konijn alleen koppelen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

konijn alleen koppelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:51

Hoe groot is de kans dat een konijn (die 2,5 jaar alleen heeft gezeten) kan sociaal leren samen leven met 1 ander konijn.

M.a.w. ik heb een konijn van iemand "op proef" om te kijken hoe het klikt met mijn konijn. Mijn konijn is erg jong, een kleef aan en een knuffel kont. Haar moet ik nog leren kennen maar heeft dus lang alleen gezeten en is naar mensen erg lief. Vandaag is ze gekomen en gaat de proef periode in. We hopen natuurlijk dat het klikt omdat we haar een goed plekje gunnen met veel buiten lopen en mijn konijn een maatje gunnen.

Voorlopig blijven ze apart maar kunnen neuzen en kennis maken. Maar ik zag vanmiddag dat ze tegen het gaas aan vloog toen hij voorbij liep. Als hij haar oor likt, draait ze haar hoofd weg. Wie kan mij advies geven.

Black2000

Re: konijn alleen koppelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:59

Koppel ze in een neutrale ruimte, het liefst dus een plek, die ze geen van beiden kennen! Het neuzen, dat ze nu doen, kan voor problemen zorgen, stress is niet goed voor de koppeling! Ze willen naar elkaar toe, maar ze mogen niet!

Mijn eerste konijn was ook een tijdje alleen geweest en ik heb nu een gecastreerde ram erbij, het koppelen ging super tussen die 2! Ik had ze in mijn hal, en na een kleine vechtpartij was het gebeurd, ze begonnen elkaar te likken! Dus gelukkig een geslaagde koppeling. Het was afwachten, want ik wist niks van de achtergrond van mijn ram. Hij is een vondeling. En we hebben hem gelijk laten castreren, neem aan dat jouw ram ook gecastreerd is/wordt?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:05

Het valt me op dat het nieuwe vrouwtje erg met haar geur bezig is (wat er natuurlijk bij hoort). Je kan aan haar zien dat ze het naar haar zin heeft en veegt steeds haar kin af aan alle paaltjes, speeltjes e.d. Op neutraal terrein gaat niet want mijn konijn komt altijd overal.

Het hok is wel "neutraal" want dit is net nieuw. Zijn geur zit er dus nog niet in.

Ik heb het idee dat ze het zo leuk vind dat ze geen afstand wil doen van "speeltjes/hok e.d." en hem daarom even aanvliegt.

Hij is inderdaad gecastreerd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:40

neutraal terrein is bijvoorbeeld ook je keuken of badkamer. niet neuzen of laten wennen door het gaas, maar gewoon bij elkaar zetten op idd neutraal terrein.
pas ingrijpen als de plukken haar rondvliegen of ze als een bal over de grond rollen (zorg dat je handschoenen aan hebt!).
zorg voor voldoende schuilmogelijkheden dmv dozen e.d. en voldoende voer.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:02

Ik heb op verschillende forums gelezen en als advies van de da gekregen dat het neuzen juist wel belangrijk is d.m.v. het stukje gaas als afscheiding. Vandaar deze keuze.

Ik ga eens even goed nadenken waar dit neutraal terrein het beste kan zijn. Bedankt voor beide reacties :) !

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:12

ik heb al redelijk wat gekoppeld inmiddels en nooit aan neuzen gedaan. de overval is de beste optie in mijn ogen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:06

Juist dat neuzen kan agressie opwekken, ik zou dat zelf nooit doen. Ik vang konijnen op en koppel heel wat dieren. Mijn mening neutraal terrein in 1 keer bij elkaar zetten en proberen zo lang mogelijk op dat neutrale terrein houden.
Vast wel ergens in huis neutraal of in de tuin of waar dan ook, want dat is heel belangrijk.
Ik koppel alle leeftijden en het is nog nooit voor gekomen dat een konijn onkoppelbaar was. Wel dat het soms niet klikte met bepaalde konijnen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:24

Wat vreemd dat dit dan toch wordt geadviseerd omdat dit kennelijk niet de beste methode is. Ik kan zeker wat met jullie reacties, ook de pb's hebben geholpen. Bedankt!