Wel of niet castreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Wel of niet castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:27

Hoihoi,

Ik heb sinds een jaar en enkele maanden een super leuke bordercollie reu. Hij is in februari 1 jaar geworden. In het begin was het al een moeilijker hondje maar niet gemeen en dominant leek zo. Maar nu begint hij toch wel erg dominant te worden. Hij drijft heel erg naar mijn vader en ook naar vreemden, hij tolt rondjes en houdt ze tegen enzo. En sinds kort wil hij nog wel eens happen. Hij heeft mij al een aantel keer in mijn arm of been gepakt omdat ik hem tegen wou houden zodat hij niet ging drijven wanneer mijn vader op staat van de bank. Hij luistert verder echt geweldig goed en is heel braaf, hij heeft zijn curses goed afgesloten en is absoluut niet gemeen.

Nu zeggen ze op de club dat het hoogstwaarschijnlijk veel beter gaat als hij gecastreerd is. Ook de dierenarts zei dat boder collies toch vaak hondjes zijn die gecastreerd moeten worden. Hij is van zichzelf ook erg stressig en nerveus.

Nu ben ik druk aan het nadenken of ik hem zal laten castreren. wat denken jullie ?

XoNo

Re: Wel of niet castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:01

Ja!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:03

Ik ben sowieso voor castreren. De honden die ik ken zijn hierna allemaal veel rustiger. Mijn hond is gecasteerd met 8 maanden, hij is heel sociaal naar andere honden en ook minder dominant.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:03

Ja dus, waarom zou je het NIET doen?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:06

Ik ben ook voor castreren!! Dus ik zou het zeker doen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:09

Ik wil het dan ook gaan doen. Alleen zeiden mijn buren dat zo'n nerveuze en stressige hond wel eens heel angstig kan worden. Over het algemeen is hij niet echt angstig dus eigenlijk denk ik niet dat het die aknt op zou gaan met hem.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:54

Het is maar net wat je er zelf van maakt :j

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:02

Ja , onze vorige reu was heel dominant, toen we hem lieten castreren was hij veel rustiger en minder dominant! :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:11

Ik zou hem ook laten castreren.

Mijn vorige hond is bijna 13 geworden en hij was niet gecastreerd omdat het niet nodig was, maar als het met de nieuwe hond wel nodig is doen wij het wel.

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik wil het dan ook gaan doen. Alleen zeiden mijn buren dat zo'n nerveuze en stressige hond wel eens heel angstig kan worden. Over het algemeen is hij niet echt angstig dus eigenlijk denk ik niet dat het die aknt op zou gaan met hem.

Dat ligt helemaal aan jezelf, als jij gewoon hetzelfde als nu omgaat met 'enge' dingen word hij echt niet angstiger.

Het kan wel zijn met castreren dat hij op latere leeftijd wat plasjes kan laten lopen door het stofje wat er dan minder is, maar die kans is klein, maar is er wel, en ook kunnen ze door castreren wat dikker worden :).

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:04

Ik ben in principe tegen castratie, behalve als het echt niet anders kan. In jouw geval zou ik dus ook tot castreren over gaan. Mocht je nog twijfelen kun je tegenwoordig een chip in laten brengen die zijn mannelijk hormoon voor 6 maanden stil legt. Als je hond daar goed op reageert reageert hij ook goed op de castratie.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:08

Heb ik ook over gehoord :j Is een chip die door het lichaam afgebroken wordt. Geen oestrogeen rotzooi, maar iets wat de aanmaak van testosteron remt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:11

Ik ben tegen. Zie hier in pension ook veel negatieve gevolgen van castreren.
Is het een border met stamboom?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:13

