Vogelziekte ‘het geel’, ook gevaar voor katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Vogelziekte ‘het geel’, ook gevaar voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:01

Vogelbescherming schreef:
De besmettelijke vogelziekte Trichomonas gallinae, ook wel bekend als 'het geel', is nu ook bij wilde vogels in Nederland vastgesteld. Groenlingen zijn met zekerheid aan de ziekte gestorven en zeer verdachte merels en Turkse tortels worden nog onderzocht.
Dit jaar zijn in Duitsland tienduizenden zangvogels (vooral groenlingen, vinken en merels) aan Trichomonas gallinae infectie gestorven. Meestal komt het bij duiven voor door onderling snavelcontact. Zo nu en dan kunnen ook roofvogels en uilen geïnfecteerd worden als zij besmette prooien eten. Uiterlijk ziet het er uit als een kazig abces in de keelholte. De keel wordt daardoor dichtgedrukt waardoor de vogels stikken of verhongeren.
Bron: Vogelbescherming Nederland

Bij vele dieren- en vogelliefhebbers is het bekend; de vogelziekte "het geel" duikt de kop op.

Waar ik nou benieuwd naar ben - en ik heb internet + m'n oude studieboeken afgezocht en nog niks gevonden - is of deze ziekte ook een gevaar kan zijn voor (wilde) katten -> Lees: buitenkatten die wel 'in' zijn voor een makkelijke prooi in de vorm van een benauwde Groenling met de ziekte 'het geel'.

Misschien dat iemand op bokt het weet?

Daarnaast mag dit topic uiteraard ook gebruikt worden voor informatie over dit onderwerp en om gevonden slachtoffers te melden.

Nickeltje

Re: Vogelziekte ‘het geel’, ook gevaar voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:05

Wij hebben vorig jaar ook meerdere (alleen maar) duiven gehad met het Geel. Simpel te behandelen als ze niet te zwak geworden zijn.

Maar je vraag kan ik eerlijk gezegd niet beantwoorden. Het is wel besmettelijk voor vogels onderling, maar ik weet ook niet precies of katten en andere zoogdieren er wel ziek van zouden kunnen worden of dat het heel specifiek een echte vogel ziekte is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:06

Is een vogelziekte, er is geen gevaar voor andere dieren en mensen,

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 20:40

Oke. Ik zie dat je (ook) dierenartsassistente bent ;) Een kat die een besmette vogel heeft gegeten zal dus geen verschijnselen van braken of andere verschijnselen zoals diarree/niet eten/sufheid gaan vertonen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:28

Sjukke schreef:
Oke. Ik zie dat je (ook) dierenartsassistente bent ;) Een kat die een besmette vogel heeft gegeten zal dus geen verschijnselen van braken of andere verschijnselen zoals diarree/niet eten/sufheid gaan vertonen?

Heb ik nog niet van gehoord. Mijn kat eet nog wel graag een duif en heeft nog nooit problemen gehad. En hier heerst het aardig. Als ik een jonge duif vindt of krijg om op te kweken dan krijgen die eerst een behandeling hiervoor.