raar pootje cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

raar pootje cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 15:06

Ben ik weer. De mannen zijn ondertussen gecastreerd en de vrouwtjes zitten tijdelijk bij elkaar. Echter viel me vandaag iets heel raars op bij één van de vrouwtjes. Ze loopt op haar pols en niet op haar voet. Het is niet gevoellig, het kan niet de andere kant op bewogen worden en ik heb ook geen andere pijnlijke plek gevonden. Is dit tot grote last voor haar of valt dit mee.
Zo staat ze erop:
Afbeelding

Van voren gezien (maar wel wat vaag):
http://img231.imageshack.us/i/phc1210.jpg/

En close-up:
Afbeelding

MissAnnemijn

Re: raar pootje cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:14

Ziet er toch niet helemaal goed uit, lijkt gebroken maar dan incl zenuwschade omdat het niet gevoelig is.. Zo toch vandaag nog even naar een dierenarts gaan!

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:17

Is dit je nog nooit eerder opgevallen? Ik heb zoiets nog nooit gezien! Eet en beweegt (springen) ze wel goed? Ik zou toch even naar de da. Ik zou het ook even laten zien op 't caviaforum (http://www.nhdp.nl/caviaforum3/), misschien herkent iemand daar zoiets..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:50

Dat ziet er inderdaad maar vreemd uit.
Hoe lang heb je caafje dit al?
Ik zou er in elk geval even door een DA naar laten kijken. Caviavoetjes schijnen nogal breekbaar te zijn, en het lijkt zo op het eerste gezicht wel alsof het vergroeid is, of dat het gebroken is geweest?

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:57

je kan het beste naar de DA gaan

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 16:16

Even geïnformeerd op het caviaforum, daar herkenden ze het direct als iets erfelijks. Waarschijnlijk door inteelt. Dat kan in dit geval kloppen, want ze komt van een dierenwinkel vandaan.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:44

Ok, en dit merk je al op tegen de tijd dat de cavia wat ouder is :? Hoelang heb je het beestje al en waarom is dat dan nog niet eerder opgevallen?

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:57

naar de dierenarts gaan!
misschien is het iets neurologisch..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:10

MissAnnemijn schreef:
Ok, en dit merk je al op tegen de tijd dat de cavia wat ouder is :? Hoelang heb je het beestje al en waarom is dat dan nog niet eerder opgevallen?

Het dier loopt er geweldig op, hupst en springt en doet alles perfect. Ook is ze niet erg tam en dat hoeft ze van mij ook niet te zijn. Ik heb haar nu zo'n 5 weken en ze zit lekker met een vriendinnetje (haar man is gecastreerd, ze had een man moeten zijn, zie andere topic) en heeft alles wat ze nodig heeft. Ook de keren dat ik haar in handen heb gehad is het me niet opgevallen, nu zag ik het omdat er een klein beetje bloed in het hok zat en ik beide cavia's helemaal onderzocht heb (ze zijn op een handdoek op dit moment). Maar dat is waarschijnlijk iets positiefs. Ze heeft waarschijnlijk een miskraam gehad en aangezien ze veel te jong was om jongen te krijgen ben ik daar dus blij mee. 4 cavia's vind ik sowieso wel genoeg maar nu zeker. Bij mijn andere zeugje is het nog afwachten. Ik hoop dat zij of niet drachtig is of ook een miskraam krijgt. Maar ik zal het wel zien.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:07

Ik las al in je andere topics dat je al heel wat stunts meegemaakt hebt met je caafjes. Een beertje dat een zeugje bleek te zijn en nu misschien drachtig is/was, en dan ook het pootje nog.
Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik toch even met m'n caafje(s) langs de DA gaan. Dat het volgens de geleerden van het caviaforum iets erfelijks is, zou natuurlijk best kunnen. Maar alleen al voor je eigen gemoedsrust en natuurlijk voor het welzijn van je caafje zou ik er toch even naar laten kijken. Nu is ze nog jong, wie weet is er wat aan te doen? 't Is natuurlijk super dat ze er nu geen last van heeft, maar je weet nooit hoe het zich gaat ontwikkelen. 't Is en blijf toch een afwijking, hoe je het ook wendt of keert en ik denk niet dat je nu op basis van wat forumleden kunt stellen of ze hier op een 'caviawaardige' manier oud mee kan worden. Uiteraard moet je zelf weten wat je doet, maar als het mijn caafje was dan zou ik er toch even naar laten kijken. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)