Advies/Ervaring gevraagd voor kat met nierziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lientje89

Advies/Ervaring gevraagd voor kat met nierziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:53

Ben op zoek naar advies/ervaringen van mensen met een kat met nierziekte,
onze kat heeft namelijk nierziekte en is er slecht aan toe en aangezien hier
toch veel mensen met dieren en ervaringen zitten, hoop ik dat er misschien nog een idee/suggestie o.i.d.
is wat onze kat zou kunnen helpen..

zal het verhaal hieronder posten, let wel; de kat waar het om gaat woont niet meer bij mij in huis (na scheiding van mijn ouders met mn moeder/broertje meegegaan en ik woon bij mn vader)

Het gaat om een nu 9-jarige zgn. 'huis-tuin-en-keukenkat' (miké) die we als kitten hebben opgehaald en sindsdien in ons bezit is.
hij heeft altijd droge brokjes kwaliteitsvoer gehad aangepast aan zn leeftijd/conditie..
met een jaar of 3 begonnen de klachten dat hij mager werd en veel dronk, daarmee zijn we naar de dierenarts geweest en
deze dacht dat ondanks zijn nog zeer jonge leeftijd (3) voor nierziekte hij dit toch had.. vanaf toen heeft hij speciaal voor
gehad voor katten met nierziekte, hij is hier goed van opgeknapt en weer aangekomen en werd weer kat.

Een paar maanden gaat het echter nu slechter met hem;
hij wordt weer steeds magerder, slechte vacht (wast zichzelf niet meer), drinkt veel (alles met water wat ie kan vinden) en is veel slomer geworden. We zijn weer naar de da geweest en op advies zijn we andere niervoeding gaan geven zodat hij misschien weer meer zou gaan eten, en borstelen we hem nu om zijn vacht in zo goed mogelijke conditie te houden.. miké zou geen pijn hebben alleen steeds slomer worden omdat hij eigenlijk langzaam vergiftigd wordt door de nierziekte, maar hij zou absoluut geen pijn hebben.

Afgelopen vrijdag zijn we weer met hem naar de da geweest omdat miké er erg slecht uitziet en die middag zelfs omviel met zn
achterkant.. hij is verschrikkelijk mager, eet nauwelijks, drinkt veel, is stuk slomer (praat/mauwt niet meer tegen je enz.) en
hij loopt nu dus ook trager met zn achterpoten wat wijder om evenwicht te houden zodat ie niet omvalt denk ik..
De da zegt eigenlijk niet zo veel, we hebben wederom andere voeding (waaronder natvoer in 4 smaken) voor zijn nieren meegekregen
en miké zou volgens hem vooral weer meer moeten eten om aan te sterken.
Op onze vragen wat we voor hem kunnen doen, hoe het verder zal lopen/gaan, of hij snel dood gaat (is vooral mn moeder bang voor)
en hoe ver we moeten/kunnen gaan kregen we eigenlijk niet echt antwoord, behalve dat hij dus moet eten en katten met nierziekte
nog jaren meekunnen.

hij heeft nu pilletjes om de nieren te ondersteunen en dus ook natvoer.. alleen wil hij dit ook niet echt eten, hij lijkt er geen trek/interresse in te hebben.. gisteravond vertelde mn moeder ook dat hij probeerde op haar bed te springen maar dit hem niet lukte..
terwijl dit eigenlijk altijd 'verboden' voor hem is geweest maar hij er stiekem toch zo graag lag.. nu mag hij overigens eigenlijk alles
en proberen we hem zoveel mogelijk te verwennen.. (alles qua eten/drinken wel strikt aan niervoeding al jaren)

als ik miké op dit moment zie en van mn moeder af en toe hoor springen de tranen echt in mn ogen..
het is altijd een hele levendige kat geweest met zn woordje klaar, hij mauwde/praatte altijd terug naar je, vloog achter propjes aan
en noem maar op.. en nu ;(

ik denk erover om zelf voor een 2nd opinion naar een andere da te gaan (ondanks dat mijn financiele situatie niet echt ruim is)
vooral om ook een andere deskundigere mening te horen en toch enigszins antwoord op de vragen kunnen krijgen wat we voor hem
kunnen doen en wanneer/of er een moment komt/is dat we afscheid moeten nemen van miké ;(
ondanks dat de da waar we tot nu toe zijn geweest daar niet op in gaat/het niet echt aan de orde lijkt te vinden vraag ik me wel
af hoe lang dit zo door kan gaan en of het nog 'katwaardig' is..

