Een aantal maanden geleden is het mij opgevallen dat mijn hond verkleurd Ze was zwart met bruin (black en tan aftekening met een witte sneb op de borst) maar word nu grijs met stippen aan de zijkant Bovenop is ze nog helemaal zwart maar echt aan de zijkanten is ze dus grijs aan het worden met donkere vlekken/stippen erdoor heen het lijkt wel of het pigment weg is Zo word ze ook wit om de snoet en heeft ze 1 spierwitte snorhaar Zappa is verder helemaal goed gezond trouwens en nog maar 5 jaar en al was ze paars met gele vierkantjes het maakt me niet uit hoor Maar ik ben wel benieuwd hoe dit kan
Na wat googlen kom ik uit op het merle gen maar dat schijnt helemaal niet voor te komen bij mij type hond (parson jack x of whippet of dwergpinscher) En daarbij schrok ik toch wat omdat het in verband word gebracht met gezondheidsproblemen maar daarnaast lees ik dat het ook bewust word gefokt (blue merle?)
Zou dit gen de oorzaak zijn van de verkleuring of zou het wat anders zijn ? Ik kan helaas geen foto maken i.v.m defecte camera maar ik hoop dat mijn beschrijving goed genoeg is
Naast genoemde opties. Of ze wordt jong grijs. (niet elk zwart is genetisch even zwart) Of ze heeft hetzelfde als Michael Jackson beweerde te hebben. (ja, echt komt ook voor bij dieren, maar meestal met stippen, krijgt dan soort van omgekeerde dalmatier)
ja mijn hondje heeft op haar rug geen grijsondervacht. maar bij de bovenbenen en in dr nek, en bruine haren op haar hoofd...
Zappa
Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-09 22:56
Ik ga morgen toch even prob eren om een cameratje te lenen want het is heel anders dan de foto's hierboven Het is echt grijzig wit met zwarte vlekken (wat een leuke hondjes trouwens)
Jakary
Geplaatst: 04-08-09 10:13
Blue merle is het alleszins niet Volgens mij wordt ze gewoon wat grijzig.
Toen bij ons pups geboren werden (vuilnisbakkenras) waren ze alle 5 zwart/wit. En toen ze ongeveer 6/7 weken waren kregen 3 er ook nog bruin bij. Bij zo'n jonge dieren is dat niet raar. Maar bij een hond van 5 jaar, vind ik het wel raar. Misschien nu al grijze haren aan het krijgen?
Wat het grijs worden kan de leeftijd zijn al, maar bij een echte jack russel komt het vaker voor dat de spottings (kleine ronde vlekken) toenemen naar mate ze ouder worden.
Hmm de onderste foto vind ik erg onduidelijk, maar op de bovenste foto lijkt het mijns inziens toch echt op pigmentverlies. Persoonlijk zou ik daar toch eens een dierenarts naar laten kijken of dit niet van binnen vandaan kan komen.
De overbelichte stukken moet je even doorheen kijken hoor Is van de zon op de vacht en dat is ook gewoon zwart Het gaat om de stippen Ik heb volgende week een afspraak toevallig voor de kat en ik denk dat ik zappa maar even meeneem
Nog even een vraagje, word je hond jaarlijks geënt? Als ik namelijk google op pigmentverlies, kom ik ook als oorzaak auto-imuun ziekten tegen. Dit is meestal het gevolg van te vaak enten in combinatie met ten tijde van de enting geen goede weerstand, wat ook weer voedings gerelateerd kan zijn.
Nee mijn hond word niet jaarlijks geent Ik was dat idd ook al tegengekomen Ook kom ik tegen dat het wel eens vaker voorkomt bij parson jack russels en dat er vlierbessen dragee's of zieweer voor gegeven kan worden Nu maakt het mij niet uit hoe mijn hond eruitziet maar wil wel gezondheids problemen uitsluiten dus neem haar echt maar even mee naar DA volgende week
Dank je wel voor het meedenken en als je nog wat te weten komt ....
Goed dat hij niet jaarlijks geënt wordt! Tja, er staan idd wel middeltjes om te geven, maar, wat je al zegt, dan eerst even andere opties uitsluiten dmv een dierenarts bezoekje.