Kat met vlooienallergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty23

Kat met vlooienallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:14

Hallo,

Mijn kat heeft dus vlooienallergie... Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn, die een kat met vlooienallergie hebben of er ervaring mee hebben..?
Wij zijn naar de dierenarts geweest, maar deze zegt dat er op goed ontwormen- en ontvlooien na, eigenlijk niets aan te doen valt. Met ontwormen en ontvlooien zijn wij tevens heel secuur, bij al onze katten. Gebeurt altijd netjes op tijd.
Er zijn ook geen vlooien in huis. Wel is mijn kat echt een buitenkat, hij houdt ervan om lekker buiten te lopen, zeker in de zomer. Hij komt zowat alleen in huis om te eten en 's avonds om te gaan slapen.
Je kunt hem eigenlijk niet binnenhouden.
Wegens de vlooienallergie heeft mijn kat een kale plek op zijn rug, dit likt hij erg vaak met zijn ruwe tong waardoor zijn haren daar afbreken en zodoende word het kaal. Het is niet helemaal kaal, maar de haren zijn als het ware 'afgebroken'. Hij heeft er dus jeuk aan... Ik zou zo graag willen dat hij in ieder geval jeukvrij is. Maar de dierenarts zegt dat er weinig aan te doen valt. Nu heeft bokt soms nog wel een goede huis-tuin-en-keukenmiddeltjes die erg goed kunnen helpen, waar wellicht de dierenarts ook geen weet van heeft. Dus als iemand ideeen heeft, hoor ik het graag! ;)

Dus ervaringen, tips ed zijn van harte welkom! Alvast bedankt.

dejavu

Re: Kat met vlooienallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:39

Mag ik vragen wat je de kat te eten geeft? :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:06

Onze hond had een vlooienallergie, als we dan toch te laat waren met behandelen en hij toch vlooien had, kreeg hij bij de dierenarts een injectie tegen de jeuk. Verder vlooiden we hem dan meerder keren per dag helemaal uit (vlooienkam en bakje water om de gevangen krengen te verzuipen).
Sowieso hielden we hem altijd goed in de gaten en werde we er steeds handiger in om te voorkomen dat ie beestjes kreeg. :)

Mijn kat krijgt bijna dagelijks een eetlepel karnemelk, schijnt ook tegen vlooien te werken, ze heeft ze in elk geval niet. Deze dus in de categorie: oma weet raad, haha. :+

Misty23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:51

dejavu schreef:
Mag ik vragen wat je de kat te eten geeft? :)

Maar natuurlijk mag je dat vragen. ;) Hij krijgt 's morgens brokjes van Purina One, adult. Sterk immuunsysteem, gezonde urinewegen en optimale spijsvertering. (Heb de zak er maar even bij gepakt ;) ) 's Avonds krijgt hij ook nog deze brokjes en krijgt hij blikvoer van het huismerk C1000. Ook krijgt hij 's avonds kattenmelk van het albert heijn merk, aangelengt met water. Hij heeft natuurlijk ook altijd water tot zijn beschikking.
We hebben nu expres brokjes dat een sterk immuunsysteem motiveert, zodat we hopen dat hij minder last ervan heeft.

Even voor de duidelijkheid, de kat heeft geen vlooien. Waarschijnlijk is hij wel een keer gebeten toen hij buiten liep, en daar heeft hij nu nog steeds last van.

Die lepel karnemelk vind ik wel een goed idee! Wie weet helpt het, ik ga het wel proberen in ieder geval. ;)

Bedankt voor de reacties!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:56

Mijn hond had heeft ook een vlooien allergie,dierenarts wist het ook niet meer.Ik kreeg een tip,smeer op de kale plek paarden hoefteer! Wel de zuivere van Raedemakers,oftewel Stockholm teer.Mijn hond heeft weer volop haren,en heeft geen jeuk meer.
Echt dit middeltje werkt echt.Het geneest,zuivert en werkt ontsteking remmend.Mijn honden én pony's zijn het levende bewijs.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:34

Je kat moet vlooien hebben, of iniedergeval gebeter worden door een vlo om de allergie weer op te werken.
Het beste wat je kan doen is hem elke 3/4 weken ontvlooien met een goed middel.

Wat gebruik je nu als ik vragen mag?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:48

Ik heb 3 katten, 2 daarvan hebben een vlooienallergie. Wij dachten eerst ook dat ie er geen meer had, maar tijdje later zag ik er toch echt één springen. (kat is langharig, dus wel lastig te vinden)

Zou hem toch elke dag even helemaal uitchecken of je echt helemaal nergens geen enkele vlo ziet.
Bij ons ging de jeuk ook weer over als ze geen vlooien meer hadden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:12

Vlooienmiddelen werken op verschillende manieren. Jij moet een middel hebben waardoor de vlooien al niet eens meer op de kat wíllen springen! Blijkbaar doen ze dat wel, want ze heeft last :). Een goed middel is Advantage, die werkt bij het grootste deel van de allergie-katten prima! Maar ik zeg dus wel: het grootste deel, dus niet gegarandeerd bij alle ;).
Wat gebruik je nu voor middel?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:21