Wat mag een kat absoluut niet eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:08

Hallo, :wave:

Mijn kat Lotus (1jr) komt dagelijks bij mij op tafel liggen terwijl ik eet, heel heel langzaam gaat ze liggen gesterkt languit op haar zij en schuif ze heel ongemerkt naar mijn bord toe O:) dit hele geburen daar doet ze dus ruim 5 min over.

Als ze naast mijn bord ligt gaat ze keihard spinnen en ik mag op dat moment alles met haar doen, dan.... opeens gaat er een pootje naar mijn bord en trek ze dus iets naar haar toe.
Heel vaak is dit dus geen vlees :roll:

Lotus eet dus bijna alles wat de mens ook lust, gisteren moesten mijn aardappels er aan geloven, en een stuk van mijn eiwit.
Zij eet dus echt alles haar favoriet op dit moment zijn rauwe sperziebonen of gekookt een komkommer.

Ik vind het niet erg om haar met de pot mee te laten eten omdat ze kattenbrok niet zo lekker vind.
nu weet ik bv dat honden geen chocola mogen, dus mijn vraag is nu

Zijn er voedselswaren voor de kat die zeer schadelijk zijn.
Advies over feit dat ze maar kattenvoer moet eten hoef ik niet, vroeger aten de katten ook met de pot mee en nin Azië gebeurd dat nog steeds.

Bovendien vinden wij het gezelllig :+:

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:13

of het hygienisch is om dat tijdens je eten toe te staan
(erna is ander verhaal maar nog) is een 2e

maar volgens mij mogen ze bijna alles wel
zou te gekruid niet doen :o

onze voormalige siamees pikte ook :o
zijn favorieten waren rauwe snijboontjes en watermeloen :+

(uiteraard geen botjes geven .. gekookt spinteren ze )

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:16

Ten eerste zou ik het de kat niet eens toestaan om naast mijn bord te gaan liggen. Nu vind je het nog leuk, maar een kat kan zomaar 20 jaar worden, hoe vind je het straks?
Veel mensen vinden het ronduit smerig, een kat op tafel. Wat als je eens eters krijgt? Dan snapt de kat niet dat ze dan opeens niet op tafel mag!
Mijn katten eten zelf op de tafel, maar als ik de tafel dek voor onszelf weten ze dat ze weg moeten zijn.

Verder denk ik dat een kat niet zoveel heeft aan een aardappel. Maar echt kwaad zal het niet doen hoor.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:18

Chocolade is ook voor katten erg gevaarlijk.
Toch zou ik wel willen aanraden om brok/vers vlees te gaan voeren, anders een ander merk. Katten zijn carnivoren en hoeven dus alleen vlees te hebben en verteren dat het beste. Groenvoer ed is dus overbodig en voegt niks toe, let dus op dat ze wel genoeg en de juiste voedingsstoffen binnen krijgen :)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:19

Je moet wel oppassen met zout, maar op zich kunnen aardappels en groenten niet veel kwaad. In veel natvoer zit namelijk ook wel groente verwerkt, en vaak ook zetmeel als bindstof (en dat is zo ongeveer een aardappel).

Met (kippen)botjes afkluiven en producten waar cacao doorheen zit wel oppassen (bijv. chocovla of tiramisu).

Voer je haar ook natvoer bij? Want dan zou dit gedrag misschien snel over zijn.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:21

Onze katten mogen absoluut niet mee-eten op tafel! Zie dat nog maar eens af te leren als het niet meer zo leuk is. Straks jat ze alles onder je neus weg..

Maar dat terzijde :D

Echt niet geven: gekruid eten, verhitte botjes.

Dat ze deze voedingsmiddelen eet, duidt m.i. op een tekort aan voedingsstoffen in haar eigen voeding. Een kat is 100% carnivoor, maar zal bij een onvolledig menu of gezondheidsproblemen alsnog uitwijken naar bijvoorbeeld de plantaardige maaginhoud van een prooidier. Wellicht kun je de keuze voor je brokkenmerk eens nader bezien?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:22

Op een of ander manier kan Lotus aan mijn stem horen of ze weg moet of niet en dan praat ik gewoon hetzelfde
Als ik niet wil dat ze op tafel komt, hoef ik haar maar 2x op de grond te zetten en dan is mevrouw zo beledigd dat ze niet meer op tafel komt. :D

