Jankende hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Jankende hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:52

Sprak net mijn zusje, zij heeft een cocker spaniel van 7 maanden oud.
Het is een heel leuk vrolijk hondje. Eigenlijk hebben ze er helemaal geen problemen mee en bijna alles gaat goed.

Alleen nu hebben ze van de buren gehoord dat ze jankt als ze alleen thuis is. De hond heeft vanaf het begin goed geleerd om alleen te zijn en is niet lang alleen. Hebben jullie tips wat mijn zusje hier tegen kan doen?

Marchador

Re: Jankende hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:27

Hoe is het dier alleen? Zit ze in de bench? In de woonkamer?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:29

Ze zat altijd in de bench, maar de laatste tijd ook wel los in de woonkamer. Ik weet eigenlijk niet of ze in de bench ook al jankte.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:30

Pollewoppy schreef:
Alleen nu hebben ze van de buren gehoord dat ze jankt als ze alleen thuis is. De hond heeft vanaf het begin goed geleerd om alleen te zijn en is niet lang alleen.

Het hondje heeft dus niet goed geleerd om alleen te zijn ;)

Gewoon opnieuw beginnen met de training. Een bench als veilig onderkomen kan veel schelen, radio aan kan helpen, niet te uitbundig belonen bij vertrek of thuiskomst...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:31

Overigens zeg je dat ze in het begin geleerd heeft goed alleen te zijn, maar de buren klagen nu. Sinds wanneer horen zij het?
Ons hondje was enorm aan het blaffen zonder dat wij dat wisten, wij dachten juist dat het erg goed ging.
Totdat de buren vertelden dat hij erg blaft als we weg zijn, toen we vroegen sinds wanneer bleek dat al vanaf het begin af aan.
Ik denk eigenlijk dat hier hetzelfde is.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:32

Ik heb een zeer probaat middel maar dat kost wel wat moeite.
Bij de hondenbench of mand of in ieder geval in dezelfde ruimte als de hond verblijft een muziekbox neerzetten. Vervolgens met een draadje / verlengsnoer onder de deur door op een plek waar de buren hem, niet zichtbaar voor de hond, kunnen bedienen ( kan bijvoorbeeld ook d.m.v. afstandsbediening). Het volume moet goed hard staan zodat de hond ervan schrikt. Wanneer de hond begint te janken zorgen de buren ervoor dat de muziek even hard door de ruimte schalt. Paar keer herhalen en je bent gegarandeerd van het probleem verlost.
Zaak is wel dat de hond niet ziet wie de radio bedient want dan wordt het geluid gekoppeld aan aandacht......

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:35

best een goede tip BKS :)

Onze herder blafte ook wel eens als wij weg waren, hij zat dan in de kennel die naast de tuin van de buren staat..
Van mij mochten ze de waterslang aan zetten door de heg, zodat hij niet kon zien waar het vandaan kwam...werkte goed hoor :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:37

Dat is ook een goeie ja. De truc is dat de hond de "straf" niet koppeld aan de mens en dus aandacht (negatieve aandacht is ook aandacht....)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:53

De hond heeft zeker wel geleerd om alleen thuis te zijn, want in het begin klaagden de buren niet. De buren geven ook aan dat het pas sinds afgelopen week is, voor die tijd hebben ze de hond nooit gehoord. Daarvoor dus geen prblemen mee gehad.

Ik ga mijn zus in ieder geval de tip geven de hond toch gewoon weer in de bench te doen en de radio aan te zetten.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:44

Je begrijpt het volgens mij niet. Het is niet een kwestie van leuk de radio aan gezellig voor de hond. De muziek moet even heel hard aangezet worden wanneer de hond jankt, dit geeft een schrikreactie en is dus een "straf" voor het janken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:54

Ik heb het niet over jouw reactie, maar de tip van chubby.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:24

BKS schreef:
Je begrijpt het volgens mij niet. Het is niet een kwestie van leuk de radio aan gezellig voor de hond. De muziek moet even heel hard aangezet worden wanneer de hond jankt, dit geeft een schrikreactie en is dus een "straf" voor het janken.

Dan zou ik wel eerst willen weten waarom ie jankt. Voor het zelfde geld is hij ergens van geschrokken en nu bang en dan ga je hem daarvoor straffen...

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:56

Ookal is dat het geval dan nog wordt dus de situatie blijvend gekoppeld aan een situatie die nu waarschijnlijk niet meer bestaat, de zogenaamde paflov reactie. Je zult toch een manier moeten verzinnen om dit te doorbreken.....

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:48

BKS schreef:
Ookal is dat het geval dan nog wordt dus de situatie blijvend gekoppeld aan een situatie die nu waarschijnlijk niet meer bestaat, de zogenaamde paflov reactie. Je zult toch een manier moeten verzinnen om dit te doorbreken.....

Opnieuw vertrouwens geven? Als je angst afstraft los je het probleem niet op (ja jouw probleem), maar het gevolg daarvan.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:53

Als een hond angst heeft vind ik ook dat je het niet zo moet afstraffen..

mijn hond had verlatingsangst.. heb het met heel veel geduld voor elkaar gekregen dat ze nu weet dat ik altijd weer terug kom en dat ze niet hoeft te janken.

Ik zou het gewoon weer opnieuw proberen op te bouwen

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:08

Ja en dus zou dat best doorbroken kunnen worden door op het moment dat de hond stopt met janken (om welke reden dan ook) te belonen met aandacht ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:38

Ik heb mijn zusje inmiddels ook doorgegeven dat de mogelijkheid er toch ook in zit dat het hondje het alleen zijn toch minder goed heeft aangeleerd dan zij zelf denken. En dat ze dus misschien van voor af aan moeten beginnen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:16

BKS schreef:
Ja en dus zou dat best doorbroken kunnen worden door op het moment dat de hond stopt met janken (om welke reden dan ook) te belonen met aandacht ;)

Als ie gaat janken ben je al te ver gegaan, dan is er al sprake van angst. Je moet voorkomen dat ze gaan janken ;) .