Met castreren verhelp je dit gedrag denk ik niet. Wij hebben thuis een gecastreerde Tervuerense herder reu, en hij drijft ook als iemand op staat, als ik bijvoorbeeld naar mijn werk ga, gaat hij staan blaffen en net zo lang rondjes lopen tot dat ik weg ben. Hij komt dan uit het asiel, en wij waren zn 5e baasje in zijn 1e levensjaar, toen hij bij ons kwam was tie ook compleet gestoord om het zo maar te zeggen. Ik zou zo ook niet weten wat je er kunt doen verder, 1 voordeel die van ons die bijt niet zomaar. Ik weet niet of border collies van nature ook zenuwpezen zijn? Tervuerense herders zijn in ieder geval erge stressers, zenuwpezen en erg dominant/bezitterig..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:16

tja, ik ben geen voor of tegenstander.
Maar in dit geval zou ik zonder meer begeleiding zoeken, hondenschool, gedragstherapeut, hondentrainer.
Dit gedrag komt niet alleen door zijn ballen, oftwel, is niet hormonaal bepaald, dus het is niet zo, ballen dr af, probleem omgelost.
Het is een border collie, zoals je het omschrijft, is het een hond met ruim voldoende werklust die zijn energie niet kwijt kan, en dit op een andere manier probeerd te uiten.
Een border collie is een WERKHOND, hij is gefokt om de hele dag schapen te kunnen drijven!
Een border collie als huishond met veel beperkingen (ik weet totaal niet wat voor leven hij bij jullie heeft hoor, dus ik oordeel hierin niet), is snel geneigt tot dit gedrag.

Ik weet niet of je je verder goed hebt verdiept in dit ras, zo niet, doe dat dan, zoek hulp.
Castreren heeft bijwerkingen, zoals andere vacht, kan zijn dat hij meer gaat verharen etc.

denk er goed over na, en nog maals, zoek hulp!!!!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:18

Wietsje92 schreef:
Met castreren verhelp je dit gedrag denk ik niet. Wij hebben thuis een gecastreerde Tervuerense herder reu, en hij drijft ook als iemand op staat, als ik bijvoorbeeld naar mijn werk ga, gaat hij staan blaffen en net zo lang rondjes lopen tot dat ik weg ben. Hij komt dan uit het asiel, en wij waren zn 5e baasje in zijn 1e levensjaar, toen hij bij ons kwam was tie ook compleet gestoord om het zo maar te zeggen. Ik zou zo ook niet weten wat je er kunt doen verder, 1 voordeel die van ons die bijt niet zomaar. Ik weet niet of border collies van nature ook zenuwpezen zijn? Tervuerense herders zijn in ieder geval erge stressers, zenuwpezen en erg dominant/bezitterig..

border collies zijn van nature honden die erg allert horen te zijn, veel werklust hebben, als dit niet geboden word, kunnen het idd grote neuroten worden, net als de tevurens herder.
Beide rassen zijn veedrijvers en hebben zeer zeker overeenkomsten.

(zelf in het bezit van 4 drijvers en werk met honden!)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:15

Even voor alles duidelijkheid, ik heb hulp met hem. Er wordt door een gerdagstherapeut naar gekeken en die vind hem een moeilijk geval. Ik werk veel met hem, Hij doet behendigheid en is pas ook begonnen aan flyball. Hij gaat vaak mee hardlopen en met de skates ed.

Hij gaat naar gehoorzaamheid curses voor jonge honden en ook die man vindt hem erg moeilijk hoewel hij wel verbetering ziet denk hij dat er een heel groot gedeelte puur bij zijn dominantie ligt en dat he kan verbeteren door het castreren. Ik wil er nog zeker goed over nadenken en er info over gaan zoeken want het is gewoon een geweldige hond die ontzettend lief is maar ook zo vreselijk te beinvloeden is.

Mijn Border heeft papieren maar dit houdt mij ( als het nodig en beter is ) niet tegen te castreren.

Bedankt voor de info, ik denk er nog eens goed over na en laat me informeren erover

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:19

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:42

Ik zou gelijk castreren, ga je niet voor de fok, dan zou ik niet weten waarom je het eraan zou laten hangen ;). Verder zie ik eigelijk border gedrag terug. Ze zijn gefokt om schapen te hoeden en doen het vaak met alles. Wat ik denk dat je best kunt doen is hem iets meer afleiding/beweging geven. borders moeten kunnen werken/denken en veel bewegen, lijkt of hij hierin tekort krijgt. Dit is waarschijnlijk de grootste reden van het gedrag. Waarom dan ook nog castreren. Je sluit tumoren van de testis uit, prostaatproblemen komen veel minder voor op latere leeftijd, met alle hierbij komende problemen. Daarnaast zal je hond minder problemen hebben bij andere honden, iets rustiger worden,...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:44

kohtje schreef:

wat ondervind je dan als negatieve gevolgen als ik vragen mag :)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:04