nou heb ik iets over 'spoelen' gelezen en vraag me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?
en hebben bokkers misschien andere ideeen/ervaringen/suggesties..
ik weet dat miké niet beter zal worden en dat hij nooit meer gezond zal worden.. maar 9 is nog zo jong voor deze ziekte en
ik wil absoluut niet dat hij moet lijden of iets..

ik hoop dat t zo beetje duidelijk is en dat er iemand is die hier op kan reageren, typ dit met tranen in mn ogen
als ik er aan denk hoe slecht de kat er imo aan toe is..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:33

Het spijt me om te moeten zeggen, maar het klinkt alsof je kat echt in het eindstadium van z'n ziekte zit. Als pillen en voer weinig effect meer hebben... spoelen is een mogelijkheid, maar persoonlijk vraag ik me af hoe dierwaardig het is. Mensen kun je uitleggen waarom je zoiets doet, een dier niet.

Wij hebben ook een kat gehad, aanlopertje die altijd meer buiten dan binnen was. Toen we gingen verhuizen moest hij binnen blijven, en viel het op hoeveel hij plaste. Hij bleek ook een nierziekte te hebben (was een jaar of 11), in een redelijk ver stadium helaas. Pillen waren er nauwelijks in te krijgen, het blikvoer at hij niet en de brokken na een maand of wat ook niet meer. Andere merken geprobeerd, maar hij vertikte het echt (na een dag of wat).
Dus uiteindelijk was het een kwestie van afwachten tot hij écht ziek zou worden. Het trieste is dat hij op een dag begon te zuchten/hijgen met ademen, alsof hij constant snurkte. Dat bleek een tumor in z'n keel te zijn, waar hij uiteindelijk aan overleden is.

Een andere dierenarts kan, maar ik denk dat het meer voor jezelf is dan voor je kat. Misschien kun je een dierenarts vinden die net wat meer uitleg kan/wil geven, zodat je daar je hart kunt uitstoten en precies weet waar je aan toe bent. Ik denk dat het heel duidelijk is wanneer het echt niet meer gaat, ze worden dan ineens ontzettend sloom, die van ons deed niets anders meer dan slapen op de bank.

Heel veel sterkte, ook voor je moeder, het is vreselijk te weten dat je een huisdier gaat verliezen :(:)

griebels

Re: Advies/Ervaring gevraagd voor kat met nierziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:38

Mijn kat was net 6 jaar geworden en heb ik af moeten geven aan acute nierziekte.
De klachten waren hetzelfde als die van jou nu heeft. Alleen mijn kat (vrouwtje gesteriliseerd) woog nog maar 1,5kg en had minder dan 10% overlevingskans. Toen ze zich ging verstoppen (dat doen katten die gaan sterven) heb ik meteen om 12u 's nachts de DA gebeld om haar in te laten slapen.
Zelfs het inslapen ging K*T, kotsend...

Iik ben het daarom ook helemaal eens met Yessy en dat je verder lijden moet besparen. Ja je kat heeft misschien geen pijn, maar voelt zich wel hondsberoerd (woorden van mijn DA destijds) daar over nadenkend, lijkt dat me zelfs erger dan pijn hebben.

Heel veel succes met je keuze! Denk in het voordeel van je kat!

