de natuur krijgen deze ziekte, jij loopt lekker met je hond en vervolgend kom je thuis en draag jij of je hond het over op je konijnen.
Zonder hond of kat is het risico al veel kleiner omdat je dan niet met andere dieren in aanraking komt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:18

Een Myxo enting is 6 maanden werkzaam en een VHS enting 1 jaar.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 11:22

Ik heb vanochtend de dierenarts hierover gevraagd en de enting is max. 3 maanden werkzaam.

Ik laat ze wel enten hoor. Is toch beter denk ik, ook gezien het feit dat ik 2 poezen en 1 hond heb.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:27

Klopt echt niet of men moet in NL andere entstoffen hebben als in Duitsland.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:32

even heel oftopic wel gappig.

Ik las net de titel even heel anders. Eten jullie je konijnen :Y) :o _O-
hihi

ontopic Ja als je ze buiten hebt zou ik wel enten maar volgens mij werkt het langer dan 3 maanden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:34

net weer een afspraak gemaakt met de da

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:36

chocobroodje schreef:
even heel oftopic wel gappig.

Ik las net de titel even heel anders. Eten jullie je konijnen :Y) :o _O-
hihi

ontopic Ja als je ze buiten hebt zou ik wel enten maar volgens mij werkt het langer dan 3 maanden.

haha daar heb ik ook weleens last van :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:53

Ik laat ze wel enten, tenminste ik heb ze vorig najaar laten enten, maar dit voorjaar is er iets misgelopen met de brief van de dierenarts waardoor ik de entdag was misgelopen. En helaas hebben ze hun belofte dat er een extra entdag zou komen (ik was niet de enige) niet waargemaakt (of er is weer iets mis gegaan). En toen ik het ontdekte was er geen ander dierenarts op redelijke afstand die nog entdagen had.

Hier komen de kosten op 25 euro per konijn per jaar. Ik heb een aantal jaar geleden, nog voor ik deze konijnen had, in de duinen van Texel een uitbraak van myxomatose gezien, al die dode en zieke konijnen was een vreselijk gezicht. Dus ook al werkt de myxomatose-enting maar kort, het is toch bescherming tegen zo'n vreselijke ziekte. Myxomatose wordt trouwens overgebracht door muggen en VHS kan door indirect contact worden overgebracht, dus ook via je schoenzolen. Hier in de buurt zijn ook redelijk wat wilde konijnen, dus dat is ook weer een risicofactor.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:55

ne niet voor een konijn
het is een heel lief beestje hoor maar we krijgen ze altijd gratis...
en tsja als hun tijd om te komen is om te gaan ga ik verder niet naar dierenarts oid...

vind het veelste duur ervoor...

mijn konijn is al 6 jaar en doet t nog steeds :D

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:59

Een aantal jaren terug toen ik nog konijnen had heb ik ze wel laten enten.

waarom ? : voor de zekerheid.
we leven nu niet meer in de tijd dat er geen rare ziektes zijn.
Alles kan makkelijk overgedragen worden via lucht etc etc .

Wie zijn wij dan om zo'n diertje niet te enten ?
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Een konijn is een dier maar worden vaak door Beesten (mensen) behandeld.
als je geengeld hebt om een dier te behandelen neem er dan geen!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:03

Ik ent mijn konijnen ook, zelfs al heb ik ze binnen. VHD wordt overgebracht door stekende insecten (muggen), dus als je je konijnen buiten hebt en je laat ze niet in een ren, dan nog lopen ze risico dat ze gestoken worden door muggen, etc want het gaat van je hok is groot genoeg om door te komen.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar je dieren zien doodgaan aan myx of vhd schijnt afschuwelijk te zijn. En overbodig nu er entstoffen zijn.....

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:09

_Daniella schreef:
ne niet voor een konijn
het is een heel lief beestje hoor maar we krijgen ze altijd gratis...
en tsja als hun tijd om te komen is om te gaan ga ik verder niet naar dierenarts oid...

vind het veelste duur ervoor...

mijn konijn is al 6 jaar en doet t nog steeds :D

Als je konijn vreselijk ligt te lijden door iets.
En dat kan nog wel even doorgaan, laat je ze dan gewoon lijden?

Ik heb eind juni mijn cavia een spuit moeten laten geven omdat ze een beroerte had gekregen.
Zoiets kan dagenlang doorgaan, dan laat ik ze liever een spuit geven hoor.
Mijn cavia koste toen ook maar €2,50..

Mijn konijn heb ik ook gratis, die heb ik als jong konijntje op de straat gevonden met een kapot neusje.
Onwijs lief beest was van niemand dus heb hem gehouden.
Ik ent hem dan niet in maar als hij gaat lijden laat ik hem ook een spuit geven..