rare dag eerst 8 pups nu nog maar 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiaojan

rare dag eerst 8 pups nu nog maar 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:37

hallo allemaal,

vandaag heeft de jackrussel van mijn schoonmoeder puppies gekregen, dit is via een keizersnee gedaan, omdat de bevalling niet op gang kwam. dit werd veroorzaakt door een pup van meer dan 300 gr!! Goed alles id goed gegaan, moeder en pups zijn gezond. het zijn er 8! Beetje veel maar haar vorige nesten waren ook zo groot dus niks om ons zorgen te maken, dachten wij.

Nu belt mijn schoonmoeder net op met de medeling dat mandy(de moederhond) 2 pups heeft doodgebeten!
weet iemand hier hoe zoiets kan?
Wij dachten zelf na wat rondgebeld te hebben dat het 2 zwakkere pups waren, die het toch niet gingen redden en dat ze ze omdat het nest misschien toch te groot was ze ze daarom dood heeft gebeten....

mandy heeft al eerder nesten gehad en is/was een hele goede moeder dus eigenlijk staan we voor een raadsel,

wie heeft dit ook al eens meegemaakt of gehoord en weet hoe dit kan en wat je er evt aan zou kunnen doen dat ze er niet nog meer doodbijt. We kunnen er nl moeilijk 24 uur per dag bij blijven zitten. Tja wat moet dat moet natuurlijk.

alvast bedankt!

Juangi

Re: rare dag eerst 8 pups nu nog maar 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:40

Meestal doen dieren dat als ze voelen dat het dier zwak of ziek is. Of door spanning.

Mijn kat heeft is ook wel eens op kittens gaan liggen om ze te doden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:42

Ikzelf heb het nooit mee gemaakt.
Heeft de moeder hond ze echt dood gebeten?
Staan de pups op een drukke plek ??
Door drukte kan de hond nerveus worden en niet meer helemaal begrijpen wat ze doet.
Overgens voelt een hond zwakte aan, dus ook dit zou goed mogelijk kunnen zijn

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:43

Jep idd, had ik ook bedacht. Is fijn als meerdere mensen dit bevestigen, vind het wel eng nu, stel je voor dat ze de rest ook dood bijt...

nee pups staan in de slaapkamer in een werpkist waar nauwelijks drukte is, daar stonden alle nesten de eerste weken.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:13

Als de pups in een te drukke ruimte staan, dan versleept de moeder ze als t goed is, en als ze kan. Meestal zie je toch dat honden / poezen de kittens dood maken of er niet meer voor zorgen, omdat de kleintjes dan zwak of ziek of gehandicapt zijn..

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:15

Onze jr heeft twee keer een keizersnee gehad, door de naweeën werd ze ook agressief naar de pups. We hebben er toen bij gewaakt tot de naweeën en de pijn weg waren. Dus mijn advies goed opletten!!

Ook kan je misschien controleren bij de dierenarts of ze er iets aan kunnen doen, het is vaak een reactie van het lichaam op het drinken van de pups

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:25

[LZP] > [BB]

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:31

sowieso schreef:
Onze jr heeft twee keer een keizersnee gehad, door de naweeën werd ze ook agressief naar de pups. We hebben er toen bij gewaakt tot de naweeën en de pijn weg waren. Dus mijn advies goed opletten!!

Ook kan je misschien controleren bij de dierenarts of ze er iets aan kunnen doen, het is vaak een reactie van het lichaam op het drinken van de pups

ok, dank je wel ga het doorgeven!!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:26

hallo,

ff een update, vanacht leek alles goed te gaan, maar vanmorgen misten we een pup. nergens te vinden, dus nu denken we dat ze die heeft opgegeten....
Aangezien we het niet vertrouwen, laten we de moeder er nu alleen bij als de pups honger hebben, dan is ze superlief en zodra de pups vol zijn halen we mams weer weg, totdat mandy zelf weer terug komt. pups liggen lekker warm onder een lamp, dus die komen weinig te kort.
Ook hebben we de da maar weer eens gebeld, die raadde een muilkorf aan, wij naar de dierenwinkel, daar werkt ook een da die om haar menig gevraagd en die was van menig dat een muilkorf niet heel erg goed zou zijn omdat de moeder dan agressief blijft.
Wat denken jullie?
zijn het de hormonen en moedergevoelens die nog moeten gaan komen omdat het een keizersnee was en geen natuurlijke bevalling?
en zou een muilkorf verstandig zijn of niet?

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:18

Hmm om te voorkomen dat ze weer een pup doodbijt zou ik toch maar een muilkorf aanraden, helemaal als ze normaal niet aggressief is ingesteld.. dan lijkt me dat dat over is als de pups groot zijn..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:23

Zou er toch zoveel mogelijk toezicht op houden i.p.v. een muilkorf, de moeder likt de pups ook om de darmen en blaas te stimuleren en die muilkorf belemmert dat. En haar alleen bij de pups laten om ze te laten drinken lijkt me ook een erg drastische maatregel.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 15:10

gut zit ik me net te bedenken dat mams de pup misschien heeft verplaatst en dat meneer de poes er misschien ook wel mee aan de haal kan zijn gegaan.....of kan dit niet?
zal zo eens bellen, zal voor de pup niet uitmaken, maar wel voor ons gevoel!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:14

pff wat een moeilijke situatie, is dit nest groter dan voorheen want drie zwakke pups lis best veel lijkt me?
Suc6 in ieder geval...

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 15:19

Nee nest is juist kleiner dan anders......
dank je