Wat kan je allemaal met een ezel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ixie

Wat kan je allemaal met een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:12

Haai,

Ik ga binnenkort op de kinderboerderij twee pony's verzorgen, één ander meisje is daar al me bezig. Daarmee ga ik gewoon longeren en vrijheidsdressuur enzovoort (later misschien ook inrijden alleen dat was tot nu toe niet echt goed gegaan), alleen staat daar ook een ezel. Dat andere meisje zei dat de ezel niks wilt... Ze speelt namelijk ook niet mee als we ze opjagen of vrijspringen. Nu is mijn vraag, wat kan je doen met een ezel? Wat ze ook leuk vind?

Pluttersput

Re: Wat kan je allemaal met een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:29

Ik heb een ezel onder mijn hoede waar op gereden wordt, en ze loopt voor de kar. Verder vind ze wandelen ook verschrikkelijk leuk ;)

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:31

Bij mijn stage was ook een ezel, die vond het verschrikkelijk leuk om te wandelen en geknuffelt te worden!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 15:33

oke,
nja het is echt in een buurt met huizen en je moet een redelijk drukke weg over voor je ergens goed kan wandelen...
Misschien hebben ze daar ook wel een karretje maar dat kan ik denk ik niet zomaar in mijn eentje doen, net als de kinderboerderij uit... dat zou ik natuurlijk wel kunnen vragen ;)

Ze hebben daar ook een grote paddock waar ze instaan! En een soort stenen binneplaatsje wat je af kan sluiten dus ik kan haar daar ook gewoon zetten en lekker borstelen enzo :P.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:58

met ezels kun je veel maar vergeet niet dat ze heel anders zijn dan paarden. Ze vergeten alletwee nooit maar een paard vergeeft makkelijk. Dus dat opjagen zou ik maar laten. Verder kan je lekker gaan wandelen en tutten maar daar daar zou ik het bij laten.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 22:36

Ik snap niet echt wat je bedoeld met een paard vergeeft makkelijk?
het is niet echt opjagen maar meer spelen, gewoon achter ze aan rennen enzo :P.
Alleen de ezel gaat dan gewoon niet mee rennen dus laten we haar dan ook met rust.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:42

een paard vergeeft makkelijker dan een ezel ;)
Een ezel zal als je hem pijn doet (en ik zeg niet dat dat de bedoeling is! maar het kan altijd per ongeluk zijn) of als je verkeerd bezig bent dat in zijn hoofd prenten en altijd blijven herinneren en de volgende keer pertinent weigeren om het te doen terwijl een paard makkelijker te overhalen is om het opnieuw te proberen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden en dat is mijn ervaring met het verschil tussen paarden en ezels.
Misschien kan je wat VD doen met de ezel. Dat vinden ze meestal heel leuk :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:01

Vrijheidsdressuur met ezels is ook prima te proberen hoor :D
Op mij werk loopt ook een ezel, en hij is echt mijn grote knufff. Opjagen vind hij niet zo heel prettig, samen met de shet vind ie het wel weer helemaal leuk om elkaar op te jagen. Die twee hebben ook echt hun vaste speelkwatier.

Wat mischien ook meespeelt; een bang paard zal eerder geneigd zijn weg te rennen. Een bange ezel is eerder geneigd te blijven staan.
Dr zit ook echt een 'kop op'; als ze iets niet willen, dan gebeurt het ook niet; blijven ze ook stokstijf staan. Mooi voorbeeld is een intreview dat ik gelezen had van een koetsier met een 6-span ezels. Paarden geef je een tik met de zweep als ze tijdens werk besluiten te grazen. Als de ezels tijdens werk besloten te grazen, wist de koetsier geen betere oplossing als wachten tot ze verder wilden :+

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 15:38

schopje

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:42

Gewoon lekker mee knuffelen, wandelen en wat vrijheidsdressuur. Zoals je een ezel maar in z'n waarde laat kan je er volgens mij best veel mee doen :j