Konijnen maken elkaar af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Konijnen maken elkaar af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:58

We hadden zo'n leuk groepje; moeders en 5 kids. Moeder hebben we ooit eens gevonden en was wel wat 'tam', maar na een ontsnapping en een leuk avondtuurtje met een wild park konijn kwamen er 5 wilde spruiten bij die we niet kwijt konden. Te wild in hun koppie voor schattige knuffel konijnen en ook nog eens groot. Dus hup, grote ren, en hele familie gezellig bij elkaar.

Begin dit jaar is moeders op een mooie oude leeftijd gestorven. Alleen begon toen langzaam de problemen. Kids zijn inmiddels ook al oud, en beginnen af te takelen. Paar maanden geleden zat er eentje steeds alleen en zag er niet helemaal jofel uit. Beestje maar gevangen (zijn niet te benaderen) en bleek helemaal open te liggen. Vel gewoon op verschillende plaatsen helemaal weggevreten, grote bijtwonden etc. Ofwel; verstoten en aangevallen. Schrokken behoorlijk van die wondes...

Terugzetten leek ons geen optie meer, dus hebben we een klein rennetje in de grote ren gemaakt. Ze kunnen wel snuffelen, maar verder zit hij dus (helaas) alleen voortaan. De rust leek te zijn teruggekeerd, maar helaas was dat maar voor korte duur. Een van de andere konijnen hebben we dood in de ren gevonden en hij was behoorlijk toegetakeld... om misselijk van te worden :( Echt te zielig....

En nu zitten er dus 3 bij elkaar, waarvan er 1tje steeds alleen zit. We hebben echter niet de ruimte om 3 konijnen apart te gaan zetten, maar we kunnen ook moeilijk gaan wachten tot ze elkaar weer gaan afmaken, want het lijkt erop dat ze de smaak te pakken hebben gehad. En vanwege hun oudere leeftijd is het niet gek dat er eentje wat zwakker begint te worden op ten duur en dan weer 'verstoten' gaat worden...

Nu zitten we dus een beetje in een dubio wat we hier mee moeten. Konijnen kunnen niet herplaatst worden, omdat ze gewoon te wild zijn. Zijn niet te benaderen.... maar zo bij elkaar laten kan ook niet. We hebben nog een grote ren in de tuin, maar daar zitten al konijntjes in, dus we kunnen helaas niet zo veel hier thuis....

inslapen of loslaten (aangezien ze toch wild zijn) heeft door onze hoofden gespookt, maar of dat nu de oplossing is...

Iemand tips???

Thats_Me

Re: Konijnen maken elkaar af

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:01

Dan kun je ze beter inslapen dan loslaten. Wild zijn ze misschien wel maar overleven in de natuur is toch heel iets anders en als je al zegt dat ze oud zijn dan zullen ze toch zeer snel ten prooi vallen.

Kun je niet twee groepjes maken. De zwakkere bij elkaar en de sterkere bijelkaar?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:02

Wat zijn het alleen voedsters, alleen rammen of gemengd? En hoe oud zijn ze?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:02

Loslaten zou ik zeker niet doen. Kan zijn dat ze wild zijn natuurlijk, maar je wil niet onnodig je konijnen loslaten. Dat is niet eerlijk. Als je ze dan kwijt wil zou ik ze toch in laten slapen. Zowiezo als ik dit lees vraag ik me af of dat niet misschien een eerlijke oplossing is. Niet omdat je ze kwijt wil, maar omdat je niet wil dat ze elkaar om de beurt op gaan vreten of aan stukken scheuren. Je zou nog een konijnenopvang kunnen bellen, of die nog tips hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:05

Opeten! :+

Grapje! :D
Hoe hard 't ook klinknt, je kunt ze beter laten inslapen, ze zijn nog gezond dus kun je ze beter nu een pijnloze dood geven dan dat ze elkaar straks opvreten!