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:56

bedankt voor de reacties,

vraag me zelf ook af hoe dierwaardig het is en zelf heb ik ook meer het idee dat we binnenkort toch nare beslissing moeten maken hem in te laten slapen ;(

maar mn broertje is helemaal gek met de kat en t is gewoon moeilijk omdat je er eigenlijk nooit aan toe bent denk ik om afscheid te moeten nemen van je dier..

het is ook lastig omdat de dierenarts eigenlijk niet reageert op de vraag of/hoe/wanneer je afscheid moet nemen.. ;(

maar aan de andere kant als ik alles op een rijtje zet hoe hij er nu aan toe is;
niet meer kunnen rennen/spelen
nauwelijks meer eten
zichzelf niet meer kunnen wassen
verschrikkelijk mager
regelmatig ziek met overgeven enz..

en vraag me ook wel af in hoeverre, wat jij ook al zegt griebels, hij daar last van heeft, ookal heeft ie dan geen pijn..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:13

De oude kat van mijn ouders had ook slechte nieren. op een dag was ze weg en lag ze bij de buren onder een struik. Mijn ouders naar de DA en daarging poes aan het infuus. Dat en medicijnen moest zo'n 6 weken helpen. na 3 weken begon poes weer ziek te worden. Toen heeft mijn moeder haar in laten slapen. als ikjouw verhaal zo lees denk ik dat het genoeg is geweest voor poes en dat het tijd wordt dat jullie afscheid gaan nemen. Tuurlijk is dat ook niet makkelijk. Je zal je broertje uit moeten leggen dat poes erg ziek en niet meer beter wordt. Dood gaan hoort bij het leven. En vaak gaan jonge kinderen vrij snel over op de orde van de dag. Waar wij nog dagen verdriet van hebben, zijn hun het na een uurtje alweer vergeten. En je broertje zal het moeten leren dat je van dingen waar je veel van houdt afscheid moet nemen. Gezien de slechte conditie van poes, denk ik dat de nierziekte ver gevorderd is. hoe naar ook, maar voor poes is het beter als jullie snel een beslissing kunnen nemen. Wens je er veel sterkte mee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:50

Mijn kat is dinsdags naar de DA gegaan, mocht meteen blijven en kreeg zakken met vocht toegediend etc... Zaterdagnacht heb ik haar in laten slapen.

Een DA zal nooit zeggen wanneer jij je kat moet laten inslapen, dat mogen ze niet.
Maar als ik alles zo lees, had ik die kat al lang naar de hemel gestuurd...

Dat je broertje er zo gek mee is kan ik begrijpen, wat ik niet kan begrijpen is dat dat als reden gezien wordt om het inslapen uit te stellen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:42

heeft de DA wel een bloedtest gedaan om te kijken naar de nier- en leverwaarden? Als hij al zo slecht is heb je kans dat zijn nieren het al helemaal niet meer doen en dan vergiftigen ze zichzelf, ze gaan steeds minder eten omdat ze misselijk worden en dan worden ze weer misselijk van het niet eten en dat is niet best! Dan is het rap afgelopen.
Krijgt de kat nu Fortekor?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:19

zelfde vraag + je kunt echt pas zeggen na een infuus of een kat het gaat redden of niet. De waardes moeten dan aanzienlijk dalen.

Uit eigen ervaring, ik heb katten die onmeetbare waardes zien opknappen en het nog 4-5 jaar goed doen. Momenteel heb ik een kat die een ureum van 27 heeft en crea van 400+ en die ziet er goed uit, eet goed , merkt er weinig aan. Er wordt natuurlijk nu wel de nodige maatregelen getroffen zoals fosfaatbinders, nierdieet en enacard- maar dit kwam uit de bloedproef die ik voor al mijn katten (da aan huis ;) ) heb laten nemen.

Even over nierdieet, voor een kat met nierfalen is dat het beste....MAAR al willen ze alleen maar tonijn uit blik, eten moeten ze, dus fixeer niet op een nierdieet! Eerst goed eten, dan pas dieet ! Verder kun je aan gewoon dieet fosfaatbinders toevoegen zoals ipaketine, om de "schade" te beperken.

