Chemisch castreren reu, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Chemisch castreren reu, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 14:41

Lees eerst even goed het verhaal waarom voordat er allemaal voor- en tegens komen!

Mijn heidewachtel van 15 maanden is vanaf pups af aan al een ongecontroleerde hond geweest. Enthousiast, druk, en ook zeker werklustig. Maar tijdens het begin van zijn pubertijd is hij steesd minder geconcentreerd geraakt omdat hij alleen maar met andere honden (vnmlk teven) bezig is. Speuren kan hij als de beste, maar hebben we op moeten geven door zijn gedrag om altijd maar achter de tevengeur aan te gaan. Behendigheid ligt m perfect, maar zodra hij iets anders ruikt is hij afgeleid hoe enthousiast en werklustig hij ook is. Corrigeren heeft geen zin, op zo'n moment is hij helemaal in zn eigen wereld en komt niks bij hem binnen.

Ook is hij al meerdere keren de poort uitgeglipt bij het passeren van loopse teven over de stoep. Mijn huis staat een stuk van de weg af, dus hij heeft én een sterke neus én ontzettend heftige hormonen. Toevallig was er op het strandpark laatst een loopse teef, onze hond heeft toen uit frustratie, onmacht en overmacht van zijn hormonen zelfs in het water gepoept omdat hij alle controle over zichzelf kwijt was. Boos zijn, vrolijk roepen, corrigeren, koekjes, het maakt allemaal niet uit. Op die momenten is hij op een compleet andere planeet.

Onze trainers hebben ons de mogelijkheid tot castratie voorgelegd. Om te kijken of het wel effectief zou zijn voor hem, is chemische castratie door middel van een chip met gereguleerde afgifte aangeraden. Op de club ook een hond (toevallig ook een heidewachtel) gezien die weer sociaal werd, ging spelen, alert en geconcentreerd was. Voor die hond was het ook echt een verlossing van zijn hormonale probleem.
Dierenarts vond het ook geen probleem, hij bestelde m wel en wilde m er wel inzetten (snel verdiende 80 euro toch?) Toch ben ik benieuwd naar ervaringsverhalen, over zowel de spuit met 6 weken werktijd en de chip. Wij willen deze stap eerst nemen voor we eventueel overgaan naar gehele castratie: Mocht het geen effect hebben weten we dat via deze tijdelijke weg.

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Afbeelding

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:45

Vriendin van mij had een hondje die op den duur niet meer spoorde,deed hele rare dingen,in huis plassen,agressief ,weet ik niet wat.
Ze hadden helemaal niet aan de hormonen gedacht omdat het zo een extreem gedrag was.
op aanraden van de dierenarts ook een chemische castratie gehad,en jawel het werkte.
Hij heeft er verder geen nadelige gevolgen aan overgehouden,het was voor hun gewoon om te zien of het daar(hormonen) weg kwam.

zonnebloem18

Re: Chemisch castreren reu, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:32

Ik denk dat je suprelorin bedoelt ik ken veel mensen die dit bij hun dekkaters gebruiken en dat het erg goed werkt.
Het is in elk geval een stuk veiliger als de injecties met hormonen.

De tijd dat het werkt verschilt in de praktijk wel enorm, bij de een is het maar 4 maanden en een andere katten werkt het nu al 9 maanden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:35

Wij hebben een hond gehad die dusdanig agressief was dat we het met injecties geprobeerd hebben.
Dit liet geen verschil zien.
Vervolgens een gedragstherapeute vanuit het asiel waar we hem vandaan hadden erbij gehad, maar de hond was echt te gevaarlijk.
Ik weet dus niet hoe het werkt bij honden die wel een normale opvoeding hebben gehad.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:37

Dus als ik het goed begrijp. Is die ´chemisch castratie´ eigenlijk
geen castratie, maar iets gelijks zoals een hormoonstaafje voor
een vrouw?
Een castratie is bij mijn weten blijvend. Dus als ze dat ding
weer uit de hond halen is hij theoretisch weer vruchtbaar?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:40

Je hebt voor de dames ook van die dingen die je in kunt brengen.
Wij kregen het advies om het chemisch te proberen omdat sommige honden agressiever worden na castratie.
Als het uitgewerkt is zou in principe de hond weer vruchtbaar zijn, bij heren (mensen) wordt ook weleens een soort chemische castratie gebruikt. Dit bij ziektebeelden die onder invloed van mannelijke hormonen opbloeien. Het heet natuurlijk dan anders (valt onder hormoonbehandelinen), maar uiteindelijk wel te vergelijken.

