jonge kippen willen niet op stok??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

jonge kippen willen niet op stok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:57

ik heb een toom nieuwe kippen (en nee, de oude zijn niet opgegeten ;) )
4 hennen, die al aan de leg zijn, 4 jonge hennen van een ras, en 2 jonge hennen van een ander ras.nu een week of 16.de 4 volwassen hennen gaan netjes het nachthok in.de kuikens niet, ze kunnen er makkelijk in, heb een 2e hok op de grond a/d andere zijde.en we hebben ze 14 dagen lang iedere nacht in het hok gezet :roll: let wel-ze hoeven niet perse OP de stok, maar wel in het nachthok..waar ze nu liggen te slapen, lekt het als het regent.
iemand tips??

Pluttersput

Re: jonge kippen willen niet op stok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:04

Ik denk dat je ze gewoon naar hun hok moet blijven brengen, op een gegeven moment snappen ze het dan wel. Tenminste, dat is bij ons ook altijd het geval geweest. Soms duurde dat wel even, een week of 3 ofzo, maar op een gegeven moment snapten ze het wel :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:08

m'n ander kippen hadden maar een paar keer nodig...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:13

Denk dat dat verschilt per kip ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:40

onze kippen deden het uitzichzelf, het is immers een soort instinct. Onze vorige kippen sliepen gewoon in de boom. Is de stok niet te hoog voor ze? Ze 'vogelen'' :+ het vast wel uit

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:44

Dan heb ik eigenwijze kippen, die slapen altijd in de boom, leggen ( legde ) hun eitjes wel netjes in de hokje, maar daar sliepen ze nooit.
Ik kan je niet helpen, maar volg het wel even.
Of anders gewoon lekker hun eigen gang laten gaan, misschien willen deze kippen niet op stok.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:48

oooh kippen zijn soms echt zoooo dom he :+
wij hebben dit probleem ook regelmatig gehad, vooral de jongere dieren als ze eenmaal bij "de kudde" worden toegevoegd
meestal gingen ze de bomen in, dus wij elke avond die stomme beesten er weer uit plukken en in het nachthok zetten.

maar geef eerlijk toe, geen enkele van donze jonge kippen is ouder dan 7 maand geworden.
allemaal massaal gepakt door vossen/bunzingen/roofvogels omdat ze gewoonweg geen gevaar zagen.
we proberen het dit keer weer met een kuiken, maar we hebben niet echt hoge verwachtingen van zijn intelligentie :+

dus ook ik lees mee naar creatieve oplossingen in het kader van "laat kippen levend op stok gaan"

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:52

onze krijgen savonds in hun hok te eten en dan gaat het deurtje dicht dan moeten ze wel op stok ;) hoe gaat dat bij jullie dan?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:53

ik heb 2 nachthokken, 1 op de grond, en 1 bereikbaar via een trappetje.die op de grond kunnen ze zeker bij..
de 2 brahmaatjes moet ik erin zetten. de 3 australorps rennen het hok op de grond in als we komen s avonds laat, en gaan er dan wel in |o en springen op de stok...maar niet uit hun eigen :roll:
ze lopen niet vrij, en kunnen ookgeen boom in.heb in de ren ook een stok, daar zitten de jonge australorps wel op overdag?!
uilskuikens zijn het :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:59

oh de onze lopen wel los, wij wonen in het bos en ze zijn wel eens banggemaakt door de vossen misschien dat dat helpt, maar als ze in hun hok zitten zijn ze toch veilig? waarom wil je ze dan nog op stok?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:01

Mijn kippen wonen samen met me parkieten en valkparkieten in een voliere. We hadden een klein kippenhok erin gezet, maar daar gingen ze helemaal niet in, ook elke avond ze er in zetten. |Dus die er uit gehaald, en twee hokjes voor de eitjes er in gezet. Ze gingen vanaf dag 1 de boom in, gezellig bij de parkieten. Ik vind het prima zo. Ze hebben het naar hun zin zo.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:01

omdat ze NIET in het hok zitten, maar op de grond in de ren...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:33

hier ook de kippen los lopen, en sávonds gaan ze dan zelf het kippenhok weer in. de oudere kippen dan, de jonkies gaan stom buiten in bomen zitten op onder de trailer bivakeren ( zucht... := )

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:10

Als wij een nieuwe toom kippen hebben sluiten we ze eerst altijd 1-2 weken op in het kippenhok. Zo leren ze het hok kennen, dat er daar gevoerd wordt en dat ze daar op stok kunnen gaan.
Daarna mogen ze los in de ren en gaan ze ook braaf elke avond op stok, zelfs als we eens per ongeluk de deur van de ren open hebben staan en ze dus overdag door onze tuin heen scharrelen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:44

Gewoon de tijd geven. uiteindelijk gaan ze erin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:46

geen enkele jonge kip gaat op stok volgens mij....ze moeten een bepaalde leeftijd hebben