Persoonlijk vind ik dat een nierkat pas een eerlijke kans heeft gekregen als hij 3 dagen gespoeld is. Omdat het een vicieuze cirkel betreft nierziekte-misselijk- niet eten-misselijk- met infuus kun je de kat de kans geven deze cirkel te doorbreken. Dit is mij al verschillende keren gelukt- voor meerdere katten en meerdere jaren. Dan pas kun je fortakor of enacard etc. + dieet een eerlijke kans geven- maar dat is mijn mening !

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:04

Hier ook iemand die 4 jaar geleden een poes met nierfalen heeft af motten geven |( . Ze begon over te geven, dus DA en spuitje. Afijn, 1 week later, incl. 3 spuiten + infuus en nachtopname later zei oudere DA tegen me: meis, ze heeft accuut nierfalen en dat wordt niet meer beter dus helaas ... ;(

Toen heb ik uit voorzorg poes 2 bloed laten trekken en deze had het ook in lichte maten. Dus idd fortecor en speciaal voer. 3 weken geleden kreeg ze het heel erg moeilijk, bleek ze verstopt te zitten. Ze at niet meer, alles kwam er uit. Dus clisma erin, soort astronaten voer en nu afwisseling met voer en gras.
Ze doet het best goed maar ja, als het doorzet, dan weet ik het al :( ...
Op den duur houdt het op, bij de ene eerder dan bij de andere; heb ik uit ervaring geleerd..
Wens je veel sterkte Y;(

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:06

sheela: broertje is niet echt broertje, hij is wel 2jaar jonger maar 17 ;) maar dat is ook niet reden dat we hem niet in zouden laten slapen..

het is meer op het moment dat we daar wel steeds meer (of iig ik) aan denken..

hij krijgt idd fortakor op dit moment..
binnenkort gaan we denk ik (zo snel mogelijk) met zn allen om de tafel zitten om door te spreken..
bloed is naar mijn weten niet geprikt, wel zijn (paar maand terug) urinewaarde getest, wat precies weet ik niet maar er kwamen wel veel te hoge waarden uit..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:12

Als ik het zo lees denk ik ook dat het dierwaardiger is om het diertje in te laten slapen. Bespaar hem verder lijden. Hoe moeilijk die beslissing ook is.

Sterkte

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:40

helaas heb ik maar al teveel ervaring met nierfalen.
ik heb (had) 2 perzen waarvan nu nog maar 1. de oudste had nierfalen en is helaas ingeslapen op 6 jarige leeftijd. hij ging heel snel achteruit.

kleine broertje heeft het helaas ook maar die doet het nu goed op voer..
ik heb een oude tante lopen van 16 en die heb ik van de week na laten kijken en haar niertjes zijn nu ook niet meer helemaal ok.

Ik werk op de kliniek dus zie erg veel katten met nierfalen.

Als ik zo jou verhaal lees ben ik heel erg bang dat je afscheid moet gaan nemen, hoe moeilijk het ook is..

Een DA mag indd niet zeggen wanneer het niet haalbaar meer is, maar bij ons doen we dat wel. op een heel voorzichtige manier.. het is dan aan de eigenaar wat die er mee doet...

Maar ik denk niet dat jou katje er nog boven op gaat komen, als hij niet meer reageerd op de fortekor is dat geen teken..
het spijt me om te zeggen maar ik zou er niet te lang mee wachten.. second opinion bij een andere DA maakt niet veel uit denk ik, gezien wat je omschrijft.. stoppen met eten, overgeven, niet meer wassen.. als een erg zieke kat dit allemaal heeft zegt het eigenlijk genoeg...

sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:19

lientje89 schreef:
Op onze vragen wat we voor hem kunnen doen, hoe het verder zal lopen/gaan, of hij snel dood gaat (is vooral mn moeder bang voor)
en hoe ver we moeten/kunnen gaan kregen we eigenlijk niet echt antwoord,

