Sluierstaarten Goldy en Shelly

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bluezarka

Sluierstaarten Goldy en Shelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 00:40

Al heel wat jaren heeft mijn zus twee sluierstaarten, Goldy en Shelly. Ooit eens gekocht toen de kinderen klein waren, maar intussen zijn die al 12 en 14 jaar, en zijn Goldy en Shelly er nog steeds...
Van kommetje, naar kom, naar bakje, naar aquarium... Ze blijven groeien, maar worden wel steeds mooier vind ik.

Nu ik een paar dagen aan het oppassen ben in hun huis, viel het me ineens weer op hoe ontzettend mooi ze ook eigenlijk zijn...

Dus hier wat plaatjes om het even met jullie te delen....

meet Goldy and Shelly
Afbeelding

Goldy, de man in het verhaal...
Afbeelding

Hij weet dat 'ie mooi is...
Afbeelding

Check de witte puntjes op zijn kieuwen, duidelijk het mannetje...
Afbeelding

Een paar jaar terug was hij nog wat meer oranje, maar de kleur wordt steeds intenser, hij is nu bijna rood bont
Afbeelding

Shelly, de vrouw in het verhaal...
Afbeelding

maar Goldy wil zelf liever kijken wat er allemaal aan de andere kant van het glas gebeurt, dus daar is die rooie weer...
Afbeelding

Shelly heeft een minder intense kleur, maar ook wel erg mooi gevlekt.
Afbeelding

Ze heeft in verhouding een iets dikker buikje, maar dat is normaal voor sluierstaart vrouwtjes
Afbeelding

Ze zijn echt heel nieuwschierig, hij kijkt hier recht in de lens
Afbeelding

en nog een laatste van Shelly...
Afbeelding

Bedankt voor het kijken naar een stel "gewone" goudvissen.
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je er soms achterkomt dat zoiets 'simpels' eigenlijk onwijs mooi is...

lindatje

Re: Sluierstaarten Goldy en Shelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:45

Ik heb zelf ook oa sluierstaarten en vind het heerlijk om gewoon een tijd naar het aquarium te kijken :D

Maar jeetje, wat een prachtige foto's! Hoe heb jij die gemaakt? Als ik foto's van mn vissen probeer te maken zie ik alleen maar strepen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:47

Wat lief! Ik heb ook goudvissen. 2 gewone en 1 sluierstaart en ze zijn zo leuk! Toen ik ze kocht waren ze echt superklein maar nu zijn ze al rond de 17 cm! Mijn sluierstaart heet slettie ( ja vraag me niet waarom) en zij is echt bijzonder! Toen ik haar kocht was ze bijna helemaal wit en nu bijna helemaal oranje. Mijn ene goudvis is nu bijna rood van kleur en de ander gelig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:04

Wij hebben ook een sluierstaart. We zijn ooit begonnen met 2 goudvissen. later 2 sluierstaarten, waarvan er nu al 5 jaar eentje alleen rondzwemt. Af en toe doet ie heel vreemd, zoals op zijn zij zwemmen of onderste boven, maar dat is ook al jaren normaal. Volgens mij rust hij dan echt, want als je even kijkt, komt ie inderdaad terugkijken. tenminste zo lijkt het.
Ik vind vissen heel mooi om te zien gewoon. En als je al jaren zo een vis hebt, ga je je toch echt wel hechten. Ben best beetje bang voor de dag dat deze niet meer zwemt. Die andere waren korter bij ons, maar aan deze zijn we ons gaan hechten en we praten ook tegen hem en kijken elke dag wel eventjes naar hem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:12

Mooi zeg, hebben jullie al eens baby's gehad?
Maar ehm, eigen zijn sluierstaarten niet zo geschikt als aquariumvissen, daar worden ze veel te groot voor. Ze zijn wel goed als vijvervis te houden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:45

Leuke vissen, en wat een mooie foto’s!
Ik heb zelf guppy’s. Die zijn ook leuk, vooral omdat ze heel vaak jonkies krijgen.
En ja, ik heb dat ook wel eens, dat je ineens iets moois ziet in iets dat je eigenlijk al heel vaak gezien hebt maar nooit is opgevallen. :wow:

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:40

Leuke plaatjes.
Naar vissen kan ik ook uren kijken,..
Hoe lang heeft je zus ze al ?
Goudvissen kunnen erg oud worden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:31

Hele mooie foto's van hele mooie vissen! Ben zelf ook wel van plan om, als ik op mezelf woon, een groot aquarium te kopen met 5 sluierstaarten erin. Simpele maar toch mooie vissen.

