Raskat keuze

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Raskat keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:51

Ik hoop over een ruim jaar te gaan samenwonen met mijn vriend. Ik ben eigenlijk een echt hondenmens, maar in verband met onze fulltime banen en een waarschijnlijk niet al te groot huis, leek het ons misschien een leuk idee een kat te nemen. Ik heb zelf nooit katten gehad en weet er tot nu toe ongeveer niets van.

Mijn voorkeur gaat uit naar een raskat met stamboom van een goede fokker. Ik heb al wat rondgezocht op internet en heb verschillende rassen (stuk of 10 :o ) gezien die mij erg aanspreken. Ik ben erg benieuwd of de (ras)kattenmensen hier op bokt mij kunnen adviseren wat betreft de keuze voor een raskat. 'Eisen' waaraan onze toekomste kat (of poes natuurlijk) moet voldoen;
- Geschikt zijn voor het leven in een wat kleinere woning, indien mogelijk met uitloop naar buiten.
- Goed overdag alleen (of eventueel met soortgenoot) thuis kunnen zijn, ivm fulltime banen.
- Geschikt voor niet-ervaren katten mensen
- Aanhankelijk, goed met andere katten en honden.
- Gemoedelijk in karakter, speels, knuffelig.

Vachttype en formaat maken in principe niets uit. Ik hou alleen niet van 'plat geslagen neuzen' katten.

Dan nog de keuze tussen poes en kater, zit er een verschil in karakter oid?

Dan nog een laatste opmerking, om veel 'zinloze' reacties te voorkomen. Ik weet dat de asiels overvol zitten, wellicht komt er later een asielkat bij. Graag geen opmerkingen over het feit dat ik een raskat wil.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:55

Leuk dat je een kat neemt, qua ras kan ik je niet adviseren, want ik heb oudhollandsche boerderiekatten. Maar ik kan je wel adviseren om er 2 te nemen. Ze gaan ws niet naar buiten (raskatten) dus dan hebben ze steun aan elkaar, en geloof me: niets mooiers dan 2 katten zien spelen en ravotten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:00

ik zou voor een ras met een wat gemoedelijk stabiel karakter kiezen... in de hoeken van de britten, ragdolls e.d.
De oosterse rassen e.d. niet, die zijn wat drukker en bewerkelijker. Vooral als eerste kat :D
Zelf ben ik er wel helemaal fan van :+ ik heb een spynx en een oostersekorthaar... maar ik kan me voorstellen dat dit niet helemaal geschikte 1e katten zijn :)
Britjes hebben wel een wat platter neusje dan andere rassen maar niet te vergelijken met exotics en perzen ;)

Over het algemeen zijn poezen iets 'kattiger' dan katers... maar dat gaat ook niet altijd op.
ragdoll:
Afbeelding

brit
Afbeelding

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:03

Wat je zou kunnen doen is een boek halen over raskatten in de bieb, daar staat alles in.
Ik weet wel dat Noorse Boskatten heel rustig zijn maar ook heel lief, en dat Siamezen ook heel veel van aandacht houden maar deze eisen het ook wel op haha!! Deze twee rassen kunnen ook heel goed met andere dieren.
succes!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:04

Caprice_ schreef:
Siamezen ook heel veel van aandacht houden maar deze eisen het ook wel op haha!!

Klopt Cook kan je echt stalken als hij aandacht wil :')

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:05

Misschien een idee om eens bij een grote show te kijken? Dan zie je vanzelf welk ras je aanspreekt en kan je gelijk vragen stellen aan de fokkers ;)
Ik ben overigens helemaal weg van Noren, en heb sinds 1 jaar het liefste exemplaar op de bank zitten :D

c_alsemgeest

Re: Raskat keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:07

Ok ik vergat helemaal de main coons... :+:
Een vriendin van mij heeft 2 main coons, ook schatten van beesten.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:15

Ik vind zelf de LaPerm een ideaal ras kwa karakter en 'makkelijkheid'.
Wij hebben een 'mislukte' variant die we eigenlijk veel mooier vinden dan de rastypische. Onze dame heeft namelijk geen krullen en is voor het ras iets te groot.
Heb zo geen recente foto online, maar op http://www.poezen-pension.nl/framesP/pagesP/1WelkomP.html staat ze links op de pagina.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:18

ik heb een cornish rex en een kruising oosters korthaar
geweldige katten, hoewel de rex wel een behoorlijk heftig diertje was, het gaat nu wat beter maar als eerste kat misschien wat heftig.
ze zijn bij mij ook veel alleen maar vinden dat helemaal niet
erg

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:19

zelf heb ik 2 Britse langharen. Broertje en zusje. Juist om dezelfde reden als jij beschrijft (wij zijn ook echte hondenmensen, maar kan niet ivm werk) hebben wij gekozen voor katten. Via internet zijn wij gaan zoeken op karakter ed. Juist daardoor zijn wij bij dit ras terecht gekomen.

