De muilkorf, de voor en nadelen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

De muilkorf, de voor en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:53

Onze hondje is inmiddels 11 jaar en een schat van een beest. Doet geen mens kwaad. Vroeger lieten we hem altijd uit langs het kanaal. De weg ernaar toe altijd aan de riem en volgend, en bij het kanaal ging de riem los en mocht hij lekker rennen. Het is een bastaardje met een beagle instinct en liep dus wel eens zijn neus achterna. Zo speelde hij ook graag met andere honden. Lekker stoeien, nooit echt erg. (en alleen als de andere honden eigenaar het goed vond) Zo had hij ook altijd een paar stoeimaatjes die je regelmatig tegen kwam, maar het bleef altijd bij spelen.

Inmiddels zijn ik en mijn twee andere zussen het huis uit, en ging balou bij mijn zus en haar vriend wonen. Tijdens een keer uitlaten is Balou aangevallen door een andere hond. En echt heftig! Hij had 18 hechtingen in zijn schouder/been waarvan 7 echt in de spier zelf. De wond geneesde gelukkig redelijk snel, maar hij bleef wel nog maanden een beetje mank lopen. (zal ook wel voor een deel tussen de oren gezeten hebben)

Lichamelijk is hij gelukkig helemaal hersteld. Geestelijk helaas niet. Waar hij vroeger nooit een hond zou bijten is hij nu gewoon niet meer te vertrouwen met andere honden. Na zijn aanval, toen hij weer op kracht was, mocht hij weer eens los. De eerste hond die hij tegen kwam ging hij vol op af. Weg, de lieve hond die vriendelijk met andere hondjes kon stoeien.

Dat is nu 2 jaar geleden en die twee jaar heeft hij dus eigenlijk niet meer losgelopen. Heel erg jammer, want hij genoot daar echt van. Lekker rennen, met stokken sjouwen apporteren. Dat ging dus niet meer.

Tot mijn zus 3 maanden geleden een muilkorfje heeft aangeschaft. We proberen echt dat hij de muilkorf met los mogen kan associeren en we doen hem dus ook pas om op het moment dat we hem loslaten. We zijn nu 3 maanden verder en ik weet het nog niet zo goed, wat ik ervan moet vinden.

Hij kan wel weer lekker rennen en zo, maar hij kan geen stok oppakken. Als je hem een keer roept, kun je hem niet verwennen met een lekker snoepje of zo. Bovendien lijkt hij er ook niet aan te wennen. Hij blijft elke keer maar met zijn hoofdschudden en met zijn poten los proberen te krijgen. Ik krijg de indruk dat hij het echt niet fijn vind. Maar goed, het alternatief is altijd aan de lijn blijven.

Wat zijn jullie ervaringen of gedachten over een muilkorf... Het is zo dubbel, muilkorf of aan de riem blijven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:59

Ik denk dat je in dit geval moet kijken waar hij zich het prettigst bij voelt. Heb je wel eens zo'n uitrolriem van een meter of 6 geprobeerd? Dan kan hij wel een beetje rennen, maar dan kan je wel begrenzen als er een hond aankomt.

Misschien voelt hij zich daar prettiger bij?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:08

*edit, sorry helemaal verkeerd begrepen. Ik kan het niet meer verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Ies_ op 16-08-09 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Re: De muilkorf, de voor en nadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:19

uuuh, Ies_ we hebben die muilkorf nu al 3 maanden :P ...

We hebben verder wel zo'n uitschuifriem, maar dat is natuurlijk maar een fractie van wat hij altijd had. Vroeger liep hij gewoon altijd te rennen en te dollen en ook aan zo'n uitschuifriem is er gewoon veel en veel minder vrijheid.

Ik kan er gewoon alleen niet helemaal over uit of het vervelend vinden van de muilkorf opweegt tegen het los mogen rennen.

Overigens als ik zeg niet te vertrouwen, bedoel ik ook echt niet te vertrouwen. Die eerste keer, viel hij die hond gewoon vol aan. En ook bijten. (gelukkig waren we er op tijd bij om wonden te voorkomen, maar daar hadden lelijke dingen kunnen gebeuren) naar mensen is hij nog steeds altijd even lief als altijd, maar met honden is hij gewoon echt niet meer te vertrouwen.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:34

Ik heb geen ervaring met een muilkorf maar ik denk dat je je hondje beter zo kan loslaten dan helemaal niet..

Misschien is een ander soort muilkorf een optie? Trouwens, zit hij niet heel erg strak als hij niet eens een koekje kan aannemen? want ik dacht dat ze hun bek wel iets open moesten konden doen.. (natuurlijk niet te ver maar ze moeten wel door de bek kunnen ademen toch?)