Als ik eters krijg, dan komen mijn katten sowieso niet in de kamer tijdens de maaltijd.
Aangezien ik een witte dove kat heb met vreselijk push in boots kat ogen ,dat visite daar niet naar kan kijken :=

Er zit ook geen voedingswaren in aardappel maar ze vind het lekker er staan op hun kamer altijd onbeperkt brok klaar en ze eet wel maar met mondjesmaat.
Tja mijn katten op tafel laten eten dat vind ik niet zo fris :D (Lotus is de enige die op tafel komt om bij ons te eten)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:23

Is het een binnenkat? Want dan zou ze zelfs groente kunnen eten omdat ze last heeft van haar maag? Katten die naar buiten mogen eten daarvoor gras. Heb je kattengras in een vensterbank?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:25

En later heb je een klein kind die niet zo'n stem als jij op kan zetten en eet poes gezellig haar bordje leeg als jij even afgeleid bent ;)

Zetmeel heeft geen toegevoegde waarde, maar ik durf te stellen dat het dus een onnodige aanslag pleegt op het darmstelsel van je kat! Haar lichaam moet het zien kwijt te raken, en dat kost veel energie. Het kan de balans in het spijsverteringsstelsel behoorlijk belasten. En als je kat een verminderde weerstand heeft (in de toekomst) dan kan het wel eens heeeeeel zonde zijn dat het lichaam zich met wat anders bezig moet houden..

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:25

:oo mogen katten ook geen chocolade dan, want 2 van de 3 zijn dol op chocolade/vanille vla en chocolade mousse ze mogen dan vaak het bakje uit likken.

Vers ga ik niet meer voeren want Lotus verstopt alles kom ik 4 dagen later zo'n uitgedroogd stukje vlees tegen :r
Met blikvoer (speciale uit duitsland ) krijgen ze 1x per week als extra.

Ik heb wat probleempjes door een witte kat die een auto-imuumziekte draagt die geeft dat door aan Garfield mijn rooie kat deze mag dus maar beperkt natvoer.
Dus ze krijgen 1 soms 2x per week natvoer

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:27

MLoeser schreef:
Is het een binnenkat? Want dan zou ze zelfs groente kunnen eten omdat ze last heeft van haar maag? Katten die naar buiten mogen eten daarvoor gras. Heb je kattengras in een vensterbank?


:j het zijn iid alle 3 binnenkatten, ik heb niet het idee dat ze last heeft van der maag.
Ze laat mijn planten met rust, op dit moment.
Kattengras heb ik gehad maar zij ging er mee spelen en ik vond overal in het huis stukjes gras terug alleen die witte ging het opeten, maar die eet alles en zet overal zijn tandjes in :D

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:28

Mijn kat (die 2 maand geleden op de nette leeftijd van 22 is overleden) kreeg altijd natvoer als hij erom vroeg. Brokjes wou hij niet eten. Hij heeft tussen zijn 18e en 20e wel met meer regelmaat brokjes gegeten, omdat we toen een zwervertje hadden die dat ook deed. Daarna had hij zo'n last van zijn tanden dat hij alleen natvoer kon kauwen.

Maar wat ik bedoel, sommige katten hebben een reden om liever geen droogvoer te eten. Of ze het niet lusten, of dat er een medische reden voor is, dat kan ik niet zeggen. Maar als je dit gedrag wilt corrigeren is het wel verstandig om misschien 1-2x per dag (als jij gaat eten, er vlak voor/na) een beetje natvoer bij te voeren.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:31

Mijn katten eten ook alles wat los en vast zit terwijl ze eigenlijk een gevariëerd ( en natuurlijk) eigen menu hebben. Maar een hapje van het bord van de baasis niet te versmaden! Chocolade bevat inderdaad een stofje Theobromide, tast het cenrale zenuwstelsel aan, niet geven dus!!
Waarmee je moet oppassen is hier eigenlijk al gezegd - ik wil één ding toevoegen wat niks met eten te maken heeft maar waar je mee moet oppassen en dat is producten met Tea Tree.
Dat is een absolute No-No voor katten.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:33

OO op die manier.