Succes! :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:24

idd; wat zijn de geslachten? hoe oud zijn ze precies?
in laten slapen is een eerlijkere oplossing dan in het wild uitzetten want dan maak je ze prooi voor andere dieren en komen zij net zo ongelukkig aan hun einde als jouw eerdere nijn die dood en aangevreten in de ren lag.
een andere optie is ze wegbrengen naar een konijnenopvang en ze van daaruit op zoek te laten gaan naar een nieuw baasje. zij castreren ook en dat scheelt een hoop.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:30

Een opvang neemt ook dit soort konijnen aan en plaatsen ze bij mensen die een grote ren hebben en niet op zoek zijn naar een knuffelkonijn. Heb ik vaker meegemaakt. Maar daarom is het handig even te weten wat de geslachten zijn en de leeftijden. Konijnen kunnen vrij oud worden dus ik weet niet wat jij onder oud verstaat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:41

Ik heb eigenlijk geen idee van welk geslacht de drie konijnen zijn die nu nog bij elkaar zitten. Van de 5 waren er 2 man en 3 vrouw. Mannen zijn geholpen toen ze jong waren. Ze zijn inmiddels 8 a 9 jaar oud. Niet onwijs gek oud, maar omdat ze blijkbaar wat aan het 'aftakelen' zijn (neem aan dat ze niet zomaar eentje verstoten opeens) noem ik het oud... We zullen ze even moeten vangen om te zien wat er nu nog bij elkaar zit qua geslachten.

Ja, loslaten sta ik zelf ook niet zo achter, maar hadden mijn oudes in gedachten... maar idd, net wat je zegt; dan komen zemisschien ook net zo om het leven als dat ze elkaar zouden afmaken :(

Nieuw baasje zou mooi zijn, maar lijkt mij moeilijk om ze bij andere konijnenn te zetten. Al denk ik dat een nog grotere ren, waar ze elkaar beter uit de weg kunnen gaan, beter zou zijn. Zullen de konijnneopvang eens bellen wat die er van zeggen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:46

Ik zou ze niet loslaten.
Dat is ook zielig voor die beesten.
Ik denk dat ze in een opvang moeilijk terrecht kunnen.
9 jaar is al redelijk oud als het mijn dieren waren had ik ze toch apart gezet.
Als je aan een dier begint moet je het ook afmaken als het mis gaat.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:55

Je weet zeker dat ze elkaar dit aan doen? Kan er niet een wild dier o.d. bij komen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:33

9
rozahorse schreef:
Ik zou ze niet loslaten.
Dat is ook zielig voor die beesten.
Ik denk dat ze in een opvang moeilijk terrecht kunnen.
9 jaar is al redelijk oud als het mijn dieren waren had ik ze toch apart gezet.

Ik heb destijds een 9 jarige voedster en ram geadopteerd via de opvang. Dus een goed opvang neemt ze wel aan.

Bij gemengde groepen geldt hoe groter de ruimte det te minder irritatie onderling. Ik vind het al heel wat dat al die rammen al jarenlang goed gaan.
9 jaar is al een behoorlijke leeftijd maar konijnen kunnen wel 15 worden. Gebeurt niet vaak maar het kan wel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:45

Bij mij hebben 3 konijnen en 1 illegale ongever de ruimte van 1500 2m en soms de hele wijde wereld maar s nachts vallen ze me oudje aan en liggen er overal witte haren. Stuk uit de neus uit het oor. zo lief zijn konijnen niet onderling. Ze kunnen elkaar wel degelijk afmaken. Misschien is het handiger uit te vinden wie zo bijtgraag is en die er uit halen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:54

De verhouding kan niet goed zijn. Evenveel voedsters als rammen. De beste combinatie is sowieso een gecastreerde ram en een voedster. Meerdere rammen bij elkaar of voedsters gaat op een gegeven moment fout.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:09

Bedankt voor de reacties en het meedenken :)

rozahorse schreef:

Duh! Je moet niet denken dat we niet om de konijnen geven. Het zijn dan misschien geen knuffeldieren, maar worden wel goed verzorgd! Wij hebben alleen nu niet meer de ruimte om ze apart te zetten. Ze zitten in een ren met een aantal kippen, en het ding in stukken opdelen resulteerd in erg kleine ruimtes wat ik ook niet echt knijnwaardig vind. Konijn dat momenteel alleen zit (in ren dat in de ren staat) heeft het al niet zo ruim en vind ik zelf al niet ideaal...

Mijn vader gaat wel kijken of hij misschien nog zoiets kan maken in de ren zelf, maar zo groot is hij ook niet meer om er nog een hok in/bij te zetten.

Ylana schreef:
Je weet zeker dat ze elkaar dit aan doen? Kan er niet een wild dier o.d. bij komen?

Kan geen wild dier bij komen nee... We hebben de ren hermetisch afgesloten zo'n beetje omdat ze nogal ontsnapkoningen zijn en we een kat in de buurt hebben gehad die onze kippen afmaakte. Het is 2 meter hoog met platen op het dak gedeeltelijk, er kunnen geen gaten onder worden gegraven, en het grotere gaas hebben we kleiner gaas bij gezet toen met de vogelziekte en het weghouden van mussen. Dus volgens mij is het redelijk 'wild-dier' proef al zal een bunzing het misschien nog wel kunnen. Maar waarom een moeilijk konijn pakken als er makkelijke kippen op stok zitten snachts?