Wel echt balen dat je hond zo de dupe is van een andere hond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:37

Mijn hond heeft ook een muilkorf om, tenminste mijn hond heeft een snoetje, hij kan hijgen en drinken en hij kan ook nog bijten maar dan krijgt hij alleen een heel klein velletje te pakken. Echt bijten kan dus niet meer.

1 heel groot nadeel van een muilkorf is verdediging. Mijn hond wordt ook weleens aangevallen ( en flink ook!) en hij kan zichzelf dan niet verdedigen. Mijn hond vind de muilkorf niet erg, hij is al blij als ik hem pak want dan mag hij naar buiten...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:57

hmmz, dat hij dan te strak zit zou best wel kunnen, (hij heeft inderdaad ook zo'n snoetje). Ik moet wel zeggen, ik zie hem niet veel. Ik woon zelf in Wageningen en mijn zus en de hond wonen in Tilburg. Mijn ouders in eindhoven. Daar ben ik nu. Balou logeert wel eens bij mijn ouders zoals nu een paar weekjes. Ik ben nu ook 2 weekjes bij mijn ouders, dus laat hem weer eens uit. (voor het eerst echt in maanden tijd (zo niet enkele jaren)

Ze hadden me dus alleen verteld van die muilkorf. Was er van uitgegaan dat ze dan ook wel opzoeken hoe die hoort. Ben verder nooit met muilkorven bezig geweest dus heb geen verstand van hoe strak of niet strak ze moeten.

Nu dus een paar keer uitgelaten en vond het niet echt heel geweldig.

Heb hem net even iets losser gedaan en aangeprobeerd. Nu kan hij inderdaad wel een koekje aanpakken. En hij lijkt het nu al een stukje minder erg te vinden. Vanavond met uitlaten maar eens proberen of dat beter is zo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:06

Ik heb zelf ook een keer in dubio gezeten om mijn vorige hond te muilkorven want 40 keer ginge het goed en de 41e keer pakte hij in 1 keer een hond. Eigenlijk wilde ik hem muilkorven maar mijn ex wilde dat niet i.v.m. verdedigen en daar zit natuurlijk ook wel wat in. Maargoed, ik was niet blij als hij een hond vast had want ik kreeg hem er bijna niet meer vanaf. :n

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:31

Je moet ook geen snuitje gebruiken maar een echte muilkorf, bijvoorbeeld zo een die ze ook bij de windhondenrennen gebruiken.
Daarmee kunnen ze gewoon goed hijgen (erg belangrijk!) en drinken.

Een muilkorf moet je eerst ook op een leuke manier aanwennen bijvoorbeeld door een snoepje door de muilkorf aan te bieden zodat hij zijn neus erin moet steken om het snoepje te pakken. Natuurlijk doe je de korf dan niet gelijk om, eerst een paar weken laten wennen.

Verdedigen doe ik mijn honden, dat hoeven ze niet zelf te doen. Sterker nog dat mogen ze van ons niet eens zelf doen, krijg je alleen maar ellende van. Als er vreemde honden naderen komt de hond gewoon bij mij, dat heb ik hem geleerd. Heb hem niet voor niets gemuilkord natuurlijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:33

Muikkorven zijn helemaal niet onvriendelijk :) Ik vind het super dat je zus een muilkorf heeft aangeschaft, veel mensen doen het niet, die vinden het zielig.
Wij hadden een kruising herder windhond. Die kon zowiezo niet los omdat hij joeg als een idioot, maar hij viel echt vies uit naar andere honden. Oplossing was dus de muilkorf. Veel mensen vonden het zielig, maar veel mensen vergeten dat je het meestal niet zonder reden doet :)
[edit: je moet maar zo denken, had die andere hond een muilkorf op gehad had jouw hond zich nu niet zo gedragen ;) ]

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:01

Toch vind ik wel dat een hond zich zelf moet kunnen verdedigen hoor. Niet het baasje. :n
Op die manier trek je alles uit het verband.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:20

MamboBeach schreef:
Toch vind ik wel dat een hond zich zelf moet kunnen verdedigen hoor. Niet het baasje. :n
Op die manier trek je alles uit het verband.

Dat ligt er maar aan waarvoor je die muilkorf gebruikt. Als ik mijn hond zichzelf laat verdedigen ben ik 10 jaar training in een klap kwijt.
Hem is dus geleerd om op de automatische piloot naar ons toe te komen als er vreemde honden naderen en wij zorgen dan wel dat hij niet lastig gevallen wordt door vreemde honden.

