kitten aan de diarree?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

kitten aan de diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:01

Ik heb sinds vorige week dinsdag 2 kittens.

Nu ben ik vorige week donderdag met ze naar de da geweest, (ontwormen, ontvlooien, oogzalf)
eentje (puck) knapt erg goed op en is al een stuk groter geworden en is gewoon speels en vrolijk.

Sinds dinsdag is de andere (mik) aan de diarree, hij poept alles onder (kan hij ook niks aan doen)
Zijn kontje en achterpootjes zitten behoorlijk onder de 'poep'maar het lukt me niet om dit goed schoon te krijgen
Ook komt hij niet aan en is banger en magerder als puck.

Morgen moet ik weer naar de da ivm enten dus dan vraag ik uiteraard wat ik aan de diarree kan doen.

Heeft iemand tips om haar kontje goed schoon te krijgen? ik heb geprobeerd het weg te knippen en met een washandje de viesigheid weg te halen maar dit lukt niet.
En weet iemand wat ik op korte termijn nog aan de diarree kan doen en waar het eventueel vandaan kan komen?

Laika

Re: kitten aan de diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:17

Met jonge dieren moet je naar mijn idee altijd heel erg oppassen met diarree. Ze hebben gewoon TE weinig reserves. Je kunt het best gewoon vandaag nog naar de dierenarts met hem.
En zowiezo zou ik hem nu niet laten enten. Een ziek of verzwakt dier enten is echt vragen om narigheid.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:19

geen melk geven

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:20

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:23

Oh nee he... mijn kat Zoë kreeg bij de vorige eigenaar ook diarree... wat bleek: ze was pas 5 weken oud _-:( Veel te vroeg bij de moeder weggehaald en door een combinatie van ander eten en stress kreeg ze diarree. Ga alsjeblieft meteen naar de da, katje kan nog worden opgeknapt maar heeft wel zorg nodig. Mijn kat en haar zusje zijn destijds gered, ik geloof met een infuus. Succes!

Overigens: mijn kater (met 9,5 week door mij opgehaald en toen gescheiden van z'n mammie) had op de tweede dag dat hij hier was ook diarree. Ook door spanning en ander voer. Maar dat was 1 spetter en toen was het over. Maar als je kitten aan de rees blijft zou ik even zo gauw mogelijk naar de da toe gaan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-08-09 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:24

Nou, Chubby, klinkt als diarree, en er is een kleine kans dat het idd giardia is. Diaree kan gewoon van alles zijn, niet alleen giardia ;)
Dierenarts dus, en liever gisteren dan morgen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:26

Vandaag is ook goed ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:08

ik heb morgen een afspraak bij de da en vanavond zijn ze niet open. ook is de kitten niet doodziek, hij eet en drinkt goed speelt wel en de diarree is niet heel waterig of superdun.

ik weet idd dat enten niet goed is als hij wat verzwakt en de da zal dit waarschijnlijk ook wel weten, daar maak ik gewoon later een afspraak voor dan. Ze kregen vanaf maandag geen 'zacht' voer meer en daarna is het begonnen. ik heb haar vandaag wel iets zacht voer gegeven, misschien dat haar maagje de harde brokjes nog niet aan kan.

ik weet bijna zeker dat het geen giardia is omdat haar ontlasting geen brei is en het ook niet echt stinkt.

@lianne, ik ga zo nog een poging met schaar en washandje doen, lukt het niet dan ga ik jou manier maar toepassen, bedankt voor de tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:13

In zacht voer zit in ieder geval vocht, als je kitten diarree heeft loopt hij meer kans op uitdroging, dus prima als je 'm wat zacht voer geeft :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:19

het kan ook een bacteriele infectie door de warmte zijn, er zijn inderdaad veel oorzaken voor diarree en die jonge dingen moet je niet te lang ermee door laten lopen, bezoekje aan DA dus en zsm.

Vraag je DA of Finidiar kan helpen, dat is een pasta die helpt tegen diarree.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 17:46

ik ben vandaag bij de da geweest.
het is geen giardia maar waarschijnlijk moet ze gewoon wennen aan het voer. Ze heeft medicatie gekregen en ik hoop dat het nu snel goed gaat.

(ook heb ik nu ineens een poes en een kater ipv 2 katers, vorige eigenaren verkeerd gekeken..)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:25

.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:33

2 katers gaan minder goed samen?? hoe kom je aan die wijsheid? Gaat prima samen hoor, als ze maar geholpen zijn.

