Kat plast op hondenkussen, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Kat plast op hondenkussen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 08:43

We hebben 2 katten en 1 hond. Eerst was er kat nummer 1, toen de hond en sinds een paar weken een nieuwe kitten. Kat nummer 1 is het 'probleemgeval'. Hij is een geval apart, wil niet opgepakt worden, liever ook niet op schoot liggen, loop je naar 'm toe om hem te aaien dan rent hij weg. Een beetje contactgestoord lijkt het wel. Af en toe heeft hij zo zijn momentjes dat hij wel enigszins knuffelig is. Kat 1 is ongeveer een jaar in huis en de hond (2 jarige) is een half jaar geleden in huis gekomen. De kat en de hond kunnen het goed met elkaar vinden, de kat is ook een stuk socialer geworden. Sinds een paar maanden plast de kat weleens op het kussen van de hond, erg smerig. Zo doet de kat het weken niet en zo 3 x per week. Sinds een aantal weken hebben we een nieuwe kitten in huis, ook met deze kan kat 1 goed overweg. Vandeweek plaste kat 1 voor het eerst ook over de voordeurmat. Ik heb geen idee wat we hier nou aan kunnen doen. Op google heb ik wel kunnen vinden dat de kat zich achtergesteld kon voelen, dat ie nu minder aandacht krijgt maar dat is dus niet het geval. Sowieso als we hem aandacht willen geven, rent ie 9 van de 10 x weg. Als hij uit zichzelf naar mij toe komt omdat hij aandacht wil, dan geef ik hem sowieso aandacht.
De kat is op een stal opgegroeid, de eerste 12 weken heeft hij in een stal geleefd met zijn broertjes en zusjes. Ik denk dat hij daardoor wat contactgestoord is, contact met mensen heeft hij in die eerste weken best gemist.

De kat is trouwens gewoon een huiskat, zou hem buiten laten een oplossing kunnen zijn? Ik doe dit eigenlijk liever niet, maar als dat de oplossing voor hem is..dan wil ik het wel overwegen.

Heeft iemand een oplossing?

Anoniem

Re: Kat plast op hondenkussen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:16

Voor we 't in een dominantieprobleem gaan zoeken (want zo te lezen gaat het qua omgang wel goed met de andere beesten), heb je 'm al even door de dierenarts laten checken op blaasontsteking of blaasgruis?
Wij hebben ook wel eens van een hele lieve kater gedacht dat hij ineens ergens tegen protesteerde, maar die bleek een blaasprobleempje te hebben. Kreeg speciaal voer, en het was binnen korte tijd opgelost.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:23

Ongeveer 3 kwart jaar geleden is hij helemaal nagekeken, toen was er niks aan de hand. Denk ook niet dat het daarmee te maken heeft, het kussen zoekt hij echt op om op te plassen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:26

Hier ook een die dat doet, ik heb al zoveel opties uitgeprobeerd... maar stoppen doet ze er niet mee. Gaat verder keurig op de kattenbak, maar dat hondenkussen... :( Ze plast er niet iedere dag op, maar met tijd & wijle.
Inmiddels heb ik een speciaal hondenkussen via de paardendrogist aangeschaft, wat vuilafstotend is en waterdicht. Je kan hem zonder onder de douche of met hogedrukspuit schoonmaken. Dan kan ik in ieder geval zorgen dat de hond als ie binnenkomt een schoon kussen heeft.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:28

Inderdaad, dat hebben wij ook gedaan. Eerst hadden we een stof waarbij de plas meteen in de stof introk, laatst een waterafstotende gekocht zodat we niet iedere keer ook het binnenkussen hoeven te wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:29

Kun je na het wassen niet iets erop druppelen wat het erg onaangenaam maakt om er op te plassen voor een kat? Of zou de hond er dan ook niet meer op willen liggen?
Ik weet dat valiumdruppeltjes iets JUIST aantrekkelijk voor ze maakt om op te plassen, maar er zal ook wel iets zijn wat het juist heel ONaantrekkelijk maakt...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:29

Ik herken je probleem. Onze oudste kat (ook niet helemaal wijs, maar dat terzijde) plast over de spullen waar volgens haar een te sterke geur naar de hond of andere kat aan zit.

