Hulp gevraagd bij keuze konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Hulp gevraagd bij keuze konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 12:17

Ik heb 2 konijnen die helaas niet (meer) samen kunnen zitten. Het zijn 2 rammetjes maar ze vinden elkaar veel te lief en zien elkaar voor voedsters aan. Vechten doen ze niet, maar wel dat eeuwige gerij op elkaar wat niet meer ophoudt en ze echt niet aankunnen. Dus zitten ze al een tijdje uit elkaar. Ik weet dat de combinatie voedster en gecastreerde ram beter was geweest, maar dankzij een verkeerde geslachtsbepaling is het nu eenmaal zo.

In de ren zitten ze door tralies gescheiden van elkaar en dat gaat prima. Ze zoeken elkaar af en toe wel op en likken elkaar dan helemaal af. De hoksituatie is wat minder ideaal, ik vind 1 van de 2 hokjes te klein en ze zijn sowieso nodig aan vervanging toe. Ook zou ik graag een hok willen die aan de ren te koppelen valt.
Kortom; ik ben toe aan een nieuw hok. Mijn eisen zijn;
-Het moet een dubbel hok zijn, met op iedere verdieping een nachthok.
-Het moet 2 uitschuifbare kunststof mestlades bevatten.
-Het liefst een hok waarin de onder en bovenverdieping ook opengezet kan worden.
-Het hok moet geschikt zijn om het hele jaar door buiten te kunnen staan.
En verder het liefst zo groot mogelijk uiteraard, voldoende lichtinval, en aankoppelbaar aan een buitenren (ik denk dat dat lastig wordt gezien het gescheiden houden).

Mijn oog viel op deze hokken;
KONIJNENHOK DUBBEL KS2
http://www.dierenverblijf.com/webshop/1 ... ijnen.html
Voordeel; Ruim hok met extra planken, tochtvrij en al gebeitst. Nadeel; boven en onder verdieping is van elkaar gescheiden (iemand die weet of het te koppelen is?) en ik twijfel of er veel lichtinval zal zijn.

KONIJNENHOK DUBBEL KT18
http://www.dierenverblijf.com/webshop/1 ... okken.html
Voordeel; Voldoende lichtinval. Nadeel; Kleiner dan KS2, en in de winter lijkt mij het niet echt een warm hok? Of maakt dat niet uit door het nachthok? En ook dit hok is boven en onder van elkaar gescheiden.

KONIJNENHOK DUBBEL KT11
http://www.dierenverblijf.com/webshop/3 ... -kt11.html
Voordeel; Boven en onder verdieping is te verbinden. Nadeel; Onderste hok minder tochvrij? En de prijs is wat hoger. Ook kleiner dan KS2.

Ik hoor graag ervaringen en adviezen over de verschillende hokken.

Alvast bedankt! +:)+

_Ananas_

Re: Hulp gevraagd bij keuze konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:14

Allebei castreren en een knappe dame is geen optie? Dat zou natuurlijk het meest ideale zijn :))

Met ks2 maak je dan waarschijnlijk de beste keuze, meeste ruimte. Kan je niet aan elke kant van het hok een ren bouwen, één voor de benedenbewoner en een voor de bovenbewoner! Evt kan je misschien een gat in het plafond van de onderste maken met wat gaas ertussen? Als je wil dat ze nog contact hebben. De onderste is wel stukken kouder dan de bovenste.. Vooral voor een konijn alleen...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:24

Konijnen in kwestie zijn 7 en 5 jaar oud en mijn DA castreert ze tot hooguit 5 jaar dus helaas.

Ik kan eventueel wel de zijkant van het hok via een trapje met de ren verbinden, vind het alleen wel een huiveringwekkend idee om in een nieuw hok al te gaan zagen. Gaatje in plafond gaat niet lukken want dan zit je met die kunststof mestlade...
Ik ga toch voor KS2 denk ik ja, beste optie. En dan nog maar even zien hoe ik het met die ren doe.

(Jij hebt trouwens het tofste konijnenhok ooit, wat een paleisje! :wow: )

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:29

http://www.dierenverblijf.com/webshop/4 ... k-kk1.html

als je nou meer op zoiets zou zoeken en dat naast elkaar zet? dan kijken dat de ren aan elkaar kan komen dan kunnen ze elkaar nog likken namelijk maar hebben ze wel genoeg ruimte.

Dat dubbele hok heb ik in het echt gezien (de eerste die je hebt staan) viel me erg tegen. Had niet het idee dat er genoeg binnenruimte was.
Ik heb zelf eentje buitenzitten in een grote ren maar die heeft ook niet echt een nachthok waarin die slaapt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:53

Dan zou ik denk ik eerder voor zoiets gaan, als je dan toch rengebonden bent. http://www.dierenverblijf.com/webshop/1 ... ippen.html

Ik zou het het liefste voor die eerste gaan omdat alles dan lekker bij elkaar zit, maar als er dan weer weinig binnenruimte is moet ik wel zeker weten dat in die zijkanten extra deurtjes te maken zijn om een trappetje aan te kunnen 'hangen'.
Dit idee ( :+ ):
Afbeelding

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:18

Is het geen oplossing om ze overdag bij elkaar te zetten en 's avonds apart? Of is het echt 24/7 dat ze elkaar berijden?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:53

Ik zou alleen dan de trappetjes vervangen door plankjes omdat ze niet houden van trappetjes (daar kwam ik ook pas later achter! Thanks voor je compliment :D )

Misschien kan je het dak iets verlengen zodat het iig niet inregent. En evt zou je de ren aan de achterkant van het hok samen kunnen laten komen met een gaasafscheiding zodat ze elkaar nog wel kunnen zien en snuffelen :D :D