Aan TS, gelukkig geen giardia, maar wat heb je voor medicatie meegekregen?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:19

.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:23

Wat een onzin dat katers niet samen zouden gaan ...
Echt enorme onzin.

Ik heb en geholpen katers en open katers tot hun dood aan toe samen zien gaan ...
Wij hadden vroeger 2 open katers die altijd samen op sjouw gingen, gingen samen weg en kwamen samen weer thuis.

En ook nu had ik 3 katers bij elkaar zitten, zo nu en dan even een kleine vechtpartij,maar niet meer dan bij de dames in huis. Die vechten vaker overigens...

Bij een kitten met zulke diarree zou ik goed kwaliteitsvoer kopen , de darmen zijn wss licht beschadigd door deze slechte start.
En vooral geen blikvoer geven, dat is rommel.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:39

idd... Naar de DA, maar ik zou eerst je voer aan passen... Mijn kat ging ook aan de diaree en dat kwam gewoon door de wiskas maaltijd zakjes, daar zit gewoon te veel vocht in. Je kan wel blikvoer halen maar dan moet je zorgen dat je goed voogelicht bent want er mag zo min mogenlijk vocht in zitten... Ik ben had geen andere keus dan blikvoer blijven geven omdat mijn kat een nest van 6 kittens had. Ik ben toen over gestapt naar blik voer van Carny, zit geen of heel weinig water bij en zitten echte stukken vlees is.. ;)

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:40

Oooh ja, ik geef haar ook sávonds ( en de kittens ook ) stukjes lamshart... is erg goed voor ze en ze vinden het heerlijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:44

Vocht is goed voor een kat, zeker voor een kat met diarree :roll:

Blikvoer bevat naast vocht alleen maar rotzooi.
Je kunt inderdaad beter vers vlees geven (naast je brokjes van goede kwaliteit, of alleen vers vlees).
Dat vlees bevat overigens ook zo'n 80% vocht ;)

Te veel hart bijvoeren is niet gezond. Probeer dit beter af te wisselen met andere soorten vlees Cheeky..
Gewoon uit de supermarkt: kipfilet, runderpoulet, kalkoen, alle soorten vis, biefstuk, kippenlever (biologisch).
Eigenlijk álles wat niet gekruid en niet verhit (bakken, koken, etc) is..

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:05

@Chubby: Dat weet ik allemaal, en ze krijgt vele andere soorten vlees... Maar ik weet niet waar jij vandaan hebt dat vocht voor een kat met diaree goed is??? }:0
Als je kat nog niet aan de diaree is en je geeft teveel vocht "vlees" gaan ze juist aan de diaree... wij moeten toch ook genoeg vezels eten??? :Z

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:04

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:07

Idd carnibest ofzo gaan geven nu even dat zorgt voor heel goede ontlasting ;)

Ik heb hier diverse volwassen katers 1 open kater en 2 gecastreerd en ook dat gaat prima hoor..

Dus het vaak niet samen gaan klopt ook niet... :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:40

cheeky schreef:
@Chubby: Dat weet ik allemaal, en ze krijgt vele andere soorten vlees... Maar ik weet niet waar jij vandaan hebt dat vocht voor een kat met diaree goed is??? }:0 Als je kat nog niet aan de diaree is en je geeft teveel vocht "vlees" gaan ze juist aan de diaree... wij moeten toch ook genoeg vezels eten??? :Z

Bij diarree moet je m.n. veel vocht binnenkrijgen om niet uit te drogen.
Uiteraard liever vocht met de juiste eiwitten, dus geen blikvoerprut maar vlees.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:36

Gekookte kipfilet met rijst (en rijstewater) geven, geen blikvoer, daar gaan ze juist van aan de schijt...

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:23

Volgens de DA maakte het niet uit of het nou katers of een poes en een kater waren, kan allebij prima.

Mijn kitten is waarschijnlijk aan de diarree geraakt doordat ik gestopt was met en natvoer (wiskas zakjes) De harde brokjes waren nog te moeilijk om te verteren. toen ik vrijdag terug kwam van de DA ben ik weer begonnen met deels natvoer en deels brokjes, en nu gaat het prima. Ze is niet meer aan de diarree gelukkig.

Ik denk dat ik voorzichtig overstap op royal canin, moeten de beste brokjes voor katten zijn (ook volgens de DA)
bedankt voor alle tips!

@cheeky, volgens de da moest ik er voor zorgen dat ze genoeg vocht binnen kreeg dmv drinken en toch natvoer bijvoeren. klinkt misschien krom maar als je niet teveel voert, is het juist goed volgens mijn DA.