hond op goed gewicht, maar toch te dun..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

hond op goed gewicht, maar toch te dun..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:25

hey,

ik heb een 9 maand oude jack russelXchihuahua.
hij is een goede eter, eet het liefst de hele dag ;)
is op tijd ontwormd, en verder kerngezond.

het is een fanatiek, vrolijk en actief dier.
speelt veel en is graag bezig met truucjes doen en ''werken''.

toch vindt ik hem te mager.. hij weegt 5 kilo en 250 gram.
je zou denken dat dat een mooi gewicht is, maar als je hem aait voelt ie als een hond die tijden niet gegeten heeft..
zijn ''borst'' steekt erg uit, en ook zijn ruggengraatje is het eerste wat je voel als je hem aait.

hij is ong 30 cm hoog.
we hebben allerlei merken voer geprobeert, bonzo, chow chow (geloof ik?)
kenner, beneful, farmfood, totaal merkloos etc maar niks wat hem echt wat voller maakt.
zit er aan te denken hem zeewier bij te voeren en mischien nog een supplement, maar van de zeewier koekjes moet hij kotsen.
dan is hij doodziek, ben helemaal radeloos!

wat zou ik kunnen doen?
oja hij is afgevallen nadat mijn zus is opgenomen, van verdriet.

Frances

Re: hond op goed gewicht, maar toch te dun..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:33

Is je hond langhaar of korthaar? aangezien het jack met chi is haha. Als hij kortharig is kun je goed zien of je hond te dun is.
Als hij recht staat moet je de ribben niet kunnen zien maar wel kunnen voelen. als je dan het hoofd naar binnen draait moet je de ribben ligt kunnen zien. gewicht zegt in mijn ogen minder als uiterlijk.

Volgens mij is er ook speciaal voer voor actieve honden, dat een optie? Wat je ook zou kunnen proberen is een a-merk zoals hill's of prins. Want wat het dus is bij bonzo en dergelijke dat eten ze veel omdat er veel zout in zit. maar er zitten een hoop stoffen in waar je hond niks aan heeft, daardoor krijgen ze ook veel ontlasting. als je een betere brok koopt gebruiken ze meer van de stoffen zegmaar.

En anders misschien advies inwinnen bij de DA ?

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:36

hills etc hebben we ook al geprobeert :j

hij zit tussen kort en lang in, dus echt goed ribben zien oid kun je niet :n

dierenarts moet hij binnekort toch heen voor z'n spuiten dus dan vraag ik het meteen :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:37

Tja, liever te dun dan te dik zeg ik altijd. Zolang je de ribben niet ziet uitsteken en hij ruim voldoende voer krijgt zou ik me niet druk maken.

Mijn hond (nu 20 kilo) gebruikt dermate veel energie dat ik haar met 1 kilo voer per dag (versvoer) mager kan houden. Afwisselend zie je soms wel en soms niet de ribben. Maar het is verder een kerngezonde actieve hond. En zolang de gezondheid er niet onder lijd zou ik me er niet druk over maken.

Ter vergelijking: vroeghur woog ze ca 25 kilo en kreeg ze 700 gr. voer per dag om net een mm laagje vet op de ribben te behouden. Ze gebruikt nu gewoon meer energie ;)

Zal met jou hond ook wel zo zijn. Hij gebruikt gewoon meer energie dan de gemiddelde hond!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:40

Mmisschien een goede voeding geven in plaats van al de minder kwalitatieve merken. Hiermee doel ik op Arion, Hill's, Royal Canin, ProPlan, Eukanuba en dergelijk.
Alle merken die je nu geeft zijn van mindere kwaliteit, dus minder goede voedingsstoffen.

Zeewier lost zoiets niet op.

Het kan ook nog de schildklier zijn met verhoogde werking.
Dan zie je veel eten, veel drinken, altijd hongergevoel, veel plassen en toch vermageren. Dit kan de dierenarts testen door bloed te onderzoeken. (t4)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:45

Ja dat zal ik ook eens proberen. De Royal Canin H.E. voer is een hoogwaardig voer wat misschien bij zon klein hondje ook kan helpen?
Of Eukanuba working and endurance maar weet niet of dat voor kleine hondjes ook geschikt is?

