Ik open dit topic in de hoop op wat tips en ideeën van anderen. Zelf ben ik echt even inspiratieloos. Verder hoop ik her en der wat informatie te krijgen.
Ik heb dus een koud water aquarium, met 2 sluierstaarten erin. Fijn grind op de bodem, omdat deze vissen graag wroeten en doen. Filter hangt erin,die doet goed zijn werk.
Ik heb nu een simpel gemengd bosje in het water, verder niets. Heb zelf al 1 en ander gezocht op waterplanten, maar welke kunnen nu echt in dit soort aquariums overleven? Ik kan via een klant een goede zuurstofplant krijgen (ben even de naam kwijt) is voor koud water, maar heeft vrij scherpe bladeren. Ik ben bang dat mijn kwetsbare vissen hiervan schade oplopen. Tot in hoeverre zal dit gebeuren?
Ik wil graag van dat bosje planten af en wat meer verdeeld, maar ben echt een leek op gebied van waterplanten plaatsen. Heb weleens geprobeerd enkele stengels hier en daar, maar de monsters trekken die dingen met 5 min er weer uit.
Verder zijn deze vissen echte smeerpoetsers, dus ga wekelijks met een aquarium stofzuiger door de bak heen. Omdat ik dit elke week moet doen wil ik de bak ook niet te vol met planten. Sowieso vind ik te dichte bakken niet mooi, maar heb ook altijd het idee dat de vissen ook wat zwemruimte nodig hebben, en niet om de haverklap vast zitten in de volgende bos planten.
is het misschien hoornblad wat je kunt krijgen? Ik zou niet al te bang zijn voor beschadigingen, dat gebeurt eigenlijk niet zo snel.
Je kunt ook eventueel andere planten er in zetten die tegen wat koudere temperaturen kunnen. Anubia's kunnen er goed tegen en zijn sterk, cryptocoyne is sterk en kan eventueel tegen wat koudere temperaturen. Lysimachia nummularia is erg sterk!!!
Ik zou gewoon eens naar een goede aquariumzaak/tuincentrum gaan die een breed assortiment planten hebben. Er is best een deel van de tropische planten die ook goed in een kouder aquarium kunnen.
Kwa inrichten kan ik je nog wel de tip geven om de planten van 1 soort bij elkaar te zetten. Dat ziet er vaak een stuk mooier uit dan wanneer je er een soort gemengd bos van gaat maken
ok, maar sluierstaarten staan er inderdaad om bekend. Het zijn gewoon planten monsters haha.
Waterpest en hoornblad wil ik eigenlijk helemaal vanaf, dat heb ik jarenlang gehad. Vissen hebben plezier ermee, maar ik niet.
Overigens hoeft er niet zo heel veel in te komen, meer beetje voor het idee.
Zag overigens gister ergens een aquarium, die had helemaal geen planten erin, maar wel hout e.d. Ik meen juist dat er altijd planten in moeten vanwege zuurstof e.d.
Ik ga eens naar de dierenwinkel hier om te kijken naar anubia's e.d. De eigenaresse van deze winkel heeft er behoorlijk verstand van en geeft vaak goed advies.
Het bewegen van het water oppervlak zorgt voor het meeste zuurstof in het water. Bubbels nemen weer stoffen uit het water die goed zijn voor planten dus liever geen bubbels.
Stukje hout kun je er ook in doen, heb ik zelf ook. (wel uit de winkel natuurlijk ) Van een stukje hout kan het water wel gaan verkleuren.
Wat je ook zou kunnen doen in plaats van veel plantjes erin, zijn terrassen aanleggen in het aquarium. Dus zeg maar dat je grind neerlegt, wat je dus nu al hebt. Dan leg je een dammetje van grotere stenen neer, en dan gooi je daar ook grind in. Zodat je wat hoogte verschil in je aquarium krijgt. Is misschien ook wel leuk
Hoeveel liter per vis weet ik niet, maar Sluierstaarten/Goudvissen hebben wel een groot aquarium nodig, ik geloof zo'n 60cm. per vis. En qua tips over inrichting kan je het best op een vissenforum rondkijken denk ik.