puppy stikt in piep kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:28

ik heb gelijk alles bij Djara weg gehaald, zei had ook een piepkip+ een grote eend, en die had ze al kapot gebeten! nooit aangedacht!.
Alleen met de gedachten dat dit ook standaard in een puppypakket wordt verzonden... ;(

Sandra Gerritsen en Ivo Hoevers met een foto van pup Tyson. Foto: De Stentor
LOCHEM - Ze zijn er nog stuk van. De negen weken oude puppy Tyson van Sandra Gerritsen en Ivo Hoevers uit Lochem is een wrede dood gestorven na een hap uit een piepkip, een hondenspeeltje dat massaal wordt verkocht. "Het kippetje is verkocht als puppyspeeltje, maar blijkt dus levensgevaarlijk te zijn", concludeert Sandra.

Diverse sites slaan alarm, zoals die van de Nederlandse Stichting voor Hulp aan Dieren en die van politiehondenverenigingen.

Directeur/eigenaar Job van Riel van Nederlandse distributeur International Pet Trade Service (IPTS) in Waalwijk leeft mee met Sandra en Ivo. "We gaan dit tot op de bodem uitzoeken. Maar we hebben geen enkele reden aan te nemen dat het product niet goed is."

De pup Tyson – een Hollandse herder en voorbestemd om politiehond te worden, zoals vele puppy's die Ivo Hoevers uit Lochem trainde – heeft een ware lijdensweg moeten ondergaan. Drie weken geleden kreeg hij het piepkippetje. Tyson beet na een tijdje het pootje stuk en at deze op. Diezelfde week werd de puppy ziek. De dierenarts in Zutphen dacht aan een maag-darm parasiet en schreef een pillenkuur voor. Diverse bezoeken aan de dierenarts volgden. Er werden foto's gemaakt. Medicijnen gegeven. Infusen aangelegd. Toen euthanasie dreigde, is een spoedoperatie uitgevoerd. Sandra: "Van de darm was zeker 40 centimeter afgestorven en in dat stuk zat een object. Hij had overal vocht in de buik en een buikvliesontsteking."



Afbeelding


:cry: :cry:

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:30

ontzettend sneu!..
heb zoiets zelf meegemaakt met een papegaaieenspeeltje.. mijn vogel is erin verstrikt geraakt
wordt ook bij alle speelgoed vermeld, níet onbewaakt laten spelen en speelgoed is niet onverwoestbaar..

:(:) sterkte voor de eigenaren..

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:36

Mijn pup heeft zo'n zelfde kipje ooit half opgegeten, gelukkig weer uitgebraakt, maar het was wel eng!

Zulke speeltjes zijn helemaal niet zo veilig als je denkt, ze zijn zo stuk en/of opgegeten.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:39

Tja, niet alles is veilig...
Maar dit had overal mee kunnen gebeuren. Plastic zak die rondslingert, tennisbal die vervreten wordt en "lekker" de maag schuurt....

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:43

Liezel1: Ja maar dat wordt niet verkocht als het ideaale, en meest verkochte puppyspeelgoed!..Eigenlijk moeten ze daar verder onderzoek na doen, wat er dus gebeurd als het kapot gaat!..

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:46

Ik werk in een dierenwinkel en waarschuw mensen hiervoor altijd.
Let goed op dat hij het niet kapot bijt of binnenkrijgt.

Erg balen voor deze mensen dat dit is gebeurt.

Ik geef nog liever een kluif die verteerd dan een speeltje. Mijn hond sloopt namelijk alles en ben veel te bang dat hij iets binnenkrijgt. Dan maar een kluif!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:50

o jee, aan zoiets denk je natuurlijk niet bij een speeltje dat als pup-veilig wordt aanzien. Wat erg voor die mensen (en het hondje zelf, wat zal die afgezien hebben, ocharme).

mja kluifjes lijken dan idd interessanter.

rockwitch

Berichten: 11745
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:52

Zou zelf ook echt speelgoed geven wat veel sterker is, zoals een kong ofzo, daar bijten ze niet zo snel een stuk uit.
Toen ik stage liep bij de dierenarts kregen we een keer een witte herder binnen die een tennisbal opgegeten had, gatsie was echt smerig toen we dat eruit haalden, moest ook geopereerd worden.

