Cavia zomaar dood?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rambokomiek

Cavia zomaar dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:54

Kom ik net van mijn werk, geef de kat eten en ga daarna de twee langharige cavia's eten geven. Is er eentje dood! |( Ze zijn net een jaar oud en we hebben ze vanaf 2 maanden oud. Vanochtend vroeg waren ze nog springlevend. Ze groeiden als kool. Weet iemand hoe een cavia nou zomaar met een jaar oud kan overlijden?
Over een half uurtje komt mijn dochter (11 jaar) thuis, pppfff, dat wordt drama ;(

vuurneon

Re: Cavia zomaar dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:57

Vergiftiging, ergens een gezwel, hartstilstand... kan vanalles zijn!

Die van mij mocht ook maar een jaar worden, lag ook ineens dood in het hokje. Geen flauw idee wat de oorzaak was, ik vond het niet de moeite waard om te laten onderzoeken door de DA (zonde van mijn geld, want ik hoefde geen knaagdieren meer :P)

Sterkte voor je dochter! Misschien kun je haar een mooi kistje laten maken om zo haar geliefde cavia mooi te begraven? :)

rambokomiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:00

Ik ben ook niet van plan het te laten onderzoeken maar wil niet dat ik iets fout heb gedaan. Maar het gebeurt dus vaker.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:05

Krijgen ze wel genoeg vitamine C? Wel voor de zekerheid het hok goed schoonmaken! Misschien de andere cavia een halve sinasappel geven voor de zekerheid? Voor je dochter: sterkte meisje het is heel naar als je kleine vriendje zo opeens doodgaat! Maak maar een mooie tekening voor hem, zal die vast fijn vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:46

Cavia's hebben vaak luchtwegontstekingen die je nauwelijks opmerkt maar waar ze wel snel aan overlijden. Het zijn erg gevoelige beestjes. Mij is dat ook weleens overkomen helaas...

Sterkte voor je dochter :(:)

rambokomiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 21:47

DE cavia vindt de halve sinaasappel doodeng, die heb ik er weer uitgehaald. Mijn dochter heeft een kwartiertje behoorlijk gehuild en de andere cavia bijna d..dgeknuffeld, ze ligt nog wat na te snikken in bed. Best zielig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:52

Ach arme kleine meid! Is ook niet leuk. Vind ie de sinasappel eng? Gek beest! Mijne waren er gek op! Anders iets anders met vitamine c?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:04

Die van mij aten gewoon die vitamine C pilletjes. Daar vielen ze graag voor uir het hok. ;) Andijvie bevat ook veel vitamine C.

rambokomiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:18

Andijvie krijgen ze elke dag een beetje, daar zijn ze (was ze) gek op. Nu hoorde ik ooit dat cavia's heel slecht alleen in een hok kunnen, vandaar we er twee hadden, is dit waar of was ik in de maling genomen door mijn meiden? Deze zit nu wel sip om zich heen te kijken, of verbeeld ik mij dat?

rambokomiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:18

Ik bedoel dus de cavia die sip kijkt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:51

Het is imo beter en socialer als je twee cavia's in een hok hebt.
Ook een cavia houd van contact met soortgenoten.
Vorig jaar ging er plots een cavia bij mij dood, deze was ook niet ziek of althans dat leek er niet op. Ik dacht toen aan een hartstilstand, tot er niet veel later weer één doodging. Dit bleek een virus te zijn.
Houd in ieder geval ook goed je andere cavia in de gaten, mocht je iets raars zien aan hem/ haar neem dan contact op met je dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:02

let vooral op de ademhaling, bijna alle virusjes slaan bij cavia's op de luchtwegen. Een verkoudheidje kan al snel fataal worden voor zo'n beestje.

En ja, je kunt ze beter per twee houden, daar worden ze vrolijker van. Je kunt bij een volwassen cavia het beste een jonkie zetten, die accepteren ze makkelijk (heb ik ook gedaan bij mijn beertje, ging prima).