Nee Lotus der tanden zijn gezond, Garfield niet ontstoken tandvlees wat veroorzaakt wordt door Pooky zijn auto-imuumziekte en die heeft soms last van zijn tandvlees.
Hier zijn we voor onder behandeling geweest en gaan we volgende week weer naar de Da daarvoor.

Lotus is een klein poesje van 2.8 kilo die vreselijk veel eet, maar dure brok van RC hoeft ze niet en goedkope brok van kitkat wel maar die willen de andere niet.
Zodoende kan ik precies bijhouden wat Lotus eet en ik denk dat ze toch wel aan 60-80 gram per dag komt.

Mijn da is fel tegen natvoer. Brok schijnt beter te zijn.
Al mijn katten hebben juist door brok mooie schone harde drolletjes met natvoer (in begin voerde ik dat dagelijks) zat de spetterpoep overal tegen aan.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:36

Jannepauli schreef:
Mijn katten eten ook alles wat los en vast zit terwijl ze eigenlijk een gevariëerd ( en natuurlijk) eigen menu hebben. Maar een hapje van het bord van de baasis niet te versmaden! Chocolade bevat inderdaad een stofje Theobromide, tast het cenrale zenuwstelsel aan, niet geven dus!!
Waarmee je moet oppassen is hier eigenlijk al gezegd - ik wil één ding toevoegen wat niks met eten te maken heeft maar waar je mee moet oppassen en dat is producten met Tea Tree.
Dat is een absolute No-No voor katten.


Ik zal stoppen met chocolade maar produkten van Tea Tree waar zit dat oa in.
Ik geef eigenlijk enkel wat groente ik experimenteer niet met snoep ofzo >;) alhoewel tijdje geleden waren ze aan het spelen met slagroomsoesje (gegeven door visite) maar ja tot Lotus doorkreeg dat er wat lekkers in zat was het openklauwen en eten.
Ik weet wel dat koe-produkten ook niet goed zijn dus ik geef geen koeienmelk of slagroom (nou klein beetje op puntje van mijn vinger)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:36

Er is ook iets met zoetwatervis versus zoutwatervis en vers en gekookt. Moet ik even nakijken.

Verder krijgt een kat als carnivoor zijnde via de prooidieren die ze eten de plantaardige voedingsstoffen binnen die het prooidier heeft gegeten. Wel al vaak half verteerd :P Met alleen vlees kunnen katten/honden wel tekorten oplopen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:37

leuk he, van die prinsjes en prinsesjes? :P

Eigenlijk ben ik niet bekend met het kattenbak nadeel wat je noemt, omdat Tijger een buitenkat was, die weigerde op de kattenbak te gaan.

Onze Tijger zat ook vaak aan tafel hoor (op ZIJN kruk, en beledigt dat hij was als er iemand op zat, dan sprong hij bij wijze van protest en hoge uitzondering op schoot :) ). En hij is er niet minder om geworden. Je weet nu waar je op moet letten, zeker ook even met de choco, en als je er dan geen problemen mee hebt, kan het weinig kwaad.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:38

Mijn kat krijgt trouwens hardvoer (ochtend en avond verschillend merk) en 1x per week natvoer en zo af en toe een gekookte witvis of kipfilet.
Bij elke dag natvoer moest ze elke dag braken. Toen we over gingen op alleen brokjes was dat over, maar kwam ze vetten tekort. Dus met mijn huidige voerpatroon heeft ze een gezonde spijsvertering èn een mooie vacht.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:39

Koemelk en alles van koemelk is niet zo goed voor de darmpjes, gevolg is een boel geboen op de kattenbak. Dat dus inderdaad ook liever niet. Stond die er nog niet tussen?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:40

Djilan schreef:
Verder krijgt een kat als carnivoor zijnde via de prooidieren die ze eten de plantaardige voedingsstoffen binnen die het prooidier heeft gegeten. Wel al vaak half verteerd :P Met alleen vlees kunnen katten/honden wel tekorten oplopen.


Een kat eet in principe geen maag of darminhoud en krijgt dus geen plantaardige stoffen binnen. Een hond wel, een hond is niet 100% carnivoor.

