Hotspot hond wat houdt dit in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hotspot hond wat houdt dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:56

Wil graag wat advies omdat mn hond terugkerende hotspot heeft.

Ik heb een maand geleden ontvlooid met advantage, dat schijnt specifiek tegen die dermatitis te werken, ik denk namelijk dat een vlo de boosdoender al is, ze kreeg toen een AB kuur van de DA en een spray (Cortavance) tevens zijn de plekken geschoren en met twee weken was het weg.

Maar wat zie ik nu weer, ze heeft hier en daar een bultje op dr lijf (Insectenbeet volgens mij) en de hotspot komt weer terug op haar kaken.
Gelukkig breidt het niet al te snel uit, maar het ziet er wel vervelend uit, kleine plekjes maar wel hotspot.
Ik kan op de verpakking van Advantage niet terugvinden hoe vaak dit gebruikt mag worden.

Kan iemand mij op weg helpen? Moet ik weer een AB kuur halen of kan het ook alleen af met die spray, of zijn er mensen met betere ervaringen???

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:49

Advantage werkt 4 weken, dus na 4 weken gewoon weer standaard een pipet geven.

Ik zou zelf proberen het haar een beetje weg te knippen en proberen het zo luchtig en droog mogelijk te houden. En ik zou het eerst even aankijken met alleen die spray. Je hebt zelf gauw genoeg in de gaten of het werkt ja of nee en anders zit je vlug genoeg bij de da toch?

Succes ermee...hotspot is heel erg vervelend en vaak een terugkerend probleem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:52

In deze tijd van het jaar ontvlooi ik zeker elke 4 weken. Op het moment is de vlodruk enorm zodat ik met 4 weken niet uitkwam. Mijn hond die een vloallergie heeft hadt de boel al kapot.

Hotspot is een verzamelnaam voor allergische reactie's met name op de buik. Deze kunnen onstaan van grasprietjes die irriteren tot verkeerde voeding.

Een vloallergie is meestal geen hotspot daar deze plekken niet alleen op de buik voorkomen.

Wat goed helpt om de jeuk te stoppen is Hydrocortisel en daarvoor de pplekken scheren en wassen met Chloorhexidine.
Krabt de hond erger dan is een prik Prednison of tabletten voor een paar dagen het enige wat goed helpt.

Nikki__

Re: Hotspot hond wat houdt dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:57

Onze lab heeft ook geregeld hotspot, alleen nog nooit op de buik gehad :+ Altijd bij de staartaanhechting en wat plaatsen daarvoor.

De pest met hotspot is vaak dat als het een keer geweest is, het bijna altijd weer terug komt.
Onze lab krijg nu elke avond een knoflookpilletje (laagste dosering) en moet zeggen dat ik nog geen hotspot heb gehad sinds ze dit krijgt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:01

Ik zou wat aan het afweersysteem doen, een ontgiftingskuur van groene os Drainage compositum. Lekker veel pens laten eten om de darmflora weer in stand te krijgen, en de hotspot zelf behandelen met teatree olie of calendulanzalf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:42

Bedankt voor de tips. helaas is ze net weer de sloot ingedoken, dus ontsmet met biotex en tea tree (Is dat goed?) en dan laten drogen.
Het is iig niet meer open zoals vanmiddag toen heeft ze zitten krabben.

Laika ze krijg eens in de twee weken vuile pens.

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:44

mijn hond had er vorige week last van, ze was heel duf.
we wisten niet wat het was, dus we zijn naar de dierenarts gestapt, en die heeft ons antibiotica gegeven. het hielp wel!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:54

Chiqa schreef:
Bedankt voor de tips. helaas is ze net weer de sloot ingedoken, dus ontsmet met biotex en tea tree (Is dat goed?) en dan laten drogen.
Het is iig niet meer open zoals vanmiddag toen heeft ze zitten krabben.

Laika ze krijg eens in de twee weken vuile pens.

Lekkere sloot zwemmers hebben ook nog wel eens hotspots..
Wat voor hond heb je?
Soms blijft de vacht op sommige plekjes vrij lang nat en kan dus hotspot geven, zeker als er in het water
ook nog eens wat viezigheid zat.....

Voor sommige honden, zwempartij al voldoende aanleiding voor hotspot..

Overigens! LET OP! als je hond veel zwemt! lees je bijsluiter goed over wanneer je je advantage toedient
ivm zwemmen en eventueel wassen!!!