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:45

Vitamine C - gebrek schijn je op te kunnen merken aan wondjes bij de bek en op de poten, en meer dingetjes...weet het niet uit mn hoofd. De piltejes voerde ik ook; de een vond ze geweldig, de ander dacht dat ie vergiftigd werd :+
Bij de ene caaf merkte ik wel dat ie niet in orde was, en wilde ik na mn werk met hem naar de dierenarts. Bij thuiskomst was ie al rip. Bij Hector heb ik totaal niets gemerkt...behalve dat ie het ineens niet meer deed. Hij lag ook in slaaphouding op zijn slaapplekje, typisch geval van 'kwartje op'
Sinaasappel zou je caaf kunnen leren eten door een klein stukje tussen de brokjes te leggen. Zo'n half ding in het hok lijkt me ook doodeng voor zo'n kleintje :+

Cavia's zijn inderdaad groepdieren, mijne zaten ook altijd met z'n tweetjes. Ben zelf met caaf 1 naar een fokker gegaan. Daar ter plekke gekeken met welk te-koop-caaf de mijne het goed kon vinden. Is mischien iets duurder, maar ik wist tenminste wel dat het goed zou gaan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:58

Bij een gebrek aan vitamine C wordt je cavia blind. Als je voer koopt, haal dan kwalitatief goed voor (bijv. Beaphar, de blauwe zak). Kost ongeveer een tientje maar gaat erg lang mee. Dit zijn de zgn. pellets, en hierin zit de vit. c verwerkt. In het supermarktvoer zitten ook dit soort korrels (lijken op biks-korrels) maar over het algemeen laten caafs die liggen. ;) want de rest van het voer is lekkerder! Slim van ze maar dus niet handig.

Voer ook regelmatig paprika bij, daar zit heel veel vitamine C in. :j

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:47

Hope Farms is net zo goed en een stukkie goedkoper als Beaphar. Ik raad mensen dit ook altijd aan als ze maar een paar caafjes hebben. Met supermarktvoer heb ik altijd het idee dat je net zo goed gemengd konijnenvoer kan geven, zit net zoveel in.

Een cavia kan inderdaad ook zonder reden dood in het hok liggen. Heb ik dit voorjaar ook gehad. De uren er voor nog springlevend en toen dood....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:46

Hop Farms is hier net zo duur (de grote zakken dan) en ik ken geen enkele caaf die dat lekker vindt :+

Er is nog zo'n merk trouwens dat ze wél lekker vinden, een paarse zak. Net iets goedkoper dan Beaphar, de brokjes zien eruit als een soort bloemetjes. Die zijn ook erg goed.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:00

Ja die inderdaad! Ik voer zelf die en Beaphar om de beurt. Heb Hope Farms er een tijdje bij gehad maar dat lieten ze gewoon echt staan, gekke beesten.

En ik begreep van een caviaopvang dat ze ook dat spul voeren omdat het ze op den duur DAkosten scheelt. En daar zitten gemiddeld een stuk of 20 caafjes...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:31

Die van mij lusten alleen die van Hope Farms, is dus denk ik een kwestie van smaak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:43

Die van mijn hebben hope farms leren eten. Ze waren er eerst ook niet echt dol op en nog eten ze er niet ontzettend veel van behalve de twee kleintjes (maar die krijgen het al vanaf 4 weken). Binnenkort ben ik wel van plan over te schakelen naar Kasper's Faunafood. Ik heb nu 4 cavia's en het worden er nog meer en het wordt nu toch best wel een duur grapje. (tussen de 20 en 30 euro aan voer. Eerder ruim dit aan strooisel, maar nu staan ze op paardenvlas dus dat is weggevallen). Als je meerdere cavia's heb is Kasper's voer heel goed, of je moet een dealer hebben die ook in kleine hoeveelheden levert. (ze gaan officieel in zakken van 25 kg)