Mij tweejarige kat kwam vorige week thuis met een slappe staart. Na uitgebreide check door de dierenarts was de conclusie: dwarslaesie net na zijn bekken. Dus is zijn staart geamputeerd. Hij kan gelukkig nog wel lopen. Afgelopen week bleek echter dat er toch meer aan de hand is: hij kan niet meer zelf plassen. En poepen heeft hij echt moeite mee.
Nu moeten wij hem dagelijks twee keer helpen door met veel kracht zijn blaas leeg te drukken. Dat is een vervelend klusje: je doet hem pijn en het is vies. Dit alles omdat de dierenarts zegt dat het nog goed kan komen met de tijd. Ik heb toch mijn twijfels. Hij is redelijk opgeknapt van de operatie, maar heeft wel last van zijn blaas. Als die vol raakt, doet dat pijn. Wij helpen hem 's ochtends om half zes en 's avonds pas weer. Daartussen zijn we aan het werk. Ik vind het echt zielig...
Is er hier iemand die er ervaring mee heeft? Of het inderdaad een keer heeft meegemaakt dat het weer goed komt en hij weer zelf kan plassen? Want wij twijfelen of we hem nu een dierwaardig bestaan geven...
jesito
Geplaatst: 31-08-09 13:26
Poeh dat is idd moeilijk. Als dit altijd zo blijft zo ik er misschien voor kiezen om toch in te slapen. Maar omdat de dierenarts zegt dat het misschien wel goed kan komen. Het op de blaas duwen lijkt me idd niet zo prettig en hoop dat dat verder niet voor pijnlijke situaties gaat zorgen.
Ik zou met je DA nog eens goed overleggen. Wellicht een catheter voor 2 dagen, knapt hij dan nog niet op............. Erg moeilijk, ik kan me voorstellen dat het voor zowel kat als baas erg vervelend en pijnlijk is.... Sterkte
Brainless
Geplaatst: 31-08-09 13:31
Mijn kat heeft 2 maanden terug zijn bekken gebroken, en ik kreeg hem pas mee naar huis als hij zelfstandig kon plassen. Dit moest binnen 48 uur, anders was de kans heel klein dat het uit zichzelf goed zou komen. Gelukkig plaste hij wel zelf, maar hun hadden aangeraden hem een spuitje te geven als het niet binnen 48 uur zelf zou doen.
Ik begrijp je twijfels heel goed. Wat ik niet zo goed begrijp is dat je overdag dan niet iemand anders regelt om het te doen. Dat dier heeft dus al pijn en dan ook nog de hele dag ermee laten zitten. Ik val je niet aan, ik begrijp dat gewoon niet.
Moeilijk hoor... ik heb hier in huis gezien hoe een hel het is voor een kat om met een volle blaas rond te lopen, erg pijnlijk. Zou inderdaad vragen om een catheter, dat ze hem daar houden en observeren en daarna wellicht verder kijken. Straks krijgt hij nog blaasontstekingen (en gruis) door de constant volle blaas.
Ik ben niet snel voor inslapen, maar het moet inderdaad wel waardig blijven.
Heb vanmiddag mijn twijfels met de dierenarts besproken. Vooral ook de lange tijd overdag. Heb samen met de arts besloten dat de kat deze week daar blijft. Dan kunnen zij hem regelmatig helpen met zijn volle blaas. En dan kijken we daarna wel weer verder...
Ik ging vanavond bij hem kijken, maar hij is helemaal niet blij. Dat doet je dan weer zeer. Sneue kat!
Dat is inderdaad een moeilijke beslissing. Ik hoop dat het de komende week nog wat betert! De kat van onze buren had ook een dwarslaesie toen ze 2 jaar was, zij kon ook niet meer zelf plassen en was totaal niet happy meer. Haar hebben ze laten inslapen omdat ze vonden dat ze geen dierwaardig bestaan meer kon lijden. Ze was altijd het vrolijke speelse poesje, maar veranderde in een poes waarvan je duidelijk zag dat alles in haar pijn deed en die gewoon verdriet uitstraalde.
Hopelijk gaat het met jouw kat straks weer beter, het is nooit leuk om een dier te laten gaan.
jesito
Geplaatst: 01-09-09 07:59
Daar heb je goed aan gedaan om haar deze week daar te houden, zij weten precies hoe of wat en hebben daar de tijd voor. Ik kan me goed voorstellen dat de kat niet happy is als die niet kan plassen, hij weet inmiddels ook dat als het niet lukt hij geholpen wordt en ook dat doet weer pijn. Je zal echt naar het dier zelf moeten kijken en of het uberhaupt verbeterd. Hopelijk knapt die toch nog wat op.
Ik vind het fijn om te lezen dat je er alles aan doet, maar wel kiest voor het dier. Vind het altijd een onmogelijke keuze om een dier te laten gaan... gevoel en verstand gaan nooit samen.
Heel moeilijke beslissing die je moet maken, wel fijn dat je al zo snel met de dierenarts hebt overlegd en dat zij hem nu helpen. Ik hoop van harte dat je kat er weer bovenop komt. Maar het is ook goed om te lezen dat je je inzet voor het dier. Wel een ongelooflijk lekker bekkie heeft je kat zeg
Had rudy al gesproken inderdaad en schrok van zijn bericht dat ie bij de DA is gebleven....klinkt niet echt heel goed maar hij móet toch meer schade opgelopen hebben dan, ben ik bang!
Heel lastig om een eventuele knoop door te hakken, hou zijn belang voor ogen maar overhaast niets zodat je zelf weloverwogen een keuze hebt gemaakt! Sterkte....