Plekken met hotspot overigens even kaal maken, dan geneest het vele malen sneller omdat je het
goed schoon kunt houden en het minder broeit.
(dus schaar erin of tondeuze erover, weet het, staat niet chique, maar werkt fantastisch!!!)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:57

Wij halen altijd de haren er omheen weg, gelukkig heeft jouw hond rond d'r bek niet zoveel haren :P
Daanra zorgen dat het goed droog was en insmeren met een zalf. Deze zou ik alleen niet op de bek doen.

Probeer het zo droog mogelijk te houden en zorg dat ze er zo min mogelijk aan komt.
'T zijn but dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:58

Ik weet het dat slootzwemmen het er niet beter op maakt, en helemaal als ze net ontvlooit zijn. Als ik dr net behandeld heb gaat ze ook zeker een week niet te water, dan gaat ze maar vast.
En dat scheren, dat helpt idd het beste, want het is toch een broeiplek.

Gelukkig ben ik uitgebreid geholpen een maand geleden bij de DA, wat het inhoud en hoe je moet handelen. En dat het dus ook met een uur enorm kan uitbreiden.....En ze er ook ziek van kunnen zijn.

Ik wil niet weer een AB kuur geven dus kijk even hoe het met die spray gaat :j
Ze is trouwens een amerkaanse bulldog en heeft het op dr kaken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:00

Chiqa, ik zou haar lekker een hele week pens geven, puur om de darmflora op een goed niveau te krijgen. Dus 1 week dagelijks vuile pens :j Juist na een ab kuur is dit heel belangrijk omdat die de hele darmflora in de war schopt.

Wat betreft de plek kaal maken, niet scheren, maar kort knippen. Als je scheert geeft de groei van nieuwe vacht weer extra jeuk, en dat wil je dus niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:32

Gaat je hond ook heeln niet erg vinden, elke dag vuile pens :D :')

Helpt echt goed :j Sowieso bij huidproblemen, zoveel mogelijk vers voeren is echt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:39

Serieus? Dat wist ik niet, maar alleen aan vuile pens heeft ze toch niet voldoende, daar zit toch geen voeding in?
(Ps het is geen fulltime brokkenhond hoor eet veel KVV en af en toe Cavom)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:44

Yamcha schreef:

Helpt echt goed :j Sowieso bij huidproblemen, zoveel mogelijk vers voeren is echt goed.

Sommige wel hoor! Mijn Max vreet geen vers vlees en helemaal geen pens. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:47

Wilawander schreef:
Yamcha schreef:

Sommige wel hoor! Mijn Max vreet geen vers vlees en helemaal geen pens. }:0

:oo !

Voor mijn Tibeau was het echt het lekkerste wat er was :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:00

Altijd elke dag alleen maar pens is ook niet goed, maar als probiotica kuur is een week alleen pens perfect.
Binnen het hele vers voeren wordt gesteld 1 of 2 dagen pens, en dat wordt dan als volledig gezien. Zowiezo heeft een hond niet elke dag helemaal compleet nodig, dat kan over 2 weken verdeeld worden zodat ze dan binnen die termijn van 2 weken alle voedingswaarden binnen krijgen. Zo hou je tevens de inwendige hond in conditie door telkens andere voedingswaarden uit het voedsel op te moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:49

Bedankt voor jullie tip, ik zal haar eens wat vaker pens geven.
Maar een week lang komt ze dan echt niets tekort?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:04

Nope, wat ze tekort komt vult ze die week erop gewoon weer aan door wat je haar dan geeft. Pensweek zou je eigenlijk standaard achter een antibiotica kuur moeten geven. Die maakt namelijk ook haar goede darmbacteriën kapot. De pens hersteld dit weer. Zodra dit weer in orde is heeft een week pens geen nut meer. Het hoeft dus niet veel vaker, maar zo ongeveer 1 keer per 3 maanden zou beter zijn, temeer omdat je haar ook brokken voert. Want dan mag ze best iets beter ondersteund worden om de (ook al is het een goede brok) schadelijke stoffen af te kunnen voeren.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:59

Mijn hond heeft er nooit last van gehad.
Tot een week of 3 geleden.

Het begon met een klein plekje aan de binnenkant van zijn achterpoot, hij bleef er in het begin ook best redelijk van af.

Wij naar de dierenarts met hem, want we wilden weten waarom ie dat dus had.
En hij kreeg een prikje tegen de jeuk en dan moest het over gaan.