Thats_Me

Berichten: 10949
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:17

Heel triest dat het dier het niet gehaald heeft. Komt helaas veel vaker voor. Daarom waarschuwden wij altijd dat piepspeeltjes niet geschikt zijn voor honden. Er zijn er al te veel aan dood gegaan of waarbij het op het randje was. Maar zo zijn ook tennisballen en kauwstaven niet ideaal.

Het blijft met alle speeltjes opletten. Zelfs een kong van het sterkste materiaal kan stuk geknaagt worden waardoor honden er in kunnen stikken. Heb ook honden gezien die een stuk stok in het geheemelte hadden zitten. Dus tja net als bij kinderen moet je ze altijd in het oog houden zeker als ze met speeltjes bezig zijn. Voorkomen kun je het niet helemaal maar opletten om erger te voorkomen dat wel.

Apoc

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:25

Ja, ik vind het belachelijk dat dit soort dingen nog verkocht worden. Mijn hond beet die dingen na een paar minuten ook al stuk en kocht het meteen niet meer. Ik geef haar liever zo'n dikke stevige bijtring of zo'n dik touw geval.

Tennis bal krijgt ze inderdaad ook nooit, hooguit als we naar buiten gaan om er mee te spelen, maar anders zijn die ook zo opgegeten.. Goed opletten wat je koopt dus..

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:18

zeer vreemd dat deze dingen zo verkocht worden..
ik verkocht ze 16 jaar geleden al maar zei er altijd bij dat dit geen speelgoed was om een hond alleen mee te laten i.v.m. kapot bijten.
Geef idd een kong. Ik denk dat dat toch wel het enige speelgoed is wat veilig is. Mits deze niet klein is want dan kunnen ze er als nog in stikken.
Maar het is in ieder geval zeer sneu dat dit diertje dood is.

maj0

Berichten: 6603
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:22

Myrddin schreef:
zeer vreemd dat deze dingen zo verkocht worden..
ik verkocht ze 16 jaar geleden al maar zei er altijd bij dat dit geen speelgoed was om een hond alleen mee te laten i.v.m. kapot bijten.Geef idd een kong. Ik denk dat dat toch wel het enige speelgoed is wat veilig is. Mits deze niet klein is want dan kunnen ze er als nog in stikken.
Maar het is in ieder geval zeer sneu dat dit diertje dood is.


maar dat is denk ik met het meeste speelgoed, Net zoals bij kleine kinderen, die moet je ook constant in de gaten houden.

Wens de eigenaars heel veel sterkte met het verlies

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:25

ik heb van het weekend voor onze pup ook zoiets gekocht, alleen loopt er een andere hond mee te spelen, hij gaat er meteen uit.
Wat enorm sneu zeg, wat zal dat arme beestje een pijn hebben geleden... heel veel sterkte voor de eigenaars.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:31

hij is dus niet gestikt... dit komt best vaak voor trouwens ook bij volwassen honden ik de 4 jaar dat ik nu af en toe bij de da werk heb ik t toch al zon 3 keer meegemaakt (hele piepeend in een doberman, zon gek spagetti balletje in een golden en natuurlijk de stokken stenen een keer een newfoundlander met een kastanje...) gewoon altijd altijd altijd er op letten of ie iets opeet en of het er ook weer uit komt en zo niet of ie dus verschijnselen krijgt van verstoppen... ik heb ooit es een heleboel navraag gedaan maar een soort keurmerk zoals speelgoed voor kinderen aan moet voldoen dat bestaat voor honden en katten niet het beste kan je al die slappe piepbeesten niet kopen die gaan te makkelijk stuk het beste is dan nog zon flos touw of van dat kong speelgoed dat krijgen ze zowat niet stuk ook oppassen met de laatste stukjes van kluifjes botjes of oortjes.....

Desperado_

Berichten: 1517
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:47

Ik werk ook in een dierenwinkel en pak bijna iedere week een bestelling uit en echt op elk speeltje zit een label met ''let op uw hond met het spelen ivm kleine onderdelen of opeten''

Citaat:
"Het kippetje is verkocht als puppyspeeltje, maar blijkt dus levensgevaarlijk te zijn", concludeert Sandra.

Tja zoveel dingen worden als puppy speeltje verkocht, en in elk speeltje kan een hond stikken/opeten.

Zoals ik al vaker hier voorbij heb zien komen adviseer ik ook altijd de Kong aan :j maar omdat die best prijzig zijn nemen veel mensen het toch niet.

In ieder gevaal veel sterkte voor de eigenaren, een diertje kwijt raken waar je van houd is nooit leuk.

