Advies van konijnenkenners gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Advies van konijnenkenners gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:42

Hoi,

Ik zit even met iets. Ik heb 4 konijnen, 3 voedsters en een gecastreerde ram. 1 voedster (lotharinger)Tess en de gecastreerde ram Norbert waren al bij elkaar. De twee andere voedsters had ik onderling gekoppeld en daarna gekoppeld met de oude garde. Nu is een van de nieuwe voedsters (jasmijn)vrij onderdanig en heeft een plek in de groep. Roos is wat pinniger en heeft wel een plek in de groep, maar dan anders.
Roos wordt getolereerd. Ze wassen haar niet, jagen haar weg bij de voerbak en tijdensn regenbuien ligt ze niet bij de groep in de overkapping, maar in een buis. Eigenlijk is Roos altijd alleen tussen de rest. Ik heb al een extra hok geplaatst waar ze eventueel in kan schuilen als de rest haar wegjaagd. Roos komt dus bij mij om gekroeld te worden. Ze probeerd haar best bij de rest, maar krijgt geen poot aan de grond. Ze wordt niet gebeten en ook niet verwond hoor.

Met de winter voor de deur en slechter weer, maak ik me echter wel zorgen. Ik heb een geisoleerd nachthok van 2 meter bij een meter (in het huisje) men kan daar naar believen in. Maar waar ik nu een beetje bang voor ben, is dat ze haar daar niet in toe laten. Alleen in het extra hok vind ik ook niet een goed plan. Moet ik er een maatje voor haar bij gaan zoeken? Moet ik het afwachten en zo laten? Heeft iemand tips?
Eeven voor de situatie, zo zitten ze erbij, ruimte genoeg om weg te komen en voor iedereen. Hij is 3 bij 7 meter en zoals nu zet ik nog een extra reep gras erbij.
Wanneer er een nieuw konijn bij zou komen, ben ik aan de ene kant bang dat ie weer oversteekt naar de andere groep. Dat deed haar andere vriendinnetje ook.
Afbeelding
Afbeelding

Faniek

Re: Advies van konijnenkenners gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:16

Of nog een gecastreerde ram er bij in de hoop dat ze daar haar steun aan vind en het weer een hechte groep gaat worden of haar naar de opvang brengen of een gecastreerde ram voor haar en dan nog een stuk van de ren af zetten voor hun samen. Dit is inderdaad geen fijn leven voor haar.
Ik heb ze hier ook wel is uitgeplaatst en is later ook wel is 1 terug gekomen die gewoon met haar eigen kerel straks weer ergens anders mag wonen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:52

ik sluit me aan bij faniek. ik heb ook zo'n 5e wiel aan de wagen gehad en dat is erg sneu om te zien. uiteindelijk heb ik mijn groep gescheiden en losse koppels gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:12

Ik kan dan zeker het beste met de hele boel naar de opvang en daar laten koppelen. Wil dat 2 rammen op 3 voedsters?

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:17

Ik heb een groep van 3 voedsters en 2 gec. rammen en dat gaat prima!
1 voedster is altijd een buitenbeentje geweest en pas sinds deze zomer hoort ze er een beetje bij, maar ik heb het nooit zielig gevonden.
Konijnen regelen het onderling prima, misschien has ze zelf wel minder behoefte aan contact en alleen op haar moment.
Dat word natuurlijk niet goedgekeurd door de rest.
Als ze droog kan liggen zou ik me voorlopig nog geen zorgen maken, zolang ze niet gebeten word tenminste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:22

Van beide is geen sprake, geen wonden en ze bijten elkaar ook niet. Ze heeft in het begin nogal van zich af gemept. Dat is vooral bij de lotharinger blijven hangen. Ze ligt nog wel eens bij haar oude maat Jasmijn, maar wassen zie ik ze nooit. Ik voer op twee plekken, dus eten krijgt ze genoeg. Ook zitten ze wel met zijn vieren naast elkaar te grazen. Ze zit alleen vaak alleen en de rest zit bij elkaar. Dan gaat ze erbij zitten en dan jaagt lotharinger haar weer weg. Zelf is ze ook nogal pinnig en ik weet idd ook niet of ze er altijd zin in heeft. Nu ja, anders gewoon een ram erbij, ik doe haar liever niet weg.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:27

misschien het geisoleerde nachthok in 2en verdelen?

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:30

Gewoon nog deze winter aankijken hoor!
Ik zou haar er niet tussen uit halen en een ram (of voedster) erbij kan de onrust nu alleen nog maar groter maken.
Als ze zelf echt dolgraag erbij wil horen zal ze zelf ook wat softer moeten worden tegenover de lotharinger die duidelijk de leider van de groep is.
Droog plekje, eten en drinken zijn even het belangrijkste.
Bij mij in de groep heeft het zelfs 2 jaar geduurt, maar nu zijn het (bijna) onafscheidelijke vriendjes met z'n 5en.

Nogmaals, het is echt niet zielig hoor ze moeten gewoon duidelijk de rangorde bepalen!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:31

Overigens zal ze het ook niet snel koud hebben hoor.
4 van de 5 konijnen blijven vaak in de regen door grazen er is er maar 1 die gaat schuilen.
In de sneeuw zitten ze het liefst met hun gat erin.
Ze hebben een nachthok tot hun beschikking, maar die hoef ik maar zelden te verschonen, want ze zijn echt altijd buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:10

Het is ook niet dat ze wegkwijnend in een hoek zit hoor. Ze huppelt en springt en lijkt verder vrolijk. Ze laat zich niet beperken in haar ruimte. Ze ligt wel eens met de anderen onder de overk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:21

Nou die post was niet af, maar heb hem toch geplaatst schijnbaar, excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:33

Ik heb met de konijnenopvang gebeld. Als mijn man het er ook mee eens is, komen er nog een ram en een voedster bij.
Alleen een rammetje wordt afgeraden omdat er dan een ram is met 2 voedsters en 1 met 1 voedster. Mijn geluk is dat er 2 gecastreerde vlamen in de opvang zijn (ben dol op vlamen).
Ik zal eerst even overleggen, want vorig jaar hebben we aardig wat medische kosten aan de konijnen gehad. Ik heb ook nog een paard aan de artose en een ander paard aande eczeem en een hond met hd en dan nog 2 katten. Dus het moet wel kunnen. Wat voer betreft kunnen er best 2 bij.

Ik wil eerst nog even iets anders proberen. Mocht dat niet lukken dan waarschijnlijk toch 2 nijnen erbij.