Wij hebben steeds dat waar ze overheen plaste (hondenkussen, dekens en plaids) weggegooid. Je kunt niet op tegen die lucht en zeker een kat blijft dat ruiken en dan blijft het aantrekkelijk om nog eens eroverheen te plassen. Onze remedie is om de slaapplaats van de hond, waar dus ook de andere kat vaak ligt, met regelmaat te wassen, zodat deze niet te hard gaat ruiken. Het is nu gelukkig *klopt af* al een poos geleden dat de kat buiten haar bak plaste..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:33

ik heb uiteindelijk het dikkere kussen weggegaan en 2 dunnere soort fleecedekens aangeschaft die wasmachine inkunnen

wat ik ook deed, kat vond het leuk om er eerst met pootjes in te graven en dan te plassen

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:25

Weet iemand welk spul katten echt niks vinden? Dat zou ik anders op het kussen kunnen sprayen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:36

_Veronique_ schreef:
Ongeveer 3 kwart jaar geleden is hij helemaal nagekeken, toen was er niks aan de hand. Denk ook niet dat het daarmee te maken heeft, het kussen zoekt hij echt op om op te plassen.

Drie kwart jaar geleden kan hij niets gehad hebben maar nu zeker wel.. ik zou gewoon ff laten checken, kost geen drol en dan sluit je tenminste medische oorzaken uit. Kussen al gewassen met biotex? Dat breekt de enzymen echt af, het kan ook zijn dat de geur er nu nog in blijft zitten.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:38

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:12

@ Wildwings: ik weet dat hij nu dan wel iets kan hebben maar aangezien hij het duidelijk op het kussen gemunt heeft durf ik wel met zekerheid te zeggen dat het geen medisch probleem is. Biotex is een goed idee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:32

kussen (binnenkussen én hoes) lekker een poosje laten weken in de groene biotex en dan gewoon wassen in de wasmachine, desnoods nog nabehandeling met Ecodor en dan kijken wat er gebeurt. Blijft ie het doen dan misschien maar ander kussen aanschaffen?

Verder zou ik wel zn plasje na laten kijken want in 3/4 jaar kan er heel wat veranderen, zeker als je een jaar kattenleven met 7 mensenjaren moet vergelijken, 3/4 jaar wordt dan ineens 5,25 jaar!

De voordeurmat zou wel eens kunnen zijn dat jij een lekker luchtje aan je schoenen had van een andere kat(er) en dat hij die wil 'overplassen' uit dominantie en territoriumgedrag, weg hier dit is mijn huis!
Ik heb zoiets ook een keer gehad toen de open kater van mijn buren (woon in buitengebied) tegen mn voordeur had staan sproeien en mijn eigen poes aan de andere kant op de voordeurmat ging piesen om haar huis te bewaken.

heel onaantrekkelijk voor katten is citroengeur of deodorant lucht maar dan loop je de kans dat de hond ook ergens anders gaat slapen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:36

_Veronique_ schreef:
@ Wildwings: ik weet dat hij nu dan wel iets kan hebben maar aangezien hij het duidelijk op het kussen gemunt heeft durf ik wel met zekerheid te zeggen dat het geen medisch probleem is. Biotex is een goed idee!

Misschien zoekt hij juist een zachte ondergrond omdat dat voor zijn idee minder 'pijn' doet als hij ergens last van heeft + als de geur niet goed uit het kussen is, is het kussen dan steeds weer een logische keus.

Nogmaals, ik zou het laten checken. Het kunnen tekenen zijn van blaasproblemen, urinecheck kost echt niet zo veel en je wilt toch graag zeker weten dat hij gezond is als hij tekenen geeft van evt. blaasproblemen?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:26

Bedankt voor de tips. De hond heeft inmiddels al zijn 3e kussen maar ik vind de biotex zeker een goede optie! Deo heb ik al eens geprobeerd maar nog flikt ie het, hem dan alsnog laten checken bij een DA is een goed idee..al is het een hel om met hem naar de dierenarts te gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:56

je kunt ook eerst een plasje opvangen en die naar de DA brengen, als je ziet dat hij naar de bak gaat dan schuif je gauw een schone lepel of pollepel onder zn bips en vangt daarmee het plasje op, doe dit in een schoon potje (haal anders eerst een potje bij de DA) en breng hem gelijk weg. De DA wil een zo vers mogelijk plasje, liefst nog warm ;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 10:30

Ik ben met 'm naar de DA geweest, er is niks mis met 'm. Wel heeft hij in 3 dagen tijd 2 x op het kussen van de hond geplast. Heb hem 1 van de keren betrapt. Hij zoekt echt heel duidelijk het kussen op en komt er normaal ook niet op, alleen om er op te plassen.