Pikeur

Berichten: 6311
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:01

Ja onze hond heeft dat ook eens gedaan (pootje opgegeten, ook weer uitgekotst gelukkig), binnen een dag zijn die speeltjes hier ook al helemaal aan stukken gescheurd dus ik heb zo het vermoeden dat ze sowiso niet hondbestendig zijn als je je hond ermee alleen laat..

Wel heel erg, sterkte voor de familie

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:08

Inderdaad, op de verpakking staat ook dat je ermee op moet letten. Is toch sowiezo handig als je op je hond let.

Het is onwijs erg dat het is gebeurd, maar de mensen hebben toch over het hoofd gezien dat er iets ontbrak van het speeltje.

Tip dus voor iedereen, je kan altijd leuke speeltjes kopen voor je hond, maar let gewoon op.
Inderdaad net als met de laatste stukjes van een kluif o.i.d. Als die zacht worden willen ze het hele stuk in 1 keer naar binnen werken.

diessel
Berichten: 670
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:02

Heel erg wat er gebeurd is.
Mijn hond heeft ook zo'n kip en dit is voor mij niet een reden om de kip weg te gooien.
Ze kauwd er dan ook niet op.
Een ongeluk als dit kan met zoveel dingen gebeuren.
Honden die graag dingen opkauwen moet je super goed in de gaten houden!

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:16

VVDD > BB

Anoniem

Re: puppy stikt in piep kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:20

heel sneu... maar er staat op eigenlijk alle speeltjes dat je je hond er zonder toezicht niet mee moet laten spelen.. dit kon met elk speeltje gebeuren..
onze hond heeft wel eens een stukje bot in zijn keel gehad dat vast zat.. ik wil ook niet weten wat daar mee was gebeurd als ik daar niet bij was..

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:21

Tja, zulke dingen gebeuren nou eenmaal, maar om daarom meteen al je speelgoed van je dier weg te gooien. Het is wel aan te raden mensen bewuster te laten worden met wat ze een hond laten spelen, maar zoals al meer gezegd, het kan met van alles gebeuren, zelfs met sokken, zoals wij ze vaak zien, en met de gekste dingen, dus het kan met alles, dus goed opletten!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:25

Heb ook een geval meegemaakt waarbij een hond zijn kaak gebroken had omdat hij met een tand achter de spijlen van de bench bleef haken. Had ook minder prettig kunnen aflopen als daar niemand bij was geweest.

Een hond moet je nooit alleen laten met speeltjes. Er zijn honden doodgegaan door flostouwen, kauwbotten, balletjes etc. etc.
De piepkip heeft hier weinig mee te maken.

Persoonlijk vind ik dit net zo'n geval als dat ik pas op HvN zag. Kat was overleden omdat de baas vlooienmiddel voor de hond had toegediend en de kat kreeg daarop een ernstige allergische reactie. De eerder door de dierenzaak aangeboden vlooienmiddel vond de eigenaar te duur.
En dan komen ze op tv vertellen dat die dierenzaak zo verkeerd bezig is geweest om niet te vertellen dat vlooienmiddelen voor honden niet geschikt zijn voor katten....

Het wachten is op de dag dat mensen vinden dat er gebruiksaanwijzing moet komen op wc papier.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:25

Dan is hij toch niet gestikt? Dit kan met alles wel gebeuren vind ik dan knagen ze wel een stuk van een schoen af. Beetje overdreven, sneu voor de mensen maar wat moeten we, dan maar geen speelgoed geven?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:26

vreselijk....mijn honden geef ik dat soort speelgoed niet....ze maken het binnen vijf minuten stuk...
z'on stuk dik touw is nog het veiligst.
Ik vind de titel wel vreemd...hij is er toch niet in gestikt?
maar overleden aan de gevolgen van een stuk ingeslikt te hebben wat daarna de darm blokkeerde?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:35

geerke schreef:
z'on stuk dik touw is nog het veiligst.


Er zijn ook honden overleden omdat ze stukjes touw uit dat touw trekken en vervolgens inslikken die dan weer vastkleven aan de darmwand met uiteindelijk een verstopping.

Pup is inderdaad niet gestikt en dierenarts is ook wel laat op het idee gekomen dat de hond misschien wel een vreemd voorwerp binnen had gekregen. Mijn ervaring is dat dierenartsen dat toch gelijk vragen bij dit soort klachten.

Blijft triest voor de mensen en natuurlijk de pup, maar dit is niet de schuld van de fabrikant van het speeltje.