konijn en cavia's bij elkaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

konijn en cavia's bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:11

hoi,

even een vraagje,
kunnen cavia's en een konijn samen in 1 groot hok?
het is maar voor tijdelijk, ik heb vrij onverwacht een nieuw konijn erbij, hij was gedumpt (ellendige vakantietijd... :( )
hartstikke lief beest, middelgroot.
heb dus zo snel nog geen hok, heb de cavia's zolang even in een grote speciekuip (met kranten en hooi en alles er in) gezet en het konijn in het hok van de cavia's.

en als we straks (ligt in de planning) een grote uitloop hebben voor de konijnen, zouden de cavia's er dan bij in kunnen?
de konijnen moeten apart, we hadden al een ram, en het nieuwe konijn is ook een ram.

benangelique

Re: konijn en cavia's bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:23

nee, want een konijn en cavia spreken elkaars taal niet. er zijn al heel wat cavia's per ongeluk gedood door de sterke achterpoten van nijnenmans.
ook het voer is totaal anders.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:34

o oké, dat risico zal ik maar niet nemen dan.
ik regel vanavond wel een ander hok voor de cavia's.
ze vinden het in de speciekuip ook wel gezellig volgens mij, lekker onder het hooi verstoppen enzo :P

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:35

speciekuip is idd wel leuk voor ze.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:20

hoi ik had ze wel bij elkaar , wel voerde ik de cavia`s vitamientjes bij
ging prima en de cavia`s zaten vaak bovenop konijn op het voer te wachten haha
(wel had ik een heel groot hok en een apart gedeelte voor de cavia`s om te slapen)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:22

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:23

Je hebt toch ook algemeen, gemengd knaagdier voer?
Maar de konijn hoort daar niet bij :+

En idd, cavia kan dood gaat omdat hij de lichaamstaal van een konijn niet begrijpt en andersom ook niet. :)

Heel soms gaat het wel goed.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:25

Cavia en konijn kan niet volgens het boekje maar als je even verder kijkt zijn er zat positieve ervaringen. Mijn konijn en cavia hadden het heerlijk samen. Dus gewoon doen maar goed kijken hoe het gaat zoals met iedere kennismaking van konijnen en knaagdieren!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 12-08-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:27

bij ons stonden ze wel eerst bij elkaar maar omdat de konijn kleintjes heeft gekregen niet meer. ging wel goed maar me zusje wou het niet meer ;) Maar mijn caaf zat toen wel de hele tijd op de kleintjes te letten in het begin :P en konijn deed niks

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:31

Mijn konijn en cavia zitten al vanaf 6 weken oud bij elkaar en dat gaat nu alweer ruim 2 jaar erg goed. Ze kunnen niet meer zonder elkaar en slapen altijd tegen elkaar aan. Ook likt het konijn de cavia altijd. Als ze los lopen zijn ze ook altijd bij elkaar.
Ik geef ze caviavoer en konijnenvoer door elkaar heen en dat gaat prima. Het enige probleempje was na zo'n 6 maanden was mijn mannetjes konijn geslachtsrijp en wilde de cavia dekken. Heb toen gelijk het konijn laten castreren en toen was het over.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:34

Ik heb ook een cavia en konijn bij elkaar zitten en dat gaat echt super goed. Mijn cavia eet gewoon konijnenvoer en krijgt druppels vitamines door het water, (konijn plast dit weer uit).
Ik zou ze gewoon goed in de gaten houden of het goed gaat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:36

Ik vind het geen verstandig idee, ondanks de vele goeie ervaringen en ik zie ook veel goeie ervaringen, heb ik nu opeens diverse cavia's gezien die de haren van de konijnen op eten. Daarnaast een cavia praat, een konijn doet alles in gebaren. Met grote uitloop zou je dan denken moet mogelijk zijn, maar de konijnen laten zich zo kaal eten.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:37

Bij mijn zus was de cavia tot 2x toe plat..... Daarna heeft ze maar geen nieuwe cavia meer aangeschaft.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:40

ik had mijn konijn en cavia ook altijd bij elkaar
maar konijn was mannetje en cavia vrouwtje dus
sprong ie elke keer op haar en is ze toen doodgegaan

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:20

Bij kinderboerderijen zitten konijnen en cavia's ook vaak genoeg bijmekaar, vrienden van ons hebben het ook. Nog nóóit iets slechts over gehoord. Tuurlijk kan het eens fout gaan, maar sommige cavia's slachtten mekaar ook af, zelfs al spreken ze dezelfde taal ;) Ik zou het gewoon rustig aan proberen, eerst in een neutrale ruimte, en zodra ze aan elkaar gewend zijn samen in een hok zetten dat ze allebei niet als hun eigen territorium zien. Net als wij altijd met 2 mannetjes cavia's deden, zodat er geen geruzie kwam over het hok, omdat het nog van geen van de 2 was en ze zo eventueel hun eigen plekje konden vinden. Verschillende slaap/schuilhokken erin. Komt vast wel goed.