Mijn konijn van bijna 8 jaar was gisteren ziek. Ze was nogal suf vergeleken met normaal en ze had haar eigen onder geplast. Gelijk de dierenarts gebeld en ze wou dat ik meteen langs kwam. Ze bleek een verstopping te hebben en heeft een pijnstiller gehad en ik heb zelf nog medicijnen mee gehad. Ik was er gelukkig wel snel bij. Dit was gisteren rond 1 uur. Ik moest haar ook dwangvoeren, maar gisteravond zat ze weer aan het stro te knabbelen en ze huppelde weer een beetje rond. Ook stribbelde ze vanochtend flink tegen met de medicijnen geven, dus ze voelt haar eigen duidelijk beter. Maar er lag vandaag ook diarree in de kooi. Is dit nou goed en een teken dat de darmen weer op gang zijn of is dit juist een slecht teken. Ik kan niet zien of ze nu weer normale keutels heeft, want er zit nog een konijn bij.
Manou
Geplaatst: 23-08-09 23:02
Is het echt diarree en hoe erg is het of zijn het trosjes zachte blindedarmkeutels? Die horen ze normaal weer op te eten, maar als ze zich niet goed voelen kan het zijn dat die blijven liggen.
Ik weet dat bij mensen diarree ook voor kan komen bij verstopping, wellicht bij dieren ook? De darmen zitten dan zo vol gestopt dat de normale darmbeweging verdwijnt. Het vocht wordt niet uit de ontlasting gehaald en kan langs de verstopping heen naar buiten. Daardoor lijkt het of er sprake is van diarree, maar in werkelijkheid zit er nog steeds een verstopping in het lichaam.
Het zou kunnen dat het een reactie is op de medicijnen. Tegen diaree zou je volkoren beschuit kunnen geven dat stopt goed. Verder wellicht een optie de konijntjes voor 1/2 dagen uitelkaar te halen dan kun je goed zien hoe het konijntje poept.
Er kan idd sprake zijn van verstoppingsdiarree! niks stoppends geven tot je zekerheid hebt wat voor diarree het is. en idd even de familie apart voor observatie wie poept wat ?als je twijfelt weer even naar de dokter
Dankjewel voor jullie reacties. Ze heeft verder gelukkig geen diarree meer gehad en ze huppelt vrolijk rond. Mijn moeder gaf haar toenstraks wat groen van de wortels en dat vond ze erg lekker, dus ik denk dat het de goede kant op gaat. Wel ontdekte ik gisteren een gezwel op haar buik, maar daar heeft ze verder geen last van als ik het aanraak.
Met het zieke konijn gaat het gelukkig weer helemaal goed. Mijn andere konijn is helaas gisteravond plotseling ziek geworden en vanochtend overleden. Ze had een bacterie en 4 graden ondertemperatuur. Hoe ze de bacterie oplopen is niet bekend en ook niet of het besmettelijk is. De symptomen die mijn andere konijn had lijken niet helemaal op de bacterie, maar ik vermoed toch dat zij het ook had en dat de bacterie besmettelijk is. Lijkt me anders wel sterk dat beide konijnen binnen een week ernstig ziek worden.