Zo vaak ontwormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat vinden jullie van ontwormen en ontvlooien

1. hoe vaker, hoe beter.
Geen stemmen
2. Zo vaak als voorgeschreven.
10 (52%)
3. Je doet het niet zo vaak als voorgeschreven.
4 (21%)
4. Je doet het bijna niet
1 (5%)
5. Je doet dit nooit, pas als er problemen zijn grijp je in
4 (21%)

Totaal aantal stemmen: 19

jesito

Zo vaak ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:08

Ik (en ik denk meerdere mensen) doe zo mijn best om alle ontwormingen en ontvlooien bij de honden en kat goed te doen, maar ook ik ben er van overtuigd dat teveel ook niet zo best is, het is en blijft allemaal chemische troep.

Ik ga altijd netjes naar de dierenarts voor dit soort spullen te halen, dan weet ik tenminste dat het goed is.
Maar de laatste jaren valt me steeds meer op hoe je verplicht wordt tot meer ontwormen en ontvlooien.
Ik weet dat 10/15 jaar geleden 1x in de 3 maanden ontvlooien voldoende was, nu moet dat toch echt 1x per maand.
Ook ontwormen voorheen volstond 1/2 x per jaar nu moet het ineens minimaal 4 x per jaar.
Is dat nou echt nodig vraag ik mij af, blijken de ontwormingen toch echt zo slecht of proberen ze ons hiermee wat extra centen uit de zak te kloppen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met wormen en ik ontworm 2x per jaar, dit blijf ik ook doen.
Ook in de winter ontvlooi ik echt niet iedere maand.
In de zomer kijk ik ook niet zo heel nauw en heb nog nooit problemen hiermee gehad, ondanks dat ik een hond met vlooien allergie heb.

Wat vinden jullie daar nou eigenlijk van, dat er steeds meer en vaker ontwormt en ontvlooit moet worden.
Laatst bijgewerkt door jesito op 19-08-09 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

draaakje

Re: Zo vaak ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:11

waarom zou je niet laten testen op wormen eitjes? ik neem aan dat dit wel kan bij de dierenarts?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:12

Ontwormen was toch om er voor te zorgen dat als je paard op de wei gaat, hij geen wormen krijgt?
Voordat het paard in het voorjaar de wei op gaat en als het in het najaar eraf gaat ontwormen.
Dit doe ik met mijn pony, maar mijn pony is ook lekker met pensioen, komt nooit met paarden van buitenaf in contact.

Mijn mening, iemand anders doet het weer anders ;)

Ik ben dus van mening dat het eigenlijk vaak gebeurt, terwijl dat in sommige gevallen niet nodig is.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:12

wij kijken meer naar de behoefte en laten ze af en toe testen, mest laten onderzoeken etc. of als ze in een koppel gaan etc.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:17

lieve mensen, kennen jullie paarden met vlooien ;)

ik denk toch echt dat dit om katten en/of honden gaat, ook gezien waar het topic staat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:22

Ik ontworm 1 à 2 keer per jaar, 4x vind ik onzin.

Nooit problemen mee gehad :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:24

Oo, sorry het gaat over honden en katten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:30

mijn kat wordt enkel ontvlooit wanneer ik zie dat hij vlooien heeft. Ze gaan er heus niet dood van als ze een paar dagen met een vlo rond lopen.
Ontwormen doe ik 1 keer op het jaar, of wanneer ik zie dat er wormen in het spel zijn (harde buik, kribbig worden of in erge gevallen wormen in de mest), want ook van een lichte wormbesmetting gaan ze niet dood. In tegendeel... mens en dier zijn millenia lang samen geëvolueerd en hebben geleerd met elkaar samen te leven. Alleen wanneer de kat of hond al een verminderde afweer heeft, of wanneer de besmetting te zwaar wordt, krijgt het dier er last van. 95% van de wilde dieren is besmet met wormen... en je merkt nog nooit dat ze ziek zijn.

