Help.. kattenpies!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Help.. kattenpies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 14:41

Ik heb hier al meerdere topics over aangemaakt (paar maanden terug de laatste denk ik..), maar we zitten nog steeds met hetzelfde probleem.

Een korte omschrijving:

We hebben drie katten in huis, een poes en twee katers. Alledrie zijn ze "geholpen" en ze lijken het goed met elkaar te kunnen vinden. Ze kunnen iedere dag naar buiten en daar maken ze dan ook gretig gebruik van. 's Nachts zitten ze altijd binnen, in de (eet)keuken. Prima zou je denken. Ze hebben twee grote kattenbakken die iedere dag worden uitgemest. We hebben duur grind aangeschaft, wat echt heel goed klontert als er een plas gepleegd wordt. Je schept het er zo weer uit :) Net als alle keutels. De bakken worden wekelijks helemaal schoon gemaakt. Maarr... 1 van de katten, hoogstwaarschijnlijk de poes, vertikt het om te stoppen met "wildplassen". Dan bedoel ik: ze pist gewoon op het zeil in de keuken. Bah! Het stinkt en gebeurt iedere dag weer. Ook als beide bakken net helemaal verschoond zijn.

Ik heb er zo de balen van, want het meurt hier gewoon... :( En ik ben iedere ochtend weer in de weer met doekjes etc om alles schoon te maken.

Nu ben ik op zoek naar DE tip.

We hadden al de tip gekregen om twee kattenbakken aan te schaffen en dat hebben we nu dus gedaan. Ze plassen trouwens ook alledrie buiten in het gras. Maar dat is natuurlijk geen probleem. Het is zo ranzig als je 's ochtends uit bed komt en ze van de keuken een soort waterballet heeft gemaakt.. Er zit overigens NOOIT bloed in de urine. Deze is standaard gelig van kleur, zoals urine eruit hoort te zien.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:46

Wat je kan proberen is op de plek waar ze plast 1 van de voerbakjes neer te zetten.
Blijft wel lastig want als medische oorzaken uitgesloten zijn en de kat verder ook geen last heeft van stress, dan is het echt een gewoonte geworden door de kat.
Plek schoonmaken met iets neutraals, groene zeep oid, dan een fles van Beau Beau (geur-weg) daarmee schoonmaken en daarna nog een keer een speciaal middel met citronella (hebben ze een hekel aan).
Het ruikt dan iig fris en dan zou ik er een voerbakje neerzetten.

SophievdV

Re: Help.. kattenpies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 14:48

Nou ja.. er wordt op 3 verschillende plekken geplast :+ En ik heb ze op alledrie de plekken al eens betrapt.

Ik kan het op 1 plek wel proberen met het voerbakje :j

Stress is een lastige.. een dier kan stress hebben zonder dat je dat echt merkt. En wat moet je er dan aan doen..?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:54

Oef wat een hel! Ik heb precies hetzelfde probleem! Mijn geholpen katertje doet het ook, soms volgens mij zelfs uit wraak. Als ie bijv. even niet naar buiten mag gaat ie zitten pissen. Het is nu al zo erg dat het zeil in de keuken helemaal loslaat en opkrult, gék word ik ervan!

Wat hier soms nog wel eens helpt is peper strooien op de plaatsen waar hij plast. Al kiest ie dan soms gewoon een andere plaats. Ook tassen ed die op de grond staan, zijn niet veilig. We kunnen echt niks op de grond laten liggen, want daar wordt in gepist (dus ook een broek die ik even op de grond naast mijn bed heb gegooid bijv.).

Dus ik lees hier ff mee, want ik ben echt wanhopig!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 14:57

@Ronne: mijn vriend had een tijdje geleden zijn koffer welgeteld 5 minuten open staan en ja hoor.. toen ging 1 van de katers er gewoon in zitten pissen. Gadver! Ik zorg dus ook dat hier niks op de grond ligt. En weet je, ze hebben zelfs in hun eigen mandje zitten pissen. Ik snap er echt niets van. Dat mandje hebben we inmiddels weggegooid. Ding stonk een uur in de wind.