Nogmaals, een hond wordt meestal niet voor niets gemuilkorfd. En honden hoeven zichzelf niet te verdedigen, rangorde uitzoeken is alleen van belang in eigen roedel. Niet met vreemde honden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:25

Wij laten onze hond zichzelf absoluut niet meer verdedigen. Of hij nou de aanvaller is of niet, ik zou het niet aankunnen zien als een andere hond oploopt wat balou heeft gehad. Want een wond van 18 hechtingen is echt niet niks! Dat wil je bij geen enkele hond zien. stoeien met andere honden is gewoon verleden tijd. Dat gaat gewoon niet meer. Zodra hij een andere hond ziet begint hij al te grommen. Terwijl hij naar mensen echt een engeltje is.

Opzich is het punt dus niet of ik de muilkorf zielig vind of niet. Mijn vraagtekens staan bij het feit of het vervelend vinden van het dragen van de muilkorf voor hem wel opweegt tegen het vrij mogen rennen. Hij mag zo weer uit, dus dan eens kijken hoe het hem vergaat nu dat ding wat losser zit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:27

Shiloh schreef:
Opzich is het punt dus niet of ik de muilkorf zielig vind of niet. Mijn vraagtekens staan bij het feit of het vervelend vinden van het dragen van de muilkorf voor hem wel opweegt tegen het vrij mogen rennen. Hij mag zo weer uit, dus dan eens kijken hoe het hem vergaat nu dat ding wat losser zit.

Een snuitje zit altijd vervelend en daarmee kan een hond ook niet goed hijgen wat voor een hond van levensbelang is.

Koop een echte muilkorf en je zult merken dat hij dat een stuk prettiger vindt. Als je het op een leuke manier aanleert is het voor de hond niets anders dan een halti.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:31

Ik zal ook niet zeggen dat muilkorven zielig is hoor, ik kan me alleen voorstellen dat iemand dat niet wil i.v.m. zichzelf te verdedigen.

Ik begrijp uiteraard ook wel dat een hond niet voor niets wordt gemuilkorfd, daar hebben we het ook helemaal niet over...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:36

MamboBeach schreef:
Ik zal ook niet zeggen dat muilkorven zielig is hoor, ik kan me alleen voorstellen dat iemand dat niet wil i.v.m. zichzelf te verdedigen.

Ik begrijp uiteraard ook wel dat een hond niet voor niets wordt gemuilkorfd, daar hebben we het ook helemaal niet over...

Jij vindt dat iedere hond zichzelf maar moet verdedigen. Heel leuk als je een grote sterke hond hebt.
Ik heb hier oa ook een 15 jarige lopen die 1,8 kilo weegt, lijkt me leuk worden als ik de instelling had dat een hond zichzelf maar moet verdedigen.

Mensen moeten eens leren om hun honden niet zomaar op vreemde honden af te laten stormen, dan hoeven honden zichzelf niet te verdedigen en kun je eventueel in overleg even aankijken of het klikt en dan de honden laten spelen.

Vechten is nergens voor nodig en gaat altijd om rangorde. Wat totaal onzinnig is om dat uit te laten vechten bij honden die elkaar daarna nooit meer zien. Als een van mijn honden aangevallen dreigt te worden ben ik degene die die hond verdedig, ik laat het hem zeker niet zelf uitzoeken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:00

ThePast03 schreef:
MamboBeach schreef:

Jij vindt dat iedere hond zichzelf maar moet verdedigen. Heel leuk als je een grote sterke hond hebt.
Ik heb hier oa ook een 15 jarige lopen die 1,8 kilo weegt, lijkt me leuk worden als ik de instelling had dat een hond zichzelf maar moet verdedigen.

Mensen moeten eens leren om hun honden niet zomaar op vreemde honden af te laten stormen, dan hoeven honden zichzelf niet te verdedigen en kun je eventueel in overleg even aankijken of het klikt en dan de honden laten spelen.

Vechten is nergens voor nodig en gaat altijd om rangorde. Wat totaal onzinnig is om dat uit te laten vechten bij honden die elkaar daarna nooit meer zien. Als een van mijn honden aangevallen dreigt te worden ben ik degene die die hond verdedig, ik laat het hem zeker niet zelf uitzoeken.

Ik vind zeer zeker dat een hond zich moet kunnen verdedigen ja, je hebt me heel goed begrepen! :D

Heeft er niet mee te maken dat ik mijn honden bijvoorbeeld op vreemde honden af laat stormen, hoe kom je daar nu bij? Als ze kennis met elkaar maken kan het flink misgaan en ik WIL daar niet tussen gaan staan, alleen als het echt niet anders kan.

