Problemen met konijntje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Problemen met konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:47

Mijn konijntje heeft na zijn castratie vrij veel problemen met de haren bij zijn kont, waar heel makkelijk van die poep plakaten aan blijven hangen. Echt onwijs vervelend voor zowel hem als ons. Nu wassen we hem 2 a 3x per week soms met badedas soms zonder. Hij ondergaat het maar fijn is anders. Nu vraag ik me af of iemand een oplossing weet. Ik wil hem graag van ht zaagsel af hebben want volgens mij word het daardoor alleen maar erger. Beukenhout vind ik eigenlijk te hard voor hem. Ik ben vandaag weer naar de AVEVE geweest en heb nu de russel rabit bodembedding. Eens kijken of dat werkt. Qua voer krijgt hij de selective lekker kruidenhooi, een knabbelstaaf en zelf gekweekte groente, niet te nat. Zonder groente hebben we ook geprobeerd A het hielp niet en B een bloedsjagerijnig konijn.

Wie het weet mag het zeggen, ik ben niet met hem bij een DA geweest want hij is verder niet ziek. Hij heeft vooral heel veel haar daar nu wat gaat klitten en waar rotzooi inkomt.

geerke

Re: Problemen met konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:49

kortknippen?
maar dat heb je vast al gedaan...

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:51

Is hij niet te dik? Want als konijnen te dik zijn eten ze die 'plakpoep' niet meer op (dan zit de buik in de weg).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:52

Inderdaad zo kort mogelijk knippen.
Verder sluit ik me aan bij x-charlie

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:53

Dat durf ik dus niet. Hij laat er niet makkelijk meer aankomen door alles, en je zit wel bij zijn piemel dan te knippen. Ik zat er al aan te denken hem onder een roesje te laten scheren ofzo. maja of dat een oplossing is
Nee hij is absoluut niet te dik. We letten heel goed op zijn gewicht en hij loopt 12/14 uur per dag los.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:56

Wij hadden wel van die houtsnippers, ideaal spul als je er gewoon genoeg hooi enzo bij doet, is er toch niks aan de hand.
Een van mijn konijnen had het ook altijd en die knipte ik altijd bijna helemaal kaal en ging regelmatig in bad met zijn bips. Uiteindelijk is hij helaas toen wij 3 weken op vakantie bij andere mensen dood gegaan omdat hij maden kreeg, dat vond ik echt zo afschuwelijk voor hem en ik voelde me enorm schuldig, want wij hadden hem (dacht ik) in goeie handen achter gelaten, maar toch gebeurde dit.

Dus het is wel enorm belangrijk dat je het goed in de gaten houdt, zeker met dat warme weer.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:59

Ja dat weet ik, vandaar 2/3x per week in bad. Maar zou ik hem dan niks raken als ik daar ga knippen? ik wil er ook niet definitief een vrouwtje van maken ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:34

Die knabbelstaaf iig achterwege laten, dat is een echte suikermagneet. Je geeft Science Selective? hier maar 30 a 40 gram per dag van geven.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:38

Ja, de kanbbelstaaf idd weg doen, ook kun je hem het beste s`avonds een eetlepet gekookte rijst voeren, dat heel een "verstevigend" effect op de poep. Ook moet je hem geen groenten meer geven, geef haar liever extra hooi.
Ook kun je een sportfokkersbrok nemen(gewone bruine mini-bixjes voor konijnen) daar zit alles in, en ze zoeken het lekkers er niet uit. Daarvan ochtend en avond 1 eierdopje van geven, dat is echt genoeg.

Ik zou hem proberen te knippen, doe dit zowieso met een nagelschaartjes met ronde punten(ff zoeken bij de drogist) en met een heel fijn kammetje kun je van onderuit de klitten wegkammen en dan wegknippen.

Als je nog wat vragen hebt over het knippen p.b. me gerust, ik heb angora konijntjes en weet hoe je moet knippen.!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:18

Ik zou ook de knabbelstaaf weg laten. Hooi en groenten geen probleem, niet teveel groenten ook. daarnaast kun je hem nog iets van korrelvoer geven waar stoffen inzitten die goed voor de spijsvertering zijn, bv de cuni complete. http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutri ... result.jsp, niet teveel, gewoon een lepeltje ofzo. Verder zou ik de haren ook zo kort mogelijk houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:23

gewoon onder een roesje kaal laten scheren aan de onderkant, ss idd maar max 40 gr. per dag geven.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:06

Selective is alleen korrel voer, en dat krijgt ie dus al. Ik ga hem denk ik maar laten scheren. lijkt me toch het beste, en dan zelf proberen bij te houden met de schaar. Zijn groente ga ik echt niet weg laten word ie bloed chagerijnig van.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:08

Dan maar bloed chagerijnig, dat went vanzelf voor hem.
Het is wel echt beter om het wel weg te laten of in ieder geval flink te minderen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:11

mijn konijnen krijgen ook groente maar geen problemen dus zou niet weten waarom je het weg zou moeten laten. zolang je niet teveel sla heeft, alhoewel de mijne daar ook geen last van hebben, of kool ofzo. Daarnaast kun je wel wortel geven, witloof, paprika, beetje sla, kruiden, klaver, gras,... Ik zou het gewoon met een goede korrel (zoals de cuni complete die ik al aangaf), en veel hooi gaan combineren.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:12

