Vraagje over kat met wond op haar kop, alleen serieuze antw.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Vraagje over kat met wond op haar kop, alleen serieuze antw.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:12

Mijn 11 jarige kat heeft van het weekend gevochten met een andere kat. Ze was vrijdag en zaterdag erg down en wilde niet naar buiten (wel eten) en dan weet ik genoeg....mevrouw heeft een pak slaag van een soortgenoot gehad. Ze had ook midden op de kop wat kleine bultjes maar er was weinig aan te zien. Gisteren was ze al best wel vrolijk dus ik dacht dat het trauma verwerkt was en de bultjes kon ik ook nog steeds niets aan zien.

Vanavond kwam ik uit mijn werk en er ging een typische geur in huis. Mijn kat kwam mij als vanouds heel vrolijk en enthousiast begroeten en bij het aaien zag ik een grote open wond met pus. Dat was dus wat ik bij binnenkomst rook. Ik heb met afgekoeld gekookt water de wond schoongemaakt en best een flinke hoeveelheid pus uit weten te krijgen maar er zit nog een prop in de wond die ik er niet uitkrijg.

Ik weet nu niet wat ik moet doen, of de wond zelf schoon proberen te maken en het nog 1 of 2 dagen aankijken of naar de DA gaan en dan de kat laten platspuiten en haar weer een groot trauma bezorgen waar ze echt niet van opknapt tussen de oren (ze heeft een nare ervaring die wel haar leven heeft gered maar dat snapt ze niet). Als het moet dan moet het maar ik wil een DA-bezoek echt even proberen te vermijden, het is voor mij ook namelijk best link om haar te proberen in het mandje te stoppen. We mogen van de DA ook alleen komen in echte noodgevallen met haar want ze moet zoveel prikken krijgen dat het niet gezond is voor haar.

Dus mijn dilemma is wat is erger op dit moment, de wond op de kop zoals die nu is of een DA-bezoek en wat kan ik zelf doen morgen en eventueel woensdag. Als ze stopt met eten of weer down wordt of er woensdagavond geen verbetering is, sta ik meteen op de stoep bij de DA. ze heeft vorig jaar echt een heel grote plek gehad die we heben moeten laten uitsnijden en toen moest ik de wond uit laten etteren en schoonhouden en zag de wond na behandeling er zo uit zoals de wond er nu uitziet.

KenayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:16

Onze kat heeft dit ook gehad na een vechtpartij. De dierenarts zei dat het waarschijnlijk een onsteking was door vechten en dat het tandje van die andere kat een wondje heeft gemaakt. En die brak ook open met pus. Hij heeft hem toen helemaal uitgeknepen en schoongemaakt. En volgens mij kregen we antibiotica mee.

Ik zou gewoon even bellen en de situatie uitleggen. En of het genoeg is qua ontsmetting wat jij hebt gedaan. Of dat je evt. even langs zou moeten komen!

succes ermee :)

Charaz

Re: Vraagje over kat met wond op haar kop, alleen serieuze antw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:18

Zelf goed schoonmaken en toch naar de dierenarts voor antibiotica.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:20

Wij maken het meestal eerst goed schoon en kijken dan hoe het herstelt. Anders maken wij het steeds schoon, de kat likt het meestal zelf wel schoon...

Alleen als ze echt ziek worden naar de DA!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:23

onze kat heeft ooit hetzelfde gehad. Wij zijn toen naar de DA geweest. Die heeft eerst zijn kopje geschoren, zodat we de wonde beter schoon konden houden. En een spuit antibiotica gegeven.
Ik zou toch naar de DA gaan voor de antibiotica.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:25

Wij gingen vroeger ook altijd naar de DA, maar wij kregen dit advies mee! (Bericht hierboven ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:29

Als het een klein wondje is geneest het vanzelf wel als je het goed schoonmaakt. Is het toch wat groter, dan zou ik de dierenarts even bellen, uitleggen en om een tube zalf vragen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:37

Ik heb ook een deskundige vriendin gevraagd wat ze vond en zij ging mee met eerst nog dagje of wat aankijken en zelf schoonmaken en de DA bellen om het even te bespreken.