Overigens, mijn katten krijgen 100% vlees, maar mogen van mij gerust mijn schaaltje naturel kwark leeglikken, krijgen af en toe een stukje brood toegeworpen, en hebben toegang tot noten. Heel sporadisch nemen ze dit, m.n. voor de darmflora-balans. Maar over het algemeen hebben ze het niet nodig en trekken ze hun neus ervoor op.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:41

Laika schreef:
Ten eerste zou ik het de kat niet eens toestaan om naast mijn bord te gaan liggen. Nu vind je het nog leuk, maar een kat kan zomaar 20 jaar worden, hoe vind je het straks?
Veel mensen vinden het ronduit smerig, een kat op tafel. Wat als je eens eters krijgt? Dan snapt de kat niet dat ze dan opeens niet op tafel mag!
Mijn katten eten zelf op de tafel, maar als ik de tafel dek voor onszelf weten ze dat ze weg moeten zijn.

Verder denk ik dat een kat niet zoveel heeft aan een aardappel. Maar echt kwaad zal het niet doen hoor.


Hihi, mijn kat zit ook meestal op tafel als wij eten (en als ik het op heb, krijgt hij een klontje boter van mijn bord), ik vind het heerlijk. Hygiënisch? ach ,we zijn er geen van allen ziek van geworden...
Als er eters komen, die het niet prettig vinden, kunnen dat op een normale manier kenbaar maken (zal waarschijnlijk niet nodig zijn, hij is enorm schuw en komt alleen bij ons als er niemand anders is), dan zetten we katlief op de grond en hij vindt het prima, zie het probleem niet zo....

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:49

Citaat:
produkten van Tea Tree waar zit dat oa in.


Zalfjes, of druppeltjes , shampoo.. dat soort dingen. Als je katten 's een keer een wondje hebben, smeer dan bv Mesitran ( honingzalfje) maar nooit ontsmetten of inzalven met Tea Tree!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:04

Waarom is dat slecht Jannepauli?

Ook geen eten, maar paracetamol mogen ze ook absoluut niet hebben, ik laat ook nooit m'n verpakking slingeren, omdat die kleien hier denkt dat zulke dingen zijn om mee te spelen :)
Verder moge ze hier nooit mee eten omdat ik bang ben dat het te zout is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:33

Jannepauli schreef:
Citaat:
produkten van Tea Tree waar zit dat oa in.


Zalfjes, of druppeltjes , shampoo.. dat soort dingen. Als je katten 's een keer een wondje hebben, smeer dan bv Mesitran ( honingzalfje) maar nooit ontsmetten of inzalven met Tea Tree!

Dat heb ik ook nooit geweten :oo

Ik ga maar Mesitran kopen dan :j

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:11

Citaat:
Waarom is dat slecht Jannepauli?


Hierom:

Uit het "Alternatief medisch Werkboek":

Van teatree olie denkt men vaak dat het een natuurlijk geneesmiddel zonder bijwerkingen is. Echter voor katten is teatree olie levensgevaarlijk. Dierenbezitters denken soms dat ze het kunnen gebruiken tegen vlooien of het ontsmetten van kleine wonden bij katten. Kattenbezitters moeten echter uiterst voorzichtig zijn, want slechts enkele druppels van deze olie kunnen al fataal zijn voor de poes.

De symptomen van een teatree vergiftiging kunnen zijn: stoornissen in het evenwicht, beven, spiertrekkingen, onrust, vermagering, diarree, lage temperatuur en duizeligheid die uiteindelijk vaak tot de dood leiden. De dieren hebben geen energie meer, willen niet meer eten of drinken en er treedt een leverbeschadiging op. De lever verwerkt deze stoffen namelijk niet, waardoor ze zich ophopen in de weefsels met alle gevolgen van dien, vaak dus dodelijk.

De giftigheid van teatree olie komt door het gehalte aan fenolen en terpenen. Door het likken van de vacht nemen de katten deze stoffen in een giftige dosis op en worden ziek. Fenolen zijn aromatische hydroxylverbindingen en terpenen komen in de etherische olie van planten voor. Beide soorten stoffen komen veel voor in de natuur en men herkent ze meestal door een aangename geur. Omdat fenolen en terpenen voor katten toxisch zijn en ook in andere etherische oliën kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld oregano, tijm of kaneel, moeten kattenbezitters ook geen andere etherische oliën gebruiken voor hun kat.
Kortom, wat voor mensen goed is, kan voor huisdieren gevaarlijk zijn