Ze komen bij ons niet buiten. We hebben er veel geld voor betaald en ze zijn zo lief dat ze zo meegenomen worden anders. Moet er niet aan denken dat ik er 1 kwijt ben. Ze zijn overdag alleen omdat wij beiden werken (ze zijn wel samen natuurlijk dus dat kan schelen)
Ook wij waren geen ervaren kattenmensen
Of ze goed met andere katten en honden kunnen weet ik niet want verder zijn er geen huisdieren bij ons
Ze zijn zeer lief en gemoedelijk. Echt heel aanhankelijk zijn ze niet, laat ik het zo zeggen het zijn geen schootkatten, maar komen wel regelmatig even hun aandacht halen. Speels zijn ze zeker maar niet op een verkeerde manier. Er is nog niets bij ons kapot gegaan, dit komt waarschijnlijk ook omdat we wel veel speelgoed voor hun hebben en ze elkaar hebben om mee te spelen. Ze zijn zeer gemoedelijk en zeeeeeeer lief :) En.............. ze luisteren goed en dat doen de meeste katten niet :D
Oh en ze hebben ook geen plat geslagen neus

Veel succes met je zoektocht.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:59

Ik zou ook zeggen een Britje :)

Wij hebben een Britje(poes) en hadden een persje(kater) met puntsnuit.
Het persje zat meer in de boom dan op de grond echt een flitsend snel beestje en genoot ervan om buiten te zijn maar knuffelde ook heeel veel.

Het Britje gaat wel is naar buiten maar dan ligt ze in het gras bij de tuindeur lekker in de zon en komt ze weer naar binnen, het is wel een eigenwijze kat want als je haar roept gaat ze met de rug naar je toe zitten. Maar ze is heel rustig en súper lief alleen geen schootkat. Maar als je bij haar gaat zitten ligt ze op haar rug en gaat ze helemaal tegen je aan liggen enz. ze speelt en knuffelt ook heeeel veel met ons kleine hondje (2.3kilo) Het zijn echt beste maatjes, en naar andere mensen en katten is ze ook heel makkelijk.
Ik vind het echt een superkatje! :)

Edit nog even een paar fototjes:
Afbeelding
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:28

Ik kan in elk geval wel zeggen dat Siamezen en bengalen niet geschikt zijn, bengalen omdat ze te actief zijn en echt een buitenruimte nodig hebben en Siamezen omdat ze eigenlijk te aanhankelijk zijn en dat nog weleens vervelend kan zijn als je beide fulltime werkt.

Let bij het uitzoeken van een cattery wel op het feit dat ze goed en regelmatig testen op FIV, Felv, HCM en PKD vooral bij de britten is dat erg belangrijk maar in feite komt het bij elk ras wel voor.
Je betaald goed geld voor een raskat dus daar mag dan wel tegenover staan dat de ouders goed getest zijn.
Ik zou wel 2 aanraden maar dat zullen de meeste catteries wel doen die geven niet snel maar 1 kitten mee aan een werkend stel.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:12

Jeetje wat een reacties al, bedankt! Bij een show kijken is zeker een goed idee. Kans is heel groot dat het er inderdaad 2 gaan worden :) .

Leuk dat er wat rassen worden genoemd die ik zelf ook in gedachte had; Brits korthaar, Noorse boskat en Maine coon. Bengalen vind ik prachtig, maar dat is waarschijnlijk dus niet zo'n goed idee. Ik vind de Heilige birmanen ook echt ontzettend mooi, maar ik heb wel eens gehoord dat dit ras niet graag/goed alleen kan blijven?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:21

Het is heeeeeeel leuk om naar een show te gaan kijken! Heb ik ook gedaan, ooit eens in utrecht. Daar mocht ik een sfynx aaien, dat was heel bijzonder.

Uiteindelijk heb ik twee raskatten, een brits korthaar en een russisch blauw.

