schildpadjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

schildpadjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 23:51

hoi!

Ik ben opzoek naar informatie over het aanschaffen en houden van een schildpadje! Ik heb op Forums over schildpadden gekeken maar daar gaat mijn hoofd van tollen. Mijn vriend wil graag een schildpad.... Wij hebben al een aquarium maar nog geen schildpadje!

Ik wil niet zo'n schildpad die binnen 3 jaar het aquarium uitgegroeid is, maar het liefst een dwergschildpad of iets wat daar op lijkt. Verder maakt het mij niet zoveel uit! Ik heb al begrepen dat een schildpad een deel nodig geeft om te zwemmen en een deel op het "land". De gemiddelde temperatuur moet rond de 25 graden zijn en wat een schildpadje eet, verscheeld per ras..... Maar over rassen die legaal thuis gehouden mogen worden en wat de behoeftes van deze schildpadden zijn kan ik vrij weinig vinden.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:52

Gewoon in de dierenwinkel kijken. Die mogen alleen legale verkopen! En geven ook vaak informatie erover.

Meraki

Re: schildpadjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:54

Inderdaad, even vragen bij een reptielen winkel ofzo..
ik weet dat je voor landschildpadden een vergunning moet hebben.. mijn moeder wilde er namelijk één :P

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 23:55

In de dierenwinkel vind ik vrijwel alleen schildpadden die uiteindelijk heel groot worden! Dit omdat deze het makkelijkst te verkopen zijn! Ze hebben mij verteld dat ze bij uitzondering wel dwergschildpadden hebben maar op dit moment niet.

Ik wil graag een water schildpadje!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:57

Hm.. de pets place hier en nog een andere winkel met slangen en vogelspinnen hebben hier wel water schildpadjes

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 00:05

Ik ben dus eigenlijk hier op zoek naar info en ervaringen van medebokkers over verschillende rassen schildpadjes! (Ik weet een hoop dierenwinkels te vinden en die weten mij altijd precies te vertellen wat ik wil horen!)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:06

heb nog nooit van dwergschildpadjes gehoord die je kunt houden. ze zijn enorm vervuilend dus je moet zeker een heel zware filter op je aquarium zetten. een aquarium van 1m is zeker in het begin nodig, als ze volwassen worden dan moet je zeker voor een bak van 1m50 gaan kijken. het is een dure hobby en ze kunne zeker 30 jaar leven. ze eten droog voer (gedroogde visjes) maar ook vers voer zoals scampi ofzo.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 00:06

ok dankjewel! Met wat voor schildpadjes ben jij bekend?

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:08

Je kunt ook een salamandertje nemen; die blijven klein en kunnen gewoon in je (verwarmde) aquarium ;)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:10

geelbuik en geelwang. maar deze zijn jammer genoeg gestorven voor ze volwassen waren. ik denk nie da er waterschildpadden zijn die klein blijve. Elk ras word wel zo'n 15-20 cm van schild.
probeer toch zoveel mogelijk op een waterschildpaddenforum te kijken en daar zie je dat het geen makkelijke dieren zijn. de meeste bijten ook. het onderhoud is heel zwaar maar als je je goed informeert is het zeker te doen. stel je vragen eens op een dergelijk forum en daar zullen ze graag antwoorden :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 00:12

Ik wilde ook een salamandertje! Maar ik heb gehoord dat deze uit je bak kunnen klimmen! Je wil echt niet weten hoe ik ga reageren als er een salamander in mijn huis rondkruipt! Ik denk dat ik gillend gek word! Of ik ga gewoon een maand lang niet thuisslapen, tenzij hij eerder gevonden word!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 00:13

Ik heb gelezen over muskusschildpadjes! Deze worden maximaal 14 cm lang als ik het goed begreep...... heeft iemand hier ervaring mee?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:15

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 00:22

een waterschildpadje! verder maakt het mij niet zoveel uit! Zijn er ook speciale schildpadwinkels? of is dat weer teveel gevraagd, whaha!

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:45

ik heb al 31 jaar 2 roodwang schildpadden en die waren ook heel klein en schattig maar volgens mij worden ze allemaal redelijk groot.
Een geelwang is hetzelfde als een roodwang alleen andere kleur. Wij hebben een groot aquarium met een grote pomp en dan valt het onderhoud wel mee maar hoe kleiner je de bak houd hoe viezer ze zijn.

BEDENK EERST OF JE ER WEL JE LEVEN LANG AAN VAST WIL ZITTEN!!!!!
ze kunnen ook in gevangenschap 100 worden, als ik weer die kleintjes ergens zie in de dieren winkel zou ik ze zo weer kopen hoor!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:51

Ik heb sinds een jaar ofzo twee geelbuikschildpadjes van iemand die nu zo'n 2/3 jaar zijn.
Ik voer ze meestal moriowormen en af en toe krekels of pinky's(babymuisjes).Ook krijgen ze soms ingevroren watervlooien.
Mijn schildpadden zijn nu qua schild al zo'n 20 cm

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 04:47

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:02

dankjewel! Ik ga denk ik nog uitgebreid bekijken welk ras ik evt koop. Als ik ze niet kan vinden in "mini" dan komen er denk ik geen schildpadden! Ik vind het zielig om ze na een aantal jaar weg te doen omdat wij ze te groot vinden!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:29

Ik zou helemaal niet aan schildpadden beginnen als ik dit zo lees :) Schildpadden kunnen altijd groter worden dan je denkt. En bedenk dat zelfs een schildpadje van 14 centimeter al een reusachtige bak nodig heeft, die kan je ook niet in een klein aquariumpje houden :)
Ik heb hier een waterschildpad, ook van een meid overgenomen die er eigenlijk geen zin meer in had. Beestje is nu 2 of 3 jaar oud, en kan nog zeker 60 jaar mee als alles goed gaat. Hij zit nu in een 60x30x30 bak, over een paar dagen gaat hij in een meter bak, en volgend jaar de vijver in, want zelfs de meter bak is eigenlijk al te klein voor een schildpadje van zijn formaat, dat zal zo'n 7 centimeter zijn.
Ik heb ook een landschildpad van 3 jaar, nu 13 centimeter. Kunnen 30 worden, en 80 in leeftijd. Ik weet nu al dat ik die erf.

