Help hond moet op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Help hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:13

Nou heb ik een labradoodle die is iets te zwaar, niet zo heel veel.
Maar hij moet wel wat minder. De een zegt zet hem maar een paar dagen op bonen.
En de ander roept dat hij op ander brok moet.

Ik ben ff de weg kwijt, wie helpt mij

A, hoe laat ik hem afvallen
B Wat is nou een goede brok. ( iets dat niet zo aanzet )

_janet_

Re: Help hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:17

Mijn hond had behoorlijk wat overgewicht. Ik heb haar op Royal Canine Satiety staan. Verkrijgbaar bij de DA. Er goede brok om af te laten vallen.

Hoeveel overgewicht heeft je hond?

Als het niet te veel is. Kan je hem ook wat minder voeren, of meer bewegen.
Sperziebonen zorgen alleen maar voor vullen, zodat de hond minder hongergevoel heeft.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:49

Ik denk dat hij een kilo of 4 te zwaar is. je voelt net de ribben niet meer. hij is nog geen serveerwagentje waar je je dienblad op kan zetten.

Bedankt voor je tip qua voer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:57

die van ons krijgen de helft vna hun gewone brok + sperziebonen. hier doen ze het al jaaaaaren goed op.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:59

Korten op de brok ja en dat gedeelte wat ze niet krijgen aanvullen met bv sperziebonen :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:00

Ja die tip kreeg ik ook van de dierenarts: Sperziebonen. En onze hond is er dol op!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:01

Wij hebben twee kleintjes (fox terier en jack russel) die krijgen een zakje vlees voor de minis van pal (delen ze) en een hand brok erbij. Verder zijn ze veel in beweging buiten en veel spelen met de bal. Mijn honden hebben nog nooit overgewicht gehad. Zou gaan voeren "op het oog" als je ziet dat ze te dik worden moeten ze dus minder hebben. Voor de bevrediging om te knagen kun je een kauwbot geven......

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:01

Mijn zus heeft een bruine labrador, die was ruim 3 kilo te zwaar. Hij moest van DA tijd op dieetvoer, afgewogen. Tussendoor kreeg ie sperziebonen. De 3 kilo issie kwijt en krijgt nu weer normaal voer.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:15

Dieetvoer is alleen maar geld verdienen, er zit 10% minder voedingsstoffen in.. Als je gewoon 10% minder eten geeft heb je hetzelfde bereikt ;) Sperziebonen kan je mee aan vullen zodat hij geen hongergevoel houdt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:43

Mijn hond krijgt het dieet voer van Royal Canin (via de DA). Hier zitten niet minder voedingsstoffen in, maar wel meer stoffen waar de hond een voller gevoel van krijgt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:44

Gewoon minder eten geven en meer beweging? Of mis ik iets en denk ik te simpel?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:45

BraveSpots schreef:
Gewoon minder eten geven en meer beweging? Of mis ik iets en denk ik te simpel?

Voor honden die een paar kilo te zwaar zijn, zoals de hond van de TS, zou dat een hele goede oplossing zijn.

Maar mijn hond was 10 kilo te zwaar. Dus heb ik er ondersteunend voer bij gegeven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:45

Sluit me aan bij Bravespots. Een hond (evenals een mens) gaat pas afvallen als hij meer beweegt dan hij aan voedingswaarde binnen krijgt. Gewoon hetzelfde blijven voeren dus, maar minder. En de hond meer beweging geven, heel simpel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:47

Als die van mij te dik zijn krijgen ze gewoon minder brok en laat ik ze veel meer rennen.Gewoon een xtra rondje naast de fiets.Sperziebonen heb ik ook wel gehoord maar ze wennen ook wel aan minder brok hoor.Tis net als bij een mens:ff doorbijten!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:39

Ik zou ook eerder minder brokken geven en meer beweging met 4 kilo teveel aan lichaamsgewicht dan meteen een ander dieet te geven.
Veel mensen en dieren vallen goed af als ze meer bewegen en iets minder eten.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:57

mijn malthezer is ook op Dieet!
ik heb nu Hypoallergeen voer ( lam en rijst ) van fokker! ik moet zeggen dat werk prima! moet je alleen even vragen aan de DA wat hij nodig zou hebben! die van jou zou wel meer eten als die van mij! :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:58

Als je hond al 10 kg te zwaar is dan ben je ook wel erg laat met ingrijpen.Ik kijk en doe er wat aan zodra ik zie dat ze iets te zwaar zijn.Meestal binnen een week weer slanke hondjes.Was ik voor mezelf maar zo streng...