Ik ben ook ten einde raad.. soms zou ik ze zo naar buiten willen gooien :( We wonen op een boerderij, maar in de schuur zitten de honden. Anders was dat misschien nog een optie geweest.. al denk ik dat de katten er een drama van zouden maken.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:59

Ik heb geleerd dat je altijd minstens een bak per kat moet hebben het liefst dan nog het liefst een erbij, 4 dus in jouw geval..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 15:01

Vier bakken..???? Pfff... Voorheen hadden we met twee katten 1 bak en die plasten NOOIT buiten de bak om. Bij mijn moeder hebben we ook twee katten en 1 bak gehad. Daar ging het ook niet mis.

Ken teveel voorbeelden waarbij het goed ging. En ik ga niet vier bakken in mijn keuken zetten..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:04

Nou, ik heb 2 katten en 3 bakken gehad, maar ze gingen toch maar op 1 en de pis werd er niet minder om. Inmiddels heb ik er dus gewoon nog 1 staan.
Koffers ed zijn hier ook geliefd, eigen mandje ook. Heb deze zomer een mooi leren mandje uit Marokko meegenomen voor ze. Hoe lang denk je dat t ding droog bleef? 10 minuten! :(

Soms zou ik ze er ook echt uit willen schoppen.. Als ik op een boerderij woonde zou ik dat waarschijnlijk serieus doen, maar ik zit helaas op een apartementje... dus das dan wel erg zielig! ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 15:07

Daarom gaan ze bij ons ook naar buiten :) Zeker in de zomer.

En idd, de ene bak wordt frequenter gebruikt dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:10

Eerst langs de DA! Medische oorzaken uitsluiten en zijn mening vragen.

(Enne.. de ene kat is de andere niet ;) dat twee katten en 1 bak de ene keer wel goed gaat zegt niets... )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:23

Ik zou blaasproblemen ook eerst uitsluiten.
Verder heb ik trouwens maar 1 bak (wel een jumbo) voor 3 katten gaat prima.
Als ik er een bak bij zet gebruiken ze hem toch niet.
Niet schoonmaken met chloor of bleek o.i.d. biotex groen is echt super!

Edit: de hoeveelheid urine, kleur of frequentie van het plassen zegt niks over het wel of niet hebben van blaasproblemen trouwens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:25

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:30

Ik wilde net zelf bijna een topic openen. :')

Mijn nog niet geholpen poesje van 13 weken plast ook niet in de bak. :\ Ze plaste eerst op het kleed wat over de bank hing, die heb ik dus weggehaald en ze doet het dus niet op de bank. (goddank want het kreng is peperduur geweest) Maar ze doet het ook op mijn dekbed, ook als ik erin lig. En vanmorgen zelfs op mijn hoeslaken toen ik er ook nog inlag!!! :oo

Heb 1 kattenbak voor 3 katten. (heb er nog 1 in de schuur dus zou er eventueel een 2e bij kunnen zetten) maar ze heeft het wel altijd in de bak gedaan, ze poept wel gewoon op de bak.

Wat moet ik hier nou mee??

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:33

Waarschijnlijk is het omdat ze echt nog een kitten is die vergeten nog weleens naar de bak te gaan.
Probeer haar verschillende keren op de dag op de bak te zetten, als ze wakker wordt, tijdens het spelen, na het eten enz.
Verder zou ik tijdelijk kleine bakjes op verschillende plekken in huis zetten.
Hiervoor kan je prima teiltjes of een lage doos gebruiken met wat korrels erin.
Dan is de bak niet zo ver weg.

