Jullie ervaringen met het koppelen van konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Jullie ervaringen met het koppelen van konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:08

Ik heb een maand terug behoorlijk onverwachts een konijn 'gered' op mijn werk, maar omdat ik niet wil dat hij z'n leven zonder konijnenvriendje moet slijten, wil ik zo snel mogelijk kijken voor een konijntje erbij! Echter, ik heb geen ervaring met het koppelen van konijnen en ik weet er ook vrij weinig vanaf. Ik heb wel een aantal verhalen al gehoord waar de konijnen vanaf de eerste seconde al vriendjes waren, maar ik ben ook benieuwd naar verhalen waarbij het niet meteen goed gaat, en hoe je dan moet handelen...

Mijn vraag is dus eigenlijk wie er hier ervaring heeft met het koppelen van konijnen en of jullie eventueel ook goede en betrouwbare informatiesites (of andere bronnen) weten over dit onderwerp?

Caira

Re: Jullie ervaringen met het koppelen van konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:13

Tsja ik heb een hok van 10 bij 3 en doe ze er gewoon bij, het is vaak even herrie maar dat is snel over hoor

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:17

Ik neem aan dat je wel een konijn wil halen bij een konijnenopvang?
Bij een goede opvang kun je daar koppelen en weten hun er ook veel van af, hun zien dan ook of het goed gaat of niet :)
Bij mij was het de 1e keer een paar dagen wat gejaag en gerijdt op elkaar, daarna waren ze gewoon lief tegenelkaar, 2e koppeling idem dito, duurde 1 dag, kwam ik thuis van school: lagen ze al verliefd tegen elkaar aan :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:24

Ik heb vorig jaar mijn konijnen gekoppeld, ook een gered konijn waar ik een maatje voor gezocht heb. Ik wilde eerst naar een opvang gaan, maar ik heb uiteindelijk een konijn overgenomen van iemand anders. Ik had wel al het aanbod van de opvang in de buurt dat ik daar om hulp mocht komen als het niet lukte, dus dat gaf wel zekerheid.
De koppeling verliep keurig 'gemiddeld'. Er werd gereden op elkaar, maar geen ergere dingen. En het was ook niet zo dat ze meteen echte vriendjes waren, maar in de tijd daarna zijn ze naar elkaar toe gegroeid en nu is het een klef stel.
Ik heb de meeste informatie van bunnybunch.nl vooral van het forum, soms staan er namelijk in de artikelen iets minder actuele inzichten. (Oud kan ik het niet noemen gezien de onzin die nog steeds in sommige boekjes staat.)

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:41

mmm ben ook wel benieuwd naar ervaringen van bokkers..
heb nl zelf sinds vanmiddag (zeer onverwachts) een konijn erbij, en als meneer (gecasterde ram) weer een beetje is opgeknapt even kijken of hij evt. bij mijn andere (oude, maar wanhopig zoekende naar een vriendje) gecastreerde ram kan.
maar aangezien dat meneer (naamloos, dusse als dr iemand een naam weet :+ ) eerst maar eens een beetje beter moet worden, :(:) gebeurt dat voorlopig nog niet..

Dus als iemand ervaring heeft met het koppelen van 2 gecastreerde rammetjes, kom maar op :P

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:07

Als je een konijn bij de konijnenopvang haalt dan helpen ze je bij het koppelen van de konijnen en geven ze je ook tips.
Waar je informatie kunt halen over het koppelen is; http://www.bunnybunch.nl/konijnen/koppe ... ijnen.html

Hou er rekening mee dat het vaak niet goed gaat als je (gecastreerde) mannetjes bij elkaar wilt zetten. Het is per situatie verschillend maar het kan flink misgaan.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:50

Aan twee rammetjes bij elkaar zou ik nooit beginnen, het gaat vaker fout dan goed. Maar omdat sommige mensen het wel willen proberen, zorg als je het doet wel voor de nodige voorzorgsmaatregelen zoals een acceptabel noodverblijf als je ze toch ineens moet scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:00

Ga je kijken bij een opvang? Daar helpen ze je vaak wel met het koppelen :j

Inderdaad geen 2 rammen bij elkaar zetten. Een ram en een voedster is het beste. Zelf heb ik een jaar stage gelopen in een konijnen/knaagdierenopvang (en ga dit jaar weer), en over het algemeen gaan de koppelingen goed. Je merkt het bij de eerste indruk vaak al wel.