Werk zelf bij een dierenpension en wij voeren daar standaard de Royal Canin High Energy (H.E.) en dat gaat super.
Honden zitten zo weer netjes op gewicht!

Tsja en voor nu, misschien regelmatig ontwormen met een goed ontwormingsmiddel? Misschien ligt het daar wel aan? Goed afwisselen met verschillende werkzame stoffen?

Hoop dat je iets hebt aan de adviezen hier, ken het probleem ook, alleen heb ik een duitse herder reu van ander half dus dat zal straks wel over zijn haha ;)

Edit: Zie nu dat die pas 9maanden is, kan ook door de groei zijn, zon hond verbruikt natuurlijk een hoop energie... Zie hierboven met onze duitse herder, begint nu pas beetje aan te zetten en dan is die al ander half...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:51

we hebben al vanallerlei voersoorten geprobeert zoals ik al zei, oook vreselijk dure en bekende goede merken, maar niks helpt.

hmm dat komt me bij hem wel bekend voor, gaan we dan maar eens op laten testen :j
ontwormen doen we met anti worm spul van de dierenarts :)

we gaan het voer wat je zei, zeker proberen!
we hebben namelijk ook een border dus voer voor honden met veel energy is niet verkeerd ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:56

Bij brokken moet je erop letten dat bij samenstelling als eerste vlees wordt genoemd. Dus bij de samenstelling staat dit bovenaan. Ruw eiwit moet minstens 30% zijn en ruw vet minstens 18%
Verder is je hond nog jong, en idd als hij dan even niet lekker in zijn velletje zit, zie je dat natuurlijk gelijk. Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken. Beter iets te dun van te dik :j
Het beste is altijd voeren op het oog, dus wel uitgaan van wat er op de verpakking staat, maar wordt hij te dun, dan is dat te weinig, bij te dik teveel.

Pas wel op met High energy voer. Anders heb je straks een hyperactieve hond die alsnog geen gram is aangekomen. Die energy die je erin stopt moet er ook wel uit kunnen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:57

Je zou ook kunnen kijken voor een wat vetere brok misschien?
Onze hond is een heel slechte eter. Nu kreeg hij blaasontstekking en moest hij dus op urinairy brokken. Ik zei toen tegen de DA assistente ik hoop dat die het wel neemt want het is zo'n moeilijkere eter. Ze zei toen tegen mij dat de meeste het wel lekker vinden omdat het vetter is. Onze hond was voor die brok dus ook aan de magere kant en nu is hij super op gewicht. Dus als je een vettere brok probeert kan dat misschien ook werken? Misschien zijn die high energy brokken wel wat vetter? maar dat is een kwestie van voerzakken vergelijken :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:10

Klinkt als een vrij normaal gewicht voor een hond van die grootte.

Is het niet gewoon de bouw? Wij hebben hier ook een Jack Russell kruising rondlopen en die lijkt ook mager maar dat is hij zeker niet.
Verder kun je 100x beter een hond te mager hebben dan te dik, honden die te dik zijn worden een stuk minder oud.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:38

Voor een Jack een normaal gewicht hoor en hier zit ook Chihuahua door, die zijn nog lichter. Hoe vaak poept de hond en is hij verder gezond?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:37

hij poept ong 2 x per dag, maar soms ook gewoon 1 keer.
verschilt een beetje.

hij is 100%gezond, nouja hij heeft iets aan zijn schouders waar hij later last van kan krijgen, maar dat is nu geen probleem :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:39

Tja ik kijk nooit naar de kilo's, gewoon op je gevoel voeren. Ik heb geen idee wat mijn hond nu weegt, kilo of 22.. maar ik denk dat dat een prima gewicht is gezien ze er goed uit ziet. Te dik vind ik nog altijd erger dan ietsje te dun.. zeker bij een JR heb je dat ze snel te dik worden..
Dus.. gewoon iets meer voeren als je denkt dat dat nodig is..
Hewb je een foto?