Wat ik hiermee wil zeggen: denk niet te licht over schildpadden. Ze gaan lang mee, en willen net als paarden en andere dieren de beste verzorging die ze kunnen krijgen. Het is niet een kwestie van schildpadje in een bak stoppen en een paar jaar lol, nee het is echt een schildpad in een enorme bak houden waarin hij fijn kan zwemmen/het land op, waar je de eerst komende 80 jaar als het goed is nog aan vast kan zitten, en die bovendien ook verschillende ziektes kunnen krijgen, vitamines nodig hebben, verschillende voertjes. Denk alstjeblieft heel goed na..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:36

Ja in dierenwinkels hebben ze altijd van die kleine schildpadden te koop, roodwang schildpadden en geloof me ze groeien hard hoor, en wordt wel groot, en wel zo groot dat het aquarium te klein is, een vijver is beter en eerlijker naar deze dieren.

Bij ons in de tuincentrum hebben ze volwassen schildpadden, niet voor de verkoop, dan zie ik pas echt hoe groot ze zijn (handig dan weet je hoe het wordt als het volwassen is), en hoeveel ruimte ze eigenlijk nodig hebben, ze zitten in een groot vijver met wat steuren en koikarpers en er is een zonneplek, waar ze het droge plek op kunnen klimmen.

en ze krijgen ongelooflijk lange nagels, die mogen dan niet geknipt worden, het is een kenmerk van dat het een mannetje is of was het een vrouwtje, sorry ik weet het niet meer precies.

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:05

Een mannetje heeft meestal lange nagels.
Deze gebruikt hij om het paren uit te lokken bij een vrouwtje.
Hij gaa dan met zijn nagels 'wapperen' bij het hoofd van het vrouwtje.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:10

bellenadie schreef:
Ik wilde ook een salamandertje! Maar ik heb gehoord dat deze uit je bak kunnen klimmen! Je wil echt niet weten hoe ik ga reageren als er een salamander in mijn huis rondkruipt! Ik denk dat ik gillend gek word! Of ik ga gewoon een maand lang niet thuisslapen, tenzij hij eerder gevonden word!

Als er een plaat op ligt, kunnen ze er niet uit hoor :n

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:19

Wij hebben een roodwang(21cm) en een zaagrug(14cm). De bak waar ze inzitten is 140 bij 70 bij hoogte weet ik zo ff niet.. De roodwang was behoorlijk klein toen ik hem kreeg (inmiddels ook alweer zo'n 10 jaar terug) en je verkijkt je er inderdaad gauw op hoe groot ze worden. Ze hebben veel leefruimte nodig, wij hebben ze overdag vaak lekker in de tuin lopen. (is helemaal dichtgemaakt, maar t blijven slimme ontsnappers!) Bedenk dus wel goed inderdaad dat het vooral veel ruimte kost, en dat ze echt heel oud kunnen worden! Als je weet wat voor ras je wilt dan kun je op internet wel heel gericht hun leefomstandigheden ed nazoeken. Verstandig dat je over een kleine soort nadenkt! Ik weet dat er hier in de buurt een schildpaddenopvang zit, misschien zou je daar ook eens info in kunnen winnen? http://www.itschildhus.nl/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:24

Ik heb ook twee roodwangen gehad. groeiden als kool, maar met een ruime bak zijn ze prima te houden.
Bak wordt inderdaad snel vies dus een goed werkend filter is wel handig, vaak schoonmaken ook.

Ik vond ze erg makkelijk in onderhoud. Ze aten alles (fruit, groente, vlees, vis, kattenvoer. Van dat gedroogd schildpaddenvoer gaf ik ze toen ze groot waren nog maar heel weinig. Kon ze niet echt verzadigen, bovendien maakte het mijn bak vreselijk goor.

Had er een lamp boven hangen zodat ze lekker warm en droog op een steen konden zitten, verder had ik het water in de bak zelf niet verwarmd.

In de winter aten die van mij niets, hadden ze een soort van halve winterslaap ofzo, ze hadden dan echt maanden geen honger.

Uiteindelijk heb ik ze helaas weg moeten doen omdat ik flink ging reizen en mijn ouders de zorg niet op zich wilden nemen. Ze zitten nu in een sportzaak die er een immense bak voor heeft met waterval en eilandjes en dergelijke. Schildpadden leven nog steeds en de oudste is inmiddels 17.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:07

@TS: weet je al hoe oud schildpadden kunnen worden? Je bent er niet zomaar een 'paar jaar' mee kwijt, maar eerder een paar decennia (mits je ze goed verzorgd). Wil je wel zo lang schildpadden houden? Wat doe je over 20 of 30 jaar?

Huisvesting is niet zo gemakkelijk. Het water vervuild snel en gaat ook snel stinken. Je bent veel tijd kwijt aan verschonen van de bak. Als je reptielen leuk vindt om naar te kijken en veel schoonmaakwerk wilt verrichten (denk aan salmonella gevaar) is het een geweldige hobby.