Vechten is zeker nergens voor nodig maar het kan wel eens gebeuren en ik ga daar niet tussen zitten, nergens voor nodig.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:02

Mijn hond raakt helemaal in paniek van een muilkorf. Hij wordt dan zo paniekerig dat zijn ademhaling er bijna niet meer is. En dan zit dat ding nog niet eens vast.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:22

MamboBeach schreef:
Vechten is zeker nergens voor nodig maar het kan wel eens gebeuren en ik ga daar niet tussen zitten, nergens voor nodig.......

Daarom probeer ik ook te voorkomen dat er een vechtpartij ontstaat.
En jij kan rustig zeggen ik ga daar niet tussen zitten. Je zou ook wel anders praten als jouw hond 1,8 kilo woog (hoop ik voor die hond dan tenminste) ;).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:25

ThePast03 schreef:
MamboBeach schreef:

Daarom probeer ik ook te voorkomen dat er een vechtpartij ontstaat.
En jij kan rustig zeggen ik ga daar niet tussen zitten. Je zou ook wel anders praten als jouw hond 1,8 kilo woog (hoop ik voor die hond dan tenminste) ;).

Juist tegen die mensen zeg ik altijd dat als ze bang zijn dat hun hondje wordt 'opgegeten' niet aan zo'n hondje moeten beginnen.
Wat ik juist vaak meemaak is dat de kleinste hondjes de grootste mond hebben. :)
Mijn honden zijn juist helemaal gek van kleintjes! :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:03

nou geloof mij, als je hond aangevallen wordt en hij wordt zo opengereten dat hij een wond heeft die 18 hechtingen nodig heeft, dan kom je daar echt wel tussen. Ik was er zelf niet bij, maar de vriend van mijn zus vertelde dat. Onze hond is zelf redelijk formaat, kruising beagle herder, en werd aangevallen door een hond a la jack russel formaat. Balou kon er niks tegen beginnen. Die greep hem vast en balou kon niks er tegen doen, hij zat gewoon klem. Die vriend heeft die hond toen een trap verkocht waardoor die losliet. Normaal ben ik daar echt heel fel tegen, maar als zo'n beest je hond aan het openrijten is dan is het wel anders.

Dan ga je het hem echt niet zelf laten uitzoeken hoor!

Ik zou me echt doodschamen als onze hond dat bij een andere hond zou aanrichten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:22

Ik zeg toch ook niet dat als ze zo'n ruzie hebben met elkaar je er niet tussen moet komen? Als je het uberhaupt al tegen mij hebt.
Maar ik ben geen type die op voorhand er al tussen gaat staan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:52

en dan vind ik een type als jij gruwelijk irritant. Ik vind het echt gruwelijk vervelend als andere honden zomaar bij onze hond komen, zonder dat de baas ingrijpt. Weet jij veel wat voor een hond dat is en of die andere hond wel zo vriendelijk is. Niet iedereen stelt het op prijs als je je hond zomaar met andere honden in contact laat komen.

Ik in ieder geval niet, niet zonder overleg. En al helemaal niet als de hond is aangelijnd!

En als je er niet tussen komt als ze ruzie hebben, dan hoeft hij zich toch niet nog zelf te kunnen verdedigen. Ik wil juist niet dat onze hond zich verdedigd, omdat ik hem niet meer vertrouw in dat hij niet zal doorbijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:39

MamboBeach, dus jij laat honden het maar zelf uitzoeken...zonder tussenkomst?

Pff als ik dat zou doen dan waren alle honden in de buurt allang dood geweest. Mijn hond gaat namelijk echt door tot de dood.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:10

Shiloh schreef:
en dan vind ik een type als jij gruwelijk irritant. Ik vind het echt gruwelijk vervelend als andere honden zomaar bij onze hond komen, zonder dat de baas ingrijpt. Weet jij veel wat voor een hond dat is en of die andere hond wel zo vriendelijk is. Niet iedereen stelt het op prijs als je je hond zomaar met andere honden in contact laat komen.

Ik in ieder geval niet, niet zonder overleg. En al helemaal niet als de hond is aangelijnd!

En als je er niet tussen komt als ze ruzie hebben, dan hoeft hij zich toch niet nog zelf te kunnen verdedigen. Ik wil juist niet dat onze hond zich verdedigd, omdat ik hem niet meer vertrouw in dat hij niet zal doorbijten.

Ik vind jou ook gruwelijk irritant! :roll:

Doe rustig zeg! MIJN honden komen NIET bij ANDERE honden, zeker niet als ze aangelijnd zijn, maar honden die ze WEL kennen en als de dan een beetje willen gaan vechten spring ik er NIET meteen tussen want het kan zich ook zo weer hebben opgelost!

Jemig he, niet op voorhand concluderen als je mijn situatie niet weet en gaat lopen gissen!