Al dat overmatig ontwormen en ontvlooien is in mijn ogen enkel geldklopperij van de medische industrie, werkt resistentie in de hand, is de oorzaak van veel welvaartsziektes en is een behoorlijke aanslag op de lever van je dier...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:40

Ashkerlon schreef:
mijn kat wordt enkel ontvlooit wanneer ik zie dat hij vlooien heeft. Ze gaan er heus niet dood van als ze een paar dagen met een vlo rond lopen.
Ontwormen doe ik 1 keer op het jaar, of wanneer ik zie dat er wormen in het spel zijn (harde buik, kribbig worden of in erge gevallen wormen in de mest), want ook van een lichte wormbesmetting gaan ze niet dood. In tegendeel... mens en dier zijn millenia lang samen geëvolueerd en hebben geleerd met elkaar samen te leven. Alleen wanneer de kat of hond al een verminderde afweer heeft, of wanneer de besmetting te zwaar wordt, krijgt het dier er last van. 95% van de wilde dieren is besmet met wormen... en je merkt nog nooit dat ze ziek zijn.

Al dat overmatig ontwormen en ontvlooien is in mijn ogen enkel geldklopperij van de medische industrie, werkt resistentie in de hand, is de oorzaak van veel welvaartsziektes en is een behoorlijke aanslag op de lever van je dier...

Zo denk ik er dus ook een beetje over, maar was bang dat ik weer te snel een conclusie trok.
De hond met de vlooienallergie is gelukkig wit en ik zie het dus meteen als er wat op hem zit en verder is een vlooienbeet misschien minder erg dat teveel van die chemische troep.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:41

Jesito, waar staat de optie 'zo vaak als voorgeschreven' die tussen optie 1 en 2 thuis hoort?

Ontvlooien doe ik elke 4 tot 6 weken, één van de poezen lijkt namelijk een vlooienallergie te hebben. Wormen worden vaak overgebracht door vlooien, hoewel dat zeker niet voor alle wormsoorten geldt, daar behandel ik wat minder vaak tegen, maar toch nog wel een paar keer per jaar. Onze buiten/benedenkat komt wel vaker aan de beurt dan de binnen/bovenkat.

Mijn andere kat woont boven, zij mag vanwege doofheid en paniek in een vreemde omgeving niet naar buiten (gaat uit eigen (on)wil en angst de trap ook niet af), het is een heel lief maar wat gestoord beestje. De twee katten komen niet met elkaar in contact, ook niet op de trap, bovenpoes weet dan namelijk niet hoe snel ze benedenpoes haar de verdieping af moet rammen :+ . Maar omdat wij zelf wel heen en weer lopen zouden wij natuurlijk wel een vlooien- of wormenbesmetting naar de bovenpoes over kunnen brengen, vandaar dat we ze beide enten, ontwormen en ontvlooien.

Vaker dan nodig doe ik zeker niet :n . Ongedierte wordt resistent op die manier, om nog maar niet te spreken over het vergif dat je onnodig in je huisdier stopt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:43

Heb het veranderd, die was ik idd vergeten, bedankt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:48

ik ontworm alleen als het echt nodig is bij de honden (zijn dus al jaren niet meer ontwormt,behalve de puppies die doe ik wel nog naar schema) en ontvlooien alleen als ze vlooien hebben,ze lopen hier alleen op eigen terrein en zijn allemaal geheel vlovrij,ip hoef ik niet te ontvlooien,maar check zeer regelmatig of ik ook maar iets zie op ze,zo ja dan wordt alles ontvlooit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:56

ontwormen doe ik 2x per jaar, 1x vlak voor en 1x na de winter.
ontvlooien deed ik met druppels door het voer( elke 2 weken)
maar poes heeft steeds gekke korstjes op haar rug en sinds ik met die druppels gestopt ben heft de poes nergens meer last van.
vlooien vind ik niet,ook niet in huis dus denk dat ik pas weer ga ontvlooien over een maandje ofzo

ik heb vroeger ook een hond gehad, ontwormen tegelijk met de katten en die ontvlooide ik totaal niet want kon nooit wat op het dier vinden.
wel waste ik haar zomers regelmatig,en heb zo het idee dat dat misschien ook wel gewerkt heeft?
hond is overigens 17 geworden :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:34

Onze hond thuis kreeg altijd zo'n goedkope vlooienband om als mijn moeder iets had gevonden, als het dinge uitgewerkt was ging die af en de vlooien waren ook weg.
Ontwormen eens in de paar jaar als ze eraan dacht kocht ze een goedkoop goedje.

