Kat krabt in het hout.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Kat krabt in het hout.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 10:51

Ter bescherming van mijn meubels mogen mijn katten niet in de woonkamer tenzij ik thuis ben. Ook 's nachts kunnen ze niet in de woonkamer. Mijn bank en stoelen laten ze dan ook netjes met rust, en ik heb geen problemen gehad ze hier van af te laten blijven.

In de hal heb ik echter een houten bankje staan, en hoewel ik twee krabpalen heb staan, heeft dat bankje tijdens mijn vakantie als vervanging gediend. Het resultaat is een ruig bankje. := Nu liever dat bankje dan mijn andere meubels, en het hout is weer bij te schuren en te lakken. Maar ik blijf natuurlijk niet bezig, dus nu moet de kat het afleren aan het hout te krabben. Ik heb hem nu twee keer betrapt, en hem weggejaagd (plantenspuit of een brul). Ook heb ik zijn voetzooltjes weer langs de krabpaal gewreven, in de hoop dat hij die weer gaat gebruiken. Toch blijft het bankje favoriet, en dan vooral als je niet kijkt of slaapt.

Ik meen me te herinneren dat wij vroeger voor een kat een smeerseltje (?) te hebben dat op het getergde hout gesmeerd kon worden, waarna de kat het geen aantrekkelijke krabplaats meer vond. Hielp prima. Ik kan het alleen niet terugvinden. Bestaat dit nog, en zo ja waar kan ik het krijgen?
Zo nee; zijn er andere middelen om hem dit af te leren?

RelarDevi

Re: Kat krabt in het hout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:33

Kan er geen stuk groot tak in je huis?
Ik heb het idee dat meeste katten toch voorkeur geven voor hout.

MarjonTampon

Re: Kat krabt in het hout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:35

Misschien kun je de krabpalen aantrekkelijker maken door er kattenkruid op te spuiten? Er bestaan kleine spuitbusjes met kattenkruidgeur. Heb deze bij de dierenspeciaalzaak zien staan. Misschien een idee?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:27

Probeer eens een paar valeriaandruppels (verkrijgbaar bij drogist) of inderdaad kattenkruid/catnip spray (bij dierenwinkel) op je krabpalen te doen en zet het bankje even weg. Hout is inderdaad onweerstaanbaar voor katten! vooral de zachtere houtsoorten.
Je zou anders ook citroensap (pas op voor uitbleken) op je bankje kunnen doen of katweg spray. Maar bankje weghalen en daar je krabpaal neerzetten helpt misschien ook.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:49

Onze poezen hebben 3 krabpalen in huis, maar favoriet zijn de pergola-palen buiten of de boom. Dus puur natuur-hout is toch lekkerder als zo'n krabpaal. misschien zoals hier boven al vermeld is; valeriaandrupples of andere druppels uit de dierenwinkel die poezen lekker vinden.