Hoe kat aan hond wennen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Hoe kat aan hond wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:05

Hallo,

Ik zag wel een topic over dit onderwerp maar daar ging het er om dat de kat vluchtte en de hond er achter aan ging. Dit is bij mij totaal niet het geval dus open ik toch een topic. Graag hoor ik tips en meningen!

Situatie:
Mijn vriend en ik hebben, samen met mijn moeder, een hondje ( 1,5 jaar) gekocht die gewend is aan katten. Mijn vriend en ik hebben namelijk een 4 jarige rustige (buiten)kat. De afspraak was, we proberen ze te laten wennen aan elkaar en geven dat gewoon rustig de tijd maar mocht het echt niet lukken gaat de hond naar mijn moeder. ( die wilt ook een nieuwe hond, want de oude is overleden.. Vandaar dat we deze samen gekozen hebben).

Goed, hondje zit hier nu 4 dagen en het gaat redelijk. De kat vlucht niet maar gaat met zijn haren omhoog staan en blazen en de hond negeert hem totaal.. Komt er niet bij in de buurt, laat hem met rust ect. De voerplaatsen zijn ver uit elkaar zodat ze daar rust hebben en de kat heeft een kamer waar de hond niet bij kan.

Probleem is dat die kat dus 24uur in die kamer blijft.. Komt er niet meer uit ( ook niet om te drinken of eten) en gaat "zielig" in een hoekje zitten.
Dat vind ik helemaal niks, dus mijn vriend gister de hond even in de bench gedaan en de kat opgetild en in de woonkamer gezet.. Toen hoorde die de hond en die kat wil uit de armen van mijn vriend springen ( dus die heeft mega krassen op zijn hele arm).

En vanochtend toen ik de kamer in ging schrok die kat en hing vervolgens in mijn been.. Als je ziet hoe mijn been eruit ziet.. Niet normaal! Bloed kwam door mijn broek zetten.

Goed, dit werkt niet... Deur van het kamertje zit nu dicht en kat ligt de hele dag in de vensterbank ( kan hond weer niet bij).. Hoe kan ik ze toch laten wennen? Die hond doet helemaal niks ( ook niet als die kat rent) en die kat is gewoon bang..

Ik zou heel gaag willen dat alles goed komt en wil het echt nog de tijd geven en niks forceren maar ik wil niets fout doen..

Volgende week gaan we naar de dierenarts, entingen, en vragen we ook even om hulp, maar ik dacht misschien dat wat bokkers kunnen helpen??

Bedankt voor het lezen :)

BigOne

Re: Hoe kat aan hond wennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:12

Gewoon doorzetten en de kat eventueel zijn eten ook op de vensterbank zetten, dit kan wel zes weken duren maar het gaat in 99% altijd goed, kost alleen tijd, het is al een wonder dat je kat niet het hele huis doorvliegt, waarschijnlijk is de kat op dit moment alleen diep beledigd dat je dit monster in huis hebt genomen,succes.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:15

Ja mij kat is zeker diep beledigd.. en terecht want ik heb ik "zijn" huis een monster binnengelaten.. Haha, nee echt hij is gepikeerd.

Wel blij met je berichtje zeg.. Ik begon me al zorgen te maken.. Is het wel goed dat ik de kat binnen hou? Ik ben bang dat hij niet meer thuis durft te komen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:17

Feliway spray kopen. Hond insmeren met catnipspray? ;)

Het kan inderdaad best lang duren voordat poes gewend is aan hond, maar niks forceren en laat poes gewoon langzaam wennen.

Je kunt ook de hond even een uurtje opsluiten in de kamer van de kat en hem er dan uit laten en de kat weer in de kamer doen zodat hij kan wennen aan de lucht van de hond.

Op zich is de bench optie ook prima, maar zet de volgende keer poezel al in de gang op de grond en doe de deur voor hem open en laat hem zelf de kamer inlopen, scheelt pleisters!
Je kat zal de komende tijd extra op zn hoede zijn dus laat duidelijk weten dat je eraan komt en pak m niet zomaar op, wees zelf ook bedacht op dat soort krabacties die je al hebt gehad, dat scheelt ook veel.

Ik zou de kat inderdaad even nog niet naar buiten laten gaan, misschien komt ie niet meer terug vanwege 'het monster'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:34

Ik had twee bejaarden katten (14 en 17 jaar) die vorrig jaar in october geconfronteerd werden met een pub die bij ons kwam wonen, ze hadden nog nooit een hond gezien van zo dichtbij en nog wel in hún huis.

