moedercavia dood..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tryntsje

moedercavia dood..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:42

hallo
toen ik deze middag bij mijn cavia's kwam lag mijn cavia levenloos in de kooi ;(
En het ergste is ze had 2 jongen :(:)
dus ben ik naar de winkel gerached en heb een injectiespuit gekocht..
en daarna heb ik ze elk 7.5 ml koffiwmelk gegeven..
vanavond weer even wat geven!!
nog meer tips over bijvoeden??..

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:43

Koffiemelk.. :?
Ik zou als ik jou was de DIERENARTS even opbellen, die kan je stukken beter advies geven als het internet. :? :? :? :?

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:44

Beter geitenmelk als koffiemelk.

Brinta met geitenmelk,
Olvarit Wortelhapje (Let op: ZONDER aardappels!)

En inderdaad, de da raadplegen.
Nog een tip: wordt lid van het Caviaforum http://www.nhdp.nl/caviaforum3
Hier zitten een hele hoop fokkers met jarenlange ervaring!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:02

tryntsje schreef:
hallo
toen ik deze middag bij mijn cavia's kwam lag mijn cavia levenloos in de kooi ;(
En het ergste is ze had 2 jongen :(:)
dus ben ik naar de winkel gerached en heb een injectiespuit gekocht..
en daarna heb ik ze elk 7.5 ml koffiwmelk gegeven..
vanavond weer even wat geven!!
nog meer tips over bijvoeden??..

Koffiemelk voldoet niet aan moeder melk, hop naar de DA dus en voor goede melk zorgen!

hoe oud zijn de caafs?

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:42

al aardig oud anderhalve week ofzo maar ik dacht dat koffiemelk aan de eisen voldeed.. niet dus!!
morgen zal ik voor goeie melk zorgen..
Of wortelhapje..

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:42

tryntsje schreef:
al aardig oud anderhalve week ofzo maar ik dacht dat koffiemelk aan de eisen voldeed.. niet dus!!
Of wortelhapje..

Waarom heb je dieren als je niet eens de moeite neemt om ze mee te nemen naar een dierenarts?
Ik vind dat zo walgelijk.. :n Je weet dat er iets verkeerd zit, moeder dood, gaat zelf lopen rommelen in plaats van dat je gewoon even advies inwint bij de dierenarts.. Echt... :n

Jolandaa_

Re: moedercavia dood..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:45

een cavia is een dier wat in principe zonder moeder kan leven.
ze drinken weinig tot geen melk bij moeders. maar hoe je dit op moet lossen durf ik niet te zeggen. inderdaad melk. maar water kan ook. genoeg groente en fruit waar ze ook vocht uit kunnen halen..

meer info kan ik zo niet geven. dit is het enige wat ik zo weet...

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:45

Dit is bij ons ook eens gebeurd, ik heb toen speciaal spul bij de dierenwinkel gekocht en een speciaal flesje. Overigens is het goed te doen hoor om de jongen met de hand groot te brengen, zeker als ze al bijna 2 weken oud zijn. Succes en bel anders je dierenarts morgen eens voor advies, maar op internet via goede sites kun je ook een hoop vinden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:47

Ier_ schreef:
tryntsje schreef:
Of wortelhapje..

Waarom heb je dieren als je niet eens de moeite neemt om ze mee te nemen naar een dierenarts?
Ik vind dat zo walgelijk.. :n Je weet dat er iets verkeerd zit, moeder dood, gaat zelf lopen rommelen in plaats van dat je gewoon even advies inwint bij de dierenarts.. Echt... :n

Ik lees nergens dat ze al wist dat er iets verkeerd zat, dus dat zijn weer van die opmerkingen die je nergens terug kan vinden.

TS ik zou gewoon morgen de DA even bellen, kost je niks en dan weet je precies wat je moet doen.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:47

Er zijn een hoop cavia baby's die groot gebracht worden met een spuitje dwangvoer.
Een da kan helpen maar er zijn er ook een hoop die gewoon te weinig weten van cavia's.

Zet een schaaltje Brinta met geitenmelk in het hok, let op: Bakje niet direct in het hok zetten, Brinta zet altijd eerst nog een beetje uit.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:50

zeg zeg laten we het eens even aardig houden hier! dat de TS dit heeft gedacht bewijst maar weer dat ze WEL verder denkt dan haar neus lang is ze had er ook gewone koeienmelk kunnen geven of gewoon helemaal niets. dat jullie het nou allemaal zo geweldig doen daar kan zei natuurlijk niets mee!