Ik mag het eigenlijk niet zeggen... maar de brits korthaar is echt de liefde van m'n leven. Wat een ge-wel-dige leuke poezen zijn dat. Ik kan het gewoon niet uitleggen hoe ontzettend leuk dat ze is. De russisch blauw is ook leuk, maar anders. Die is ook veel weg, ze klimt over de schutting en gaat op avontuur. De brits korthaar komt niet over de schutting... Dat lukt haar gewoonweg niet :(:)

Maaar... de reden dat ik geen tweede bk aanschaf is 1: omdat Snoesje nogal op mijn gericht is en dat niet zou appricieren, en 2: de haren. Haren, haren, haren. Ze is in de rui vanaf maart en nu nog komen de plukken ervan af. Nog zo'n haarbal zou mijn stofzuiger niet overleven denk ik. Maar ik heb ook begrepen dat er bk zijn die dat een stuk minder hebben.

Over het algemeen wordt aangenomen: effen kleuren zijn wat rustiger dan de tabby's of blotched. Snoesje is nu 3 jaar en nog onnoemelijk speels. Ze rent 's avonds volle charge achter een zilverpapierpropje aan, en rent regelmatig doelloos door het huis omdat ze dat gewoon nodig vindt. Ik kan uren over haar praten maar dat zal ik maar niet doen.

Hoe dan ook: ik kan je de BK van harte aanbevelen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:22

Wij hebben 4 birmaantjes, en ja, alleen laten zou ik sowieso niet veel doen, maar als ze met zn tweetjes zijn maakt dat niet zoveel uit.
Ik vind het heerlijke beesten, wil niet anders meer, we hebben ook 2 htk katten en die zijn ook lief, maar de birmanen zijn geweldig.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:46

Wij hebben 2 maine coons en 1 brits korthaartje. ik kan je vertellen dat je soms stevig in je schoenen moet staan voor deze coons haha. Deze twee zijn erg aanwezig, positief en negatief. Het zijn de grootste kroelkonten die je maar kunt voorstellen, ze lopen je overal achterna en willen de hele tijd bij je zijn. Maar als ze weer eens het keukenkastje open maken en leegroven, de tochtstrip van het raam trekken, de broodzak open scheuren en alle boterhammen aanvreten dan neem ik toch liever een britje. Onze Fay denkt dat ze hare majesteit de koningin is, gedraagt zich hiernaar en wil ook graag zo behandeld worden :D Maar het is een rustig en erg lief poesje, niet echt een schootkat maar je smelt bij haar blik. Wat betreft haren kun je ook beter voor een brit kiezen, een coon laat overal haar achter, trek geen zwarte broek aan oid want je zit onder. ook wat onderhoud betreft is een brit veel gemakkelijker. De ene coon is al naar een trimmer geweest om geplukt te worden en de ander moest onder verdoving uitgekamt worden door de dierenarts.

Brgrijp me niet verkeerd hoor, ik ben gek op ze en wil ze niet missen, ze zijn prachtig en lijken soms bijna op een hond. Maar een coon kan ook mindere kanten hebben en daar moet je tegen kunnen :+

succes met het vinden van een leuke kat die bij je past!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:56

Wij werken ook beiden full-time en hebben daarom ook voor een Britse Korthaar gekozen.
Mijn vriend hield overigens niet van katten, die heb ik echt om moeten praten. Het hielp dat een Brit nu eenmaal nogal een gezellig uiterlijk heeft met hoog knuffelgehalte.

Ik vind het echt een super ras! Zo gezellig, grappig en speels, maar wel voorzichtig. Die van ons blijft ook gewoon in de tuin. Hij kan niet klimmen :o

Enige nadeel vind ik de haren, maar kan verder geen nadelen bedenken.

Voorheen hadden we een blauwe, nu een shaded silver. Deze is een stuk brutaler, maar niet op een vervelende manier. Je kan ze trouwens best veel leren. Ze zijn erg op mensen gericht.

In m'n profiel staan wat foto's.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:58

Je bent eigenlijk hondenmens... dan zou ik zeker voor de Noorse boskat gaan :j :D

Dat zijn zulke slimme, gezellige huiskatten !!

www.catteryriwika.nl , ik fok alleen niet meer, maar ken wel een stel goede norenfokkers als je tzt een adres wil ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:01

Sinds kort hebben we 2 poesjes
De 1 is Brits korthaar (3 maanden oud)
De andere een blauw kruising poesje (russisch blauw?) 2 maanden
foto in profiel
De Brit is een echte Lady en een knuffelkont en veel rustiger dan de blauwe
De Blauwe is gewoon knettergek :D en ze zit overal op en onder.
De brit heeft ook een opvallend zachte en mooie vacht
Waar ik wel van baal is dat de brit vaak natte ogen heeft (maak ze soms wel 3 keer per dag schoon)
ik dacht dat dat met een zalfje over zou gaan maar dat is dus niet zo
heb er behoorlijk veel geld voor betaald,en ik hoop niet dat ze dit haar hele leven blijft houden...
Wist ook niet dat Britten dit konden hebben...
(ze heeft niet zo'n erge platte snuit en haar moeder heeft er helemaal geen last van)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:06

Natte ogen kan duiden op een virusje dat als jonge kitten zijnde niet behandeld is, Unamie..

