Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_AAASCHAAA_ schreef:Ik wil het dan ook gaan doen. Alleen zeiden mijn buren dat zo'n nerveuze en stressige hond wel eens heel angstig kan worden. Over het algemeen is hij niet echt angstig dus eigenlijk denk ik niet dat het die aknt op zou gaan met hem.
Wietsje92 schreef:Met castreren verhelp je dit gedrag denk ik niet. Wij hebben thuis een gecastreerde Tervuerense herder reu, en hij drijft ook als iemand op staat, als ik bijvoorbeeld naar mijn werk ga, gaat hij staan blaffen en net zo lang rondjes lopen tot dat ik weg ben. Hij komt dan uit het asiel, en wij waren zn 5e baasje in zijn 1e levensjaar, toen hij bij ons kwam was tie ook compleet gestoord om het zo maar te zeggen. Ik zou zo ook niet weten wat je er kunt doen verder, 1 voordeel die van ons die bijt niet zomaar. Ik weet niet of border collies van nature ook zenuwpezen zijn? Tervuerense herders zijn in ieder geval erge stressers, zenuwpezen en erg dominant/bezitterig..
zitake schreef:Ik zou gelijk castreren, ga je niet voor de fok, dan zou ik niet weten waarom je het eraan zou laten hangen. Verder zie ik eigelijk border gedrag terug. Ze zijn gefokt om schapen te hoeden en doen het vaak met alles. Wat ik denk dat je best kunt doen is hem iets meer afleiding/beweging geven. borders moeten kunnen werken/denken en veel bewegen, lijkt of hij hierin tekort krijgt. Dit is waarschijnlijk de grootste reden van het gedrag. Waarom dan ook nog castreren. Je sluit tumoren van de testis uit, prostaatproblemen komen veel minder voor op latere leeftijd, met alle hierbij komende problemen. Daarnaast zal je hond minder problemen hebben bij andere honden, iets rustiger worden,...
zitake schreef:kohtje schreef:Ik ben tegen. Zie hier in pension ook veel negatieve gevolgen van castreren.
Is het een border met stamboom?
wat ondervind je dan als negatieve gevolgen als ik vragen mag
Lysette schreef:zitake schreef:Ik zou gelijk castreren, ga je niet voor de fok, dan zou ik niet weten waarom je het eraan zou laten hangen. Verder zie ik eigelijk border gedrag terug. Ze zijn gefokt om schapen te hoeden en doen het vaak met alles. Wat ik denk dat je best kunt doen is hem iets meer afleiding/beweging geven. borders moeten kunnen werken/denken en veel bewegen, lijkt of hij hierin tekort krijgt. Dit is waarschijnlijk de grootste reden van het gedrag. Waarom dan ook nog castreren. Je sluit tumoren van de testis uit, prostaatproblemen komen veel minder voor op latere leeftijd, met alle hierbij komende problemen. Daarnaast zal je hond minder problemen hebben bij andere honden, iets rustiger worden,...
Minder problemen met andere honden hoeft helemaal niet, het kan ook juist dat je hond lekker gaat ruiken en juist allemaal reuen aan zijn kont krijgt. Niet echt handig. Rustiger is mijn reu ook absoluut niet geworden.
kohtje schreef:zitake schreef:
wat ondervind je dan als negatieve gevolgen als ik vragen mag
Heel veel huid ziektes, onzeker gedrag krijgen.
Eigenlijk is er heel veel ,ergens op bokt staat een artikel met nadelen. (eerder artrose,sommige soorten kanker)
Dat van de stamboom vroeg ik omdat je dan eens met de fokker kan praten. Hij heeft met deze lijn te maken en weet vaak hoe je er mee om moet gaan.
Behendigheid op deze leeftijd vind ik nogal vroeg.