Als bij onze honze chemische castratie had geholpen, hadden we hem daarna echt laten castreren. Het was te kijken om wat castratie met zijn gedrag zou doen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:43

@ Barvrouwke: Ja klopt. Je kunt het vergelijken met het anticonceptiemiddel Implanon bij de vrouw. Wij gebruiken deze stap ook voor het kijken wat het met zijn gedrag doet. Rinus is nu niet gevaarlijk, maar wel onhandelbaar in situaties dat zijn hormonen het overnemen.

@ Zonnebloem18: Ik bedoel inderdaad superlorin. Dierenarts begon ook in eerste instantie over een hormooninjectie, maar mijn instructeurs bij de hondenvereniging hebben dusdanig veel praktijkkennis en ervaring met zulke methodes dat ik liever hun advies volg om zo'n chip te zetten. En nu jij dit ook kunt bevestigen, is dat natuurlijk wel prettig :)

Ook lijkt het mij voor de hond beter, maar dat is ook een beetje een gevoelskwestie :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:49

Oké ik snap het.
Klinkt als een goede optie. Ik heb er verder geen ervaringen
mee. Maar mits je geen rare dingen erover hoort zal ik het proberen.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:03

Onze vorig hond kwam uit het asiel, het was al een oudere reu, en erg onhandelbaar. Hij heeft zelfs een aantal mensen gebeten, zelfs de intructeur van de hondenschool... Het was btw wel een angstbijtertje (als honden bang zijn kunnen ze 2 dingen doen: of vluchten of zichzelf verdedigen (bijten, grommen etc)) De dierenarts opperde dat castratie misschien zou helpen, wij hebben eerst ook chemische castratie gedaan om te kijken of zijn gedrag veranderde, gelukkig werd hij hierdoor rustiger en iets minder agressief, daarom hebben we hem dan ook helemaal laten castreren. Dus het helpt wel degelijk :D Ik zelf ben trouwens van mening dat als je niet van plan bent met je hond te gaan fokken om de hond sowieso te castreren (reu) of steriliseren (teef). Magoed :D als ik jou was zou ik het gewoon proberen dan kom je er vanzelf achter of hij veranderd qua gedrag.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:50

Onze dierenarts adviseerd een reu niet te castreren als er geen problemen zijn, omdat de kans op tumoren daarmee groter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:31

Ik ben benieuwd of het werkt, Petulan.

Ik vind het moeilijk in dezen advies te geven, wel adviseer ik je (als de chip het gewenste effect heeft) je goed in te lezen over de effecten van castratie, positief en negatief.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:47

Als zo'n chip het gewenste resultaat opleverd, zou ik hem zeker laten castreren, waarom niet? Als hij met zichzelf in de knoop zit en lastig is door zijn hormonen, waarom zo'n hond dan nog met die frustraties laten lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:55

En waarom wil je niet meteen tot castratie overgaan? Dan gaat hij niet achter loopse teven aan. En ook al zal het geen gevolg hebben voor zijn eigen gedrag (en ik ben er zeker van dat hij er aardig van gaat bijdraaien), je doet er andere hondenbezitters iig een plezier mee. Mocht je niet willen of gaan castreren: ik vraag me echt af of je een dergelijke hond als dekreu moet gaan gebruiken .

Dus mijn vraag: waarom die chemische castratie?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:29

chemisch castreren is niet hetzelfde als een suprelorin staafje volgens mij?

We hadden ons Jack Russell reutje chemisch laten castreren.
Bij hem hielp het niets, hij bleef gewoon gek op de teefjes.
We hebben daarna toch besloten om het te laten casteren.
Dat was een goede keuze ;) Hij werd veel rustiger.