Heb je de fokker er al op aangesproken?
Een kat hoort geen traanogen te hebben, dat is een teken dat ze niet 100% gezond is...

Bij britten komen heel veel broodfokkers voor ..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:13

crossmonster schreef:
Natte ogen kan duiden op een virusje dat als jonge kitten zijnde niet behandeld is, Unamie..

Heb je de fokker er al op aangesproken?
Een kat hoort geen traanogen te hebben, dat is een teken dat ze niet 100% gezond is...

Bij britten komen heel veel broodfokkers voor ..

De fokker was aboluut geen brood fokker :n
Waren oudere mensen met maar 1 nestje
Een brandschoon huis met grote krabpaal
De ogen zijn behandeld met zalf van de dierenarts
Dat hielp wel wat ,maar ze blijven iets vochtig
Heb de fokker er op aangesproken
Ze heeft er 1 zelf gehouden en die heeft er volgens haar geen last (meer) van
terug geven doe je toch ook niet , je raakt toch gehecht aan zo'n beestje

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:14

Had onze Brit ook heel erg toen hij jong was (kwam overigens van een goede fokker). Hij had ondanks de entingen toch last van niesziekte.

Hij is er prima overheen gegroeid. Nooit meer last van gehad. Ik gaf 'm wel iedere dag een "Vital Green Clorella" pilletje van Bloem. Te koop bij de DA. Dat is voor de weerstand en fitheid. Ik had 't idee dat hij veel sneller opknapte en hij vond ze nog hardstikke lekker ook. (mogen ook aan huisdieren gegeven worden).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:22

Als je nou een kat zoekt die meer hond dan kat is (en aap.. en kind..), ga dan eens kennismaken met Sphynxen :D
Je weet niet wat je meemaakt!

De looks is even wennen, maar heeft zeker voordelen boven een harige kat.
Overigens kan een Sphynx echt níet alleen gehouden worden, het is een bijzonder aanhankelijk en solidair ras.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:37

wat toevallig. Ik wilde net een topic gaan openen over hoe mensen tot hun keuze voor een bepaald ras zijn gekomen. Er zijn zoveel geweldige en leuke rassen, is erg moeilijk kiezen.

Op dit moment heb ik een kruising main coon of een kruising noorse boskat, daar zijn de meningen over verdeeld. Komt uit de opvang en echt een geweldig beest, het is een erge knuffelkont. Hij kan erg goed alleen zijn. Hij is mijn grote liefde.
Op langer termijn wil ik er meer katten bij, maar op dit moment heb ik er de ruimte niet voor. Die van mij is erg veel eisend en een eventueel 2e kat moet wel de ruimte hebben om hem te ontlopen.

Wat voor ras ik je moet aanraden weet ik niet, mischien 2 verschillende rassen nemen.

Zelf kies ik bij een eventueel 2e/3e kat uit de volgende rassen:
- main coon
- noorse boskat
- turkse angora (vind die witte zo ontzettend mooi)
- heilige birmaan
- ragdoll

vind al deze rassen erg mooi, maar mijn grootste voorkeur ligt bij de eerste 2.

dit is trouwens mijn grote trots/liefde:
lekker slapen bij het baasje
Afbeelding

zijn mooie koppie
Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:45

@Knuffeldier, ik vind dat hij heel veel weg heeft van een Turkse Angora.

Dat is dus ook mijn voorkeursras. Toevallig mee in aanraking gekomen omdat een fokkerij opvang voor twee volwassen dieren zocht.
Ze worden ook wel de honden onder de katten genoemd. Slim, aanhankelijk, speels. Ze kunnen heel goed met honden overweg, apporteren, maken klinken open, niet bang voor water, iets langharige vacht maar hoeft vrijwel nooit gekamd te worden (net voor de 1ex een klit weggehaald terwijl we ze al 6 jaar hebben en ze overdag buiten banjeren.
Ze zijn bij ons alleen 's nachts binnen en overdag als ze niet naar buiten willen. Liggen dan rustig te slapen. Maar springen ook zo op de kast, of bovenop mijn schouders om te kroelen.