Alles waar ze op heeft geplast echt grondig schoonmaken en je dekbed enz. zou ik wassen met biotex groen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:40

Ben je al langs de DA geweest? 1 van onze poezen ging elke keer naast de bak zitten ipv erop. Bleek blaasontsteking te hebben. Met antibiotica en pijnstillers was het opgelost. Als het niets medisch is kan felliway (verkrijgbaar bij de DA) ook heel erg goed helpen. Dat is een soort ambi pur maar dan met feromonen voor katten. Zelf ruik je er niets van maar het geeft rust bij katten, zeker als je er meerderen hebt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:53

Ze gaat er niet eens precies naast zitten...ze gaat erin om te poepen en ze plast op mijn bed...niet eens op het kleed...maar alleen op mijn slaapspullen...

Nee, ik ben nog niet naar de DA geweest. :o
Ze is verder prima in orde, speelt goed, eet en drinkt goed.
Ik zal es wat kleine bakjes erbij zetten...klinkt als het proberen waard.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:59

Het kan ook een terratorium gebied zijn waar ze na het opruimen nog hun geur ruiken en er weer overheen plassen. Spuit na het plassen er is azijn met water overheen zodat de geur totaal verdwenen is. Wie weet helpt dit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:01

Bedankt voor de tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:59

Het kan van alles zijn. Katten zijn in principe zindelijk. Een dier van het formaat van een huiskat is namelijk in het wild ook een prooidier, het is dus zaak om je geur te verbergen zodat je niet wordt ontdekt door een beest dat jou op wil eten.

Als het dan misgaat zou het kunnen dat de kat de bak niet groot genoeg vindt. Ik heb een kater gekend die niet genoeg had aan een gewone kattenbak, dus hij had een babybadje :') Het zou ook kunnen dat de bakken niet op een fijne plek staan, bijvoorbeeld op de tocht (bij de deur ofzo) Ook heb je katten die juist liever een dichte bak willen, of een open model.

Verder heb je situaties waarin er meerdere katten in 1 huis leven en waar er eentje naast de bak piest vanwege de onderlinge verhoudingen. Er was een tijdje geleden ook een bokker die hier geloof ik last mee had. Toen die katten uit elkaar werden gehaald was het over.

Dat kitten... waar komt ze vandaan? Kan zijn dat ze het begrip kattenbak niet kent als piesplek. Als haar moeder er geen had en die het kitten dus nooit een kattenbak heeft laten zien kun je moeilijk verwachten dat ze weet wat ze ermee aan moet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:05

hestejente schreef:
Ook heb je katten die juist liever een dichte bak willen, of een open model.

Mijn oude muts heeft dus haar hele leven een gesloten bak gehad. Maar sinds ze dus die blaasproblemen heeft wil ze een open. Ze heeft gewoon heel erg lang nodig voor een plasje en wordt dan nerveus van de andere kat die voor de bak gaat zitten plagen. Tik tegen het deurtje }> .

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:06

Peper strooien en knoflookpoeder/teentjes neerleggen wil nog wel eens helpen vanwege de geur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 05:39

hestejente schreef:
Dat kitten... waar komt ze vandaan? Kan zijn dat ze het begrip kattenbak niet kent als piesplek. Als haar moeder er geen had en die het kitten dus nooit een kattenbak heeft laten zien kun je moeilijk verwachten dat ze weet wat ze ermee aan moet :+

Ze komt van een andere bokker vandaan en ze kent de bak wel. Want ze gaat er gewoon op om te poepen. Ik heb nu vannacht mijn slaapkamer dicht gehouden en er ligt nergens pies nu. Anders weet ik zeker dat ze het gedaan zou hebben.

De bak staat niet op de tocht.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:10

Onze bakken staan in de gang, maar als de deur gewoon dicht zit dan is er geen sprake van tocht. De bakken zijn open (zonder klepje).

Als het om onderlinge verhoudingen gaat, dan heb ik geen idee hoe we dat op moeten lossen. Wil niet overal een kat hebben geloof ik...

Maar ik zal ook eens met de poes naar de DA.