Chinchilla's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:46

Een vriend van mij vroeg me een tijd geleden al of ik zijn chinchilla's over wou nemen als hij een nieuwe baan had, heb daarop gezegd dat we tegen die tijd wel verder zouden kijken. Het is nu zo ver en volgende week komen ze naar me toe, ik zit alleen nog wel met wat vragen.
Ik ben erg benieuwd of er nog bokkers zijn met chins, en hoe jullie de kooi hebben ingericht?
Ik lees vrijwel overal op internet dat hooi wordt gegeven in balletjes, ik zelf ben alleen absoluut geen fan van deze dingen i.v.m. kans op stikken, is dat echt noodzakelijk om het in een balletje te geven?
Ik heb al een mooie perenboom gevonden waar ik takken van wil gaan geven, is schoonmaken met kokend water voldoende of strippen jullie ze volledig?

Ik ben wel wat chinchilla fora gevonden maar daar is vrij weinig activiteit dus probeer eerst hier maar eens antwoorden te krijgen :)

Frances

Re: Chinchilla's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:00

Bij mij op school hebben de chinchilla's een grote kooi met verschillende plateaus erin. Met grote takken erin ook. die waren niet gestript. verder zo nu en dan een bak met speciaal zand in de kooi zetten zodat ze kunnen rollen. en hooi werd gewoon los gegeven. en je kan natuurlijk tips vragen aan de jongen waar ze vandaan komen :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 00:03

Zand gaan ze iedere dag krijgen in een bakje :j
Uiteraard heeft hij me al het e.e.a. verteld, maar hij kreeg juist van de fokker te horen dat hooi niet eens noodzakelijk was om dagelijks te geven :x

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:40

toen wij nog chins hadden hadden we een hoge kooi met allerlei verdiepingen en daartussen wilgentakken hangen.

balletjes deden wij ook niet aan, levensgevaarlijk met die knagers :n

en dan op de benedenverdieping een hoek vol hooi waar ze in sliepen en een bakje met hun zand.

ow die van ons hadden bovenaan ook een hangmatje, dat vonden ze ook super om in te slapen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:30

Hooi is wel noodzakelijk voor chinchilla's hoor.

elke planteneter heeft hooi nodig om het voer te kunnen verteren..
dus dat moet je zeker dagelijks geven..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:38

Euhm ik zeg toch ook dat ik wel hooi ga geven..

Ga het inderdaad maar gewoon los geven, zo'n balletje zit me toch niet helemaal lekker :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:40

Nijn schreef:
Zand gaan ze iedere dag krijgen in een bakje :j
Uiteraard heeft hij me al het e.e.a. verteld, maar hij kreeg juist van de fokker te horen dat hooi niet eens noodzakelijk was om dagelijks te geven :x

Ik reageer alleen maar hierop hoor..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:42

ow als je nog opzoek bent naar een goede voeding

Afbeelding

wij raden deze altijd aan. zitten lekker veel vezels in..

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:35

Wij hebben een kooi met 3 etages. Daarin hebben we wat wilgentakken en een knaagsteen voor het knagen.
Het hooi leg ik altijd gewoon zo in de kooi en niet in z'n balletje.
En een bak voor het zand. Het voer bakje hebben we tegen de tralies hangen zodat die niet omgegooid kan worden.