vraag over moeder konijn en jongen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

vraag over moeder konijn en jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:53

hooi :D
sinds 2 weken heeft mijn voedster 3 jongen.
ik vroeg me af of ze bij elkaar konden blijven als de mannetjes gecrastreerd zijn.

R0oszs

Re: vraag over moeder konijn en jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:59

niemand? :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:01

de mannetjes kunnen vrij jong gecastreerd worden maar daarna zijn ze nog minimaal 6 weken vruchtbaar, dus niet direct weer bij elkaar zetten!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:02

okee dankje :D en kan de moeder er ook gewoon bij blijven of niet?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:04

Ik heb heltzelfde probleem, en het is niet te zeggen. Als ze "hun" hormoon boom krijgen kunnen ze gaan vechten en dan moeten ze uit elkaar en meestal kunnen ze daarna dan na het castreren niet meer gekoppeld worden. Dus voor die tijd uit elkaar halen en dan proberen na de castratie weer te koppelen. Of zo vroeg castreren voor ze hun hormoon boom krijgen maar dat is niet altijd mogelijk want ze moeten wel ver genoeg ontwikkeld zij en niet iedere DA wis het voor 6 tot 8 maanden doen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:04

ja hoor in principe wel als je hok groot genoeg is...
zeker bij meerdere konijnen moet je genoeg ruimte hebben...

maar als ik jou was zou ik eens info opvragen bij je eigen dierenarts, die kunnen jou prima vertellen hoe en wat er bij komt kijken met je de castratie van de mannetjes.

let er wel op konijnen zijn al erg jong vruchtbaar!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:16

okee dankje voor de reacties ;)
ruimte hebben ze iid genoeg :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:18

Rammen kunnen bij 4 maand gecastreerd worden maar ze zijn als ik me niet vergis met 2 en half maand al vruchtbaar. Na de castratie moet je minimaal 2 week wachten en dan kun je je ram weer met de voedster koppelen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:23

Cynthiaaapje schreef:
Rammen kunnen bij 4 maand gecastreerd worden maar ze zijn als ik me niet vergis met 2 en half maand al vruchtbaar. Na de castratie moet je minimaal 2 week wachten en dan kun je je ram weer met de voedster koppelen.

rammen mogen gecastreerd worden op het moment dat de ballen zichtbaar zijn ingedaald...

en na castratie minimaal 6 weken wachten voor koppelen, want ze zijn nog lang vruchtbaar...
ts zou niet de eerste (en laatste) zijn om toch nog jongen te krijgen na 2 weken apart huisvesten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:27

Ik heb vorig jaar een nest gehad. De moeder wilde na een tijd absoluut niet meer bij haar kinderen zijn en dat kon ik me goed voorstellen zo ruw als die kleine peuters waren.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:32

en als je een vrouwtje hebt, en er een pas gecastreerd rammetje bij komt.
kan er dan iets gebeuren?
ook al kennen ze elkaar niet?
dus vechten of vruchtbaarheid of zo?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:52

ze kunnen idd gaan vechten, maar dat kan bij elk koppel konijnen wat je nieuw bij elkaar zet...

het kan ook zijn dat dat goed gaat maar dat het mannetje toch het vrouwtje nog bevrucht... het is namelijk niet zo dat bij het verwijderen van de ballen het mannetje direct niet meer vruchtbaar is... dit duurt ongeveer 6 weken, soms langer...

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:53

Je kunt de rammetjes laten castreren als de balletjes ingedaalt zijn, vaak is dat met zo'n 3 maand.
Je kunt het rammetje dan weer na 2 a 3 weken, (dus niet na pas 6 weken) bij de moeder zetten. Vaak is het wel zo dat rammetjes - ook al zijn ze gecastreerd - niet samen kunnen!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:17

Ik zou de ram weghalen, ondanks dat hij gecastreerd is behoud hij hoogstwaarschijnlijk de drang om de jongen uit de weg te ruimen zodat hij bij de voedster zou kunnen. Ik zou dus geen risico's nemen als ik jou was en ze scheiden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 23:28

okee

@ shahazai
ik bedoelde meer dat de jongen na dat ze gecrastreerd zijn weer bij de moeder in het hok kunnen lopen of dat ze dan gaan vechten ;)