En zelf komt het niet in je op om de DA te gaan interviewen?
Dr is geen bloed getrokken, en toch wordt er een medicijn voorgeschreven en medicinaal voer...Ik weet niet hoor maar vind ik vrij stoïcijns overkomen.
Verders ga ik helaas wel met mn voorgangers mee, als een kat al in zo'n stadium zit zit je wel aan het eind. Ik zit hier met een kater van 17 met chronisch nierfalen, maar die laten we om de tijd prikken (bloed) en krijgt medicijnen.
Hij is (gelukkig) nog niet zo ver als jou katje, als hij ooit zover komt zou ik hem laten gaan.
Sterkte, ik hoop dat je de volgende keer meer info krijgt (Of informeert) van je DA, jou vertellen dat hij ingeslapen moet worden maar iets meer info mag best wel...

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:27

@chiqa: stoïcijns zou ik t zeker niet willen noemen. de kat woont niet meer bij mij in huis maar bij mn moeder en broertje, ik zie hem dus ook niet heel vaak maar af en toe en hoor het een en ander van mn moeder, wat niet maakt dat ik minder betrokken bij het beestje ben aangezien we m vanaf 6 weken oud tot nu hebben gehad (na de scheiding van mn ouders woont ie alleen op andere adres dan ik). Ik ben niet elke keer meegeweest naar de da, maar de laatste keer wel. daar heb ik ook een en ander gevraagd en omdat t me zoveel doet ben ik verder gaan kijken/lezen en oa. dit topic gestart.. Daarbij ben ik niet degene of de enige die over de kat gaat,
en ben ik niet degene die de beslissingen kan/moet nemen.. maar dit doet er nu niet meer heel veel toe..

vannochtend vroeg werd ik wakker gemaakt door mn vader omdat mn moeder gebeld had dat miké erg slecht was, we zijn er direct heen gegaan en vanaf t moment dat ik m zag tot nu zijn de tranen niet weg geweest..
de afgelopen uren was hij heeel erg achteruit gegaan, en toen wij (mn vader en ik) kwamen liep niet meer en was er gewoon heel slecht aan toe.. we hebben de da gebeld en zijn daar naartoe gegaan..

om 7uur vannochtend hebben we onze lieve, stoere, vrolijke miké in laten slapen..
|( |( |(

kan zeggen dat ik er kapot van ben, rode ogen van t huilen..
maar ook rustig, dit is t beste wat we konden doen voor hem,
minder zeer doet t er echter niet van..
|(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:50

ach meis, veel sterkte met het verwerken van dit verlies, het is nooit leuk om mee te maken maar in dit geval wel het beste voor Miké.

Toch is het jammer dat er geen bloed is getest, dan hadden jullie wellicht nog eea kunnen doen, laat dat een les zijn voor de volgende keer dat je zoiets meemaakt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:59

Sterkte.. het is altijd moeilijk om je maatje te verliezen..
Voor mike is het het beste, hoop dat jullie je snel wat beter voelen...

ik hoor veel mensen over bloedprikken, maar aan het soortelijk gewicht van de urine (concentratie) kan ook erg veel gezegd worden hoor.
Als het sg. erg laag is in combinatie met de symptomen van deze kat is bloedprikken niet nodig.. daar kan al een diagnose uit getrokken worden..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:09

gaat niet alleen om de nieren maar ook om de leverwaarden, leverfalen geeft een beetje dezelfde symptomen (niet meer willen eten, misselijk zijn, slap lopen etc)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:13

Ja oke dat is waar..
een nier probleem was het zowiezo want dat zagen ze aan de urine, alleen de andere organen konden indd ook verzwakt zijn...

ik snap je ;)