Het is een redelijk klein wondje van nog geen halve cm groot, het zijn eigenlijk drie kleine gaatjes op een halve cm die nu een wondje vormen. Zalf is ook nog een optie om te vragen eventueel, antibiotica voeren zie ik niet zo zitten want ze kan bijzonder venijnig worden :j.

Iedereen bedankt voor het meedenken vanavond.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:44

Je kan ook een antibiotica zalfje vragen :j
Als het een absesje is, is het belangrijk dat je het probeert open te houden zodat het vuil eruit kan. Zelf zou ik er eventueel ook wel een beetje nestosil wondzalf op smeren. Kun je gewoon bij de drogist kopen. Is ook bacterien dodend.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:46

ik heb hele goede ervaringen met droogzetters (voor bij koeien) die gebruik ik om dan in de wond te spuiten,vooral bij een holte werkt dat goed,en dan zoveel erin spuiten totdat t je weer tegemoet komt zegmaar.het is penicilline en geneest goed.en kost maar 3 euro ofzo :P succes hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:32

lijkt me ook een abces, kun je geen foto´s maken en naar je DA mailen en dan overleggen? Neem ook geregeld dr temperatuur op om te zien of ze koorts heeft of niet, je kunt bij de drogist zo´n thermometer met flexibele punt kopen voor baby´s, werkt ook goed bij huisdieren.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:37

Lijkt me geen abces o.i.d. Zou het zelf schoonmaken, hooguit de DA bellen voor advies of een zalfje, of antibiotice of gewoon een wondzalfje. Meer als schoonmaken kan de DA ook niet doen en als je kat dan al zo'n trauma heeft zou ik dat toch zo veel mogelijk proberen te vermijden. Zeker omdat het niet zo'n groot wondje is :j Blijft het dik of wordt het dikker/roder/maakt je kat een zieke indruk zou ik wel gaan, maar dat was je volgens mij al van plan ;)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:40

Ik heb wat jij beschrijft ook gehad met mijn vorige kat, alleen had zij het bij haar kaak.
Zou er toch mee naar de dierenarts gaan, en het daar laten bekijken.
Bij mijn kat hebben ze het toen grondig schoongemaakt, en antibiotica.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:58

Antibiotica/ pencilinne is een zwaar middel wat veel te vaak wordt toegepast.
Resistentie of allergie is zomaar opgebouwd...
En dan kun je het niet meer gebruiken als het een keer echt nodig is!

Als het lichaam het zelf kan oplossen (met goede wondverzorging) is dat een stuk beter.
Mocht het niet opknappen, dan de DA erbij vragen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:02

Heb je calendula zalf?
Dat helpt ook erg goed ;)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:42

Ik heb met de DA gebeld en ik ga proberen om vanavond haar in het mandje te krijgen voor een antibioticaspuit aangezien pilletjes ook niet gaat lukken. Ik moet igg met betadine oplossing de wond nu schoonmaken. Mocht het niet lukken vandaag dan moet ik blijven schoonmaken en staat er een afspraak voor vrijdagochtend. Ik kan absoluut geen vrij krijgen op mijn werk en vrijdags is mijn vrije dag dus dan moet ik maar even aanmodderen en hopen dat er geen echt noodgeval ontstaat. Ze is nog steeds heel vrolijk maar ik kan haar alleen niet benaderen want dan weet e wat er gaat gebeuren.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:44

gosj, lastig!
Goed dat je gebeld hebt!

