Kittens op komst, wat moet ik in huis halen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Kittens op komst, wat moet ik in huis halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:32

Zoals de titel al zegt, er zijn hier kittens op komst. Ik heb al meerdere kittens gehad, maar dan waren ze meestal wat ouder. Wat moet ik in huis hebben voor de grote gebeurtenis? Ze heeft een week of 6 terug een injectie tegen wormen gehad bij de dierenarts, moet ze nog gewoon ontwormd worden tussendoor? En kan ik haar gewoon de druppels tegen vlooien in haar nek doen?

En ajb niet de discussie over dat de asiels vol zitten, dat weet ik. Ben ik me heel goed van bewust, kat wordt zo gauw het mogelijk is gesteriliseerd.

Limoen

Re: Kittens op komst, wat moet ik in huis halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:43

kattenbak, krabpaal, speeltjes, ontvlooiingsspray (druppels mogen volgens mij nog niet bij kittens) ontworming (ligt eraan wanneer het voor de laatste keer is gedaan) en kittenbrokjes. ehm ik vergeet vast nog wel wat :P

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:46

Ik heb twee katten, dus de kattenbakken, krabpaal e.d. zijn aanwezig;) En ik doel nog niet op de kittens, ik doel op moederpoes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:04

Ontwormen een week na de geboorte, nooit tijdens de dracht. Ontvlooien even uitstellen, ook niet druppelen.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:06

Met stronghold kan je wel ontvlooien en ontwormen tijdens de dracht dit is een pipet wat werkt tegen vlooien en wormen.

Wat je in huis kan halen is een pot kittenmelk voor als mams te weinig melk heeft.

Maar een kat kan het heel goed zelf regelen allemaal.

Ik zou nu al wel een doos of bak neerzetten waar ze in kan bevallen.
Laatst bijgewerkt door fjord_brucht op 03-09-09 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:07

Mij is het afgeraden door de DA omdat de poes de kittens zou kunnen verwerpen. Misschien dat een andere DA iets anders zegt, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen :j

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:09

Met stronghold kan het geen kwaad ik heb nu een drachtihe hond hier lopen en afgelopen dinsdag nog een pipet stronghold gegeven.Maar kittens krijgen pas na de geboorte wormen en niet al in de baarmoeder zoals honden wel.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 23:12

Hoe snl begint een kat te "nestelen"? Volgens mijn berekeningen zou ze nu zo ongeveer 5 weken drachtig moeten zijn. En ze haalt mn hele huis overhoop...zucht....Ze is door middel van een injectie een week of 6 terug ontwormd, dus pas na het werpen weer begrijp ik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:19

Mij is aangeraden 2-7 dagen na het werpen te ontwormen, dan krijgen de kleintjes het via de moedermelk weer binnen. Ontvlooien heb ik in het aller begin niet gedaan, omdat die kleintjes toch door de vacht van moeder gaan kroelen. Moet heel eerlijk bekennen dat ik moeders nog helemaal niet heb ontvlooid (nooit een vlo ontdekt), de kleintjes heb ik vanaf 2 weken met regelmaat met een wattenschijfje Frontline spray ingesmeerd. Ik was gewaarschuwd dat moeder zou kunnen gaan braken na het wassen van de kittens, maar dat is hier uitgebleven.

Voor de geboorte moet je zorgen voor een spuitje of iets waarmee je eventueel de bekjes uit kunt zuigen (ik heb het nodig gehad bij de laatste, moeders was bekaf en keek niet naar het kitten om, die lag nog in het vlies). Garen om evt. de navelstreng mee af te binden en alcohol om de navelstreng mee te ontsmetten (Kruidvat, gedenatureerde alcohol). Zorgen voor handdoeken dat je eventueel een kitten 'op kunt wrijven' als het niet goed op gang komt (beetje koud water kan ook helpen als ze het goed beroerd hebben).

Hier een perfecte bevalling gehad, alleen was de 2e een stuitje (had ze het moeilijk mee, maar heeft het wel op eigen kracht gedaan) en de laatste kreeg ze er niet meer op eigen kracht uit, dus die heb ik er tijdens een wee rustig uitgetrokken.

Eigenlijk wijst alles zich vanzelf :) Succes!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 00:26

Thnx! Hier kan ik wat mee! Ben niet zo snel een paniekvogel, maar vind dit best wel spannend. Is vrij jonge kat, eerste (en direct laatste!) nestje...En dan nog grote rode stressgevoelige kater die gegarandeerd mn hele huis weer onder gaat sproeien (is gecastreerd, dus ook niet pappa).

Enne, dat onderschrift van jou.......gewoon óók patent op aanvragen :+

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:49

Ik had spijt dat ik geen kruik en warmtelamp in huis had.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:53

Het IS ook spannend PussInBoots :j
Wij hebben deze poes (zwerver) zwanger gevonden en mee naar huis genomen onder het mom: 'ze mag bij ons veilig bevallen en haar kinderen groot brengen en daarna gaan ze weg'. Uhu... ;)

Moet zeggen dat ik het wel sneu voor haar vond... maar goed, ze had het zelf gedaan :+ Wel machtig mooi om het eens een keer mee te maken!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:36

Ik heb 1 keer een nestje gehad (was ook direct genezen maar afijn :+ )
Ik had eigenlijk helemaal niks in huis, alleen oude handdoeken en een doos waarin ze kon bevallen. Als ik de post van Quellian lees had ik dat achteraf ook allemaal wel in huis gehad (in de grote medicijn doos van mijn vader) maar heb er nooit aan gedacht het nodig te hebben :o
Het is hier allemaal goed gegaan hoor :j Alleen bij de laatste had ze het een beetje moeilijk en heb ik haar geholpen, maar daarna was ze wel in staat om het zelf droog en schoon te likken.
Toen ze geboren waren ben ik bij de DA vlooienspul e.d. gaan halen, maar ik weet niet meer op wat voor leeftijd de kittens toen waren.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:18

Als het goed is duurt het nog tussen de 4 en de 5 weken, dus nog wel even tijd om alles netjes klaar te zetten. Ze is alleen zo ontzettend zoekerig, alsof ze nu al een nest wil maken, nu al een goed plekje uitzoeken. Nou ja we wachten het wel af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:07

kijk eens hier voor diverse tips: http://www.kattenplaza.nl/page/overzich ... ittens.php
meeste catteries hebben ook wel leuke informatieve artikelen over fokken en kittens op hun sites staan, deze bijv: http://www.ijssellandabessijnen.nl/10in ... ittens.htm
of hier: http://www.allemaalkatten.nl/verzorging/drachtig.html

google is uw vriend! :)
er zijn ook genoeg boeken over fokken van katten, van Esther Verhoef bijvoorbeeld. http://www.bol.com/nl/p/boeken/handboek ... index.html

genoeg leesvoer dus!
succes met voorbereiden!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 18:50

Dat zijn idd fijne sites om door te lezen! Dank je........

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:51

Is er ook een manier om te zien hoelang ze nog (bij benadering) moet? Ze slaapt de hele dag, en mocht ze even wakker zijn is ze ontzettend aan het zoeken. He dorie, word er helemaal onzeker van!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:05

katten dragen zo rond de 63 dagen, als je weet wanneer ze gedekt is dan kun je dat dus bij benadering uitrekenen. En anders naar de DA voor een echo, maar dan nog is het bij benadering.
Poezel gewoon goed in de gaten houden, niet naar buiten laten en als een speer je in gaan lezen!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:14

En de kittens zijn geboren!! Drie mooie frummeltjes, twee cypers grijs (met 1 een rode neus.....) en een lapje! Foto's volgen.