Wie kan mij helpen? Aanschaf hond..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Wie kan mij helpen? Aanschaf hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:26

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn al een tijdje bezig met het proberen aan te schaffen van een hond. Wij zijn na maanden nadenken gestuit op de Franse Bulldog.

Nu hebben wij meerdere advertenties op marktplaats bekeken,gebeld ect. We hebben in totaal 6 advertenties kunnen ontdekken dat het broodfokkers zijn ( naam in toetsen van de kennel/persoon op google en je vindt van alles.. ).. Nu willen wij natuurlijk geen pup van een broodfokker.
Een volwassen hond is ook prima, maar wij hebben een kat en moet die hond dus echt aan een kat gewend zijn en die worden er op dit moment niet aangeboden..

Nu zijn wij gister bij een nestje geweest, leuke pups maar wel 1200 euro.. Is zoveel geld echt nodig voor een pup? Wij willen niet naar shows,tentoonstelling en willen er ook niet mee fokken.. Dus een stamboom is niet noodzakelijk..

Ik vind het behoorlijk veel geld voor een hond, wij hadden hiervoor een Jack Russel en toen voor 200 gulden gekocht ( die had wel papier)..
Wij zaten namelijk zelf rond de 600-800 euro te denken.. Die staan er genoeg op marktplaats, maar veel van broodfokkers of in een andere kleur. ( wij willen een fawn, of fawn bonte).

Weet iemand een adres misschien of wat een normale prijs is? Asiels zijn we al langsgeweest ( dierenasiels.nl) maar daar zijn geen franse bulldogen.

Bedankt alvast!

Agnes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:28

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:28

Tja, bij dit soort rassen, met name door de korte snuit, stuit je toch al snel op gezondsheidsproblemen.
Honden van fokkers worden op alle erfelijke gebreken getest, en worden gefokt met als doel om het ras te verbeteren.
Zelf al wil je geen shows lopen, geen tenstoonstellingen etc, dan is het bij dit ras raadzaam om toch een hond van de fokker te kopen. En je niet laten te verleiden tot een particulier.
Met alle problemen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:30

Ik zou de rasvereniging contacteren, en daar vragen op een puppuylijst.

Via Marktplaats moet je sowieso nooit een hond aanschaffen.

Op http://www.raadvanbeheer.nl kun je meer info vinden.

Site van de rasvereniging: http://www.hbc-fransebulldog.nl

Succes!

edit: een hond kan idd erg duur zijn. Maar je kunt niet een budget stellen zoals bij een paard, dan is het risico toch vrij groot dat je bij een broodfokker terecht komt. Overigens kun je van een paard van 2000 euro ook niet al te veel verwachten......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Re: Wie kan mij helpen? Aanschaf hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:32

Eventueel een aantal fokkers nabellen om te vragen op welke prijs je moet rekenen voor een pup. Misschien heb je net een dure fokker getroffen. Of misschien weten hun wel waar je kunt kijken voor een herplaatser.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:34

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:36

bedankt voor de handige tips zeg :)

Maar 1200 euro.. ik vind dat een heleboel geld.. Ik vond 800 euro al een boel geld, maar het is een rashond..
Wat ik dan zo "typisch" vind is dat in andere kleuren zijn de honden zo 200-300 euro goedkoper.. Waarom die verschillen zo duur zijn..

Nadeel van veel fokker is ook dat ze niet opgroeien in huis maar in een ( grote mooie) kennel of bijkeuken ect. Ik wil graag een pup die al wel een beetje gewend is.. Ik merkte het verschil met mijn moeders pup ( uit een kennel) en de mijne ( in huis) toen zo erg!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:39

Nessah schreef:
Nadeel van veel fokker is ook dat ze niet opgroeien in huis maar in een ( grote mooie) kennel of bijkeuken ect. Ik wil graag een pup die al wel een beetje gewend is.. Ik merkte het verschil met mijn moeders pup ( uit een kennel) en de mijne ( in huis) toen zo erg!

Dat is een aanname of vooroordeel...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:40

Ik denk een vooroordeel.. Maar ik zag het verschil toen best erg.. en had besloten dat ik het liefste een hond wilde kopen die in huis groot gebracht is :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:42

een goede rashond kost gewoon geld....

ik vind 1200 euro nl een normale prijs voor een rashond..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:44

Oh oke.. het was ook gewoon een topic met een vraag hoor, niet dat ik het geld er niet voor over heb :) Maar ik kon me niet voorstellen dat een hond zo duur was..

Menig anders hondenras zie ik voor veel minder staan en wil niet opgelicht worden.. Maar misschien zijn gewoon op een duur hondenrasje gestuit :D ras staat sowieso vast hoor, ook voor dat geld. Wilde gewoon even meningen en ervaringen horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:49

6 jaar geleden kostte onze raspup boxer al 800 euro. Vooral voor Franse bulldogjes, die gewild zijn, betaal je nog veel meer.

Onze pup werd bij de fokker ook in het gezin gelaten, maar er waren ook kennels. Maar goed ze hadden meerdere honden. Maar de jonge pups waren met mams in huis en ze hadden er een speciale kraamkamer voor.

Tja het kost wat, je hebt er jaren plezier van moet je maar denken.