Ik heb ze laten gaan, niet mee bemoeid, willen ze naar boven? Gaan ze naar boven, al is het dágen lang. Ik ben nu ruim een half jaar verder en ze lopen op en onder elkaar door, jumpen dr overheen, niets aan de hand. Ik zou het vooral niet forceren, laat je kat lekker zijn gang gaan, dan komt hij vanzelf wel weer terug de kamer in.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:42

Niet forceren iig maar als ik het zo hoor gaat het eigenlijk al best aardig.
Toen wij een hond kregen zijn sommige katten echt een half jaar niet in huis geweest.
1 kan nog steeds niet samen met de hond( maar met vele andere dieren/mensen ook niet)

Wat je misschien nog kan proberen is de hond in de bench doen en de kat dan daarnaast eten geven.(moet je de hond trouwens ook eten geven)
Je kan de afstand tussen het eten en de bench eerst wel wat groter maken.
Dit hebben wij thuis ook meerdere malen gedaan met nieuwe katten introduceren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:16

Bedankt voor de tips :)
Dat van dat eten geven ga ik morgen eens proberen..

Ik hoop dat ze ooit echt aan elkaar wennen, of eigenlijk de kat aan de hond want de hond vind het prima.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:20

Heb geduld ;)
duurde bij ons ook een hele tijd, en zelfs nu geven ze elkaar nog wel eens een mep :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:31

Komt idd goed, hond en kat kennen elkaar toch nog maar 4 dagen?
Neen er de tijd voor, echt niets forceren geef dit gewoon een paar maanden de tijd.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:52

Dat komt wel goed hoor!

Toevallig heb ik nu dit weekend hond van mijn ouders op logeren.
Ik vind dat hartstikke leuk. 1 van de 4 katten ook! Die is echt dikke maatjes met de boef. :+:
De andere drie katten vonden het vanmiddag iets minder (terwijl zij bijna allemaal de boef al even vaak hebben gezien :? ) en kropen met z'n drieën onder de feuteuill :') Dat was hutje mutje! :+
Dik blazen als hond voorbij liep..

En nu vanavond trotseerden ze met z'n drieën de oversteek van de woonkamer naar de hal/bovenverdieping, terwijl de hond lag te slapen :))
Het was een ontzettend grappig gezicht, want ze liepen nog nét niet op hun tenen.... Dicht bij de grond.. oren plat :+ :)) :D

Nu ligt de hond weer te slapen en komen ze stuk voor stuk vanaf de hal, de woonkamer in en begluren de hond om het hoekje. :')

Het eerste weekend dat de hond kwam logeren hebben de katten het hele weekend niet gegeten en gedronken... kattenbak bleef ook leeg dat weekend :=
Zondagmiddag was de hond weg, de kattenbak goed gevuld en de etensbakjes leeg!
Vooral niet te veel aandacht aan schenken, niks forceren... gewoon laten doen.
Het is al heel goed van je hond dat die de kat compleet negeert +:)+ Dat doet hier de hond ook.

Net zat mijn ene kat (Duvel) om het hoekje schijnbaar (had het niet in de gaten)... ik loop naar de keuken om iets te pakken, hond loopt natuurlijk mee, Duvel schrikt, duikt in één tegen de grond.. en hond loopt haar straal voorbij.
Je zag haar kijken: :o? >;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:56

Wij hebben eigenlijk altijd honden en katten gehad. Hadden een volwassen hond, kwam er een kitten bij. Was de kat groot, ging de hond dood, kwam er een pup voor in de plaats. En zo ging dat steeds door. Nu hebben we regelmatig loge-katten. Dat zijn meestal moederpoezen via het asiel met hun kittens. En dat gaat eigenlijk meestal wel goed. Ik moet wel in de gaten houden dat die moeders hun kroost beschermen en zo nu en dan even de hond op de kop geven. Maar ook de kittens wennen gewoon aan de hond. Ze blazen in het begin wel , maar als ze aan de hond gewend zijn, is het goed. We hebben nooit problemen gehad met het laten wennen aan elkaar. De hond is vreselijk lief en zal de poesjes absoluut niets doen. En tja moederpoezen worden tijgers als ze denken dat er wat met hun kids gebeurt! En dan wordt de hond wel eens de dupe. Maar over het algemeen gaat het goed. We moeten er wel rekening mee houden dat de poezen die hier komen vaak een tijdje hebben rondgezworven, hun kittens buiten krijgen, worden opgehaald door de dierenambulance en vervolgens ergens in een wildvreemd huis met andere dieren wordt achtergelaten. Dan is het niet zo vreemd dat ze soms bang zijn voor de hond.
In jouw geval zou ik zeggen: geef het de tijd. Maak bijvoorbeeld een traphekje voor de kamer zodat ze poes eruit kan, maar de hond er niet in.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:05