Mijn dek kater heeft wél een suprelorin staafje.
Hij kan hierdoor een ruime tijd niet bevruchten.
Het staafje is in februari ingebracht en werkt nog steeds ;)
Het lijkt nu net een gewone gecastreerde kater.

Zo'n staafje inbrengen kostte me € 100,-

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:36

onze teef was loops gekomen en toen hebben we onze reu ook chemisch laten castreren ( met een spuit). Hij had na een paar dagen geen interesse meer in de teef en werd veel rustiger

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:18

Cassidy schreef:
En waarom wil je niet meteen tot castratie overgaan? Dan gaat hij niet achter loopse teven aan. En ook al zal het geen gevolg hebben voor zijn eigen gedrag (en ik ben er zeker van dat hij er aardig van gaat bijdraaien), je doet er andere hondenbezitters iig een plezier mee. Mocht je niet willen of gaan castreren: ik vraag me echt af of je een dergelijke hond als dekreu moet gaan gebruiken .

Dus mijn vraag: waarom die chemische castratie?

Volgens sommige dierenartsen waaronder de mijne, wordt asgressief gedrag een enkele keer verergerd door een castratie en ook zouden gecastreerde reuen meer kans op tumoren hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:02

Ik heb juist het omgekeerde gehoord: dat er verhoogde kans op tumoren en onvruchtbaarheid is in het geval van een chemische castratie.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:09

Ik zou, in jouw geval, gaan voor een definitieve castratie. Ben je er gelijk vanaf. Het staafje/chip werkt maar max 6 maanden, maar soms ook maar 4 maanden. Je bent dus een stuk duurder uit. Van agressie na castreren heb ik wel eens gehoord, maar nog nooit echt meegemaakt. De kans daarop is erg klein (maar zeg nooit : nooit ;) ).
@ Raket: Heeft hij nu ook agressief gedrag? Hij gaat achter de teven aan, maar dat is gewoon de natuur ;). Want áls het verergert zou kunnen worden, dan moet hij het eerst hebben, en zo te lezen heeft hij daar nu geen last van :).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:18

@ sting, Helaas deze hond hebben moeten laten inslapen.
We zijn niet over 1 nacht ijs gegaan, maar we hebben oa castratie uitgeprobeerd. Dat veranderde overigens niets in zijn gedrag, het werd er dus ook niet erger van.

Wij hadden een hond uit een asiel met wrs een behoorlijk beladen rugzakje.
Uiteindelijk hebben we voor veiligheid gekozen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:06

Onze hond is chemisch gecastreerd. Hij werd als er een loopse teef was heel druk en probeerde telkens te ontsnappen. Nu hebben we hem chemisch gecastreerd om te kijken of hij er niet al te sloom van wordt.
Zijn gedrag is wel iets veranderd, hij is wat rustiger, maar heeft alsnog wel zijn drukke momenten (als hij wil spelen)
Verder is hij wel wat aangekomen, het was altijd een slanke hond (rond 10 kilo) en woog laatst 12,6 kilo.
Maar hij heeft nu niet meer die onrust in zijn lijf als er een loops teefje in de buurt is, en probeert niet meer te ontsnappen.
Ik denk dus dat het wel helpt. (hij is er trouwens niet aggressief van geworden)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:45

Wij willen zelf eerst met eigen ogen zien wat het castreren (in dit geval chemisch) met de hond doet. Wij lopen dus wel tegen problemen aan als de teven, ongecontroleerd gedrag, afgeleid zijn tijdens het werken, enz.

Omdat ik de voors en tegens van castratie ken wil ik deze eerst met een chip proberen te ontdekken bij mijn reu, voordat ik overga op een operatie waarvan het resultaat niet meer terug te draaien is. Als ik hem in 1x zou laten helpen en ik hou er een slome, rustige hond aan over heb ik spijt als een malle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:42

Ik vind het heel verstandig om het eerst eens uit te proberen, als die ballen er een keer af zijn, kun je ze er onmogelijk weer aan zetten :)