Kun je als je het te duur vind, geen andere kleur nemen dan?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:53

Nou, ik vind het niet té duur.. Wilde alleen even zeker weten dat het klopt die prijs zeg maar..

Ik heb het er wel voor over hoor, mijn jack was ook jaren lang mijn vriend :)

We zijn dus gewoon gestuit op een duur ras met een dure kleur :) Het is maar niet anders.. :) We gaan dus toch voor 1 met een stamboom aangezien ik geen hondje wil die ademhaling problemen heeft omdat er niet opgelet is met het fokken..

Wel gaan we even goed opletten dat het geen broodfokker is en even naar de sites hierboven kijken :)

Bedankt!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:08

als je er jaren plezier van hebt, wat is dan 1200 euro...denk ik dan..

veel succes met zoeken naar puppy....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:08

Ik zeg toch dat ik het er best voor over heb.... Alleen wilde ik weten of de prijs klopt..

Jeetje..

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:17

Als je zeker wilt weten dat dit een normale prijs is kun je informeren bij de rasvereniging wat de gemiddelde prijs voor zo'n rashond is :)

Maar een jack russel voor 200 euro met papieren? over wat voor papieren heb je het dan als ik vragen mag?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:20

Ja dat ga ik ook doen, bedankt :) Over papieren/fokker heb je een pb want volgens mij mag je geen namen neerzetten zomaar.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:25

Bedankt voor de pb :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:33

Het beste kun je altijd via de rasvereniging een pup kopen. Waar ik altijd naar kijk is het fokreglement. En bij de FB zie ik dat die aardig streng zijn.
De prijs van een pup kan zo hoog zijn omdat dit ras als risico meedraagt dat een keizersnede noodzakelijk is. Volgens het fokreglement mag een teef max 3 maal via keizersnede bevallen, daarna mag er niet meer mee gefokt worden. Dit zijn altijd risico's die de fokker in zijn prijs mee zal nemen. Immers heeft ook de fokker in het teefje geinvesteerd.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:34

Oh, dat wist ik nog niet.. Hoe komt dat van die keizersnede?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:37

Laika schreef:
Het beste kun je altijd via de rasvereniging een pup kopen. Waar ik altijd naar kijk is het fokreglement. En bij de FB zie ik dat die aardig streng zijn.
De prijs van een pup kan zo hoog zijn omdat dit ras als risico meedraagt dat een keizersnede noodzakelijk is. Volgens het fokreglement mag een teef max 3 maal via keizersnede bevallen, daarna mag er niet meer mee gefokt worden. Dit zijn altijd risico's die de fokker in zijn prijs mee zal nemen. Immers heeft ook de fokker in het teefje geinvesteerd.

oh...is dat echt zo dat ze per keizersnede geboren moeten worden?
wel weet ik dat dat ras veel ademhalingsmoeilijkheden heeft door de plat gefokte kop....
grappig(of eerder triest) dat er allemaal altijd veel kommentaar is op 'broodfok' en dit soort wantoestanden wel door de beugel kunnen.....
Maar TS is rij om de keuze te maken die zij wil natuurlijk....het valt mij alleen op dat niemand hier reageert daar op...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:45

Tja, of je het wantoestanden moet noemen, zo ver wil ik niet gaan. Er zijn meerdere rassen waar de keizersnede vaker voorkomt dan gemiddeld hoor. Zelfs de Chihuahua loopt hier risico op. Het is in ieder geval een goede zaak dat de rasvereniging hier paal en perk bij stelt. Als iedereen netjes via de vereniging naar een fokker zoekt, zullen die broodfokkers vanzelf blijven zitten met hun pups. Volgens mij hebben alle rassen met een brede kop tov het lichaam grotere kans op bevallingen via keizersnede.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:51

@geerke: Volgens mij lees je over mijn reactie heen dat ik dat niet wist van die keizers snede.. Daarnaast kan je dan net zo goed geen rashond meer kopen aangezien elk ras zo zijn kwaaltje heeft ( op 3 poten lopen,heupproblemen,ademhaling problemen ect) maar dan kan je ook zowat geen raspaard meer kopen of raskat.. Je moet gewoon goed opletten dat je een hond mét dierenarts verklaring koopt en ( zoals de tips in het topic) van fokkers die het ras verbeteren.

maar goed, daar kan je een apart topic voor openen als je dat ter discussie wilt stellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:46

Nessah schreef:
@geerke: Volgens mij lees je over mijn reactie heen dat ik dat niet wist van die keizers snede.. Daarnaast kan je dan net zo goed geen rashond meer kopen aangezien elk ras zo zijn kwaaltje heeft ( op 3 poten lopen,heupproblemen,ademhaling problemen ect) maar dan kan je ook zowat geen raspaard meer kopen of raskat.. Je moet gewoon goed opletten dat je een hond mét dierenarts verklaring koopt en ( zoals de tips in het topic) van fokkers die het ras verbeteren.

maar goed, daar kan je een apart topic voor openen als je dat ter discussie wilt stellen.

ik heb het net gelezen....ongeveer gelijk gepost....als je mijn post nog eens eest zie je dat ik je keuze respecteer....ook al wist je het niet over het keizersnede verhaal.