@ Annelies: Sluierstaarten kun je juist beter niet buiten houden. Ze willen graag iets warmer water dan kamertemperatuur en zwemmen niet zo snel waardoor ze snel opgegeten worden door een reiger ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:33

Dat klopt maar dat maakt het nog steeds betere vijvervissen dan aquariumvissen ;)
En vrijwel alle soorten vissen worden gevangen door reigers en katten, daar moet je als eigenaar gewoon goed op letten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:07

Die van ons doet het nu al 5 jaar goed binnen, dus gaat niet naar buiten meer. Heb ook geen vijver. Ik wist eigenlijk niet dat dit normaal was, dat ie oud kon worden. Hij doet altijd al raar en dan zeg ik bij de dierenwinkel dat ik geen grote pot voer meer wil, omdat ie al zo oud is en dagelijks op zijn kant zwemt of onderste boven. dan zeggen ze ook, dat is oud. Mijn oude dierenwinkel en die hier zit............Had me er beter in moeten verdiepen eigenlijk destijds, amar zoonlief kreeg een goudvis van iemand met jonkies uit de vijver in een bak. Daarna zocht hij deze uit met een andere, dus stom. Verdiep me anders ook beter in mijn dieren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:09

Wat een leuke vissen zeg! :D

Ik zou ze zelf ook niet als vijvervis houden: zijn niet de beste zwemmers. Die van ons gingen iig telkens dood ivm sterke pomp. In het aquarium gingen ze veel langer mee :P

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:00

lindatje schreef:
Maar jeetje, wat een prachtige foto's! Hoe heb jij die gemaakt? Als ik foto's van mn vissen probeer te maken zie ik alleen maar strepen :')

Ik heb de foto's gemaakt met m'n EOS 300 18-55 mm lens. Licht van het aquarium stond aan, dat scheelt meer dan de helft :D
Maar moet ook eerlijk bekennen dat er ook aardig wat foto's tussen zaten die niet scherp waren :o

Mijn zus heeft ze denk ik zo'n 10 jaar. Ze zijn nu in totaal denk ik zo'n 20 cm, het lichaam is ongeveer 10/12 cm lang.
Ze heeft zelf al eens voorgesteld deze vissen in mijn vijver over te zetten... Maar ik denk niet dat ze dat lang vol zullen houden... Ze zijn toch veel gevoeliger voor beschadiging aan hun vinnen en staart denk ik. En we hebben ook veel reigers en ooievaars in de buurt, en weet niet of ze snel genoeg weg kunnen komen...
Dus voorlopig blijven ze nog in het aquarium, ieder jaar een grotere bak. Maar wie weet komen ze ooit nog wel eens in onze vijver te wonen...

superpony schreef:
Ik vind vissen heel mooi om te zien gewoon. En als je al jaren zo een vis hebt, ga je je toch echt wel hechten. Ben best beetje bang voor de dag dat deze niet meer zwemt. Die andere waren korter bij ons, maar aan deze zijn we ons gaan hechten en we praten ook tegen hem en kijken elke dag wel eventjes naar hem.

Mijn zus en de kinderen zijn ook 'gehecht' geraakt door de jaren heen hoor... En ze praten ook tegen ze ;)
Ze zijn echt tam geworden, komen alles bekijken wat er voor de bak gebeurd en zijn ook niet meer bang voor de katten die weleens komen drinken uit de bak. Ze weten ook precies wanneer het "etenstijd" is...

Heel leuk te horen dat er meer mensen zijn die hun goudvissen ook schitterend mooi vinden en kunnen genieten van het staren naar de bak :wow:

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:03

Wat een mooierds, hoe groot zijn ze nu?

Ik heb zelf ook sluierstaarten en vind het idd heerlijk om naar ze te kijken, beter dan tv :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:11

ze kunnen heel goed leven in een aqua, als deze maar groot genoeg is ;) En je een goeie filter op hebt ;)

Maar je hebt leuke vissen ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:18

10 jaar!
Zo dat is lang!
Ik had goudvissen, maar van de 6 hebben 5 het niet overleeft. en dat nog binnen een jaar. :(
De laatste heb ik maar vlug naar een vriendin gebracht om daar de vijver in te doen. Voor mij geen vissen meer.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:56

In wat voor aquarium zitten deze vissen?