Nou nog geen 3 dagen later had meneer zich snachts helemaal kapot gebeten.
Echt verschrikkelijk hoe het eruit zag! rood, bijna ontstoken..
Ik was zo kwaad dat die dierenarts ons zo had afgescheept met dat prikkie.

Wij naar de dierenarts die avond, bleek dus dat ie hotspot had, hij kreeg gelijk ook een pijnstiller.
Nu wassen we hem dagelijks met betadine, hij heeft ook een AB kuurtje
en ik moet na het wassen z'n huid insprayen met .... ( ben de naam even kwijt)

Moet zeggen dat het nu na een dag of 4 al stukken rustiger is gelukkig.
Hij was er zo ziek van, dat ie niet at, niet wou lopen, hij was gewoon helemaal lusteloos en had ook koorts.

Hopelijk voelt ie zich snel beter en geneest die huid weer mooi :)

( overigens wordt m'n hond regelmatig ontwormd en ontvlooid , wisselen het af tussen frontline,advantage en stronghold )
maar blijkbaar was ie toch opeens allergisch voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:12

O wat verschrikkelijk Nan. Het kan zich idd in één nacht uitbreiden tot ongekende grootte, ze krijgen dr dan ook koorts bij.
Wss hebben ze een cortisone spuit gegeven (Mooie rommel :( ) hier heeft de spray en de AB kuur prima geholpen.
De laatste keer was de spray alleen voldoende, wassen met betadine hoefte niet.

Als het goed is hebben ze het haar wel weggeschoren, want dat is namelijk nodig voor een snellere genezing.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:22

ja het zag er echt vreselijk uit joh!
He tis trouwens een golden retriver reu van 6 jaar.
Ze hebben hem niet geschoren, ik had zelf wel al de haren korter geknipt, (vanwege de klitten die er zaten door dat likken/bijten)

Hopelijk blijft het nu rustig, want hij was er idd behoorlijk ziek van.

Maar ik vind het echt apart, dat ze door bijv. een insectenbeet zo'n vreselijke reactie opeens kunnen krijgen, zeker als ze al heel hun leven nergens last van hebben.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:29

Je kan voor hotspots ook fucidine zalf gebruiken, is bij de apotheek verkrijgbaar en eigenlijk voor humaan gebruik. Dit helpt erg goed.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:28

Ik knip of scheer om te beginnen altijd de haren om de hotspot heen weg en dan poets ik de hotspots goed schoon met hibiscrub of betadinezeep. Daarna goed droogdeppen en dan droog ik het nog even een beetje met een koude föhn zodat het niet nat blijft want dan gaat het broeien. Tot slot spuit ik er dunnetjes wat propolisspray op. Ik vind dat geweldig spul. Je kunt het daarnaast ook inwendig nog erbij geven ter ondersteuning. Werkt een beetje als een alternatief voor antibiotica.
Antibiotica zou ik, tenzij het echt heel erg is, niet geven. Daar kunnen ze ook weer jeuk van krijgen en daarmee kun je dan weer hotspots veroorzaken en dan blijf je aan de gang.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:51

Hot spot is niet echt een ziekte. Het komt door een prikkel op de huid, iets dat jeukt of irriteert bijvoorbeeld door een vlooienbeet, allergie of iets dat in de vacht zit. De hot spot ontstaat doordat de hond zich dan een hele tijd op die plek zit te likken of te bijten. Binnen een uur kan dan al een hele grote plek ontstaan. Je kunt dan iets met antibiotica of corticosteroiden van de da krijgen, dat zou moeten helpen. Eventueel een kraag tegen het likken. En natuurlijk moet de prikkel die in eerste instantie voor irritatie zorgt worden gevonden en behandeld/weggehaald worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:24

Hot spot kan diverse redenen hebben, het is eigenlijk een bacteriele infectie van de huid, vaak niet droog. Hot spots zie je voornamelijk ter hoogte van de oren/kaken, achterkant, bil bv. Redenen: Otitis of oorontsteking, allergie, parasieten. Hot spots zijn vaak moeilijk onder controle te krijgen. Voldoende lang AB toedienen, behandelen tegen parasieten (in dit geval is al Advantix toegediend), en allergie gaan behandeling (bv voeding aanpassen, atopica, cortico's,...). Vaak komt het gewoon elk seizoen terug. Zeker bij allergieen dus, en ze zijn niet makkelijk te behandelen ook. Ik zou niet gaan scheren, zou ga je alleen meer irriteren, waardoor je weer bacterien binnen kan krijgen. Voorkomen dat je hond er aan kan krabben.