TS: in principe kunnen de cavias wel zelf al vast voedsel eten zorg dus voor brokjes water en hooi ik zou nog een beetje voorzichtig zijn met veel groen voer.... ik weet niet of er echt specifieke cavia namaak melk bestaat dus misschien even informeren naar alternatieven, ik zou de jongen meenemen naar de DA even grondig na laten kijken en de mogelijkheden bespreken en eventueel melk kopen/bestellen via de DA.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:50

met anderhalve week kunnen ze ook als het goed is al wat zelf eten. (rode) paprika, witlof, andijvie, komkommer, kunnen ze wel aardig weg krijgen al, dat is ook niet zo hard om te bijten. En dan idd wortelhapje. Voor melkvervanger moet je idd gaan voor geitenmelk of bij de DA iets halen.

http://www.caviaonline.nl, kan je ook veel fokkers vinden die je kunnen helpen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:52

Citaat:
Bijvoeren van (wees)jongen

Is er geen pleegmoeder voor handen dan kunnen de jongen, als je merkt dat ze te weinig voeding krijgen, bijgevoerd worden. Als ze klein blijven krijgen ze onvoldoende voeding binnen. Zodra je merkt dat hun heupjes beginnen in te vallen en plooien gaan vertonen dan moet direct (melk/Brinta) bijgevoerd worden. Laat de jongen gewoon bij de moeder. Als de moeder gewoon genoeg melk heeft en de jongen groeien goed, dan mag niet bijgevoerd worden! Eigen melk is veel beter dan bijvoeding.

De jongen kunnen met volle melk of oplosmelk (niet koud)) uit een pipet worden gevoerd (ca.10-20 ml melk per dag per jong). Meestal hebben de jongen het snel in de gaten en komen al naar voren als je het hok open doet. Jongen tot 5 dagen oud om de twee - drie uur voeren ('s nachts hoeft niet). Daarna tot 1,5 week oud om de 4 uur. De jongen krijgen dan 1 -2ml (tot 5 dagen) en ca.3 ml (na 5 dagen) per voederbeurt. Geef de jongen niet meer (of vaker) dan deze hoeveelheden melk want ze moeten ook zelf krachtvoer en hooi gaan (leren) eten. Bovendien kan te veel koemelk schadelijk zijn.

Als ze ongeveer 5 dagen tot 1 week oud zijn kan overgeschakeld worden op Brinta. In begin slappe Brinta die met het spuitje of pipetje kan worden gevoerd. Als ze dat net zo gretig eten als de melk dan kan de Brinta in een bakje worden gezet en kunnen ze leren uit het bakje te eten door ze eerst met een lepeltje te voeren. Je kan 2 - 3 keer per dag brinta in het hok zetten, ze zullen zelf naar behoefte eten. De jongen hebben ook vitamine C nodig (3 mg vit C per jong per dag). Dit kan de eerste week in de Brinta worden opgelost. Zorg bovendien dat er altijd krachtvoer aanwezig is, ze moeten met 2 weken naast de Brinta ook krachtvoer eten. Als blijkt dat ze nauwelijks krachtvoer eten dan moet de Brinta gematigd worden. De voedingsstoffen die niet in de Brinta voorkomen moeten ze namelijk binnen krijgen via het krachtvoer. Geef daarom compleet voer voor cavia's. De Brinta hoeft niet langer worden gevoerd dan tot 3-4 weken oud, afhankelijk van de grootte van de jongen. Hele kleine jongen kunnen wat langer bijgevoerd worden maar echt niet langer dan 4-5 weken omdat ze moeten leren om het gewone voer te eten.

Wanneer de moeder is overleden en er is geen pleegmoeder voorhanden dan kunnen de jongen de eerste dagen in een apart hokje met een kruik worden gehouden. Als ze ongeveer een week oud zijn kunnen ze bij een volwassen cavia gezet worden. Ze nemen dan de gewoonten van de oudere cavia over.

Houdt de jongen goed in de gaten.

Houdt dit in het algemeen goed in de gaten. Als jongen niet goed groeien en ze krijgen ingevallen heupjes (en bolle ruggetjes) dan moet meteen ingegrepen worden. Controleer de tepels van de zeug. Geeft ze wel melk? Zijn de tepels ontstoken (opgezwollen en rood)? Als de zeug geen melk geeft kan er weinig aan worden gedaan. Geef de zeug veel rust en wellicht komt de melkproductie weer op gang.

http://members.chello.nl/f.koornneef/fokkenalg.htm

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:10

Het zeugje produceert gedurende 2-3 weken melk, maar al enkele dagen na de geboorte beginnen de jongen met de opname van vast voedsel en water. Op een leeftijd van 15-28 dagen worden de kleintjes gespeend. Moederloze jongen kan men gemakkelijk grootbrengen met de fles met Nutri-Soja (babyvoeding) als voeding, dit moet opgewarmd worden tot 38 0 C of vervangende moedermelk voor zoogdieren en wat ook erg goed blijkt te zijn geitenmelk. Bouw groenvoer langzaam op!