Knuf voor poes en sterkte!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:00

Operatie DA gaat beginnen...... Wish me luck

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:19

Good luck!
ik ken je probleem, wij hebben ook 2 katten (van de 4) die met geen mogelijkheid in het mantje te krijgen zijn, het is zowiezo al moeilijk ze te aaien. en toen kreeg de een natuurlijk een soort van exceem en moest naar de DA en de ander moest gecastreerd worden. dat was erg leuk...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:12

Oei, lijkt me verschrikkelijk, als je geen echte band met je beesten hebt. Hopelijk laat ze zich toch vangen, maar je zal er wederom geen vrienden mee maken vrees ik. Sterkte met dit project!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:16

Wij hadden vroeger een kater die heel regelmatig met wonden en kraters in z'n kop naar huis kwam, was nogal een vechtersbaas.

Als je er niet vies van bent en je hulp hebt of je kat wat meewerkt kun je het makkelijk zelf verzorgen. Haartjes errond wegdoen en elke dag schoonmaken en opnieuw ontsmetten. De wonde niet dicht laten gaan zolang er etter in zit. Bij onze kater genas het altijd zonder antibiotica.
Antibiotica zou ik pas doen als hij er echt last van heeft (suffer of koorts) of als het heel hardnekkig ettert.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:42

Met militaire discipline heb ik rond 18.15 uur de kat opgepakt en na wat gevechtjes om haar op een katwaardige wijze in het
mandje te duwen, heb ik heel kordaat het mandje op de achterkant gezet en haar er zo in laten zakken. Voordat ze besefte
dat ze op haar kont in het mandje zat, deed ik hem al op slot _O- . Nog suf van verbazing was ze doodstil in de auto en heeft
ze alleen geblaast in de behandelkamer. Ik mocht voor het spreekuur uit want de assistente kent zwartje van de toestanden uit
het verleden (geloof mij, als ze elke keer met het volledige team + eigenaar uren bezig zijn ben je bekend in de praktijk :o ).
We hebben eht mandje losgemaakt en de bovenkant over haar heen geschoven en ik stond met een assistente met handdoeken,
1 andere assistente deed dus het mandje over haar heen trekken en de DA stond klaar om prik in d'r bil toe te dienen :(:) .
Wederom voor ze besefte wat er nu allemaal precies gebeurde waren we klaar :) .

Ze hebben ook nog even naar de wond gekeken, die moet ik idd open houden en met betadine aan de gang gaan dus ik was al
goed bezig. De prik hebben we alleen voor de zekerheid gedaan omdat ik dus niet makkelijk in geval van nood langs kan komen.
Vrijdag gaat de afspraak ook niet door, het is gewoon niet nodig.

Uit en thuis met prik ben ik nog geen 40 minuten bezig geweest en ze is niet eens pissig op mij. We hebben normaal een hele
goede band, waar ik ben is zij ook. We zitten samen op het toilet als het aan haar ligt. Ze is nu gewoon dat vervelende gepluk
en gefrunnik helemaal beu. Ze is net komen kijken wat ik aan het doen ben, ze is buiten geweest om haar agressie even te
kunnen uiten, we hebben elkaar al een dikke knuffel gegeven en er staat een lekker hapje voor haar klaar.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:46

Fijn om te horen!!

KOmt helemaal goed!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:50

Het kost een smak geld maar dan ben je ook wel weer gerustgesteld. En een topic openen is ook heel prettig :j.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:51

Nou, fijn dat het allemaal toch gelukt is! Dus het is alleen het mandjes probleem? Ik dacht dat ze zowiezo "onhandelbaar" was, vandaar mijn opmerking. Niet rottig bedoeld hoor! Soms kan je helemaal gek zijn van je dier, maar als het dier dat niet op jou is.... dan houdt het op. Maar dat is dus niet het geval. Fijn!

Ik had trouwens ook zo'n kater, ik kon er alles mee doen, hij ging gewoon los mee naar die dierenarts, maar eenmaal bij de dierenarts binnen kwamen er 3 assistentes aan te pas mét handschoenen aan _O- Als hij klaar was ging meneer gewoon weer los mee naar huis :D