Aangezien ik mijn hondjes meeneem naar de paarden en ze toch geregeld een drolletje opeten, doe ik 2x per jaar ontwormen met een oed middel via de dierenarts en dat gaat prima.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:34

Ik doe ontvlooien elke 3 maanden en ontwormen 3 keer in het jaar.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:46

ik ontvlooi om de 3 maanden inderdaad, gewoon zoals het schema aangeeft, en ontworm toch wel 4x per jaar.
mijn hondje komt toch wel regelmatig bij andere hondjes

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:43

Ontwormen: 2 keer per jaar
Ontvlooien: Soms in het voorjaar, maar dit voorjaar heb ik het niet gedaan. Ze hebben nooit vlooien, dus 1 keer in de maand vind ik voor mijn honden al helemaal niet nodig.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:52

Toen ik bij de dierenarts werkte adviseerde we altijd om 2-4 x per jaar te ontwormen, 4 x als men ook kleine kinderen had etc, die zijn daar net wat gevoeliger voor dan volwassen. Tja, of het echt zo is, geen idee, heb er nooit over nagedacht verder, vond het wel logisch klinken. Ik ontworm overigens 4 keer per jaar, omdat de honden & katten ook vaak in aanraking komen met pups en honden die vaak niet goed ontwormt. Ontvlooien doe ik alleen als het nodig is, gewoon goed controleren :-)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:54

Ontvlooien doe ik preventief om de 2 maanden, mochten ze dan nog vlooien krijgen tussendoor dan geef ik ze een extra pipet. (helaas is mijn kleinste heel vatbaar voor vlooien dus het gebeurt nog al eens dat ze vlooien krijgt..).

Ontwormen doe ik ook op vaste perioden, weet alleen niet om de hoeveel maanden, staat op de kalender :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:57

Het hangt af van wat je met je beesten doet.

Ik heb een cattery, mijn katten komen niet los buiten, dagelijks dweil ik de vloer,wekelijks schrob ik de kattenbakken, hygiene is heel belangrijk.
Ontvlooien doe ik alleen voor een show of als er kittens in de maak zijn.
Ontwormen 2 keer per jaar.
Komt je kat buiten dan zou ik 3 maandelijks zeker aanhouden, buiten loopt je kat geheid deze parasieten op ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:59

Bij paarden is het klakkeloos 4x per jaar ontwormen ook achterhaald inmiddels en voorheen was het 1 a 2 keer per jaar om honden te ontwormen, nu heeft milbemax een soort reclame dat het toch echt MINIMAAL 4x per jaar moet.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:20

ontvlooien gebeurt vaak maar dat is meer omdat we in het bos wonen en de meeste vlooienspullen ook helpen tegen teken ;) ontowrmen niet zo vaak... Toevallig 1 maand geleden gedaan bij nieuwe hond omdat ik niet wist of het ooit gedaan was.

Onze katten in de stad worden niet ontvlooid maar krijgen 1x per maand wel ontworming omdat ze anders toch echt wormen hebben

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:05

Ik heb optie 5 genomen. Ik ontvlooi alleen als ik vlooien zie (1 is al genoeg) En ook alleen dan zal ik na de vlooien periode een wormenkuur geven. Vorig jaar geen vlo gezien, dus ook niet ontwormt. Dit jaar wel vlooien gezien dus gaat er begin oktober voor de zekerheid een wormenkuurtje in.
En wormenkuur natuurlijk ook wanneer ik aan het dier zie dat het wormen zou kunnen hebben. (wel goed eten, maar dunner worden bijvoorbeeld. Of juist andersom) Altijd alleen met middelen via de dierenarts.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:52

Ik ontworm elke 2 maand afwisselt met Drontal + en Milbemax. Daarnaast 1 keer in het jaar met Stronghold.

Elke 5 weken krijgen ze frontline tegen vlooien en elke 4 weken (in de zomermaanden) Pulvex tegen teken.

Ik vindt dit erg belangrijk daar ik genoeg ellende heb gezien van wat wormen aanrichten.