Kat heeft bobbel in het nekvel, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Kat heeft bobbel in het nekvel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:00

Hallo bokkers,

Ik heb 2 weken geleden een 4 maanden oud kitten uit het asiel gehaald, een enorme donder die we regelmatig in het nekvel moeten pakken ter correctie.. Sinds en dag of 2/3 voel ik een bobbel in het nekvek, waardoor het ook lastig is grip op het nekvel te krijgen, de bobbel zit wel "los" volgens mij, het voelt een beetje als een vetbult. De bobbel is ongeveel 1cm groot.. Ik vertrouw het toch eigenlijk niet... Zijn er bokkers die dit herkennen? Zou het een onderhuidse reactie op een wondje van bijvoorbeeld een uithaal van onze andere kat kunnen zijn? Ik bel sowieso morgenochtend even de dierenarts.. vind het toch wel eng...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:06

is het geen puch bult van een ontsteking ( abses)

SuSem

Re: Kat heeft bobbel in het nekvel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:09

't zou maar zo kunnen dat ie een haal van onze andere kat heeft gehad, en dat dat is gaan ontsteken, maar ze is net van een 10 daagse antibiotica af ivm beginnende niesziekte..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:09

1 cm zeg je he? Kan het niet de chip zijn?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:09

zou ook nog kunnen ja..

maar de chip is toch veel kleiner?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:10

Ik denk een chip... Heeft die van ons ook. Chip is waarschijnlijk net ingebracht en ligt nog los. Als hij weinig vet heeft voeljehem zitten!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:11

Voelt aan als een rijstekorrel. Kan wat littekenweefsel omheen zitten omdat hij misschien net gechipt is. Weet je wanneer hij gechipt is? Net voordat je hem op ging halen?

Bedoel geen littekenweefsel maar bedoel een beetje geirriteerd.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:12

dat weet ik niet.. denk al wel eerder.. in eht asiel gebruiken ze de chip ook om de kittens uit elkaar te houden, dus ik denk dat de chip er al wel 2 mnd inzit..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:14

Oke dat kan. Het kan namelijk zijn dat 'als' je kat net gechipt is en je hem regelmatig even bij het nekvel moet pakken voor correctie dat het een beetje is gaan irriteren.
Mocht je het niet vertrouwen kan je uiteraard altijd langs gaan bij de Da.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:16

Onze kat hier heeft hem 4 maanden geleden gehad.. voel hem nog steeds zitten. Is een beetje een ielig beestje..

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:17

Ik moest ook gelijk aan de chip denken toen ik de kop las...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:18

Met antibiotica gaat een abces niet weg.Daar moet het eerst voor open gemaakt worden.De pus zit er immers nog in en die moet er uit.Denk echt dat dit het is,mijn katten hadden het vroeger best vaak.Normaal groeit een abces snel maar door de medicijnen kan het groeien gestopt zijn.Hou je ons op de hoogte?Vind het altijd reuze interessant!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:18

Juangi schreef:
Onze kat hier heeft hem 4 maanden geleden gehad.. voel hem nog steeds zitten. Is een beetje een ielig beestje..

Die van mij hebben hen al een jaar en bij de ene kan ik hem ook nog voelen. Dat blijft ook gewoon

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:19

ja, deze is ook iel.. nog geen 2kg..

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:21

ambre schreef:
Met antibiotica gaat een abces niet weg.Daar moet het eerst voor open gemaakt worden.De pus zit er immers nog in en die moet er uit.Denk echt dat dit het is,mijn katten hadden het vroeger best vaak.Normaal groeit een abces snel maar door de medicijnen kan het groeien gestopt zijn.Hou je ons op de hoogte?Vind het altijd reuze interessant!

doe ik, ik vind het altijd zo moeilijk in te schatten wanneer het wel of niet nodig is om naar de da te gaan..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

Mijn eerste gedachte was ook de chip, want die voel k bij mijn kleine ukje van 4 maanden ook zitten. MAAARRRR die is zo groot als een rijstkorrel en geen cm groot..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:05

Lindy1982 schreef:

Dat zou wel sneu zijn, een hele brommer in haar nekvel.

Misschien een los stukje bindweefsel? Anders idd even de DA ernaar laten kijken :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:48

Ik dacht ook direct aan de chip, die van mijn kat zit er nu een dikke maand in en die voel ik ook nog steeds zitten.
Die van onze hond zit er al een paar jaar in en met goed zoeken vind je ook die terug. Die voelt groter want die zit ingekapseld, maar dus wel aan de bovenlaag waardoor je het nog steeds voelt zitten.
Als je het echt niet vertrouwd zou ik gewoon even langs de DA gaan :j kun je direct nog een keer wegen, oortjes, hartje en dat soort dingen laten nakijken :j Heb een kitten toch altijd liever nog een keer extra gecontroleerd :j Ze zijn toch wat wilder en hebben zo iets te pakken, extra checkup kan dan echt wel handig zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:05

Quellian schreef:
Lindy1982 schreef:

Dat zou wel sneu zijn, een hele brommer in haar nekvel.

Misschien een los stukje bindweefsel? Anders idd even de DA ernaar laten kijken :)

_O- _O- Was ook mijn gedachte :D

Mijn kat heeft dit ook, zit er al een half jaar en het groeit niet meer, heeft alleen geen chip ben benieuwd wat het is laat je het weten??

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:13

Ik zou hem in elk geval niet meer in het nekvel pakken ter correctie maar het met m'n stem doen en daarbij in m'n handen klappen of iets dergelijks.
Het kan pijnlijk zijn hem nu in z'n nek te pakken.

Kleine waarschuwing: een chip kan een tumor veroorzaken dus hou het wel in de gaten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:16

ranna schreef:
Ik zou hem in elk geval niet meer in het nekvel pakken ter correctie maar het met m'n stem doen en daarbij in m'n handen klappen of iets dergelijks.
Het kan pijnlijk zijn hem nu in z'n nek te pakken.

Kleine waarschuwing: een chip kan een tumor veroorzaken dus hou het wel in de gaten.

Bij een kitten? Volgens mij zijn die oostindisch doof hoor :+
Ik moet die van mij toch echt regelmatig in het nekvel hebben hoor anders heb ik straks een ongeleid projectiel in huis :o

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:23

Wij gebruiken de plantenspuit ter correctie, hoef je idd dat nekvel niet meer vast te pakken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:25

Ja maar dievan mij rommelt vaak in de kabels van de tv en dat soort dingen en daar durf in de plantenspuit echt niet te gebruiken :D

*voor de rest gebruik ik die ook hoor, heel effectief :j *

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:43

water vindt ie leuk :+, plantenspuit werkt dus niet :n... nekvel is het enige dat nog een klein beetje helpt :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:57

Ik corrigeer nooit door in het nekvel te pakken, ook niet bij kittens. Pak ze gewoon weg bij wat ze aan het doen zijn en leid ze af met een speeltje. Zo'n gekleurd sliertje aan een stokje is daar errug goed voor :D