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:05

ambre schreef:
Als je hond al 10 kg te zwaar is dan ben je ook wel erg laat met ingrijpen.Ik kijk en doe er wat aan zodra ik zie dat ze iets te zwaar zijn.Meestal binnen een week weer slanke hondjes.Was ik voor mezelf maar zo streng...

hoe weet je nou of je hond 10 kilo te zwaar is! ik heb een grote malthezer van nu dik 10 kilo! maar als ik zo kijk naar wat een malthezer mag wegen is dat zon 4 kilo maar dan zijn ze hooguit 25 CM hoog! mijn hond heeft alleen de voor poten al 23 CM! hoe zwaar zou mijn hond dat mogen wegen!

ik bedoel te zeggen! je hebt grote honden en kleine honden van een bepaald ras! en er staat dan bij de rasbeschrijving een bepaalde hoeveelheid kilo`s wat zon beesie dan mag wegen. maar hoe weet je dan dat hij te zwaar is! als je de ribben niet meer voelt?? als ik bij mijn hond de ribben makkelijk kan voelen is hij graat mager en valt hij helemaal in.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:29

ambre schreef:

Ik denk dat het ook om het type hond gaat.
Ik heb namelijk een grove kruising rottweiler. Ze was nooit te zwaar.
Totdat ze gesterilliseerd was. Ik was veel aan het werk, en mijn ouders hielden nogal van koekjes en lekkers voeren.
Voordat ik mijn ouders gemotiveerd had om haar te laten afvallen.
Nu na 5 maanden is ze bijna 10 kilo kwijt. Mijn ouders zien nu echt het verschil in haar lichaamsomvang en vooral in haar uithoudingsvermogen en energie.
Nu zijn ze ook gemotiveerd om haar op dit gewicht te houden.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:32

_janet_ schreef:
ambre schreef:

Ik denk dat het ook om het type hond gaat.
Ik heb namelijk een grove kruising rottweiler. Ze was nooit te zwaar.
Totdat ze gesterilliseerd was. Ik was veel aan het werk, en mijn ouders hielden nogal van koekjes en lekkers voeren.
Voordat ik mijn ouders gemotiveerd had om haar te laten afvallen.
Nu na 5 maanden is ze bijna 10 kilo kwijt. Mijn ouders zien nu echt het verschil in haar lichaamsomvang en vooral in haar uithoudingsvermogen en energie.
Nu zijn ze ook gemotiveerd om haar op dit gewicht te houden.

he he dat was het juiste woord! het gaat idd om het type hond wat je hebt!

als ik zeg dat ik een malthezer heb van 10 a 11 kilo schrikken ze zicht dood! maar als ze hem zien gaan die gezichtjes allemaal lachen :P

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:41

Nou heel simpel, gewoon minder voeren. Geef hem de helft van wat je nu voert. (eventueel aanvullen met sperziebonen.. maar dat is niet noodzakelijk) En proberen meer beweging te geven. (bijvoorbeeld door tijdens het normale rondje (als je geen tijd hebt voor een langer rondje) eens zijn favoriete speeltje mee te nemen en hem te laten spelen (los,zodat hij erachteraan kan). (als hij tenminste erachteraan rent xD want mijn hondje rent wel achter haar favoriete bal aan maar als ze daar is snuffelt ze eraan en loopt weer door :+ met het gevolg dus dat ik het balletje kan gaan halen :P als je hond niet wil rennen ren dan met hem mee, en doe lekker gek meestal doen ze dan ook zelf lekker mee :D of niet en dan sta je daar :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:09

meer bewegen is makkelijk geroepen maar niet voor iedere hond de juiste oplossing. die van ons kwam pas aan na zijn castratie en dat hebben heel veel meer honden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:12

benangelique schreef:
meer bewegen is makkelijk geroepen maar niet voor iedere hond de juiste oplossing. die van ons kwam pas aan na zijn castratie en dat hebben heel veel meer honden.

Dat veranderd toch niks? Dik is dik, als dat nu door castratie of iets anders komt lijkt me. Minder eten en veel bewegen werken hier ook.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:16

elke dag een kwartiertje mee aan de fiets in draf en verder inderdaad spercibonen en vers vlees ( carnibest) voeren, aan het laatste laten wennen
Verder denk om de tussendoortjes en wat er op de grond valt.
Brokken wat veelal uit koolhydraten bestaat zet aan, carnibest is vlees/botten/groenten en meer natuurlijk voer voor je hond.
Doordat we een pup erbij hebben sinds een paar weken krijgen ze hier nu allemaal ( 4 totaal) vers vlees, dat bouwen we rustig aan op.
Ik heb twee honden die wat zwaarder waren en ondanks dat ze hun juiste hoeveelheid vlees krijgen beginnen ze een beter figuur te krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:17

dan heb jij denk ik weinig ervaring met gecastreerde honden. weet ik niet, maar lijkt me zo.

ik heb 3 honden (nu 2) gehad, allen gecastreerd. 2 van de 3 werden dik terwijl zij enorm veel bewegen en vrij weinig eten (netjes afgewogen etc.). doordat de hormoonhuishouding veranderd kan er blijvende gewichtstoename zijn (aldus de dierenarts).

bij mensen werkt dit ook zo.