Voor welke kat niet allergisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Voor welke kat niet allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:41

Ik ben enigszins allergisch voor katten. Ik heb er nu eentje maar wil er (weer) een tweede bij.
Mijn vraag:
Bestaan er kattenrassen (behalve de naaktkatten) die geen allergische reactie veroorzaken?
Dus katten mèt haar :D
Ik weet wel dat er bij honden zo'n ras is (de Labradoedel), bestaat er ook zoiets onder de kattenrassen?

Letizia

Re: Voor welke kat niet allergisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:04

Hmm wilde dus Sphynx zeggen, maar die is dus naakt, zou het verder niet weten eigenlijk :o

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:07

een pers, omdat deze langharig is en weinig haar verliest en alle huidschilfers in de vacht blijven hangen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:11

Maine Coon !!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:12

Blauwe rus :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:12

Volgens mij kunnen devon rexen ook met allergie

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:13

Die hebben toch van die kleine krulletjes?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:15

Maine Coon en Pers zou ik toch niet aanraden dan kan je beter gaan voor bijvoorbeeld een Sibeer, Cornish Rex, German Rex of Devon Rex.
Ik ken genoeg mensen die wel reageren op Perzen of Coons.

Wat je het beste kan doen is een keer langs gaan bij een Cattery die alleen van dat ras katten heeft dus geen andere rassen.
Dan kan je pas goed testen of je er tegen kan.

Verder kan je laten testen of je allergisch bent voor het haar of de schilfers, zo heb je mensen die niet tegen heel fijn haar kunnen maar wel tegen rassen met wat stugger haar.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:17

Ik ben ook allergisch voor katten en ik heb 2 bengalen. De eerste paar weken dat we ze hadden had ik af en toe nog wel last van een 'verstopte neus' maar nooit echt last gehad van mijn ogen ed. Nu heb ik helemaal nergens meer last van, ook niet als ze vlak bij mijn gezicht komen!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:19

een vriendin van mij reageert alleen niet op echte naakte katten, de rest allemaal wel. Zij heeft 3 sphynxen, maar aangezien je dat niet wil blijven je opties beperkt helaas.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:12

Als ik dit lees:
Citaat:
Hypoallergene kat
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een hypoallergene kat is een kat waar je niet allergisch van kan worden. Om dit te bereiken is ze genetisch gemanipuleerd opdat ze geen allergische reacties zou uitlokken bij de mens.

Het katten allergeen is een eiwit dat door de zoutklieren van de kat wordt uitgescheiden en op de huid en aan de haren van de kat gaat zitten. Het uitschakelen van de aanmaak van het allergeen is voor de kat niet schadelijk.

Het was de bedoeling om de eerste van deze anti-allergie katten eind 2004 te verkopen voor rond de $1000, maar die planning kon niet worden gehaald, omdat het bedrijf, Transgenic Pets, geen geld meer kreeg voor dit project. Een ander bedrijf, ALLERCA, heeft het project overgenomen en hoopt in 2007 de eerste hypoallergene katten van het ras 'Britse korthaar' te hebben gefokt, waarna andere rassen zullen volgen.

Zou je denken dat een naaktkat net zo goed allergie verspreidt als elke andere kat. En uit het stukje is dan ook op te maken dat een dergelijk ras, behalve de gemanipuleerde van Allerca, nog niet bestaat. Alleen schijnt het zo te zijn dan 1 op de 50.000 katten een defect in de genetica heeft en dat eiwit niet aanmaakt. Je zou dus mazzel moeten hebben een dergelijke kat te treffen.
Laatst bijgewerkt door Laika op 17-08-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:15

Gewoon zoals al gezegd word eens langs cattery's gaan die alleen een soort ras katten hebben.

Coons en Noren hoor ik doorgaans ook vaak van dat allergische mensen wel tegen die haren kunnen.

Maar die rexen schijnen idd ook vaak "hypoallergeen" te zijn.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:19

Klopt inderdaad, dat je voor naaktkatten net zo allergisch kan zijn als iedere andere kat...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:22

MiSsY_Me schreef:
Klopt inderdaad, dat je voor naaktkatten net zo allergisch kan zijn als iedere andere kat...

Idd want veel mensen zijn allergisch voor de schilfers :j

Maar anderzijds is het wel ook vaak dat als je katten eenmaal in huis hebt, je na de eerste weken beter er tegen kan.
Veel kinderen worden ook allergisch omdat ze veel te steriel opgroeien.
Er zijn maar weinig boerenkinderen die een allergie kweken ... Omdat ze van jongs af aan lekker in de stront mogen spelen ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:27

Mij is verteld dat ragdolls vaak geschikt zijn voor mensen met een allergie voor katten.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:29

cornish rex en devon rex ( cornish zie mijn profiel muis)
raggdols ben ik gewoon allergisch voor, eerder had ik persen dat ging ook aardig goed, maar had ik meer last van dan met mijn rex

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:03

Mijn moeder is zwaar allergisch voor alles wat maar haar heeft.
Maar wij hebben een Coon en een Heilige Birmaan, daar heeft ze geen last van, die kan ze zelfs onder dr neus houden zonder kriebels.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:57

Wat een hoop reacties! bedankt allemaal.
Ik wist dus niet dat je zelfs voor sphynxen allergisch kan zijn :o weer wat geleerd.
Ik vind de Rex wel een erg leuke kat :j en ga zeker uitzoeken hoe ik daarop reageer.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:01

Mensen met allergie voor kattenharen reageren ook minder op onze abessijnen dan op andere rassen. Maar er is wel een lichte reactie.

Van de cornish en devon rexen heb ik ook gehoord dat de reactie minder heftig is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:02

Als je niet allergisch bent voor hond ben je van harte welkom om bij ons te komen snuffelen. We hebben namelijk 5 abessijnen en geen andere katten rassen.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:07

Er zijn ook pilletjes tegen je allergie ;) Veel succes met het zoeken van een katje!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:15

CrazyCat: leuk aanbod! Jullie fokken ook abbesijntjes he?
Eigenlijk zoek ik wel een volwassen kat, geen kitten dus.

JosineS: ik slik al medicijnen: Ceterizine :D
Ik merk het direct als ik eens per ongeluk een dag oversla, dan loop ik enorm te niezen en te snotteren!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:54

Wij hebben een Brits Korthaar en zijn allemaal allergisch in huis, maar nergens last van met deze kat :)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:46

Ik weet niet of je übberhaupt een kat in huis moet halen als je allergisch bent?
't Is natuurlijk je eigen beslissing, en ik oordeel er ook niet over, als jij de kat een goed en gelukkig leven kan geven met je allergie, hoor je mij niet zeuren hoor :) Maar 't wordt wel vaak afgeraden :o Helemaal niet vervelend bedoeld hoor :o

Ik zou trouwens ook denken aan een Rex, maar ik ben neit allergisch, vind het echt heel moeilijk te zeggen dan :o