Mijn eigen konijn heb ik eens willen koppelen met een andere uit een opvang. Daar kwamen we tot de conclusie dat het niet klikte (lees; ram wou alleen maar op mijn konijn rijden), en dus heb ik voor een ander konijn gekozen wat wel klikte. :)

Bunnybunch zie ik hier al voorbijkomen, goeie tip om even op te kijken ;)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:19

Het is vooral slim om ze dezelfde geur te geven,
wij gebruiken zelf altijd gewoon wc-spray, is sterk en niet schadelijk (als je het maar niet in de oogjes spuit!!)

En zet ze in een gebied waar ze beide nog nooit zijn geweest,
in het begin zal het even vechten zijn om de rangorde te bepalen,
maar dat hoort er bij.
wij hebben met deze methode nog nooit problemen gehad!

Succes ermee!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:38

De beste site die ik je kan geven www.bunnybunch.nl daar staan de juiste adviezen.
Gecastreerde ram + voedster op neutraal terrein zetten en je hebt vrijwel haast nooit problemen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 14:24

Bedankt voor de reacties! Ik heb ook gelijk even op die pagina van bunnybunch.nl gekeken, daar heb ik wel wat aan :j

De opvangen- en asiels die op die site staan zijn in principe allemaal betrouwbaar? (of hoe je het ook wilt noemen :+ )

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:30

Hoi, wij hebben ook echt veel, zo niet alles!, aan de site van bunnybunch gehad! Wij hebben 2 maanden geleden een tweede konijn erbij genomen. We hebben het precies zo gedaan als op de website, neutraal terrein, niet al te groot , plantenspuit erbij, handschoenen aan, jaja, etc, en het was maar goed dat we het goed gelezen hadden! De konijnen waren de eerste paar minuten heel kalm maar daarna vlogen ze elkaar wel even heel flink in de haren. Het was dat we nu wisten dat dit wel even normaal was anders hadden we ze op dit punt zeker uit elkaar gehaald! De haren vlogen in het rond! Dit heeft niet lang geduurd en nu zijn het dikke maatjes. Ik had de Bunnybunch altijd nog willen bedanken voor de kennis die ze gedeeld hebben! Super!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:07

Ymke schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik heb ook gelijk even op die pagina van bunnybunch.nl gekeken, daar heb ik wel wat aan :j

De opvangen- en asiels die op die site staan zijn in principe allemaal betrouwbaar? (of hoe je het ook wilt noemen :+ )

Naar mijn weten zijn alle daar genoemde opvangadressen goed, zeker over de grotere particuliere opvangen heb ik nog nooit iets slechts gehoord, hoewel soms de werkwijze en de eisen wat kunnen verschillen. Er bestaan wel een aantal kleine opvangen die niet standaard de rammen laten castreren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:22

Ik heb al verschillende koppelingen meegemaakt op de kinderboerderij, en ik heb ook koppelingen gezien die op het eerst wel goed gingen, maar na een aantal dagen toch ineens ruzie kwam. En ook nog een koppeling die vanaf het eerste moment goed ging.
Wij hebben alleen aardig wat pittige dames zitten die gewoon een vent voor zichzelf willen en niet willen delen met nog een dame.
Maar over het algemeen ging mannetje-vrouwtje erg goed samen.
We hebben ook goed gekeken naar het karakter, en op basis daarvan gekeken welke er bij elkaar zouden passen.
Met het koppelen moet je ze pas uit elkaar halen als ze echt in elkaar duiken en niet snel meer loslaten. Ze doen het altijd wel een beetje dat ze op elkaar gaan rijden, maar als de plukken haar in het rond vliegen even uit elkaar halen.
Het handigste is ook een neutrale ruimte, en dan iets erin zetten zodat ze wel bij elkaar kunnen, maar ook even uit elkaars zicht kunnen zitten.
Stress hou je zoiezo altijd, maar als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn, dan komt het wel goed en heb je maatjes voor het leven!