Sinds moeders dood is is het gekomen. Moeders zelf is, ondanks dat ze verzwakte op een gegeven moment, nooit verstoten. Dat was de baas. Maar sinds die is ingeslapen is het dus begonnen...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:14

Als het sinds moeders dood is dan heeft het denk ik met ragnorde te maken. Eerst was moeders dus duidelijk de baas.. maar wie is dat nu??
Denk dat je ze toch maar snel uit elkaar moet halen en dan moeten ze eerst maar tijdelijk in een kleinere ruimte. Dat is altijd nog beter dan dat ze elkaar afmaken. Misschien is het toch handig, wat anderen ook al zeiden, om op zoek te gaan naar een opvang waar ze genoeg ruimte hebben.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:22

Je zegt dat ze ook met de kippen samen leven? Wel eens aan gedacht dat deze net zo goed de boosdoeners kunnen zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:25

@Nikki__ klopt, ik heb ook weleens gezien dat ze de ogen van een cavia en konijn hadden uitgepikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:32

Ik zou het eens bij een opvang proberen en als dat niet lukt toch loslaten mits ze effen bruin, grijs of zwart zijn.
Er zal vast een hoop commentaar komen maar uit eigen ervaring (en dat was niet gepland) weet ik dat volledig tamme konijnen prima kunnen overleven in het wild, zelf konijnen die witte aftekeningen hebben.
Dus moet een half wild konijn, die toch al niet handelbaar is, zeker kunnen overleven. Ik zou het iig proberen, inslapen vind ik geen optie als ze nog gezond zijn.
Als je ze loslaat is de kans groot dat ze nog meerdere jaren een gelukkig leven leiden en dat hebben ze wel verdiend na jaren opsluiting in een ren.

En het moet er toch even af; vind het niet slim dat je zelf niet eerder hebt nagedacht, dat de moeder ontsnapt is niet slim maar kun je mss ook niets aan doen. Maar jongen van verschillende geslachten bij elkaar laten zitten is gewoon dom, dat gaat geheid mis. Bovendien vind ik het toch enigzins wreed om wilde konijnen in een ren te houden, persoonlijk zou ik ze op jonge leeftijd al naar de opvang hebben gebracht of hebben losgelaten (des te meer overlevingskans).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:34

Nikki__ schreef:
Je zegt dat ze ook met de kippen samen leven? Wel eens aan gedacht dat deze net zo goed de boosdoeners kunnen zijn?

Een kip vermoord geen konijn, die kunnen hooguit ogen uitpikken en gaten in de oren maken.
Konijnen onderling vechten tot de dood om rangorde, territorium en vrouwtjes, in dit geval wss alle 3 dus helemaal niet raar dat er gewonden vallen. Zeker nu moeder dood is moet er opnieuw rangorde bepaald worden en komt automatisch ook het gevecht om vrouwtjes en territorium.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:44

Toch vreemd dat ze dan na 9 maanden hun rangorde gaan bepalen.
En vergeet niet dat kippen ook lelijke wonden kunnen maken waar een konijn ook aan kan overlijden.

En over uitzetten in de natuur ga ik niet eens met je in discussie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:49

Bij mij zit slecht een gecastreerd mannetje en de vrouwtje, tenminste niet de wilde, allemaal gesteriliseerd. En het mannetje wordt nu juist aangevallen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:55

@ Nikki_: niet 9 maanden, 9 jaar, nadat de moeder dood is ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:15

Je hebt hier te maken met halfwilde dieren, die zijn vaak nog een stuk feller dan onze huiskonijnen. Daarnaast met oude dieren, ze zullen de zwakste dieren verstoten in hun rangorde gevecht. Dat is een lastig punt. Dit zal met huiskonijnen minder snel gebeuren, maar met halfwilde dieren zit het instinct er nog veel meer in.
Ik zou proberen ze per 2 te gaan houden, al word dat vermoedelijk een lastige opgave.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:52

Mijn konijnen zijn ook huiskonijnen en die killen zich ook

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:01

Pluttersput schreef:
@ Nikki_: niet 9 maanden, 9 jaar, nadat de moeder dood is ;)

En die is begin van het jaar overleden, zitten nu bijna in maand 9, dus 9 maanden later de rangorde ;) .