De hond van mijn ouders kwam als pup bij ons met de oude kat... die kat heeft hem wel opgevoed. Hond was in het begin te brutaal naar katten toe. Later kwam er een kitten bij, toen de oude kat stierf.
Dat leverde dit soort taferelen op:
Afbeelding

Later tweede gevonden kitten, die was de eerste week als de dood voor de hond! Dit was week 2:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas is de kat op eerste foto's vermist sinds een jaar.
Kat op tweede en derde foto is intussen een ex-kater van 5 kilo en bespringt hond met regelmaat en dan rollen ze over de grond.
Er wordt ook ook nog altijd gedronken bij de hond door deze kat alsof het zijn moeder is :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 07:32

Bedankt voor jullie leuke berichten zeg!

Geeft me weer wat hoop! :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:44

we hadden altijd honden en katten samen in huis, en het is altijd wel goed gekomen. ik zal de kat eerst lekker binnen laten bij de hond :+ want anders komt hij idd wellicht niet thuis. komt echt wel goed.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:32

Wij hebben een kat, en ons huis is al 12 jaar van hem, zegmaar }> .

Tot we afgelopen september een hond in huis namen. Niet geplant. Zwerfhond uit Hongarije, logeerde tijdelijk bij m'n tante, om weg te gaan, die had al 2 honden, en honden gaan altijd mee naar ons. Mn moeder was verkocht, en 's avonds was ze van ons. Geen greintje spijt gehad trouwens, wat een lieverd.

De kat was er helemaal niet mee eens. Die kwam de gang niet meer uit, kwam niet meer in de woonkamer, en als hij de woonkamer in kwam, ging Kathie er achter aan, om te spelen. Gewend bij m'n tante, die speelde wel mee }> .

Inmiddels bijna een jaar verder, en de kat loopt niet meer voor hem weg, hij zal er ook niet naast liggen, maar zeker geen vijanden meer. De hond rent er wel graag nog achterna :P.

Hij heeft wel eens de mand van de hond helemaal ondergesproeit, en 's ochtends lag de hond er heel sneu naast. D'r mandje was vies }>

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 12:58

Hahaha, nou van mij hoeven ze ook geen vrienden te worden als ze elkaar maar een beetje accepteren en respecteren is dat voldoende :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:16

Mijn huis wordt bevolkt door 4 katten en een grote hond. De hond kwam in december in huis nadat mijn vorige hond was overleden. Alle katten waren gewend aan honden maar het heeft nog maanden geduurd voordat alle katten aan hem gewend waren. De brutaalste zat na 2 weken bij hem in de mand, de meest schuwe kat durfde pas na 4 maanden bij hem in de buurt te komen. Die heeft ook 4 maanden op de bovenverdieping gebivakeerd terwijl ze graag buiten komt. Op de duur kwam ze steeds dichter bij en nu wandelt ze rustig langs hem zonder op of om te kijken.

Zoals anderen ook al zeggen: het komt goed maar het heeft tijd nodig.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:48

Wij hebben het zelfs zo gehad, dat hier een zwerfkat kwam aanlopen die drachtig was, heeft hiet 2 kittens gekregen, kittens moesten níks van de honden hebben.
Bij een was zelf zo erg dat ze werkelijk spuugde zodra ze blies :D .
Nu ?
Afbeelding

Ons laatste kitten kwam hier met 4 maanden. Vond honden 3 keer niks!
Liep beneden rond, maar zodra de honden kwamen ging meneer naar boven, en dat met een hoop gegrom en geblaas en gedoe.

Nu?

Afbeelding

Komt wel goed hoor

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 18:31

Ach wat een leuke foto's zeg! Heel aandoenlijk! :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:00

En je dan nog even voorstellen dat de kat dus écht bang was voor de hond :+