Is er niks met zijn tanden?
Ons konijntje had dus ook plakpoep aan zijn kont zitten. En uiteindelijk bleek dat aan zijn tanden te liggen,
dit was ook mede te merken doordat zijn kinnetje soms nat was met een beetje kwijl. Maar ik weet niet zeker
of dit symptoom er ook bij moet zitten.
Uiteindelijk zit ons konijn juist op groenten ipv korrelvoer!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:17

Nee ik laat de groenten echt niet weg, ik kweek zelf andijvie en snijsla voor hem en het maakt ook niet uit. Ik heb het al eens 3 weken gelaten maar het maakt geen verschil.
Over de selective: op de zak staat 60/70 gram per dag en dit krijgt hij ook, nogmaals hij is niet te dik en ook echt niet ziek. Na de castratie zijn die haren gewoon heel raar gegroeid, en zijn bd keutels blijven daar in hangen. Dat is in het kort het probleem

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:18

Dan is vooral korthouden belangrijk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:25

Als hij blindedarmkeutels laat liggen, krijgen ze meestal te veel voer.
Zal je een verhaal vertellen wat wellicht niet over konijnenvoeding gaat, maar over honden.
Er is een onderzoek gedaan met labradors uit hetzelfde nest op hetzelfde voer. De ene groep kreeg afgemeten wat op de zak stond, de anderen werden op het oog gevoerd. Dit was minder dan op de zak stond, de labradors die kregen op het oog werden 2 jaar! ouder dan de anderen. Omdat ze toch wat aan de zwaardere kant werd en nu zeg ik niet dat jouw konijn te dik is (al kan dit wel mogelijk zijn zonder dat je het
door hebt), maar wel dat je konijn te veel voeding krijgt.
Ik zou daar dus eens in gaan minderen.

Blindedarmkeutels mogen niet blijven liggen.
En dat los je idd ook niet op met groente achterwege laten. Wel met die knabelstaaf iig en minder voeren.
En sommige konijnen verdragen geen sla, wellicht even alleen op de andijvie?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:44

Van science selctive hebben de meeste konijnen minder nodig dan van andere biks. En juist gecastreerde dieren worden makkelijker dik door de veranderde hormoonhuishouding, wat bij honden en katten erg bekend is. Dus ik zou dan toch minder brokjes en geen knabbelstaaf proberen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:05

chocobroodje schreef:
Nee ik laat de groenten echt niet weg, ik kweek zelf andijvie en snijsla voor hem en het maakt ook niet uit. Ik heb het al eens 3 weken gelaten maar het maakt geen verschil.
Over de selective: op de zak staat 60/70 gram per dag en dit krijgt hij ook, nogmaals hij is niet te dik en ook echt niet ziek. Na de castratie zijn die haren gewoon heel raar gegroeid, en zijn bd keutels blijven daar in hangen. Dat is in het kort het probleem

Andijve en snijsla is dus heel slecht, alles sla en koolsoorten moeten heel matig gegeven worden en al helemaal niet bij zo`n konijn.
Voer hem liever handgeplukt gras en zomerpeentjes.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:07

Mijn konijnen hebben nooit plakpoep. Ligt puur aan het voer wat je ze geeft. Mijne krijgen hooi, biks en speciaal konijnenvoer.
Als er teveel vocht (gras, sla etc etc) krijgen ze plakpoep...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:13

Annemariet schreef:
Mijn konijnen hebben nooit plakpoep. Ligt puur aan het voer wat je ze geeft. Mijne krijgen hooi, biks en speciaal konijnenvoer.
Als er teveel vocht (gras, sla etc etc) krijgen ze plakpoep...

Ieder konijn heeft plakpoep. Dat eten ze op namelijk, dat hoort bij hun gezondheid (is natuurlijk proces). Ben wel met je eens dat veel vochtig eten ook dunnere poep kan geven en dat dat niet de bedoeling is.
Maar ieder konijn heeft een paar maal daags zachte lichtbruine keuteltjes, die ze zelf weer opeten.
Als je konijn te dik is kan hij daar niet goed bij, dat klopt.
En als er erg veel haar zit, doordat wij afwijkende vachtsoorten hebben gefokt in de loop der jaren, kan het er ook in blijven plakken.
Ik zou een kleine tondeuse nemen en daarmee hem regelmatig kaalscheren op die plek.
Dat zal hij in het begin niet waarderen, maar als die handeling routine wordt, went dat vanzelf.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:33

SB_Beessie schreef:
chocobroodje schreef:

Andijve en snijsla is dus heel slecht, alles sla en koolsoorten moeten heel matig gegeven worden en al helemaal niet bij zo`n konijn.
Voer hem liever handgeplukt gras en zomerpeentjes.

Andijvie is absoluut niet slecht. Alleen zit wel veel vocht in, maar dit dier heeft een blindedarmkeutelprobleem en geen diarree. Met handgeplukt gras moet ook erg opgelet worden ivm wormen. En zomerpeentjes zou ik ook niet te vee lvan voeren.