De mijne zijn nog niet zo heel oud, ik denk dat de oudste een jaar of 3/4 is. Hopelijk kan ik nog wel even van ze genieten, ze kunnen flink oud worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:06

superpony schreef:
Die van ons doet het nu al 5 jaar goed binnen, dus gaat niet naar buiten meer. Heb ook geen vijver. Ik wist eigenlijk niet dat dit normaal was, dat ie oud kon worden. Hij doet altijd al raar en dan zeg ik bij de dierenwinkel dat ik geen grote pot voer meer wil, omdat ie al zo oud is en dagelijks op zijn kant zwemt of onderste boven. dan zeggen ze ook, dat is oud. Mijn oude dierenwinkel en die hier zit............Had me er beter in moeten verdiepen eigenlijk destijds, amar zoonlief kreeg een goudvis van iemand met jonkies uit de vijver in een bak. Daarna zocht hij deze uit met een andere, dus stom. Verdiep me anders ook beter in mijn dieren.

5 jaar is nog heel jong voor een goudvis of een sluierstaart hoor! Ze kunnen wel 15/20 jaar oud worden. Dat hij met zijn 5 jaar al op is betekend dat dat hij het toch niet zo heel goed heeft. De mijne zijn nu alledrie 8, had ze tegerlijktijd gekocht eigenlijk had ik nog een sluierstaart maar die is in het zakje al doodgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:09

ze kunnen ook wel 30 jaar worden ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:12

Klopt, ze worden als jonkies (klein) in de dierenwinkel verkocht en mensen vinden het nooit raar als ze na 2 jaar doodgaan. Gek he, ze blijven klein omdat ze in een veel te kleine kom worden gehouden, vergroeien, en gaan dood.

De sluiers van TS blijven groeien, dat komt omdat ze steeds grotere ruimte krijgen om te leven. Zet je ze in een vijver, kunnen ze zomaar -de normale- 15 tot 20 cm worden.

Iemand hierboven zei het al: eigenlijk zijn sluierstaarten (en goudvissen) vijvervissen en geen aquariumvissen.

Wat niet wegneemt dat ik de foto's trouwens adembenemend vind!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:13

love_western schreef:
ze kunnen heel goed leven in een aqua, als deze maar groot genoeg is ;) En je een goeie filter op hebt ;)

maar niet een bakje van 60 liter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:15

Abeltje77 schreef:
love_western schreef:

maar niet een bakje van 60 liter.

;)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:15

Nooit geweten dat die beesten zo oud kunnen worden! Ik zag in gedachte al een sluierstaart met een grijs baardje voorbij zwemmen.

Mooie foto's en wat een macho is die rode!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:38

breezy302 schreef:
superpony schreef:

5 jaar is nog heel jong voor een goudvis of een sluierstaart hoor! Ze kunnen wel 15/20 jaar oud worden. Dat hij met zijn 5 jaar al op is betekend dat dat hij het toch niet zo heel goed heeft. De mijne zijn nu alledrie 8, had ze tegerlijktijd gekocht eigenlijk had ik nog een sluierstaart maar die is in het zakje al doodgegaan.

Die van ons is niet op hoor. Hij rust echt, want als we langslopen en praten is hij actief. Hij ziet er prima uit en eet gewoon. Maar soms zwemt ie gewoon onderste boven of op zijn zij. dat doet ie al jaren ook. In het begin vond ik het eng. En hij rust niet altijd natuurlijk, zie hem vaak zat gewoon lekker zwemmen, maar die rare acties van hem vond ik eerst maar niks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:33

Goudvissen en sluierstaarten kunnen meer dan 20 jaar oud worden en een volwassen sluier die voldoende ruimte heeft (gehad) kan over 20 cm groot worden, goudvissen kunnen wel 35-40cm worden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 02:57

Ik denk dat er door de massale kwekerijen ook wel zwakkere goudvisjes komen. Ik had altijd dat de ene goudvis jaren meeging, terwijl sommige het maar een paar dagen volhielden. := Ze hadden een gigantisch auquarium met alles d'rop en d'ran. Goede waterkwaliteit, zuurstof, variërend voer, stroming..

En mijn opa had vroeger een goudvis in een kom... die er nog vaak uit sprong ook. := (Niet zo vreemd als je in een kom zit..)Beest is wel ruim 15 jaar geworden! Maar m'n opa gaf 'm ook geregeld levende wormen enzo. :') Eigenlijk best triest. :P T arme beest probeerde vast steeds zelfmoord te plegen. :))