Bij elkaar houden van familie (hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Bij elkaar houden van familie (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:17

Hallo,

Wij hebben een witte herder van net 2 jaar.
Een harstikke leuke hond maar als we met het hele gezin op pad zijn hebben we een probleem.

River, (zo heet de hond) wil graag heel het gezin bij elkaar houden.
Als een lid van het gezin weg loopt van de rest begint hij heel hard te piepen en aan de riem te trekken. Het is niet zomaar een beetje piepen maar eigenlijk gewoon krijsen :Y)

Wij denken dus dat hij denkt dat hij het gezin bij elkaar moet houden.
Maar we willen hem graag leren dat dat niet nodig is en dat het helemaal niet erg is als er iemand van het gezin even weg loopt.

Nou was mijn vraag of jullie goede tips hebben om onze hond te laten wennen en het splitsen van de familie zonder dat hij totaal in paniek raakt.

Alvast bedankt!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:28

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat River denkt dat hij de roedelleider is O:)
Hij wil iedereen graag beschermen tegen de grote boze wereld, daarbij komt ook nog eens dat hij een herder is. Een herder wil graag herderen ;)
Ik denk dat als je de orde hersteld :list: dat het probleem verholpen is.
Een echte aanrader naar mijn idee is het boek "de vrouw die luisterd naar honden" van Jan Fennel :j

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 14:45

Dankje:)

Ja zoiets dachten we zelf ook al;)
Het probleem is ook wel dat mijn moeder het heel moeilijk vind om consequent tegen hem te zijn.. En dat heeft hij juist heel erg nodig naar mijn idee. Ook omdat hij nog zo jong is ;)
Laatst bijgewerkt door RM_ op 23-08-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:53

Als je googelt op Jan Fennel krijg je vast ook al wat tips over hoe je de rangorde kunt herstellen.
Daarbij is het wel belangrijk om consequent te zijn, inconsequent zijn is niet eerlijk tegenover de hond.
Hopelijk kun jij je moeder daarvan overtuigen ;)

Anoniem

Re: Bij elkaar houden van familie (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:42

heeft je moeder nooit op cursus gezeten met hem daar komen deze punten namelijk ook aan de orde :) Je poedersuiker altijd alsnog op cursus gaan een herder kan erg onzeker zijn en hierdoor verkeerd gedrag gaan ontwikkelen, zou dit gedrag niet tolereren.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:40

Mijn moeder zit nu met hem op curcus indd.
En het gaat ook al beter :)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:24

Een roedelleider piept en gilt niet naar de reodel hoor. He tlijkt me meer verlatingsangst.Kan de hond goed alleen zijn?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:33

Ik weet niet of het verlatingsangst is omdat de hond het al doet als er 1 gezinslid een stukje wegloopt.
Mij lijkt het eerder dat de herder erg onzeker is en toch de rol van roedelleider heeft die de groep in deze "gevaarlijke" wereld bij elkaar wil houden. Als de herder ziet dat er 1 wegloopt en niet naar haar luisterd dan kan ik mij toch wel voorstellen dat ze hysterisch wordt :o

Sommige vormen van verlatingsangst hebben overigens ook te maken met de rangorde.

TS, goed dat je moeder naar cursus gaat, daar zal ze vast veel van opsteken ;)

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:50

Hmm verlatingsangst.. Ik weet het eigenlijk niet.
Hij kan wel goed thuis alleen blijven. Maar hij vind het niet leuk als we weg gaan. Dan staat hij voor het raam te blaffen als we naar buiten lopen. Maar als we eenmaal weg zijn is er niks aan de hand en gaat hij gewoon liggen slapen. Een jaar geleden ging hij als we weg waren allemaal dingen van ons pakkenen kapot maken maar dat is nu gelukkig wel over :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:15

diessel schreef:
Een echte aanrader naar mijn idee is het boek "de vrouw die luisterd naar honden" van Jan Fennel :j

Een echte aanrader voor in het haardvuur, ja! :D
Ik vind dit echt een heel slecht boek en de theorie van die vrouw klopt van geen kant. In de moderne gedragstherapie is de roedeltheorie zoals Jan Fennel hem uitlegt allang achterhaald. Lees dan liever eens een boekje zoals 'Dominantie, feit of fictie' van Barry Eaton.
Ik vind het door TS beschreven gedrag van de hond helemaal niet lijken op dominant, maar eerder op onzeker gedrag. En het is inderdaad wel een beetje herdereigen om de groep liever bij elkaar te zien.
Ik denk dat je dit gedrag gewoon moet proberen er uit te trainen door er op te oefenen. Aandacht van de hond vragen en hem afleiden van het feit dat er even iemand weg gaat. Aandacht van de hond goed belonen. Zet die situaties die hij moeilijk vindt in scene, ga met de hele familie op een veldje en loop om beurten eventjes weg terwijl degene die de hond aan de riem heeft probeert zijn aandacht vast te houden.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:58

We gaan morgen oefenen op het veldje achter ons huis. (met dat weglopen)
De hond is tegen ons indd niet echt dominant.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:57

Het kan best zijn dat hij onzeker is en dat hij ondanks dat toch het idee heeft dat hij de roedelleider moet zijn.
Elke hond reageerd anders. Ook onzekere honden kunnen roedelleider worden, ondanks hun onzekerheid, want als zij het idee hebben dat in de rest van de roedel (het gezin in dit geval) niemand de leiding overneemt, moet hij het wel doen, anders gaat de roedel dood. (zo "denkt" een hond)
Dus zo krijg je soms dat onzekere honden toch de leider moeten zijn, terwijl ze dit helemaal niet willen.

Ik had die Jan Fennel eens opgezocht, maar wat een geklets zeg, is echt onzin wat daar geschreven wordt.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:57

Maar hoe kan je zo'n hond er dan van overtuigen dat hij de roedelleider niet hoeft te zijn?
Ja door zelf de leiding te nemen, maar op welke manier?

Bedankt voor het meedenken iig ;)