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:29

dank jullie wel.. pff, ben helemaal beetje van slag ;(

over bloedprikken, toendertijd dat hij klachten kreeg (aantal jaar terug) vond de da dat niet heel erg nodig omdat t vermoeden nieren of suiker was.. hij is toen op nierdieet gegaan en aangezien hij daarvan heel erg opknapte was dat de diagnose..
laatste jaar/half jaar toen hij weer beetje achteruit ging is er idd urine getest en mn moeder had t er vandaag over dat de da toen ook iets met bloed uit zn oor heeft gedaan (?) hoe en wat precies weet ik niet, was er niet bij.. maar er is wel een en ander getest, alleen deze da is niet meest reguliere da uit een praktijk, maar 1 die eigen praktijk heeft en altijd erg veel tijd neemt voor het dier zonder meteen je hele portemonnee te moeten legen zeg maar..

voor een volgende keer (al hoop ik doe nooit mee te maken) of later bij mn eigen dieren zal ik denk ik ook zeker bloed ed. meenemen en met wat ik nu weet.. niet dat miké nu te lijden heeft gehad of dat we laconiek/nonchalant oid hebben gehandeld.. altijd naar beste weten en met da erbij.. maar voor mezelf had ik er misschien nog andere da bij gehaald (en dit topic ook beetje vanuit dat idee) maar voor miké was dat niet meer van toepassing, zijn nieren hebben hem nu na jaren ingehaald.. :(

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:31

ik denk dat hij al in zo'n stadium was dat je er niks meer aan kon doen... ik las gister je verhaal en toen dacht ik.. o o dit gaat niet goed.

nierenfalen kunnen op het laatst erg snel gaan. ik weet hoe het is.. op een gegeven moment kan je er niks meer aan doen :(

nogmaals sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:35

Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je katje....Met nierkatjes krijg je ook een speciale band ze zijn ook zo aandoenelijk met hun plukkerige vacht en hun wiebelende tred.
Don_Zhivago schreef:
ik hoor veel mensen over bloedprikken, maar aan het soortelijk gewicht van de urine (concentratie) kan ook erg veel gezegd worden hoor.

Weer wat geleerd, was even bang dat deze DA niet zijn zakken aan het vullen was maar dat is gelukkig niet zo!

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:21

Don_Zhivago schreef:
ik denk dat hij al in zo'n stadium was dat je er niks meer aan kon doen... ik las gister je verhaal en toen dacht ik.. o o dit gaat niet goed.

nierenfalen kunnen op het laatst erg snel gaan. ik weet hoe het is.. op een gegeven moment kan je er niks meer aan doen :(

nogmaals sterkte

t is zeker heel snel gegaan, afgelopen vrijdag nog naar da geweest omdat we ons erg zorgen maakte om hem..
da had zoiets; als ie gaat eten komt t wel goed en hij kan nog jaren mee.. maar mn gevoel was toch niet helemaal oke,
en mede daarom topic ook geopend en de laatste dagen is ie heeel snel achteruit gegaan idd.. vannochtend zeiden mn moeder en broertje ook dat ie sinds gister eigenlijk ook niet meer wou drinken en eten..
en uiteindelijk had ie ook al bijna 6 jaar nierziekte..

ergens geeft t toch ook wel rust dat ie er nu niet meer is, hoe raar en dubbel het ook klinkt.. het is ook goed zo, hij was gewoon zo
achteruit aan t gaan/gegaan de laatste dagen.. maar vanmiddag sta ik in de winkel en barst bijna weer in tranen uit, zie m zo weer op mn schoot liggen terwijl ie werd ingeslapen.. |(

bedankt nog voor alle reacties,
moet zeggen dat ik t erg fijn vind en dat t ook wel 'verhelderend' werkt om uberhaubt zelf alles zo op te schrijven, geeft toch net iets ander beeld ook voor jezelf dan als je er middeninzit..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:41

Ach wat naar dat je hem zo snel toch in hebt moeten laten slapen. Het is in ieder geval het beste voor de poes. Je hebt hem wel verder lijden bespaard. Het is nooit leuk om dit soort dingen te moeten laten doen, maar soms kun je niet anders. Sterkte!