(volgens mij zit er 1 mannetje bij en de andere 2 vrouwtjes maar zal het nog even navragen ;) )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:46

sexy_back schreef:
ze kunnen idd gaan vechten, maar dat kan bij elk koppel konijnen wat je nieuw bij elkaar zet...

het kan ook zijn dat dat goed gaat maar dat het mannetje toch het vrouwtje nog bevrucht... het is namelijk niet zo dat bij het verwijderen van de ballen het mannetje direct niet meer vruchtbaar is... dit duurt ongeveer 6 weken, soms langer...

Wat een geluk nou dat ik nooit nesten heb gehad 2 weken nadat de rammen gecastreerd waren en zelfs nog goed dekten :D
Oftewel na 2 weken zijn rammen na castratie echt niet vruchtbaar, alle opvangen hanteren na 2 weken koppelen nesten komen er nooit. Nu al zo'n 50 rammen hier geweest en nog nooit kleine babybunny's 2 weken na koppelen. De 6 weken is ondertussen al lang achterhaald ;)

Het kan goed bij elkaar houden, maar dan moet je de rammen met 12 weken castreren, dat betekend dus dat hun balletjes dan ingedaald moeten zijn en een dierenarts vinden die het op die leeftijd doet. Anders moet je wachten tot ze ouder zijn en ze scheiden. Minimaal een 1 op 1 verhouding dus er moet dan minimaal nog 1 voedster bij zitten, want 3 rammen en 1 dame is af te raden.
Verder een ruime leefomgeving :)

Je moet ze uiteraard als je ze gaat scheiden en later laat castreren weer opnieuw koppelen aan de moeder en dan op neutraal (onbekend terrein voor alle konijnen) koppelen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 23:48

en 3 voedsters en 1 ram
ze hebben een vrij grote ren en een nachthok in de ren en daar kunnen ze onder door rennen ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:05

Faniek schreef:
[Wat een geluk nou dat ik nooit nesten heb gehad 2 weken nadat de rammen gecastreerd waren en zelfs nog goed dekten :D

woh lucky you! :+

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:33

Het overgrote deel van de konijnenopvangen die ik ken houden ook twee weken aan en nog geen enkel verhaal gehoord/gelezen over een nest daar door koppelen na twee weken. Het is namelijk simpelweg onmogelijk, zaadcellen kunnen echt niet zo lang overleven.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:35

dus ze zouden nadat de mannetjes gecatreerd zijn weer bijelkaar kunnen na 2? weken?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:41

Mijn konijn is drie weken geleden gecastreerd. De dierenarts zei dat hij 8 weken alleen gezet moest worden omdat hij in die acht weken nog zaadcelletjes kan overbrengen. Vond dit ook een beetje ver gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:46

R0oszs schreef:
en 3 voedsters en 1 ram
ze hebben een vrij grote ren en een nachthok in de ren en daar kunnen ze onder door rennen ;)

Kan ook heel prima. Heb hier 1 gec. ram met 6 dames :)

Het is inderdaad al lang achterhaald de 6 of 8 weken of wat dan ook. Er zijn er vanavond weer 14 onder het mes en over 2 weken zitten ze met een dame en daar komen echt geen jongen meer van :D
Anders zouden opvangen ook wel erg lang moeten wachten na castratie en het allemaal een stuk moeilijker maken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:50

R0oszs schreef:
en 3 voedsters en 1 ram

Meerdere voedsters met een gecastreerde ram gaat in de meeste gevallen wel, de ram zorgt dan meestal voor voldoende rust tussen de dames.

Als je gaat proberen om meerdere rammen bij elkaar te houden zou ik er voor zorgen dat je een noodvoorziening hebt om de dieren te kunnen scheiden als het mis gaat.
Ik heb zelfs voor mijn koppeltje voedster-gecastreerde ram een reservekooi, de oude kooi die te klein is voor dagelijks gebruik, maar wel geschikt voor het geval van ziekte of andere redenen.