Abnormaal veel haar verliezen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Abnormaal veel haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:32

Hoi,

Wij hebben hier thuis een kortharig hondje. Natuurlijk verliest elke hond haar, maar het lijkt erop alsof het in de afgelopen paar maanden zo ontzettend veel erger is geworden.
Normaal was ik ongeveer om de dag aan het stofzuigen, nu mag ik dat wel 2 keer per dag doen.

Even voor de duidelijkheid, ik vind het helemaal niet erg dat hij zoveel haar verliest... of althans in die zin dat die haren op de grond mij niets doen.
Wel vraag ik mij af, kan hij nu al in de rui zitten (ik dacht namelijk dat dat later pas zou komen).
Ook heb ik iets gelezen over de oorzaken van abnormaal veel haarverlies.
Echter heb ik de assistente aan de telefoon gehad en na wat vragen die zij heeft gesteld zegt zij dat ik mij hier geen zorgen over hoef te maken.
Voor de zekerheid toch maar even met mijn vader overlegd en die gaf als tip om een theelepel olie door zijn voer te doen.
leuk en aardig, maar kan ik dat zomaar doen om te proberen?
En moet ik mij echt zorgen gaan maken?
Verder is hij gewoon lekker vrolijke en speelse Phantom, in die zin dus niet veranderd.

Frances

Re: Abnormaal veel haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:38

Volgens mij wel de rui al hoor, onze hond is de afgelopen maanden ook veel meer haren verloren en zit nu dunner in zijn vacht.
En theelepen olie kan geen kwaad. daar gaat de vacht van glanzen, maar of het tegen haaruitval werkt zou ik eigenlijk niet weten :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:41

Hij kwam op het idee van olie als in, wat zei hij nu precies.. vet of vetzuur te weinig?
Oh joh die verliest dus ook al veel meer haar. Ik vond het er nog zo vroeg voor, dat dacht mijn vader eigenlijk ook, hij zei: Nu al in de rui, kan maar lijkt me sterk??!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:49

hmm daar heb ik geen idee van, maar het kan in ieder geval geen kwaad het te proberen.

Ja hij is echt dunner in de vacht nu. Ik ging er eigenlijk gewoon vanuit dat het de rui was, omdat het nu zoveel warmer is.. Verder eigenlijk niet nagedacht over de periode :+

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:10

wat voor hondje heb je als ik vragen mag??

ik heb anderhalf jaar bij een trimsalon gewerkt,
het hoeft niet wat heel ergs te zijn.
wij kregen ook veel hondjes ( met name jackrussels ) die veel haarde,
wij gaven dat een speciale behandeling die je eigenlijk thuis ook wel kan doen.

zet hem onder de douche of bad, en was hem met shampoo,
doe er daarna weer shampoo op en laat het lekker schuimen ( door met je handen over de hond te gaan )
doe er weer een beetje water bij en weer opschuimen ( met je handen schuim maken op de hond ) doe er weer wat shampoo bij, en weer een beetje water! weer op schuimen,.

dat doe je dus een aantal keren! je kan ook een rubber borstel erbij gebruiken om de huid van de hond goed te masseren.
door het masseren van de huid ( vacht ) komen er veel haren los. en als je dan ook nog vaak opschuimt meet water en meer shampoo, raak je heel veel haren kwijt.

dan opfhònen en borstelen tegen de haren in, daarna nog goed met de rubber borstel er nog over voor de laatste haren.

na de behandeling even 2 weken niet borstelen! anders stimuleer je de vacht om meer te gaan haren.

dit werkt ook bij labradors en andere kortharige vachten!
ook wordt dit gedaan bij honden met een ondervacht ( wol )

ik hoop dat je er wat aan hebt. ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
als je nog vragen hebt! mij PB staat gewoonh voor je open!

succes! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:16

Dhani bedankt voor de tip zal hem onthouden als mijn hond weer gaat verharen!!
Hier begint het ook rustig aan te vallen hoor, en merk dat mn persische kat ook weer langere haren krijgt, altijd als de langste dag van het jaar is geweest lijkt wel of ze dan de winter aan voelen komen.

Hoevaak mag je een hond wassen Dhani?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 20:17

Dank je wel voor je reactie.
Er staat op zijn paspoort dat het een Fox terrier is, maar hier denken we eerder aan een kruising Fox Terrier/ Jack Russel.
Toevallig :+

Volgens mij is het wel duidelijk ik ga het eens proberen.
Gebruik je er nog speciale hondenshampoo voor of is gewone hondenshampoo prima?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:27

gewone honden shampoo is prima! :D

Chiqa - ik was de mijne om de 5 a 6 weken, maar heb ook wel gehoord dat mensen ze om de week in bad doen. zelf vind ik dat overdreven.
de meeste honden komen in de trimsalon om de 6 tot 8 weken! en gaan dan in bad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:54

O dus het mag wel wat vaker dan 3-4 keer per jaar?? Gebruik de shampoo van de Action speciaal voor honden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:31

Die van ons verhaart momenteel ook als een gek.
Heb hem vanochtend gewassen, daar raak je inderdaad ook super veel haar mee kwijt!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:11

Chiqa schreef:
O dus het mag wel wat vaker dan 3-4 keer per jaar?? Gebruik de shampoo van de Action speciaal voor honden.

Het mag wel vaker dan 3 a 4 ker per jaar idd :o Wel zou ik voor een betere shampoo gaan! in een trimsalon in de buurt kan je wel goede shampoo kopen! :D

diessel - ja met wassen raak je heel veel haar al kwijt! ;)