Wat ik lees van zijn problemen heeft helemaal niets met dominantie te maken. Zowiezo is dominantie een term waarmee makkelijk gegooid wordt als een hond moeilijk doet. Bovenstaande problemen ga je in ieder geval waarschijnlijk niet verhelpen.
Je hebt voor een werkhond gekozen en dus zul je hem ook werk moeten bieden. Twee keer in de week trainen is leuk, maar voor jouw hond niet voldoende. Ga eens iedere dag een kwartiertje intensief met hem trainen (kunstjes, zoekspelletjes, weet ik het wat). Ik heb ook zo'n neuroot gehad (was nooit wat mee gedaan) en iedere dag laten werken scheelde al de helft van zijn problemen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:05

zitake schreef:
Ik zou gelijk castreren, ga je niet voor de fok, dan zou ik niet weten waarom je het eraan zou laten hangen ;). Verder zie ik eigelijk border gedrag terug. Ze zijn gefokt om schapen te hoeden en doen het vaak met alles. Wat ik denk dat je best kunt doen is hem iets meer afleiding/beweging geven. borders moeten kunnen werken/denken en veel bewegen, lijkt of hij hierin tekort krijgt. Dit is waarschijnlijk de grootste reden van het gedrag. Waarom dan ook nog castreren. Je sluit tumoren van de testis uit, prostaatproblemen komen veel minder voor op latere leeftijd, met alle hierbij komende problemen. Daarnaast zal je hond minder problemen hebben bij andere honden, iets rustiger worden,...

Minder problemen met andere honden hoeft helemaal niet, het kan ook juist dat je hond lekker gaat ruiken en juist allemaal reuen aan zijn kont krijgt. Niet echt handig. Rustiger is mijn reu ook absoluut niet geworden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:23

zitake schreef:
kohtje schreef:

Heel veel huid ziektes, onzeker gedrag krijgen.
Eigenlijk is er heel veel ,ergens op bokt staat een artikel met nadelen. (eerder artrose,sommige soorten kanker)

Dat van de stamboom vroeg ik omdat je dan eens met de fokker kan praten. Hij heeft met deze lijn te maken en weet vaak hoe je er mee om moet gaan.
Behendigheid op deze leeftijd vind ik nogal vroeg.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:29

Dit gedrag heeft niks met dominantie te maken of met wel of niet castreren...
Het is gewoon een Border Collie die doet waar hij voor is gefokt....drijven. En als je niet luistert, haptie...doettie met schapen ook...
Als je daar niet tegen kunt, waar heb je dan in de vrede een Border voor gekozen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:31

Lysette schreef:
zitake schreef:

Minder problemen met andere honden hoeft helemaal niet, het kan ook juist dat je hond lekker gaat ruiken en juist allemaal reuen aan zijn kont krijgt. Niet echt handig. Rustiger is mijn reu ook absoluut niet geworden.

sorry een beetje verkeerd omschreven, wat ik bedoelde was dat hij minder problemen zal hebben met teven, meerbepaald dan als ze loops zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:34

kohtje schreef:
zitake schreef:

Heel veel huid ziektes, onzeker gedrag krijgen.
Eigenlijk is er heel veel ,ergens op bokt staat een artikel met nadelen. (eerder artrose,sommige soorten kanker)

Dat van de stamboom vroeg ik omdat je dan eens met de fokker kan praten. Hij heeft met deze lijn te maken en weet vaak hoe je er mee om moet gaan.
Behendigheid op deze leeftijd vind ik nogal vroeg.

Heel veel huidziektes vind ik een beetje heel algemeen, ik zie ook heel veel huidziektes, bij intacte teven en reuen. dusja wie zegt dat dit met castreren te maken heeft. Vaak wordt de haarkwaliteit wat minder, verliezen ze wat glans, maar ik moet zeggen onze hond is gecastreerd, niet dik, geen huidziektes, glanst als een spiegel,...